Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vakuutusyhtiö: Talvitakki pitäisi riisua ajaessa

Vierailija
29.12.2025 |

Ongelmana on, että paksun talvitakin ja mahdollisesti vielä huivien ja muiden asusteiden päällä makaava turvavyö jää auttamatta löysälle. Kolarissa turvavyön ja ihmiskehon välissä ei kuitenkaan saisi olla juurikaan pehmustetta, sillä vyön tulisi lukittua välittömästi ja pitää vyössä istuva ihminen paikoillaan.

Paksun takin kanssa vyö ei tule riittävän tiiviisti kehoa vasten, jolloin matkustaja saattaa liikkua liian pitkälle eteen ennen vyön kiristymistä, Trygin viestintäpäällikkö Christer Kjorsvik sanoo tiedotteessa.

https://www.is.fi/autot/art-2000011718150.html

Miten on?Riisutko?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

puistoissa käytän avonaista popliinitakkia

Sama. Syötin valinta on myös tärkeä, itse suosin fazerin parhaita. Lapset, LAPSET!

Vierailija
22/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten noin monella voi olla kylmä auto? Eikö teillä muka ole talvella autot lämmityksessä ennen lähtöä kun kuitenkin suomessa asutaan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ainakin niin kylmä auto että pakko pitää takkia, pipoa ja hanskoja talvella. Pieni moottori joka ei paljon kuluta mutta saa ajaa muutaman kymmenen kilometriä että lämpenee. Käyn töissä parinkymmenen kilometrin päässä ja tehtaan pihaan kurvatessa alkaa vasta olemaan lämmin. 

Vierailija
24/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

puistoissa käytän avonaista popliinitakkia

Eikö talvella tule kylmä? Mene nyt ainakin välillä Hoplopiin lämmittelemään.

Vierailija
25/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En riisu takkia mutta kokeilen aina vedellä löysät pois turvavyöstä.

Ilmeisesti löysän vyön kanssa on sellainen mahdollisuus että ihminen liukuu istuinta pitkin vyön "alta" eteenpäin törmäyksessä eikä pysy paikallaan, kun ihminen muuttuu sellaisisten voimien käsittelyssä "hyytelöksi" vaikka olisi mielestään kuinka kova jätkä.

Vierailija
26/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten noin monella voi olla kylmä auto? Eikö teillä muka ole talvella autot lämmityksessä ennen lähtöä kun kuitenkin suomessa asutaan? 

Nykyautoissa on tehoton säteilylämmitin, ei se lämmitä moottoria juuri lainkaan ennen liikkeellelähtöä ja perinteinen lohkolämmitinkään ei sitä lämmitä käyntilämpöiseksi.  Kyllä se työntää kylmää ilmaa kunnes moottori lämpiää. Sähköautoilijat voi pitää suunsa kiinni.

Vierailija
27/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ainakin niin kylmä auto että pakko pitää takkia, pipoa ja hanskoja talvella. Pieni moottori joka ei paljon kuluta mutta saa ajaa muutaman kymmenen kilometriä että lämpenee. Käyn töissä parinkymmenen kilometrin päässä ja tehtaan pihaan kurvatessa alkaa vasta olemaan lämmin. 

Mulla autossa lohko ja sisälämppäri päällä 2-4 tuntia ennen lähtöä, tolpasta saa 2 tuntia virtaa kerrallaan ja kovemmalla pakkasella käyn kääntämässä kerran lisää. 

Auto käynnistettäessä puhallin pois päältä tai maksimissaan ykköselle jos tuulilasi meinaa huurtua. Jos pitää harjata ikkunoita niin auto käyntiin mutta puhallin pois ja roikka vielä kiinni ettei puhalla kylmää sisään kun moottorissa ei ole vielä tarpeeksi lämpöä. 

Ensimmäiseen risteykseen päästäessä moottori on jo sen verran lämminnyt että puhaltimen voi laittaa päälle ja sieltä tulee haalean lämmintä ilmaa. Ei mitään ongelmaa ajaa ilman takkia kuin ehkä ihan kovimmilla pakkasilla joita näin etelässä on maksimissaan muutama päivä vuodessa. 

Vierailija
28/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos on vyötäröstä korkeat toppahenkselihousut? Miten ne riisutaan? Siellä pakkasessa vai hajareisin takapenkillä? Pilkille mennessä riisutaan ja puetaan vasta siellä perillä. Tyyli vapaa. 

Harvoin ne toppahousut kovin paksut ovat, varsinkaan vyötäröltä., mutta takki monesti on todella muhkea ja väljä päällä esim. untuvatakki. 

Vierailija
29/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti. Kuka hullu istuu sisällä talvitakki päällä?

Minä ainakin olen toppatakki päällä kaupoissa ja ravintoloissa

mulla on aina myös toppahousut päällä. paitsi joskus keskikesällä ei voi pitää kun tulisi hiki ja se on kurjaa.

terv. toppahousu

Vierailija
30/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyautoissa on tehoton säteilylämmitin, ei se lämmitä moottoria juuri lainkaan ennen liikkeellelähtöä ja perinteinen lohkolämmitinkään ei sitä lämmitä käyntilämpöiseksi.  Kyllä se työntää kylmää ilmaa kunnes moottori lämpiää. Sähköautoilijat voi pitää suunsa kiinni.

Sisätilanlämmittimellä lämmität hytin kunnolla lämpimäksi ja pidät sen auton oman puhaltimen pois päältä käynnistyksen jälkeen ettei se työnnä kylmää ilmaa kunnes moottori on lämmennyt. 

Vierailija
31/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko istua autossa takki päällä, siltikin palelee. Autoni on vanha, eikä mulla oo varaa ostaa uutta. Auto ei pitkähköllä työmatkallakaan (n. 30 km) ehdi lämmetä niin että takin voisi riisua, edes näillä muutaman asteen pakkasilla. Saati sitten kun pakkasta on parikyt astetta, sillon mulla oltava takamuksen alla solumuovi-alusta, ja polvien ja jalkojen päällä viltti, että tarkenen työmatkan :D

Laita keulapahvi, pahvi!

Vierailija
32/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä käy kaupoissa nykyään kun ruuat tuodaan suoraan kotiin. Ravintolassa aina pikkutakki tai kauluspaita.

Ketä-ketä-ketä. Takaisin koulunpenkille.

Vierailija
33/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla aika "kiinalainen" auto, jos auton turvavyö on noin huono.

Vierailija
34/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketä käy kaupoissa nykyään kun ruuat tuodaan suoraan kotiin. Ravintolassa aina pikkutakki tai kauluspaita.

En tiedä ketästä, mutta moni muu käy kaupassa. 

Vierailija
35/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta paskaa. 

Vierailija
36/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin ajoa varten varta vasten kevyen toppatakin. Parempaan kääyttöön kevyen kevyt ja lämmin jack wolfskin, se oli tarjouksessa. Parempi muutenkin kun olen niin lähellä ohjauspyörää, pieni ihminen. Autot on tehty isoille ihmisille, joilla on pitkät jalat. 

Autotoimittajat on aina jotain kaksimetrisiä korstoja jotka valittaa etteivät mahdu kyytiin ja autotehtaat sitten kuuntelee noita autotoimittajia eikä  tavallisia autonkäyttäjiä. Kulkekoot korstot vaikka pakettiautolla ja jättäisivät normaalit henkilöautot normimittaisille ihmisille.

Vierailija
37/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä ketästä, mutta moni muu käy kaupassa. 

Kaupassako? Meidän mummo sanoi aina että kaikki muut on navetassa kauloistansa kytkettyinä. Ei ne kaupoissa käyneet.

Vierailija
38/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kaikilla sähköauto ja lämmitys lähtee apista päälle. 15min ja autossa 23 astetta.

Ei tarvita mitään toppatakkeja.

Vierailija
39/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riisun aina takin. Lämmitän auton aina noin 22 asteeseen ennen lähtöä.

Etäkäynnistys on kyllä mukava. Samalla kun laittaa aamukaffet porisemaan niin auto käyntiin. Sitten on mukava ajella lämpimällä autolla töihin.

Vierailija
40/57 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talviturkki kannattaa heittää pois myös uimaan mennessä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi