Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vakuutusyhtiö: Talvitakki pitäisi riisua ajaessa

Vierailija
29.12.2025 |

Ongelmana on, että paksun talvitakin ja mahdollisesti vielä huivien ja muiden asusteiden päällä makaava turvavyö jää auttamatta löysälle. Kolarissa turvavyön ja ihmiskehon välissä ei kuitenkaan saisi olla juurikaan pehmustetta, sillä vyön tulisi lukittua välittömästi ja pitää vyössä istuva ihminen paikoillaan.

Paksun takin kanssa vyö ei tule riittävän tiiviisti kehoa vasten, jolloin matkustaja saattaa liikkua liian pitkälle eteen ennen vyön kiristymistä, Trygin viestintäpäällikkö Christer Kjorsvik sanoo tiedotteessa.

https://www.is.fi/autot/art-2000011718150.html

Miten on?Riisutko?

Kommentit (329)

Vierailija
301/329 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En riisu ajaessa vaan ennen ajoon lähtöä.

Vierailija
302/329 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä lienee vain patterikoslien ongelma, niissä ei sähkö riitä lämmittämään edes tuulilasia sulaksi ja kuski joutuu pukeutumaan paksuun turkishaalariin normaalien ulkovaatteiden lisäksi. 

Tämä. Nyt on taas sellainen pakkaskeli, että sähkövatkaimet liikkuvat vain hinausauton lavalla ja kuskit pääsevät sinne kuormurin hyttiin lämmittelemään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/329 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuneena luin saman jutun. Siis meidän auto lämpenee ihan kivasti näilläkin säillä ja sen voi myös etukäteen lämmittää, mutta ei tulisi mieleenkään ajella paitahihaisillaan tällä säällä. 

Toisaalta ongelma ehkä koskee niitä kaikkein arktisimpia varusteita, tuskin tuollainen kevyt untuvatoppis missään tuntuu.  

Vierailija
304/329 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoat kerrat kun on tarvittu turvavöitä minulla on ollut talvivaarteet. Kun olin lapsi, äiti vei kouluun ja auto päätyi ojaan loskaiselta tieltä. Vanhassa Saabissa oli pelkkä mahavyö joka piti minut hyvin penkissä. Toisella kertaa aikuisena kaveri ajoi isänsä autoa lapissa liian kovaa ja minä pelkäsin takapenkillä. Tottakai auto haukkasi penkkaa ja sitten pyörittiin. Hyvin piti turvavyö talvitakki päällä.

Vierailija
305/329 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuli Italialainen dokumentti Napolilaisista autoilijoista, joilta kysyttiin, miksi he eivät käytä turvavyötä.

Erään nuoren miehen vastaus oli: meillä on maailman parhaat sairaalat, jos joudun onnettomuuteen, minut paikataan nopeasti ja olen taas tien päällä tuotapikaa

Vierailija
306/329 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

I dont use seatbelt !

Vierailija kirjoitti:

Joskus tuli Italialainen dokumentti Napolilaisista autoilijoista, joilta kysyttiin, miksi he eivät käytä turvavyötä.

Erään nuoren miehen vastaus oli: meillä on maailman parhaat sairaalat, jos joudun onnettomuuteen, minut paikataan nopeasti ja olen taas tien päällä tuotapikaa

Vierailija
307/329 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, vaatiiko vakuutusyhtiö näin? En pysty riisumaan ajaessa koska käytän turvavyötä.

Vierailija
308/329 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ajaessani edes yrittänyt riisua talvitakkiani. Mielestäni se on liikennettä vaarantavaa temppuilua auton ratissa. Yleensä riisun pitkän talviulsterin jo ennen autoon istuutumista, koska se on kaikin puolin turvallista.

Vierailija
309/329 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin opetettiin autokoulussa 90-luvulla. Ihan järjetöntä, jos on kova pakkanen eikä auto ole sisältä kunnolla lämmin.

Vierailija
310/329 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jestas mitä keplottelua ja taas yksi kikka, jolla ei tarvitse maksaa korvauksia. 

Vierailija
311/329 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En riisunut talvitakkia tänään kun menin -20 asteiseen autoon ja lähdin ajamaan.

Vierailija
312/329 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Kuka hullu istuu sisällä talvitakki päällä?

Minä ainakin olen toppatakki päällä kaupoissa ja ravintoloissa

Ketä käy kaupoissa nykyään kun ruuat tuodaan suoraan kotiin. Ravintolassa aina pikkutakki tai kauluspaita.

Ravintolaankaan ei tartte lähtee, ku voi tilata kotiin.

Vierailija
313/329 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköautolla ei koskaan tartte takkia, joten usein se unohtuu kotio. Määränpäässä jos on joutunut ulkoilemaan niin vahingosta viisastuneena, nyt on vanh takki takakontissa. Kännykästä 23c hyttiin kun eteisessä etsii kamoja kasaan lähtöä varten. Aina lämpöinen auto muuttaa kuskin asusteiden tarvetta, kun rattikin lämmin.

Ei ollut kiva hoitaa asioita kaupungilla -15c ilman päällysvaatteita. :(

Vierailija
314/329 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti. Autossa on hyvin epämukava istua toppatakissa.

Vierailija
315/329 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips

Mies täällä (voi EI) kaikki miehet: Ottakaa kotoa lämmin tyyny tai viltti yms, ja älkää istuko kylmällä penkillä.

Ymmärrän idean , että takki pois ajaessa. Tarkoitus on varoittaa pakkasen puremasta penkistä ja tästä johtuvasta eturauhastulehduksesta.

Eli koto tyyny mukaan ,ja penkille. Perseen lämmitin täysille ja ajoon

Ei koskaan istuta jäätyneelle penkille

Vierailija
316/329 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otan takin aina pois kolarin jälkeen, jolloin voin ottaa kuvan itsestäni ilman takkia vakuutusyhtiötä varten. Hävitän takin, jotta sitä ei löydy myöskään muualta autosta. 

millläs otat, jos makaat tajuttomana?

Vierailija
317/329 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jos ajan pidempää matkaa, kaupunkiajossa en.

Sama. Mutta yleensä sitten kun on vähän aikaa ajettu että tarkenee. Mun takki ei tosin ole paksu.  

Entäs jos ajat talvella ojaan ja jäädyt autoosi apua odotellessa? Parasta olisi ehkä lämmin, muttei liiallisen muhkea ja väljä takki.

Vierailija
318/329 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep. Ajelin pari päivää sitten Lapista Jyväskylään. Jotenki ei tullu mieleen riisua takkia. Lähtiessä pakkasta oli -35.

Vierailija
319/329 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on riski jos ajaessa alkaa riisuun  =[

ennen sitä jos tarkenee.

Vierailija
320/329 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun vielä sanoisivat että paksut hanskat ja pipo pois päästä vaikka autossa olisi kylmä sekä tärisisi ja kylmyys kankistaisi ja veisi huomiokyvyn ajamisesta mutta pääasia etteivät vaatteet häiritse.