Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pohjustaa eroa ja antaa puolisolle mahdollisuus reagoida

Vierailija
29.12.2025 |

Alan olemaan aika kypsä. Rakastan kyllä puolisoani, mutta en enää jaksa jäädä kaiken muun jalkoihin.

Miten lähden pohjustamaan eroa siten, että puolisolla mahdollisuus osallistua vielä pelastamaan avioliitto? Vai ottaako tosisaan vasta kun erohakemus laitettu?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole tyytyväinen parisuhteeseesi?

Vierailija
2/12 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki liiaksi minun vastuulla ja ei minkäänlaista parisuhde elämää. Ei haleja, pusuja muusta puhumattakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos ihan vaan kertoisit asioista jotka sinua häiritsee, ilman että liität siihen mitään eron pohjustamista?

Vierailija
4/12 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali rauhallinen keskustelu, jossa puhut suoraan siltä, miltä sinusta tuntuu. Minä-muodossa. Jos mikään ei muutu, toistat muutaman kerran keskustelua, jos haluat. 

Uhkailla ei edelleenkään tarvitse. Aikaa kannattaa antaa, että näet, onko muutos näyteltyä vai todellista. Sitten kun keskustelun tie on käyty loppuun, eroat. Siihen ei tarvita kuin oma tahtosi. 

Jos toinen ei ota vakavasti eli arvosta sinun tunteitasi, hän ei rakasta sinua. Moni on suhteessa suhteen hyötyjen takia, ei sen tietyn ihmisen takia. 

Eroa vastustetaan näiden (usein taloudellisten) hyötyjen menettämisen vuoksi, ei siksi, että juuri se tietty ihminen on niin rakas.

Vierailija
5/12 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelkaa. Sano että tilanteen oon muututtava jotta yhteiselosta mitään tulee. Näin päästään tilanteisiin joissa jatketaan liittoa pienen herätyksen jälkeen. 
Tai sitten erotaan mutta tilanne on kummallekin osapuolelle reilu eikä kenellekkään yllätys että näin kävi.

Vierailija
6/12 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos ihan vaan kertoisit asioista jotka sinua häiritsee, ilman että liität siihen mitään eron pohjustamista?

Jos kertoo ilman että puhuu eroaikeistaan, pimittää oleellista tietoa ja toinen ei ymmärrä miten vakavasta asiasta on kyse.

Vierailija
7/12 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin, mutta kyllä tässä on reilua kertoa myös ihan selvästi, että nämä asiat häiritsevät niin pahasti, että ero on todennäköinen vaihtoehto, jos muutosta ei tule. Muuten toinen osapuoli ei todennäköisesti tajua tilanteen vakavuutta.

Vierailija
8/12 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli itsekään et halua erota, kerta haluat kumppanisi vielä tekevän jotain suhteenne eteen. Eroamisesta kannattaa puhua vasta sitten kun on oikeasti itse valmis eroamaan. Ilman sitä erokortin heiluttaminen saa lähes aina aikaan vain lyhyen skarppaamisen ja sen jälkeen vielä isomman pettymyksen.

Vierailija
9/12 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin se kohtelu mitenkään sillä paranee, kun sanot, että nyt riittää. Järjestä asia mahdollisimman fiksusti etukäteen eli mieti omistajuudet sun muut. Sitten vaan kerrot miehelle pala kerrallaan ja kuuntelet pikkulapsen tantrumit.

Hyvä mies huolehtii vaimostaan ja tekee tästä elämänsä pääasian. Tuliko miehen työstä tämän ruumiinosa? Ei tullut. Entä kavereista? Ei. Vaimosta tuli. Jos mies laiminlyö aviovelvollisuuksiaan sinua kohtaan niin reippaasti vaan eroon. 

Vierailija
10/12 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli itsekään et halua erota, kerta haluat kumppanisi vielä tekevän jotain suhteenne eteen. Eroamisesta kannattaa puhua vasta sitten kun on oikeasti itse valmis eroamaan. Ilman sitä erokortin heiluttaminen saa lähes aina aikaan vain lyhyen skarppaamisen ja sen jälkeen vielä isomman pettymyksen.

Ei tietenkään kukaan halua nähdä eroamisen vaivaa ja ottaa siihen liittyviä riskejä, jotka voivat olla naiselle hengenvaarallisia. Mutta eroon kaltoinkohtelevasta puolisosta on täysin luonnollista haluta.

Vierailija
11/12 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuskin se kohtelu mitenkään sillä paranee, kun sanot, että nyt riittää. Järjestä asia mahdollisimman fiksusti etukäteen eli mieti omistajuudet sun muut. Sitten vaan kerrot miehelle pala kerrallaan ja kuuntelet pikkulapsen tantrumit.

Hyvä mies huolehtii vaimostaan ja tekee tästä elämänsä pääasian. Tuliko miehen työstä tämän ruumiinosa? Ei tullut. Entä kavereista? Ei. Vaimosta tuli. Jos mies laiminlyö aviovelvollisuuksiaan sinua kohtaan niin reippaasti vaan eroon. 

En minä ainakaan halua olla kenenkään ruumiinosa! Tuollainen taikausko on aika groteskia.

Vierailija
12/12 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä toisen pitäisi itsekkin ymmärtää joitain asioita suhteessa. Se tekee suhteesta raskaan jos joutuu kokoajan neuvomaan toista ja tuntuu myös kovin teennäiseltä jos toinen vaan reagoi pyyntöihin. Minä haluan että huomioiminen, hellyyden osoitukset tai kotitalouden askaeet hoidetaan oma-aloitteisesti ilman erikseen pyytelyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kolme