Vakuutusyhtiö: Talvitakki pitäisi riisua ajaessa
Ongelmana on, että paksun talvitakin ja mahdollisesti vielä huivien ja muiden asusteiden päällä makaava turvavyö jää auttamatta löysälle. Kolarissa turvavyön ja ihmiskehon välissä ei kuitenkaan saisi olla juurikaan pehmustetta, sillä vyön tulisi lukittua välittömästi ja pitää vyössä istuva ihminen paikoillaan.
Paksun takin kanssa vyö ei tule riittävän tiiviisti kehoa vasten, jolloin matkustaja saattaa liikkua liian pitkälle eteen ennen vyön kiristymistä, Trygin viestintäpäällikkö Christer Kjorsvik sanoo tiedotteessa.
https://www.is.fi/autot/art-2000011718150.html
Miten on?Riisutko?
Kommentit (329)
Vierailija kirjoitti:
Tämä lienee vain patterikoslien ongelma, niissä ei sähkö riitä lämmittämään edes tuulilasia sulaksi ja kuski joutuu pukeutumaan paksuun turkishaalariin normaalien ulkovaatteiden lisäksi.
Tämä. Nyt on taas sellainen pakkaskeli, että sähkövatkaimet liikkuvat vain hinausauton lavalla ja kuskit pääsevät sinne kuormurin hyttiin lämmittelemään.
Huolestuneena luin saman jutun. Siis meidän auto lämpenee ihan kivasti näilläkin säillä ja sen voi myös etukäteen lämmittää, mutta ei tulisi mieleenkään ajella paitahihaisillaan tällä säällä.
Toisaalta ongelma ehkä koskee niitä kaikkein arktisimpia varusteita, tuskin tuollainen kevyt untuvatoppis missään tuntuu.
Ainoat kerrat kun on tarvittu turvavöitä minulla on ollut talvivaarteet. Kun olin lapsi, äiti vei kouluun ja auto päätyi ojaan loskaiselta tieltä. Vanhassa Saabissa oli pelkkä mahavyö joka piti minut hyvin penkissä. Toisella kertaa aikuisena kaveri ajoi isänsä autoa lapissa liian kovaa ja minä pelkäsin takapenkillä. Tottakai auto haukkasi penkkaa ja sitten pyörittiin. Hyvin piti turvavyö talvitakki päällä.
Joskus tuli Italialainen dokumentti Napolilaisista autoilijoista, joilta kysyttiin, miksi he eivät käytä turvavyötä.
Erään nuoren miehen vastaus oli: meillä on maailman parhaat sairaalat, jos joudun onnettomuuteen, minut paikataan nopeasti ja olen taas tien päällä tuotapikaa
I dont use seatbelt !
Vierailija kirjoitti:
Joskus tuli Italialainen dokumentti Napolilaisista autoilijoista, joilta kysyttiin, miksi he eivät käytä turvavyötä.
Erään nuoren miehen vastaus oli: meillä on maailman parhaat sairaalat, jos joudun onnettomuuteen, minut paikataan nopeasti ja olen taas tien päällä tuotapikaa
Mitä, vaatiiko vakuutusyhtiö näin? En pysty riisumaan ajaessa koska käytän turvavyötä.
En ole koskaan ajaessani edes yrittänyt riisua talvitakkiani. Mielestäni se on liikennettä vaarantavaa temppuilua auton ratissa. Yleensä riisun pitkän talviulsterin jo ennen autoon istuutumista, koska se on kaikin puolin turvallista.
Noin opetettiin autokoulussa 90-luvulla. Ihan järjetöntä, jos on kova pakkanen eikä auto ole sisältä kunnolla lämmin.
Voi jestas mitä keplottelua ja taas yksi kikka, jolla ei tarvitse maksaa korvauksia.
En riisunut talvitakkia tänään kun menin -20 asteiseen autoon ja lähdin ajamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Kuka hullu istuu sisällä talvitakki päällä?
Minä ainakin olen toppatakki päällä kaupoissa ja ravintoloissa
Ketä käy kaupoissa nykyään kun ruuat tuodaan suoraan kotiin. Ravintolassa aina pikkutakki tai kauluspaita.
Ravintolaankaan ei tartte lähtee, ku voi tilata kotiin.
Sähköautolla ei koskaan tartte takkia, joten usein se unohtuu kotio. Määränpäässä jos on joutunut ulkoilemaan niin vahingosta viisastuneena, nyt on vanh takki takakontissa. Kännykästä 23c hyttiin kun eteisessä etsii kamoja kasaan lähtöä varten. Aina lämpöinen auto muuttaa kuskin asusteiden tarvetta, kun rattikin lämmin.
Ei ollut kiva hoitaa asioita kaupungilla -15c ilman päällysvaatteita. :(
Heips
Mies täällä (voi EI) kaikki miehet: Ottakaa kotoa lämmin tyyny tai viltti yms, ja älkää istuko kylmällä penkillä.
Ymmärrän idean , että takki pois ajaessa. Tarkoitus on varoittaa pakkasen puremasta penkistä ja tästä johtuvasta eturauhastulehduksesta.
Eli koto tyyny mukaan ,ja penkille. Perseen lämmitin täysille ja ajoon
Ei koskaan istuta jäätyneelle penkille
Vierailija kirjoitti:
Minä otan takin aina pois kolarin jälkeen, jolloin voin ottaa kuvan itsestäni ilman takkia vakuutusyhtiötä varten. Hävitän takin, jotta sitä ei löydy myöskään muualta autosta.
millläs otat, jos makaat tajuttomana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jos ajan pidempää matkaa, kaupunkiajossa en.
Sama. Mutta yleensä sitten kun on vähän aikaa ajettu että tarkenee. Mun takki ei tosin ole paksu.
Entäs jos ajat talvella ojaan ja jäädyt autoosi apua odotellessa? Parasta olisi ehkä lämmin, muttei liiallisen muhkea ja väljä takki.
Jep. Ajelin pari päivää sitten Lapista Jyväskylään. Jotenki ei tullu mieleen riisua takkia. Lähtiessä pakkasta oli -35.
Varmaan on riski jos ajaessa alkaa riisuun =[
ennen sitä jos tarkenee.
Kas kun vielä sanoisivat että paksut hanskat ja pipo pois päästä vaikka autossa olisi kylmä sekä tärisisi ja kylmyys kankistaisi ja veisi huomiokyvyn ajamisesta mutta pääasia etteivät vaatteet häiritse.
En riisu ajaessa vaan ennen ajoon lähtöä.