Vakuutusyhtiö: Talvitakki pitäisi riisua ajaessa
Ongelmana on, että paksun talvitakin ja mahdollisesti vielä huivien ja muiden asusteiden päällä makaava turvavyö jää auttamatta löysälle. Kolarissa turvavyön ja ihmiskehon välissä ei kuitenkaan saisi olla juurikaan pehmustetta, sillä vyön tulisi lukittua välittömästi ja pitää vyössä istuva ihminen paikoillaan.
Paksun takin kanssa vyö ei tule riittävän tiiviisti kehoa vasten, jolloin matkustaja saattaa liikkua liian pitkälle eteen ennen vyön kiristymistä, Trygin viestintäpäällikkö Christer Kjorsvik sanoo tiedotteessa.
https://www.is.fi/autot/art-2000011718150.html
Miten on?Riisutko?
Kommentit (329)
Ai jäiseen autoon mennessä pitäisi -30C lämpötilassa ensin riisua talvitakki? Joo, keksitään vielä lisää ohjeita.
Turvallisempaa varmaan on, jos pakkasella kukaan ei aja autoa?
Vierailija kirjoitti:
No alle 160-senttisenä naisena autosta ei tule minulle kolariturvallista yhtään mitenkään, oli takki päällä tai ei. Autovalmistajat saisivat keskittyä olennaiseen eli tehdä autoista turvallisia muillekin kuin 180-senttisille miehille. Ihan ohi aiheen vinkua ihmisten vaatteista.
Joissakin autoissa voi turvavyön kiinnitystä siirtää alemmas. Jos ei onnistu, niin sitten vaan turvavyöhön sen verran kierteitä, että ei hirtä kaulaa.
Koko jutun perusidea taisi olla se, että tuo meillä tuntemattoman vakuutusyhtiön viestintäpäällikkö sai bonukset siitä, että vakuutusyhtiö mainitaan mediassa.
Jokainen autossa liikkunut ymmärtää, että tositilanteessa on täysin yhdentekevää, onko turvavyö sentin vai viisi kauempana vartalosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaisin takin pois joka aamu, kun istun autoon ja kun pakkasessa lähden töihin, niin kyllä tuli saikkupäiviä siinä flunssan määrässä :D
Mistä ne flunssavirukset erityisesti autoon tulee?
Vilustuminen altistaa viruksille niin, että ne pääsevät riehumaan enemmän muutenkin kylmään vuoden aikaan.
Eikös tuo ole ihan sama juttu isojen tissienkin kanssa? Tai jos muuten on paksu rasvakerros ihon alla?
Kuinka moni huomasi, että tämä kruunattu keskustelu on erään vakuutusyhtiön mainos? Aika turha, kun tuo ei tietääkseni toimi Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ottaisin takin pois joka aamu, kun istun autoon ja kun pakkasessa lähden töihin, niin kyllä tuli saikkupäiviä siinä flunssan määrässä :D
Tyhmä vassu, tahallista väärin ymmärtämistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No alle 160-senttisenä naisena autosta ei tule minulle kolariturvallista yhtään mitenkään, oli takki päällä tai ei. Autovalmistajat saisivat keskittyä olennaiseen eli tehdä autoista turvallisia muillekin kuin 180-senttisille miehille. Ihan ohi aiheen vinkua ihmisten vaatteista.
Joissakin autoissa voi turvavyön kiinnitystä siirtää alemmas. Jos ei onnistu, niin sitten vaan turvavyöhön sen verran kierteitä, että ei hirtä kaulaa.
Koko jutun perusidea taisi olla se, että tuo meillä tuntemattoman vakuutusyhtiön viestintäpäällikkö sai bonukset siitä, että vakuutusyhtiö mainitaan mediassa.
Jokainen autossa liikkunut ymmärtää, että tositilanteessa on täysin yhdentekevää, onko turvavyö sentin vai viisi kauempana vartalosta.
Ei tuo ole pelkästä turvavyön kiinnityksestä kiinni, vaan koko auto on merkistä riippumatta suunniteltu niin, että se on turvallinen lähinnä vain miehille. Minulla on polvet liian lähellä auton rakenteita, kolarissa menisi jalat. Ja ratti liian lähellä vartaloa, turvatyyny murskaa rintakehän. Saattaa osua naamaankin, mene ja tiedä. Siis perusongelma on siinä, että penkki on otettava ihan eteen, jotta yltää polkimille, ja silloin muun ohjaamon mitoitus on pielessä. Muut turvatyynyt rikkoisivat kädet myös, noin esimerkiksi. Sivuturvatyynyt osuvat tietenkin aivan vääriin kohtiin, kun penkki ei ole siinä kohtaa, missä pitkä mies sitä pitää.
Tämä ei tosiaan muutu autoa vaihtamalla. Saa olla iloinen, kun löytää semmoisen auton, missä ylipäätään yltää hyvin polkimille ja näkee kunnolla ulos autosta. Tuo näkyvyys on erityisen tärkeää, koska suurin turvallisuustekijä on tietenkin se, ettei joudu kolariin.
Tämähän opetettiin jo autokoulussa (ainakin minun ryhmälle).
Aina pois kun ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Kuka hullu istuu sisällä talvitakki päällä?
Minä ainakin olen toppatakki päällä kaupoissa ja ravintoloissa
Ketä käy kaupoissa nykyään kun ruuat tuodaan suoraan kotiin. Ravintolassa aina pikkutakki tai kauluspaita.
Ei kaikkialla toimiteta ostoksia kotiin. Ja minä ainakin haluan valita ostokseni itse. Ei ole ihan sama, saanko tuoreen vai jo nuhjuisen kukkakaalin, tai onko jossain pakkauksessa viimeinen käyttöpäivä käsillä viikon päästä vaiko jo huomenna.
Jos on kova pakkanen, niin minun autoani ei kovin lämpimäksi saa muuten kuin ajamalla tai tyhjäkäynnillä pitkän ajan. Jälkimmäinen on tietääkseni kiellettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ihan normaalimittainem nainen, mutta vyön korkeusäätö ei riitä. Alinkin asento on ihan liian korkealla. Monissa autoissa myöskään istuimen säädöt eivät riitä muksvan ja mahdollisimman turvallisen ajoasennon saamiseksi.
Naisia ei autosuunnittelijat ajattele kyllä yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Ja koska kielletään Crocseilla ajo? Nehän ne vasta vaarallisia on.
Crocsilla lienee satoja eri kenkämalleja. Mitä niistä tarkoitat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole pelkästä turvavyön kiinnityksestä kiinni
Osta Bemari. Säätöjä on enemmän kuin Toyotassa (on ylös- ja alaspäin, selälle ym) ja lisäksi ainakin mun mallissa turvavyö kiristyy matkaan lähtiessä. Lisäksierilaiset ristiselän- ym tuet löytyy ja istuvuus hyvä.
Mielellään talvitakki pitäisi riisua ennen starttaamista eikä ajaessa, mikä tarkoittaa ajamisen aikana. Se nyt ainakin on riski liikenteessä, kuoriutua takista ja samalla ajaa.
Vrt. hänen suudellessaan minua maa järisi. :)
Onhan niitä lyhyehköjä miehiäkin, älä sukupuolita noin vanhanaikaisesti!
Voisit sanoa: lyhyempiä ihmisiä autosuunnittelijat eivät ajattele.
Vierailija kirjoitti:
Autoilevat ihmiset on tyberiä näköisiä kun ovat kuin ikkunallisessa koirankopissa..
Millä sinä liikut? Esim. talvisin? Pitkiä matkoja? Typerän näköisillä skuuteilla, joilla ajetaan kuin oisi pas kat housussa?
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä lyhyehköjä miehiäkin, älä sukupuolita noin vanhanaikaisesti!
Voisit sanoa: lyhyempiä ihmisiä autosuunnittelijat eivät ajattele.
Jätetään nyt kääpiövähemmistöt ja vastaavat tämän keskustelun ulkopuolelle.
Vierailija kirjoitti:
Miten Silikonitissien kanssa ?
Kuljettajaan integroidut airbagit...
Sepalus ollut auki jo kauan autoissa.
Mies