Mitä teen tuon miehen kanssa? Aivan järjetön riidan pelko, ei millään lailla normaalia, en tiedä mitä tehdä
Olen kirjoittanut joskus ennenkin. Mies valehtelee minulle ihmeellisistä asioista, koska pelkää riitoja. Ja riitojen pelko johtuu siitä, että ahdistuu ihan valtavasti.
Valehtelusta riitaa tuleekin, totuuden puhumisesta ei, ja sen mies tietää. On myöntänytkin sen. Mutta silti valehtelee, ei itsekään osaa sitä selittää.
Nyt mies tuli töistä ja näin hänestä, että jotain on pahasti pielessä, hän oli todella ahdistunut. Ajattelin että joku on kuollut, tai että hän on muokannut jotain todella, todella pahasti. Mutta ei. Töissä oli tapahtunut aivan tavallinen, normaali asia, mutta häntä se oli ahdistanut todella paljon. Ilmeisesti, koska pelkäsi kertoa siitä minulle, ja pelkäsi riitaa.
En tajua enää yhtään mitään. Tuo asia ei missään kohtaa, koskaan, ikinä, meillä riitaa aiheuttaisi. En ole mikään hullu. Muutenkaan meillä ei turhista riidellä. Mies myönsikin sen, että järjellä ajateltuna tietää kyllä ettei riitaa tule. Mutta sanoi olevansa jo itsestään huolissaan, kuin olisi jossain paniikkihäiriössä.
Ja nyt olen minäkin huolissani. Mitä ihmettä tällaisessa tilanteessa kuuluu tehdä?? Tuntuu kuin olisin nyt jossain piilokamerassa, ja kirjoitus voi olla sekava, pahoittelut siitä. Selvennän jos tarpeen. Mutta siis, en tajua, mitä tapahtuu.
Kommentit (133)
Miehet ei valehtele pahuuttaan, vaan koska heidän tunne-elämänsä on Excel-taulukko ilman kaavoja.
Nainen kestää totuuden, mies ei kestä tunnetta joka tulee totuuden jälkeen.
Miehen pahin painajainen ei ole riita vaan se, että nainen pysyy rauhallisena ja on oikeassa.
Mies ahdistuu etukäteen, mokaa jälkikäteen ja ihmettelee lopuksi, miten näin taas kävi.
Omalla kohdalla jouduin vaan pahempiin ongelmiin kun puhuin totta enkä salannut asioita ja siitä seurasi aivan älytöntä draamaa. Taidan jatkossa vaan valehdella ja jättää asioita kertomatta.
Noniin, rauhoitutaanpa sitten ja ei pilata hyvin alkanutta ja tärkeää keskustelua. Voidaanko jättää nuo yleistykset ja miesten haukkumiset pois, kun kyseessä ei selvästikään ole mikään sukupuolesta riippuva asia vaan psykiatrinen häiriö ja syvästi traumatisoitunut ihmisyksilö. Joka tarvitsee apua.
Mies pelkää konfliktia niin paljon, että tekee siitä väistämättömän.
En halunnut pahentaa tilannetta = tein siitä kolme kertaa pahemman.
Miehen tunne-elämä: jos en puhu asiasta, ehkä se lakkaa olemasta olemassa.
Minullekin on nainen kertonut ettei hän ole mikään hullu, mutta oikeasti oli hän vähän hullu. Onhan ne viat helpompi nähdä aina muissa kuin itsessä.
Jaahas, joku spmmääjäkusipää on näköjään päättänyt väkisin saada keskustelun poistoon. :(
AP:lle tsemppiä, ja toivottavasti miehesi suhtautuu myönteisesti ammattiavun hakemiseen.
Mies pelkää riitaa, koska se vaatisi häntä kohtaamaan omat tunteensa.
Vierailija kirjoitti:
Noniin, rauhoitutaanpa sitten ja ei pilata hyvin alkanutta ja tärkeää keskustelua. Voidaanko jättää nuo yleistykset ja miesten haukkumiset pois, kun kyseessä ei selvästikään ole mikään sukupuolesta riippuva asia vaan psykiatrinen häiriö ja syvästi traumatisoitunut ihmisyksilö. Joka tarvitsee apua.
Juuri näin! Olen tuo joka on kertonut ekalla sivulla omasta traumataustaisesta konfliktinpelostaan ja olen nainen. Se että aloittaja puhuu miespuolisesta konfliktinpelkoisesta ei tee asiasta jotenkin miehille tyypillistä. Tässä oli jo ihan hyvää keskustelua, mitä saatte siitä että haluatte pilata sen muilta?
Mies kutsuu itseään rauhaa rakastavaksi, mutta aiheuttaa eniten draamaa.
Mies ei valehtele siksi että haluaisi vaan siksi ettei kestä totuutta.
Miehen riitojen välttely on vain vastuun välttelyä paremmalla nimellä.
Miehet rakentaa päässään helvetin ja syyttää naisia lämmöstä.
Miehen pahin uhka ei ole suuttunut nainen, vaan selkeä ja rauhallinen nainen.
Mies ehtii ahdistua asiasta enemmän kuin nainen ehtii reagoida siihen.
Miehet kutsuvat itseään rationaalisiksi, mutta romahtavat jos joku kysyy mitä tapahtui.