Mummoni kehoitti antamaan riehuvalle lapselle tukkapöllöä
Mummoni mielestä nykyinen keskusteleva kasvatustyyli aiheuttaa vielä suuria ongelmia tulevaisuudessa.
Esimerkiksi mummoni kertoi nähneensä viikonloppuna kirpputorilla äidin ja noin viisivuotiaan tytön. Koko ajan tyttö oli huutanut kovalla äänellä ja äiti oli yrittänyt hyssytellä: " Ole nyt hiljaa, älä viitsi pitää meteliä." Kun äiti ja tyttö pääsivät lopulta kassalle ja äidin oli pakko keskittyä maksamiseen, oli tyttö heittäytynyt lattialle pitkälleen ja alkanut tosissaan kirkua. Mummoni mielestä tuollainen lapsi olisi ansainnut tukkapöllön kun mikään puhe ei näyttänyt auttavan.
Hän siis ei todellakaan puhunut mistään lasten pahoinpitelystä tai hakkaamisesta, vaan vanhanaikaisesta tukkapöllöstä. Mummoni siis uskoo, että osa lapsista on niin kovapäisiä ettei mikään puhe ja perustelut auta. Oletko samaa vai eri mieltä? Onko mielestäsi olemassa niin kovapäisiä lapsia, ettei tavallinen puhe heihin tehoa vai onko silloin aina kyse siitä, että vanhemmat eivät osaa heitä kasvattaa?
Entä saako mielestäsi lapselle huutaa jos suuttuu, entä jäähyt, ovatko ok?
Paljon kysymyksiä, kiva jos joku jaksaa vastata!
Kommentit (59)
Ei jaksa lukea otsikkoa pidemmälle, kun se on täynnä virheitä.
Samoin nurkkassa suoritettava " aresti" kuuluu kasvatusmetodeihin ja ainakin tähän asti nuo ovat tepsineet. Esimerkiksi ainuttakaan raivokohtausta kaupoissa ei ole sattunut.
Tukkapöllyä ei ole meillä annettu eikä arestia ole käytetty, kaupassa ei ole ollut mitään ongelmia. Puhumalla ja neuvomalla on selvitty, enkä voisi ikinä kuvitella että satuttaisin fyysisesti rakkaita lapsiani.
tyyli ja tukkapölly (eli väkivalta), eikä mitään muuta siinä välissä.
Eri lapsille sopii todennäköisesti erilaiset kasvatustyylit, mutta en usko että väkivalta on hyvä koskaan. Mulla on lapsi mallia helppo temperamentti. Meillä paras tapa on
- olla huutamatta
- olla antamatta tukkapöllyä
- olla käyttämättä jäähyjä
- selittää asioita ja ennen kaikkea
- käyttäytyä itse niin, ettei mene mukaan lapsen uhmailuihin ollenkaan.
Joskus väsyneenä ajaudun huuto-jäähy-linjalle, eikä siitä seuraa mitään muuta kuin uhmaa ja entistä pahempaa kiukuttelua. Heti kun palaan takaisin viilipyttymäiseen ystävällisyyteen ja jääräpäisyyteen, elämä muuttuu tosi paljon helpommaksi (vaikkei lapsi saa yhtään sen enenpää periksi kuin ennenkään).
Juuri juttelin perhepäivähoitajan kanssa, ja hän sanoi että paljon terveisiä lapselle (on ollut pahassa flunsassa ja pois hoidosta). Ihana poika, ja hänellä on ollut jo ikävä =)! Joten ei tuosta 3 veestä ole mitään hirviötä kasvanut, vaikkei edes jäähyt ole käytössä!
Luuletko, että pärjäisit kenen tahansa lapsen kanssa samoilla eväillä kuin omiesi kanssa olet pärjännyt?
Nyt tuosta jää sitten se kuva, ettei meillä ole muuta kuin keskustelua =). Mietin miten olisin toiminut itse tuossa ap:n kuvaamassa tilanteessa, mutta se on hankalaa kun ei tiedä taustoja ja kiukuttelun syytä. Mutta en siis olisi tyytynyt vain hyssyttelemään jos sillä ei olisi ollut tehoa. Eri ikäisiin tehoaa erilaiset jutut, oma lapsi ei ole vielä 5 vee.
kaikille lapsille pitäisi antaa tukkapöllyä ja ettei mitään muita kasvatuskeinoja olisi olemassakaan.
Esim. hän sanoi minun olleen lapsena niin kiltti, ettei minua koskaan tarvinnut erityisesti edes komentaa. Sen sijaan esimerkiksi enoni oli lapsena erittäin villi. Hän saikin silloin 50-luvulla tukkapöllyä tai jos riehui kovasti niin mummoni työnsi ulos maatalon ovesta pihalle riehumaan.
Tämä tukkapölly tuli puheeksi nimenomaan tuon pikkutytön käytöksen kohdalla. Tyttö siis metelöi ja kirkui kirpputorilla eikä hänen äitinsä saanut häntä puhumalla kuriin.
Isoveljeni oli saanut vitsasta joskus lapsena ja meihin muihin on kuulema tehonnut puhe. =)
Omat lapset ovat pari kertaa saaneet luunapin, mutta mihinkään muuhun ei ainakaan vielä ole tarvinnut turvautua.
Minä ainakin toivon, että kaikki lapseni tulevat kuuntelemaan puhteea ja heidät saa rauhoitettua esimerkiksi omalla rauhallisuudellaan. MUTTA minä myös tiedän, että lapsia on erilaisia. Jotkut lapset ihan oikeasti tarvitsisivat tukkapöllyä. Jos lapsi ei kertakaikkiaan tottele mitään, niinn tukkapöllykin on parempi kuin lapsi joka juoksee auton alle ja kuolee. Jos niistä kahdesta pitää valita, niin mielummin tukkapölly!
Tämä ei ollut järin rakentava vastaus, sori.
Saattaisi muistuttaa vähän anita hirvosta :D
liian lässyjä ovat nykyajan penskat....
mummonpotkia sukupolvea nykyään kasvatetaan...
Vierailija:
Saattaisi muistuttaa vähän anita hirvosta :D
Tukkapölly on yksi tehottomompia kasvatuskeinoja. Ainakin niissä perheissä joissa tiedän sitä käytettävän.
Eräskin vierailu oli aivan mahtava. Kyläpaikan lapset riehuivat silmittömästi, äitinsä tukisti näitä riehujia 10-15 minuutin välein. Oli ne varmaan 5 minuuttia rauhassa aina tukistamisen jälkeen, sitten sama meno jatkui kunnes äiti taas tukisti.
Vierailija:
Minä ainakin toivon, että kaikki lapseni tulevat kuuntelemaan puhteea ja heidät saa rauhoitettua esimerkiksi omalla rauhallisuudellaan. MUTTA minä myös tiedän, että lapsia on erilaisia. Jotkut lapset ihan oikeasti tarvitsisivat tukkapöllyä. Jos lapsi ei kertakaikkiaan tottele mitään, niinn tukkapöllykin on parempi kuin lapsi joka juoksee auton alle ja kuolee. Jos niistä kahdesta pitää valita, niin mielummin tukkapölly!
kaksipiippuinen juttu. Väkivalta kaikessa mielessä on väärin. Jotkut lapset ovat kuitenkin niin itsepäisiä, että kevyt veto niskavilloista pahimpiin kohtauksiin on ainut mikä auttaa. Senjälkeen tietysti keskustellaan.
Näin olen oman poikani kohdalla toiminut. Lapsi on nyt vajaa 10 v. eikä enää vuosiin ole tarvinnut fyysisesti kurittaa. Halata sensijaan on saanut paljon;) Lapsi ei uhmaa minua ikinä.
Lapsesi pelkää sua jollain tasolla. Ei hyvä!!!!!!! Normaali lapsi uhmaa. Mieti, miten lapsesi pärjää elämässä, kun olet sen noin pelokkaaksi koulinut.
Vierailija:
Lapsi ei uhmaa minua ikinä.
ne lapset, jotka eivät alistu, eivät alistu väkivallallekaan. Isäni hakkasi minua lapsena, enkä edelleenkään anna tuumaakaan periksi, vaikka minut revittäisiin kymmenen sentin palasiin.
Silloin ei ole mitään hyötyä väkivallasta, kun se ei pelota eikä karsi toimintaa. Lapsesta tulee vain minäkuvaltaan heikko.
Lapselle tekee hyvää pelätä/kunnioittaa auktoriteettiä. Meillä myös halaillaan, pussaillaan ja ihan sanoinkin kerrotaan positiivisistakin tunteista ihan joka päivä.
Hyvästä seuraa hyvää, pahasta pahaa.
Ei puhe, ei aresti, ei tukkapölly, ei mikään? Mitä luulet?
ap
huhuileva laji joka viihtyy mummojen kanssa....
Nykyään vanhemmat on liian lällyjä lapsilleen, mitä vaan saa tehdä eikä äiti saa tehdä mitään.