Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vakuutusyhtiö: Talvitakki pitäisi riisua ajaessa

Vierailija
29.12.2025 |

Ongelmana on, että paksun talvitakin ja mahdollisesti vielä huivien ja muiden asusteiden päällä makaava turvavyö jää auttamatta löysälle. Kolarissa turvavyön ja ihmiskehon välissä ei kuitenkaan saisi olla juurikaan pehmustetta, sillä vyön tulisi lukittua välittömästi ja pitää vyössä istuva ihminen paikoillaan.

Paksun takin kanssa vyö ei tule riittävän tiiviisti kehoa vasten, jolloin matkustaja saattaa liikkua liian pitkälle eteen ennen vyön kiristymistä, Trygin viestintäpäällikkö Christer Kjorsvik sanoo tiedotteessa.

https://www.is.fi/autot/art-2000011718150.html

Miten on?Riisutko?

Kommentit (329)

Vierailija
281/329 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi riisua, riittää kun avaa. Itsellä on niin ohut takki aina käytössä ettei tarvitse edes avata. En käsitä miten ihmiset menee kauhea toppatakki päällä. Pärjään tavallisella takilla vaikka olisi kuinka paljon pakkasta.

Vierailija
282/329 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sisätilan lämmitintä käyttää kotipihassa ja menee esim yövuoroon töihin, jossa ei tolppaa ole, niin pakkasyö jälkeen ei auton ovia saa enää auki. Koettu muutaman kerran. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/329 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sisätilan lämmitintä käyttää kotipihassa ja menee esim yövuoroon töihin, jossa ei tolppaa ole, niin pakkasyö jälkeen ei auton ovia saa enää auki. Koettu muutaman kerran. 

Silikonisuihketta ovitiivisteisiin ja wd-40 suihke pillillä oven lukkoon ja aukeaa.

Vierailija
284/329 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita silikonia tiivisteisiin.

Vierailija
285/329 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukki kaalimaan vartijana. Vakuutusyhtiön omat lakimiehet pitää lailla kieltää. 

Vierailija
286/329 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla kyllä kenno tukossa.

Vierailija
287/329 |
03.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko istua autossa takki päällä, siltikin palelee. Autoni on vanha, eikä mulla oo varaa ostaa uutta. Auto ei pitkähköllä työmatkallakaan (n. 30 km) ehdi lämmetä niin että takin voisi riisua, edes näillä muutaman asteen pakkasilla. Saati sitten kun pakkasta on parikyt astetta, sillon mulla oltava takamuksen alla solumuovi-alusta, ja polvien ja jalkojen päällä viltti, että tarkenen työmatkan :D

Taitaa olla kyllä kenno tukossa.

Vierailija
288/329 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettelee ajamaan niin ei tarvitse mitään terveyssiteitä ja kaikenmaailman avustimia!

Vierailija
289/329 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa ihmisistä, jos hetken seuraat autoilevia ihmisiä. 

Vierailija
290/329 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

I dont use seatbelt !

Vierailija
291/329 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt pitäisi haastatella lyhyttä miestä, esim A.Mannista, joka on selvästi alle 170cm pitkä

Ylettyykö hänellä jalat polkimille yms

Ei tähän nyt pidä sotkea lyhyitä miehiä. Miehet eivät ole juuri koskaan alle 160-senttisiä, mutta naiselle joku 158 cm on vielä täysin tavallinen pituus. 

Vierailija
292/329 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pidemmällä matkalla kyllä, mutta kaupunkiajossa en. Autoa ei saa lain mukaan käyttää lämpikäksi ennen liikkeelle lähtöä, joten en ala itseäni palelluttamaan.

Kovimmilla pakkasilla saa olla 4 minuuttia käynnissä ennen lähtöä. Se ei tosiaan riitä, kun nyt 21 asteen pakkasella meni melkein kymmenen minuuttia, että lämpesi sen verran että ikkunat pysyvät huurteettomina. Eli rikoin tyhjäkäyntisäänyöä, jotten ajaisi lasit huurussa, josta saisi kovemmat sakot.

No, minä käytän sisälämmitintä, joka käynnistyy 10minuuttia ennen kuin lähden. Auto on lämmin sisältä. 

Vierailija
293/329 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellä on niin paksu takki talvisaikaan että tuolla on mitään merkitystä.

Lapsilla toki.

Vierailija
294/329 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkillä matkoilla kyllä. Ei tossa 17km työmatkalla auto ehdi edes lämmetä sisältä,et viittis takkia riisua.  Jos on paksu toppatakki päällä, eikös sekin pehmennä iskuja? Mielummin lentävät lasinsirpaleet osuu takkiin kun liki paljaaseen ihooni jos mulla olis tosi ohut pitkähihainen.

Mikset käytä sisätilalämmitintä?

Vierailija
295/329 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita webasto, et ole riippuvainen tolppasähköstä.

Vierailija
296/329 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Kuka hullu istuu sisällä talvitakki päällä?

Minä ainakin olen toppatakki päällä kaupoissa ja ravintoloissa

En edes halua mihinkään syömään mitä kutsut ravintoloiksi.

Vierailija
297/329 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Kuka hullu istuu sisällä talvitakki päällä?

Minä ainakin olen toppatakki päällä kaupoissa ja ravintoloissa

Ketä käy kaupoissa nykyään kun ruuat tuodaan suoraan kotiin. Ravintolassa aina pikkutakki tai kauluspaita.

Kuka kiinnostaa ketä menee toppatakki päällä sisällä. Ketkin tavallaan. Kukaan tuskin haittaa vaikka kesällä menisi toppatakki päällä. 

Ketä ja ketkin 🤣🤣🤣 Aina vaan paraneeSiis oikeesti. Onko ihmiset käyneet mitään kouluja. 

Tuo edellä oleva taisi olla tahallista kettuilua alkuperäiselle ketäilijälle.

Lukutaito on myös hyvä olemassa, sen oppii koulussa ja lukemalla.

Vierailija
298/329 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi juuri ajamisen aikana?

Vierailija
299/329 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko istua autossa takki päällä, siltikin palelee. Autoni on vanha, eikä mulla oo varaa ostaa uutta. Auto ei pitkähköllä työmatkallakaan (n. 30 km) ehdi lämmetä niin että takin voisi riisua, edes näillä muutaman asteen pakkasilla. Saati sitten kun pakkasta on parikyt astetta, sillon mulla oltava takamuksen alla solumuovi-alusta, ja polvien ja jalkojen päällä viltti, että tarkenen työmatkan :D

Mene bussilla. 

Vierailija
300/329 |
04.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autossa on mekaaninen kiristyskoneisto joka automaatisesti kolarissa vetää tyhjät pois. Vakuutusyhtiöltäå teoretisointia.

Automyyjä lupaa vaikka kuun nappia painamalla autoon, jos tietää, että auto menee sillä kaupaksi. Ei se tarkoita, että se kuu tulisi autoon.