Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ilmiö: kolme-nelikymppiset ovat järkyttyneitä vanhempiensa sairastumisesta ja kuolemasta

Vierailija
27.12.2025 |

Olen ihan hämmentynyt, kun olen törmännyt tähän ilmiöön ikätoverieni (kolme-nelikymppiset) keskuudessa. Meillä on monilla 65-80 v ikäisiä vanhempia, monilla meistä aikuisista lapsista on omia lapsia (vauvaiästä pikkukoululaisiin).

Nyt kun vanhempiemme ikäpolvi on alkanut ikääntyä ja heille on tullut kaikenlaista kremppaa, syöpää ja muuta, ovat ikätoverini tästä ihan järkyttyneitä. He sanovat, etteivät ole yhtään varautuneet siihen, että oma vanhempi saattaa sairastua ja kuolla. Osa on ihan shokissa, jos +70 v ikäiselle vanhemmalle on tullut syöpä, johon voi kuolla. Moni myös kommentoi, että kokee vanhempansa elämän jääneen ihan kesken ja vanhempansa kuolleen nuorena, jos vanhempi on kuollut 70-80 v iässä.

Onko tuttavapiiriini sattunut jotenkin poikkeuksellisia ihmisiä vai mistä ihmeestä on kyse? Itselleni on ihan luonnollinen asia, että ihmiset ikääntyvät, sairastuvat ja kuolevat. Eikä mielestäni kahdeksaa kymppiä lähestyvä ole nuorena kuollut, vaan jo melko korkeassa iässä.

Kommentit (426)

Vierailija
381/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40v on aika nuori edelleen. Nykyään nuoruus jatkuu 80v saakka.

Tämä on just se nykypäivän harha, että nuoruus jatkuu ikuisesti. Kyllä ihan tervekin 40 vuotias voi kuolla sairauskohtaukseen. Joku 60 vuotias ei ole enää nuori eikä kukaan elä ikuisesti. Harva elää nuoreksi 80 vuotiaaksi. Mutta suru toki on oikeutettua oli ihminen minkä ikäinen tahansa. Mutta, että tulee jotenkin järkytyksenä tai yllätyksenä, että 70 vuotias voi kuolla, on jotenkin luonnotonta.

Eihän tuolla logiikalla sitten yhtään kenenkään kuolemasta saisi olla järkyttynyt, 40-50v alkaa yleisesti kuolla porukkaa erilaisiin sairaskohtauksiin, se on ihan normaalia.

Vierailija
382/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nämä energiajuomia imevät nollakuntoiset nouse kohta tilastojen kärkeen.

Sanoma on ollut selvä jo monta monta vuotta kouluista ja intin suunnalta; kunto on romahatanut!

Elävät sokerilla, roska hiilareilla ja e-juomilla. Tupakointi vaihtunut vapeen, adhd ja mielenterveys painaa, alko vaihtunut huumeisiin.

Se on max 5v ja alkaa näkyä miten hyvin nykyisin itseään hoitavat. Tilastot menee uusiksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paljon nelikymppisiä (ja vanhempiakin!) ihmisiä, joita vanhemmat ovat tukeneet rahallisesti ja muutenkin. Aina on pelastettu pienimmästäkin pinteestä, eikä henkilön ole tarvinnut huolehtia asioistaan missään vaiheessa elämää. Sitten kun rahoittaja(t) ovat kuolleet, alkaa ihmettely.

Lapsuudessa orvoksi jääneillähäb helpointa on, lastensuojelu sijoittaa ja sosiaalitoimi ja sukulaiset kustantaa elämisen. Sitten vielä lisäksi mahdollinen perintö.

Vierailija
384/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista, että aloittajalla on noin heikko kiintymyssuhde omiin vanhempiinsa.

Vierailija
385/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punkero kuvittelee, että ikä on sama kuin paino, eli 150 kg tarkoittaa että tuo mädättää 150 vuotta maailmaa. 

häviäjä.

Punkerohäviäjän elämä on palsta, hyi sitä märäntyneen silakan löyhkää, ei ole ihme, että ostokset on sauvakaupasta. :D

tämä!

Vierailija
386/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä nyt moni sekoittaa surun ja ymmärryksen ihmisen rajallisuudesta. Nykyään ihmiset uskovat, että kaikki voivat elää hyvillä elämäntavoilla helposti lähes satatavuotiaaksi. Asia ei ole näin ja kaikkien pitäisi miettiä myös kuoleman mahdollisuutta eikä sulkea sitä pois mielestä. Uskon, että tämä oli se pointti mitä ap yritti sanoa. Ei hän mielestään vähätellyt kenenkään oikeutta surra. Jotain on pielessä meidän länsimaisessa yhteiskunnassa, kun toisaalta kuolema pyritään pyyhkimään pois mielestä ja elämästä, mutta sitten lamaannutaan, kun se koskettaa omaa elämää. Enkä nyt puhu surusta.

Vierailija
387/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritättekö te haukkua empatiakyvyttömyyteen vedoten maalaisjärkisiä ihmisiä? Aika kummallinen reaktio. Eihän tässä ole kyse empatiakyvyn puutteesta, vaan joiden ihmisten megalomaanisuudesta ja itsekeskeisyydestä, joka vie kaiken hapen huoneesta. Muut joutuvat tekemään näiden työt ja vuosikaudet kuuntelemaan traumoja, kun 90-vuotias isotätikin meni vanhenemaan. 

Kyllä nämä vanhuuden kieltäjät ja kuolemasta romahtavat ovat ehdoton vähemmistö. Ehkä heidän ennemminkin pitäisi hieman laajentaa omaa näkemystään oman navan ulkopuolelle. Ei tule se vanhuuskaan sitten yllätyksenä. Kyseessä on mielestäni itsekkyys ja lapsellisuus, tyypillisesti tällä ihmistyypillä varsinkin puuttuu kaikki myötätunto muita kohtaan ja kaikessa on kyse vain itsestä.

Vierailija
388/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä nyt moni sekoittaa surun ja ymmärryksen ihmisen rajallisuudesta. Nykyään ihmiset uskovat, että kaikki voivat elää hyvillä elämäntavoilla helposti lähes satatavuotiaaksi. Asia ei ole näin ja kaikkien pitäisi miettiä myös kuoleman mahdollisuutta eikä sulkea sitä pois mielestä. Uskon, että tämä oli se pointti mitä ap yritti sanoa. Ei hän mielestään vähätellyt kenenkään oikeutta surra. Jotain on pielessä meidän länsimaisessa yhteiskunnassa, kun toisaalta kuolema pyritään pyyhkimään pois mielestä ja elämästä, mutta sitten lamaannutaan, kun se koskettaa omaa elämää. Enkä nyt puhu surusta.

Minusta ainakin on ihan ymmärrettävää, että läheisen kuolema voi järkyttää ja jopa lamaannuttaa ihan siitä läheisten iästä riippumatta. Varsinkin, jos kuolema tapahtuu yllättäen, esimerkiksi kuolee sairauskohtaukseen kotiin, tai lomamatkalla, kuten tuossa aiemmin joku kertoi. Sehän on täysin eri tilanne, kuin menettää vaikka kymmenen vuotta kroonista sairautta sairastanut vanhempansa, oli tässäkin ikä mikä tahansa.

Vierailija
389/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritättekö te haukkua empatiakyvyttömyyteen vedoten maalaisjärkisiä ihmisiä? Aika kummallinen reaktio. Eihän tässä ole kyse empatiakyvyn puutteesta, vaan joiden ihmisten megalomaanisuudesta ja itsekeskeisyydestä, joka vie kaiken hapen huoneesta. Muut joutuvat tekemään näiden työt ja vuosikaudet kuuntelemaan traumoja, kun 90-vuotias isotätikin meni vanhenemaan. 

Kyllä nämä vanhuuden kieltäjät ja kuolemasta romahtavat ovat ehdoton vähemmistö. Ehkä heidän ennemminkin pitäisi hieman laajentaa omaa näkemystään oman navan ulkopuolelle. Ei tule se vanhuuskaan sitten yllätyksenä. Kyseessä on mielestäni itsekkyys ja lapsellisuus, tyypillisesti tällä ihmistyypillä varsinkin puuttuu kaikki myötätunto muita kohtaan ja kaikessa on kyse vain itsestä.

Uhh aah, kovaa kovaa se olla pitää elämän. Helpottiko viestioksennuksesi?

Vierailija
390/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen seurannut ketjua alusta saakka, enkä vieläkään ymmärrä miten jollekin voi tulla seitsemänkymppisen vanhuus yllätyksenä. Ymmärrän siis, että läheisen sairastuminen ja kuolema järkyttää, on surullista, jäljelle jää vellova kaipaus - tämän olen kokenut itsekin, joskin olen aina säilynyt järjissäni ja pystynyt hoitamaan mm. byrokratian ja oman perheeni.

Mutta miten se vanhuus tulee jollekin yllätyksenä? Miksi ihmeessä täällä niin moni selittelee, ettei seitsemänkymppinen ole vanha? En vain pysty käsittämään tätä. Olin läheinen isovanhempieni kanssa, olen läheinen vanhempieni kanssa. Kyllä on aivan päivänselvää, että seitsemänkymppinen on vanhus ja hänellä alkaa enenevissä määrin olla vanhuuden vaivoja.

Miten ihmeessä seitsemänkymppinen voi olla vanhus, kun monen odotetaan jaksavan töissäkin vielä 70-vuotiaina?

Vierailija
391/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on paljon nelikymppisiä (ja vanhempiakin!) ihmisiä, joita vanhemmat ovat tukeneet rahallisesti ja muutenkin. Aina on pelastettu pienimmästäkin pinteestä, eikä henkilön ole tarvinnut huolehtia asioistaan missään vaiheessa elämää. Sitten kun rahoittaja(t) ovat kuolleet, alkaa ihmettely.

Lapsuudessa orvoksi jääneillähäb helpointa on, lastensuojelu sijoittaa ja sosiaalitoimi ja sukulaiset kustantaa elämisen. Sitten vielä lisäksi mahdollinen perintö.

Toki se voi tuntua nololta että joutuu lastensuojelun tutkittavaksi ja päätyy sijoitetuksi. Nuo päätöksethän säilytetään aina, ne lasupaperit.

Vierailija
392/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä ajattelet, kun palstan 30 v valaat kuvittelevat elävänsä ikuisesti. Käsittämättömiä juntteja.

Vierailija
393/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ MINÄ ELÄN AINAKIN SATAVUOTIAAKSI! Misofani 30 v 150 cm 150 kg

Vierailija
394/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän nämä energiajuomia imevät nollakuntoiset nouse kohta tilastojen kärkeen.

Sanoma on ollut selvä jo monta monta vuotta kouluista ja intin suunnalta; kunto on romahatanut!

Elävät sokerilla, roska hiilareilla ja e-juomilla. Tupakointi vaihtunut vapeen, adhd ja mielenterveys painaa, alko vaihtunut huumeisiin.

Se on max 5v ja alkaa näkyä miten hyvin nykyisin itseään hoitavat. Tilastot menee uusiksi!

Ja läskit palstapunkero"vanhemmat" alapeukuttaa, aijai teille saa nauraa!!!!

Vierailija
395/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän keskusteluun, että läheisten kuolemaa vertaillaan ja siihen liittyvää mahdollista järkytystä ihmetellään, niin ilmeisesti empatia ja ymmärrys on toisille aika vaikeaa. Itse taas en näe mitään syytä, miksi läheisen kuolema ei voisi ihan iästä riippumatta olla järkyttävä kokemus. Kaikista typerimpiä tai ymmärtämättömimpiä ovat tietysti ne kommentit, missä huudellaan, että minäpä menetin vanhempani tai ystäväni lapsena eikä se isovanhemmn kuolema ole mitään siihen verrattuna. Tämähän kertoo vain ihmisen omasta epäempaattisuudesta ja kyvyttömyydestä ymmärtää asioita.

Toki taustalla voi olla erilaisia syitä miksi tällaisia huudellaan, ehkä halutaan tuoda esiin sitä omaa epäreiluksi koettua menetystä ja yrittää nostaa sitä toisen kokemusten yläpuolelle. Ei niitä menetyksiä normaalisti tarvitse asettaa mihinkään järjestykseen, varsinkaan eri ihmisten kesken. Olen menettänyt tsunamissa kolme perheenjäsentäni kun olin

Onneksi on sentään vielä normaaliin empatiaankin kykeneviä ihmisiä

Vierailija
396/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse nauroin paskasesti kun isä sairastui syöpään :D Ja nauran kans tollasille järkyttyjille joita häiritsee joku vanhempansa kuolema hahaha

Vierailija
397/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KYLLÄ MINÄ ELÄN AINAKIN SATAVUOTIAAKSI! Misofani 30 v 150 cm 150 kg

sullapa taas siellä kunnon raivot päällä tällein sunnuntai-päivästä :D hehs

Vierailija
398/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poika on ainakin kova vetämään energiajuomaa ja pelaa pelejä 24/7! elää 150 v, on kovakuntoinen!

-palstapunkero

eiku nii joo, eihän mulla oo lapsia, kun ei edes paikalliset juntit pysty ilman yrjöpussia tökkäämään

Vierailija
399/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun poika on ainakin kova vetämään energiajuomaa ja pelaa pelejä 24/7! elää 150 v, on kovakuntoinen!

-palstapunkero

eiku nii joo, eihän mulla oo lapsia, kun ei edes paikalliset juntit pysty ilman yrjöpussia tökkäämään

Tämä, nuo juntit on lukeneet jostain, että nykyään on eliniänodote noussut. Ehkä siihen tarvii muutakin kuin istua koneella ja palstalla, mutta eihän noilta voi kauhalla vaatia.

Vierailija
400/426 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-palstapunkero

Mitäpä jos menisit hetkeksi vaikka rassaamaan mopoa tai ulkoilemaan? Äiti laittaa sulle sitten kaakaota kun tulet takaisin.