Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kukaan haluaa vakavampaan suhteeseen pettäjän kanssa?

Vierailija
28.12.2025 |

Tarkoitan nyt näitä suhteita jotka alkaa toisen ollessa vielä naimisissa, ja sitten sen pettäjän kanssa ollaan muuttamassa yhteen ja tekemässä lapsia.

Miten joku kuvittelee että tyyppi joka petti aiempaa kumppania ei muka pettäisi tulevia?

Kommentit (161)

Vierailija
61/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kolme ihmistä, jotka ovat kukin tahoillaan aloittaneet pitkän, lähes/yli 10v, parisuhteen ollessaan vielä varattuja. Eli pettivät ensin ja sitten vaihtoivat lennosta. Luvussa on sekä miehiä, että naisia. Osa meni naimisiin ja teki lapsiakin näissä uusissa suhteissaan. Jokaisen näistä parisuhde on sittemmin päättynyt. Arvaatteko miten? Jep, pettäjä petti jälleen ja vaihtoi lennosta uuteen.

Ok. Minä tunnen yhden pettäjän joka järkytyksekseen tuli itse petetyksi uudessa suhteessaan, johon oli lennosta vaihtanut. Tämä pettäjä /jättäjä taas elää varsin rakastuneena "uudessa" suhteessaan, jo toistakymmentä vuotta elänyt.

Sitten tunnen reilun 20 vuotta yhdessä eläneen pariskunnan, jonka suhde alkoi pettämisestä. Siskoni vaihtoi nuorena miestä ja minun silmääni nuo ovat oikein onnellinen perhe, harrastavat ja matkustavat yhdessä, sekä viettävät sosiaalisesti hyvin vilkasta elämää, yhdessä.

Sosiaalisessa ympyrässäni näitä lennosta vaihtajia on puolen kymmentä paria. En osaa toki heidän onnellisuudestaan sanoa mitään vuorenvarmaa, mutta päätellen siitä että vauvoja on tehty, koteja ostettu ja kesämökkejä, niin vaikuttavat ainakin sitoutuneilta toisiinsa.

Ehkä yhteisenä nimittäjänä voisi mainita sen, että jos alkuperäisessä suhteessa ei koskaan tehty niitä liikkuja jotka sitovat parin yhteen (lasta, yhteistä kotia..) niin ehkä se ei sitten alunperinkään tuntunut ihan oikealta. Toisaalta kun pitkässä suhteessa elävä pari suhtautuu toisiinsa jopa muiden läsnäollessa lähinnä ärtyneesti tai kyllästyneesti, niin kyllä eron pystyy jo ennustamaan, tulipa se sitten kolmannen osapuolen kautta tai muuten.

Vierailija
62/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen kolme ihmistä, jotka ovat kukin tahoillaan aloittaneet pitkän, lähes/yli 10v, parisuhteen ollessaan vielä varattuja. Eli pettivät ensin ja sitten vaihtoivat lennosta. Luvussa on sekä miehiä, että naisia. Osa meni naimisiin ja teki lapsiakin näissä uusissa suhteissaan. Jokaisen näistä parisuhde on sittemmin päättynyt. Arvaatteko miten? Jep, pettäjä petti jälleen ja vaihtoi lennosta uuteen.

Kerran pettäjä, aina pettäjä.

Personaallisuushäiröinen tai vahvasti sellaisen piirteitä ilmentävä ei muutu tuossa asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Minä tunnen yhden pettäjän joka järkytyksekseen tuli itse petetyksi uudessa suhteessaan, johon oli lennosta vaihtanut. Tämä pettäjä /jättäjä taas elää varsin rakastuneena "uudessa" suhteessaan, jo toistakymmentä vuotta elänyt.

Sitten tunnen reilun 20 vuotta yhdessä eläneen pariskunnan, jonka suhde alkoi pettämisestä. Siskoni vaihtoi nuorena miestä ja minun silmääni nuo ovat oikein onnellinen perhe, harrastavat ja matkustavat yhdessä, sekä viettävät sos

Tiesithän, että on ihan ok erota, jos puoliso ei tunnu sopivalta. Ei tarvitse ensin pettää. On myös ihan ok olla välillä yksin. Ei tarvitse odottaa uutta rakkauden kohdetta päästäkseen pois suhteesta.

Vierailija
64/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi lapsellinen aloitus! Tuollainen viisaus muhii typerissä aivoissa. Oppia ikä kaikki! 

Vierailija
65/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi lapsellinen aloitus! Tuollainen viisaus muhii typerissä aivoissa. Oppia ikä kaikki! 

Yksilöitkö ja perusteletko väitteesi?

Vierailija
66/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaimo voi väittää näin, koska nainen ei suostunut seksisuhteeseen miehen kanssa. Jos vaimo tuli itse nuorempana jätetyksi saman naisen takia, mutta toinen nainen oli jo ehtinyt saada varoituksen ja mies palasi takaisin kakkosvaihtoehdon eli vaimon luo. Narsistin itsetunto ei sellaista kestä, että kahteen kertaan joku yrittää jättää hänet saman naisen vuoksi, joten naisen elämä on tuhottava."

Olen sanaton. Tämä on siis kakkosnaisen tarina ja näkökulma. Toivon sinulle rauhaa. 

Vierailija
67/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tiesithän, että on ihan ok erota, jos puoliso ei tunnu sopivalta. Ei tarvitse ensin pettää. On myös ihan ok olla välillä yksin. Ei tarvitse odottaa uutta rakkauden kohdetta päästäkseen pois suhteesta."

Tottakai minä sen tiedän. Olenhan eronnutkin ja sen jälkeen elänyt yksin. Toisaalta puolisoni oli aikuinen ihminen, jonka kanssa eroaminen oli mahdollista ilman kostotoimenpiteitä, itsetuhoisuutta, mustamaalaamista, draamaa, tavaroiden särkemistä ja lasten vieraannuttamista. Tällaisena henkilönä, joka sai ottaa aivan rauhallisesti eron puheeksi kumppanin kanssa ja sopia sitten käytännön asiat molemmille tyydyttäviksi, en ala arvostelemaan hieman toisenlaisten erojen kourissa painivia heidän ehkä ei niin optimaalisista ratkaisuistaan.

Vierailija
68/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Personaallisuushäiröinen tai vahvasti sellaisen piirteitä ilmentävä ei muutu tuossa asiassa.

Todella lapsellinen ajattelutapa, että kerran pettäjä on aina pettäjä. Näin ei ole ja vain tollot kuvittelee, että ihmiset eivät voi muuttua.

Vierailija
69/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tiesithän, että on ihan ok erota, jos puoliso ei tunnu sopivalta. Ei tarvitse ensin pettää. On myös ihan ok olla välillä yksin. Ei tarvitse odottaa uutta rakkauden kohdetta päästäkseen pois suhteesta."

Tottakai minä sen tiedän. Olenhan eronnutkin ja sen jälkeen elänyt yksin. Toisaalta puolisoni oli aikuinen ihminen, jonka kanssa eroaminen oli mahdollista ilman kostotoimenpiteitä, itsetuhoisuutta, mustamaalaamista, draamaa, tavaroiden särkemistä ja lasten vieraannuttamista. Tällaisena henkilönä, joka sai ottaa aivan rauhallisesti eron puheeksi kumppanin kanssa ja sopia sitten käytännön asiat molemmille tyydyttäviksi, en ala arvostelemaan hieman toisenlaisten erojen kourissa painivia heidän ehkä ei niin optimaalisista ratkaisuistaan.

Tässä ketjussa aiheena oli pettäjät. Mutta selvästi sinulla on tarve heitä puolustella.

Vierailija
70/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella lapsellinen ajattelutapa, että kerran pettäjä on aina pettäjä. Näin ei ole ja vain tollot kuvittelee, että ihmiset eivät voi muuttua.

Älä ota kommentteja kirjaimellisesti. 

Tutkimustulokset ja havainnot osoittavat että moni pettäjä toistaa samaa pettämisen kaavaa parisuhteesta toiseen.

Vierailija
71/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässä ketjussa aiheena oli pettäjät. Mutta selvästi sinulla on tarve heitä puolustella."

Niin? En nyt ymmärrä palautettasi. Käsittelen mielestäsi aihetta pettäjä ja sellaisen kanssa suhteeseen uskaltautuva väärältä kantilta? Voi olla ettet henkilökohtaisista syistä pidä näkökulmastani, mutta siltä varalta ettet ehkä kommenttiani ymmärtänyt: halusin sanoa, että ihminen on eri henkilö erilaisissa elämäntilanteissa ja suhteissa. Miksi en siis luottaisi henkilön rehellisyyteen jos hän on jonkinlaisessa pakkotilanteessa joskus jollekulle valehdellut? Minunhan pitää vain huolehtia, etten itse häntä aja sellaiseen tilanteeseen jossa hän kokee ettei voi puhua totta?

Vierailija
72/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäminen on elämän suola, eikä siinä ole mitään väärää. Elämästä pitää nauttia.

Vierailija
73/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tässä ketjussa aiheena oli pettäjät. Mutta selvästi sinulla on tarve heitä puolustella."

Niin? En nyt ymmärrä palautettasi. Käsittelen mielestäsi aihetta pettäjä ja sellaisen kanssa suhteeseen uskaltautuva väärältä kantilta? Voi olla ettet henkilökohtaisista syistä pidä näkökulmastani, mutta siltä varalta ettet ehkä kommenttiani ymmärtänyt: halusin sanoa, että ihminen on eri henkilö erilaisissa elämäntilanteissa ja suhteissa. Miksi en siis luottaisi henkilön rehellisyyteen jos hän on jonkinlaisessa pakkotilanteessa joskus jollekulle valehdellut? Minunhan pitää vain huolehtia, etten itse häntä aja sellaiseen tilanteeseen jossa hän kokee ettei voi puhua totta?

Väkivaltatilanteet aina eri asia tietenkin. 

Mutta on myös olemassa pettäjiä jotka valehtelevat niistäkin jottei totuus tulisi ilmi.

Vierailija
74/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tutkimustulokset ja havainnot osoittavat että moni pettäjä toistaa samaa pettämisen kaavaa parisuhteesta toiseen."

Jaatko niitä tutkimustuloksia ja havaintoja vaikka vähän lihaksi väitteesi luiden päälle :) Saisi vaikka lukuarvon ilmaisulle "moni".

Minä kun olen lukenut sellaisen tutkimuksen, että poislukien tapapettäjät, yksilö pettää vähemmän todennäköisesti seuraavassa suhteessaan jos edellinen on päättynyt omaan uskottomuuteen, kuin sellainen joka on ensimmäisessä suhteessaan tai ei ole koskaan aiemmin pettänyt.

Vierailija
75/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ota kommentteja k

Mutta ei silti kaikki. Tätä ei tunnu jotkut pölvästit tajuavan. Märistään, että ei ihmiset voi muuttua. Ovatko he sitten itse samanlaisia kuin esim. teininä? Se selittäisikin kyllä noin ääliömäisen ajattelutavan kun ei ole itse osattu kasvaa ja oppia. 

Vierailija
76/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä moinen väite. Kyllä minä ainakin vaihdoin naista lennosta. Ilmoitin tinder mätsilleni että olen varattu, mutta odota hetki niin eroan. Olen sitten vapaa. Ja mitä pettämiseen tulee. Niin kuinka vajaa pitää olla että ei tajua että se syy on siinä petetyssä eikä pettäjässä. Ei kukaan ole niin tyhmä että pettää hyvää kumppania. Esimerkiksi itse olin sellaisen narsisti naisen kanssa suhteessa että hulluksi siitä tuli. Ihan täysin hulluksi, eikä naisen mielestä mikään ollut vialla, eikä mikään muuttunut kun asioista puhuin. Sitten kun se kumppani vaihtui, elämä muuttui niin kivaksi ettei ole koskaan tullut mieleenkään pettää. 

Vierailija
77/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tapapettäjiä jotka eivät opi millään tavalla pettämisistään. 

Pitävät sitä hyväksyttävänä eikä tuomittavana.

Vierailija
78/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä väität siis että se on petetyn osapuolen syy jos pettäjä joutuu peloissaan valehtelemaan? 

Vierailija
79/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä väität siis että se on petetyn osapuolen syy jos pettäjä joutuu peloissaan valehtelemaan? 

Tuo on narsistisen ihmisen tapa väistää omaa vastuutaan sekä kääntää syyttävä sormi itsestä poispäin.

Vierailija
80/161 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on narsistisen ihmisen tapa väistää omaa vastuutaan sekä kääntää syyttävä sormi itsestä poispäin.

Ei mulla ole mitää syytä kääntää sormea pois itsestäni kun en ole pettänyt ketään. Sen kuitenkin ymmärrän, että eroamisen kynnys nousee korkeaksi jos eroa joutuu pelkäämään. Siis turvallisuutensa, lasten hyvinvoinnin, taloudellisten asioiden suhteen, tai vaikka siksi että puolisko on uhannut tehdä itselleen pahaa. Tuon kynnyksen yli saattaa viimein auttaa tunteet jotain kolmatta osapuolta kohtaan. Näin se vaan menee, jokaisella on omasta käytöksestään vastuu, myös hänellä joka ajattelee voivansa käyttää uhkailua ja seurauksilla vihjailua aseenaan, jotta saa kumppanin pysymään suhteessa josta hän haluaisi eroon. Voi se tovin onnistuakin, mutta sitten saattaa tapahtua jotain joka saa näköalattomuuden verhon haihtumaan uhrin silmiltä ja strategia ei enää toimikaan. Sellainen heikkoushan siinä on sisäänrakennettuna ku kontrolloi toista ihmistä vasten hänen tahtoaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan