Vakuutusyhtiö: Talvitakki pitäisi riisua ajaessa
Ongelmana on, että paksun talvitakin ja mahdollisesti vielä huivien ja muiden asusteiden päällä makaava turvavyö jää auttamatta löysälle. Kolarissa turvavyön ja ihmiskehon välissä ei kuitenkaan saisi olla juurikaan pehmustetta, sillä vyön tulisi lukittua välittömästi ja pitää vyössä istuva ihminen paikoillaan.
Paksun takin kanssa vyö ei tule riittävän tiiviisti kehoa vasten, jolloin matkustaja saattaa liikkua liian pitkälle eteen ennen vyön kiristymistä, Trygin viestintäpäällikkö Christer Kjorsvik sanoo tiedotteessa.
https://www.is.fi/autot/art-2000011718150.html
Miten on?Riisutko?
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti. Kuka hullu istuu sisällä talvitakki päällä?
Minä ainakin olen toppatakki päällä kaupoissa ja ravintoloissa
Ketä käy kaupoissa nykyään kun ruuat tuodaan suoraan kotiin. Ravintolassa aina pikkutakki tai kauluspaita.
No ei ainakaan se ketä. Ketä ei käy missään milloinkaan .
Vierailija kirjoitti:
En riisu takkia mutta kokeilen aina vedellä löysät pois turvavyöstä.
Ilmeisesti löysän vyön kanssa on sellainen mahdollisuus että ihminen liukuu istuinta pitkin vyön "alta" eteenpäin törmäyksessä eikä pysy paikallaan, kun ihminen muuttuu sellaisisten voimien käsittelyssä "hyytelöksi" vaikka olisi mielestään kuinka kova jätkä.
Nykyaitoissa on turvavyön esikiristys liikkeelle lähtiessä.
Katso asetuksista että se on käytössä.
Mitäs jos joudun kolariin ja joudun odottamaan kylmenevässä autossa pelastajia 45 min kolkytasteen pakkasessa? Ei kiva.
Lähtiessä yleensä on takki päällä, koska auto on kylmä. Mutta matkan varrella vähennän kerroksia. Vyön kiristän ihan niin kireälle kuin sen saa. Sen kuuluu olla tiukalla eikä hölskyä. Olen mennyt autolla ympäri joten kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä käy kaupoissa nykyään kun ruuat tuodaan suoraan kotiin. Ravintolassa aina pikkutakki tai kauluspaita.
Kuka kiinnostaa ketä menee toppatakki päällä sisällä. Ketkin tavallaan. Kukaan tuskin haittaa vaikka kesällä menisi toppatakki päällä.
Ketä ja ketkin 🤣🤣🤣 Aina vaan paraneeSiis oikeesti. Onko ihmiset käyneet mitään kouluja.
Vakuutusyhtiö: Kärsä ei ole nenä, vaan ylähuuli.
Ketä ajaa auto itse kun pääsee pussillakin.
Mulla on se takki (ja toppahousut) takapenkillä lähes 24/7. Ovelta autolle 8m, työpaikalla 20m, kaupan pihalla/parkkihallissa vähän enemmän. En jaksa laittaa koko takkia jos ei ole tarkoitus OLLA ulkona. Ja alle -10 jos joutuu lumia harjailemaan, niin laitan takin siksi aikaa.
Eikös tuon pitäisi koskea myös matkustajiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En riisu takkia mutta kokeilen aina vedellä löysät pois turvavyöstä.
Ilmeisesti löysän vyön kanssa on sellainen mahdollisuus että ihminen liukuu istuinta pitkin vyön "alta" eteenpäin törmäyksessä eikä pysy paikallaan, kun ihminen muuttuu sellaisisten voimien käsittelyssä "hyytelöksi" vaikka olisi mielestään kuinka kova jätkä.
Nykyaitoissa on turvavyön esikiristys liikkeelle lähtiessä.
Katso asetuksista että se on käytössä.
Ei se esikiristys sitä tarkoita vaan sitä, että törmäystilanteessa räjähdyspanos vetää vyöstä mahdolliset löysät pois, "esikiristää" sen ennenkuin kroppa lähtee liikkeelle jatkamaan pysähtynyttä matkaa eteenpäin. Samoihin aikoihin räjähtää myös turvatyynyn panos että se kerkiää pullistua ottamaan vastaan pään ettei se iskeydy rattiin tai kojetauluun.
En taatusti riisu, en halua keuhkokuumetta.
En ole ikinä riisunut talvitakkia autossa. Ei tulisi mieleenkään. Jos tulee liian kuuma, väännän lämmitystä pienemmälle.
Vierailija kirjoitti:
Riisun aina takin. Lämmitän auton aina noin 22 asteeseen ennen lähtöä.
Nakkena kuin Sumelius ja heitän vielä löylyäkin.
En koskaan aja autolla muutamaa kilometriä pidempää matkaa ulkotakki päällä. Enkä myöskään käytä päähinettä autossa.
Ai että lumituiskussa alat riisua takkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Mutta 60- ja 70-luvuillapa Italialaiset autot, Fiatit ainakin oli tehty / mitoittettu apinoille. Taikka sitten ihmisille joilla oli tosi lyhyet jalat ja pitkät kädet. Useimmat ihmiset joutui istumaan polvet koukussa ja rattiin ei meinannu ylettyä, sano.