Mummoni kehoitti antamaan riehuvalle lapselle tukkapöllöä
Mummoni mielestä nykyinen keskusteleva kasvatustyyli aiheuttaa vielä suuria ongelmia tulevaisuudessa.
Esimerkiksi mummoni kertoi nähneensä viikonloppuna kirpputorilla äidin ja noin viisivuotiaan tytön. Koko ajan tyttö oli huutanut kovalla äänellä ja äiti oli yrittänyt hyssytellä: " Ole nyt hiljaa, älä viitsi pitää meteliä." Kun äiti ja tyttö pääsivät lopulta kassalle ja äidin oli pakko keskittyä maksamiseen, oli tyttö heittäytynyt lattialle pitkälleen ja alkanut tosissaan kirkua. Mummoni mielestä tuollainen lapsi olisi ansainnut tukkapöllön kun mikään puhe ei näyttänyt auttavan.
Hän siis ei todellakaan puhunut mistään lasten pahoinpitelystä tai hakkaamisesta, vaan vanhanaikaisesta tukkapöllöstä. Mummoni siis uskoo, että osa lapsista on niin kovapäisiä ettei mikään puhe ja perustelut auta. Oletko samaa vai eri mieltä? Onko mielestäsi olemassa niin kovapäisiä lapsia, ettei tavallinen puhe heihin tehoa vai onko silloin aina kyse siitä, että vanhemmat eivät osaa heitä kasvattaa?
Entä saako mielestäsi lapselle huutaa jos suuttuu, entä jäähyt, ovatko ok?
Paljon kysymyksiä, kiva jos joku jaksaa vastata!
Kommentit (59)
henkistä väkivaltaa.
Kyllä aina on muita keinoja, mutta väkivalta ei ole koskaan ratkaisu mihinkään! Miten selität lapselle, että äiti saa vetää Nico-Petterin hiuksista, mutta Nico-Petteri ei saa vetää äidin hiuksista eikä naapurin Jenna-Jasmiinan hiuksista.
Sanon vaan yksinkertaisesti, että äiti tukisti sinua koska olit tuhma, etkä totellut ajoissa. Lapsi hyväksyy sen, eikä ole koskaan mitään väkivaltaisia taipumuksia keneenkään esittänyt.
Vierailija:
Ei puhe, ei aresti, ei tukkapölly, ei mikään? Mitä luulet?
ap
Mun on kyllä pakko tunnustaa, että mielestäni näitten erityisten " kovapäisten" lasten ongelma on enemmänkin vanhempien LYHYTPINNAISUUS ja liian suuret odotukset lasta kohtaan.
Juuri vähän aikaa sitten olin yhden kaverin luona, johon olen viime aikoina ajatellut ottaa etäisyyttä. Hän on vaan sellainen moukka, ja uhkailee lapsiaan jatkuvasti tukkapöllyllä mitä turhimmista syistä, jotka voisi ihan hyvin hoitaa jotenkin muuten.
Toisen kaverin kanssa oltiin joskus kahvilassa, molemmilla noin 2 vee lapset. Just sillä kertaa mun lapsi sattui tottelemaan, mutta kaverin lapsi pyrki pari kertaa tekemään kiellettyä juttua. Se olis ollut nimenomaan sellainen tilanne, että aikuisen kuuluu vaan hakea tyynesti lapsi pois niin monta kertaa, että menee perille (mitään ei siis ollut vaarassa mennä rikki tms., pienestä asiasta oli kyse). Mutta ei mitään, jo parin hakemisen jälkeen otettiin keinoksi tukkapölly. Hohhoijaa.
No selittämällä, ohjaamalla jne. niinkuin muissakin kielletyissä asioissa. Hiuksiin kiinni tarttuminen äärimmäisenä keinona toimii samalla tavalla kuin hysteerisen ihmisen poskelle läimäyttäminen. Se pysäyttää. Nyt lapsi on jo niin vanha, että se tie on kuljettu loppuun. Eikä ole meillä enää millään tavalla tarpeellistakaan.
Joistakin näistä viesteistä kuultaa ihan selvästi läpí, että vastaajan lapsi on joko vähemmän jääräpäinen tai sitten vielä kovin pieni. Ei meilläkään alle kolmevuotiaita tukisteltu.
...ei sitä hiuksista tarvitse tehdä ja satuttaa ei saa. Aikuinen ei saa käyttää arvovaltaansa väärin! Lapsi menettää luotamuksensa aikuisiin, itseensä ja pahimmassa tapauksessa kaikkeen hyvään.
Meillä tyttöjen kanssa on riittänyt rauhallinen puhe ja joskus äänen korottaminen/painokkaampi sanominen. Poika on ollut pienenä just sellanen vilkeri, josta pitää ensin ottaa kaksin käsin kiinni ja vaatia katsomaan silmiin, että menee perille.
Vierailija:
Sanon vaan yksinkertaisesti, että äiti tukisti sinua koska olit tuhma, etkä totellut ajoissa. Lapsi hyväksyy sen, eikä ole koskaan mitään väkivaltaisia taipumuksia keneenkään esittänyt.
Eli käyttää niitä kohtaan väkivaltaa, ja sitten kirkkain silmin väittää, että ihan normaali minusta on tullut. Tällaisen, jota ei ole kotona fyysisesti rangaistu, on vaikea kuvitella, miten lapsen fyysinen kurittaminen voisi olla ok tai normaalia. Kyllä silloin ihmisessä on jotain mennyt rikki, kun voi omaan lapseensa käydä käsiksi. Mutta eihän kuritetut tätä asiaa tietenkään ymmärrä, kun omassa lapsuudessa on oppinut, että se on normaali toimintatapa.
Vois vaan miettiä, miksi ihmiskunnan historia on näin verinen....
" Mistä lyödään vetoa, että se kuitenkin tukistaa aikuisena omia lapsiaan ;)"
Vanhemman rakkaudella antama fyysinen tukkapölly tai luunappi ovat ikivanhoja kasvatuskeinoja, jotka minun puolestani saavat olla niin jatkossakin.
Vierailija:
Vanhemman rakkaudella antama fyysinen tukkapölly tai luunappi
JUST.
Vanhemman rakkaudella antama fyysinen tukkapölly tai luunappi
[/quote]
JUST.
Musta on välittämistä se että näytetään rajat. Kuka mitenkin. Mistä se kirpparin lattialla karjunut tyttö tietää mitä saa tehdä?
huutamasta heti kun huuto alkaa. Torutaan ja selitetään asia. Kerrotaan, että jos noin tehdään jatkossa, siitä seuraa etujen menetyksiä. Rakkain lelu on viikon pois kuvioista. Tai jotain. Ja sitten kans toteutetaan johdonmukaisesti mitä on sovittu.
Mä en tajua, kuinka Supernanny-kasvatusohjelmien jälkeen kukaan enää vaivautuu väittämään, että tukistaminen on hieno kasvatuskeino! Edes ihan todella kamalille lapsille.
Mun teoria on se, että tukistaminen on LAISKOJEN mammojen kasvatuskeino, koska eihän siinä tartte miettiä mitään koskaan. Ei muuta kuin niskavillohin kiinni.
äitien käyttämiä keinoja. Minä ainakin olen saanut aikuisen auktoriteetilla monen monta viikaria kuriin. Kasvakaa aikuisiksi ja käyttäytykää myös sen mukaan.
jos lapsi uhmaa, niin se on normaalia vaan. Ja jos lapsella on psyykkistä vikaa niin ei se ainakaan kurittamisella parane, mutta niinkuin olen monista kirjoituksista täällä huomannut, niin monella av-mammallakin on niitä psyykkisiä ongelmia joihin kannattaisi apua hakea.
kasvatusalan ammattilainen
En todellakaan kestä katella tätä nykyajan touhua, kyllä sitä aiemmin lapsia kasvatettiin ja niistä kunnollisia tuli. Mutta mitä nykyään, voi hyvänen aika sentään millasia nykyajan mukelot on!
Fyysinen rangaistus ei ole kasvatusta. Se on pahoinpitelyä. Kasvatuksessa käytetään muita seuraamuksia ohjailun välineenä. Se on aluksi työläämpää aikuiselle, mutta kasvatustulos ja lapsen psyykeen vointi ovat hyvät. Fyysisten rangaistusten käyttö tuhoaa molemmat, enemmän tai vähemmän. Se on laiskojen ja tietämättömien tapa kohdata ongelmat, huonoa ongelmanratkaisukykyä ja ihmissuhdetaitoa.
ja paskat! niitä istuu lähikuppilat täynnä, itkemässä omaa lapsuuttaan ja ovat niin tunnevammaisia että ihan säälittää. miettikääs nyt taas juttujanne!
-41-
Joten se siitä. Ja ei ole kyllä muutkaan tuntemani joilla sama kasvatus kuin minulla. kyllä sitä vaan ennen osattiin lapsia kasvattaa, ei nykyään. Kaikesta nostetaan sellainen äläkkä, ettei kukaan tässä maassa enää edes voi kasvattaa kunnollisia lapsia. Olette kaikki ihan hakoteillä.
Aivan. Vapaasti kasvatettuja nuorisorikollisia, joiden elämä on pilalla jo ennen 20 ikävuotta.
Vierailija:
Aivan. Vapaasti kasvatettuja nuorisorikollisia, joiden elämä on pilalla jo ennen 20 ikävuotta.
Arvatkaa kummassa tapahtumassa on paskamaisempi ja räyhäävämpi yleisö, Provinssirokissa vai Tangomarkkinoilla? Aivan, Tangomarkkinoilla. Olen moneen kertaa lukenut, kuinka järjestysmiehet kehuvat nykyajan nuorisoa fiksuksi ja hyvin käyttäytyväksi. Tangomarkkinoiden yleisö on huomattavasti hankalampaa =).
ahdistuvat, syövät mielialalääkkeitä ja unilääkkeitä, kärsivät burnoutista ja uupumuksesta sekä odottavat perjantaita, että voisi vetää viinaa ja vapautua, elää. Olisikohan sittenkin mietittävä niitä kasvatuskeinoja uudelleen - ehkei mitätöivä ja häpeään perustuva kasvatus sittenkään sovi ihmiselle? Kuten ei myöskään vapaa kasvatus. Seuraumuksia vääristä teoista pitää olla, muttei kuitenkaan väkivaltaa ja toiseen ihmiseen kajoamista. Se ei ole kasvatusta.
Minun lapsellani on kova tahto, mutta näillä konsteilla on selvitty. Minun tahtoni on toistaiseksi ollut vielä kovempi. Olen muutenkin sellainen ihminen, että jos yhdessä sovitaan, melkein mikä tahansa sopii. Mutta jos alat käskyttämään, mikään ei yllättäen enää sovikaan.
Ihanaa olla jo aikuinen;)