Lääkkeistä asiaa
Jos on säännöllinen lääkitys ja seuraavat lääkkeet hakee aina sinä päivänä kun saa kelakorvattavuuden, niin miksi kela valittaa että haen ne liian aikaisin? Jos kela itse on päättänyt sen päivän milloin korvaavat?
Kommentit (21)
Miten Kela valittaa? Olisiko kyse siitä, että tuolla hakutavalla lääkkeitä kertyy enemmän kuin reseptien mukaan tarvitset?
Kuuluuko lääke asiat mammapalstalle?
Onko kyse että ne tulevat toimeentulotukena?
Olen huomannut saman. Ennen sai 2 viikkoa ennen loppumista lääkkeen ulos apteekista, nyt pitää yrittää olla tarpeeksi terve että pääsee apteekkiin, ennen kuin lääke loppuu 2-3 päivän sisään
Vierailija kirjoitti:
Onko kyse että ne tulevat toimeentulotukena?
Olen tuo @5, ja ihan itse maksavana olen huomannut samanilmiön, ei ollut vielä pari vuotta sitten,
Vierailija kirjoitti:
Kuuluuko lääke asiat mammapalstalle?
Mistä täällä saa sitten puhua?
-en oo ap
Syön viittä tavislääkettä, 3 verenpaineeseen, kolesteroli ja metformi. Nytkin hain yhtä ja farmaseutti kysyi otatko muutkin mitä täällä jo saa. Yli 2 viikkoa ainakin päiväykseen.
Minulle ei ole valitettu asiasta. Verenpainelääkkeet yleensä 98-100 kpl /pkt eli noin 3kk satsi jonka saa korkeintaan kerralla KELA-korvattuna. Sitten jos ostaa 3 kk / 2 kk / 1 kk satsi niin lääkettä saa täydentää aikaisintaan 3 / 2/ 1 viikkoa ennen lääkkeiden loppumista.
PKV-lääkkeissä (esim. opioidit) minun kohdalla kun paketin koko on 50 pilleriä niin saan seuraavan rasian 45 päivän päästä edellisestä ajatuksella etten käytä niitä väärin. Joskus käynyt niin apteekissa kun sanonut etä tarvitsen sitä ja tätä ja tota niin apteekin täti sanoo opioidin kohdalla " joo, muttä tätä saat esim. vasta huomenna / ylihuomenna".
Jos tavallista reseptilääkettä aikoo ostaa ennenaikaisesti lisää niin ei saa KELA-korvausta.
KELAlla ja apteekeilla omat juttunsa mutta vuosien saatossa olen niiden kanssa oppinut elämään.
Mä oon aina saanut ilman farmaseutin kitinää paljon aikaisemmin lääkkeet joku 2-3 viikkoa ennen kuin lääkkeet olis loppuneet. Riippuukohan sitten farmaseutista miten ne niitä antaa.
En ole huomannut mitään tuollaista. 3kk lääkkeet otan aina kerralla niin ei tartte rampata siellä apteekissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut saman. Ennen sai 2 viikkoa ennen loppumista lääkkeen ulos apteekista, nyt pitää yrittää olla tarpeeksi terve että pääsee apteekkiin, ennen kuin lääke loppuu 2-3 päivän sisään
Olen huomannut myös että se riippuu ihan apteekin työntekijästäkin miten aikaisin ne saa. Jotkut ovat tosi tiukkoja ja eivät anna vaikka kela korvaisi jo. Jotkut vähän hövelimpiä. Kerran kävi niin että varasin lääkkeen hyvissä ajoin ja hain sen viime tipassa niin hupsista,eivät olleet muistaneet tilata sitä lääkettä ja olin pari päivää ilman. Minusta on outoa ettei OMIA lääkärin määräämiä lääkkeitä saa ostaa vaikka kela korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten Kela valittaa? Olisiko kyse siitä, että tuolla hakutavalla lääkkeitä kertyy enemmän kuin reseptien mukaan tarvitset?
Syy voi olla juurikin tämä mutta MIKSI kela hyväksyy sen tyyliin 3 viikkoa aikaisemmin?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina saanut ilman farmaseutin kitinää paljon aikaisemmin lääkkeet joku 2-3 viikkoa ennen kuin lääkkeet olis loppuneet. Riippuukohan sitten farmaseutista miten ne niitä antaa.
Farmaseutti kyllä usein antaa mutta kela rupeaa valittamaan. Farmaseutti ei ole koskaan huomauttanut asiasta. Ja ihan itse rahalla maksan sen mitä jää kela-korvauksen jälkeen maksettavaksi. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti kyllä usein antaa mutta kela rupeaa valittamaan. Farmaseutti ei ole koskaan huomauttanut asiasta. Ja ihan itse rahalla maksan sen mitä jää kela-korvauksen jälkeen maksettavaksi. Ap
Eikös se farmaseutti sulle lääkkeet anna ja kerro asiasta?
Siis miten Kela oikein valittaa asiasta?
Tuo on niin tyhmää. Joku systeemi pitäisi kehittää että saisi aina kuukauden lääkkeet alkukuusta. Nyt täytyy aina apteekilta pyytää lappu mistä näkee milloin saa seuraavan satsin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin tyhmää. Joku systeemi pitäisi kehittää että saisi aina kuukauden lääkkeet alkukuusta. Nyt täytyy aina apteekilta pyytää lappu mistä näkee milloin saa seuraavan satsin.
Lääkkeitä on erilaisia. Itsellä on niin tavanomaia että otan kolmen kuukauden satsin aina niitä. Tosin hakupäivät ei ole kaikille samat joten ne kulkee vähän eri rytmissä.
Siinä reseptissä joka liimataan lääkepakkaukseen on alareunassa koska lääke on gaettu. Siitä osaan ihan itse laskea jos on haettu 13. Helmikuuta saan toukokuun alussa 2,5 kuukautta päiväyksestä uuden satsin. Pikkuliuskasta näkee paljonko vielä apteekista on saatavissa ennenkuin pitää uusia reseptim
Vierailija kirjoitti:
Siis miten Kela oikein valittaa asiasta?
Tuota minäkin ihmettelen.
Ihmetteleekö kukaan muu samaa?