Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tipaton Tammikuu 2026

Vierailija
27.12.2025 |

Kuluvaa vuotta on enää muutama päivä jäljellä, ketkä lähtee mukaan  tipattoman tammikuun viettoon?

Tilannepäivitykset ja tsemppaukset tähän ketjuun!

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankuti, jankuti

Vierailija
102/118 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matka on alussa, mutta nyt on tarkoitus mennä kuun loppuun asti. Viikonloppuillat on niitä kovia paikkoja päästä yli. Aamut taas niitä palkitsevia kun onkin vesiselvänä ja energiaa lähteä heti liikkeelle.

-kösä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi viikonloppuna tiedossa kemut joita en edes muistanut kun tipatonta mietin. Automaattisesti ajattelin että huijaan yhden päivän mutta nyt kävin miettimään että mikä pakko mulla olisi juoda siellä. On ruokaa ja seuraa niin ehkä en tarvitse muuta.

Saa nähdä onko selkärankaa siihen, tiedän että muut ottaa muutamat oluet kuitenkin.

Mutsi

Vierailija
104/118 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin on mennyt toistaiseksi, kun on ollut tekemistä ja vieraita, mutta mitenkäs sitten, kun tylsä arki palaa?

Pitää kai alkaa tehdä iltaisin pitkiä kävelylenkkejä, ettei tule taas juotua vain, kun se on muka helppo ratkaisu kivaan oloon.

Mua auttoi alussa kunnon varasto alkoholittomia vaihtoehtoja sekä liikunta - kävelylenkkiä, salia tmv. tilalle kun tuntuu että on tekemisen puute.

- Try Dry

Vierailija
105/118 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen taas tipattomalla. Olen alkoholisti. Tämä on minulle haaste että pystynkö olemaan ilman. Tähän asti olen joka kerta. Olen huolissani maksan ja haimani puolesta. Pitäis käydä ottaa verikokeet. Pelottaa. Vähä sama kun tupakoiva lähtee ottaa keuhkokuvia.

Vierailija
106/118 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukana haasteessa. Itseasiassa ajattelin olla 100 päivää alkoholia. Kuiva kausi alkoi jo uuden vuoden aattona, kun sairastuin flunssaan ja olen vieläkin kuumeessa. Uudeksi vuodeksi tarkoitettu skumppapullo saa pysyä jääkaapissa pitkään.

Vierailija
107/118 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette lopettaisi kokonaan?

Vierailija
108/118 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivä mennä hujahti ja sujahti, lasissa vettä tai yrttiteetä. Sitä tässä ihmettelen, että kun tämä ei oikeasti ole vaikeaa, niin miten se voi kuitenkin olla niin helv** vaikeaa tammikuun ulkopuolella. Siihen kun keksisi vastauksen. -Tomsku

Uusien rutiinien opettelu kestää kuulema 21 päivää. Oon itsekin huomannut, että ensimmäinen ja toinen viikonloppu on vaikeimmat kun siihen on tottunut. Sä oot kai vaan päättänyt nyt, että tähän teet näin. Päätä uudestaan ensi kuussa? Mitä sä nyt teet juomisen tilalla?

Hyviä kysymyksiä pohdittavaksi... Kyllä, olen päättänyt että pidän tipattoman tammikuun, nyt itse asiassa jo aikas monetta kertaa. Ensimmäinen oli haastava, piti etsiä perusteluita ja jotenkin uutta identiteettiäkin (kuulostaa varmasti kummalliselta, niin minustakin). Seuraavat ovat olleet helpompia, ja nyt ikään kuin kuuluvat asiaan. 

En oikeastaan tee mitään erityistä tai "tilalla", samoja hommia, tosin enemmän liikuntaa ja super-terveellinen dieetti, sopivat hyvin tähän tammikuun riittiin ja mielentilaan. 

- Tomsku 

Vierailija
109/118 |
05.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päivä mennä hujahti ja sujahti, lasissa vettä tai yrttiteetä. Sitä tässä ihmettelen, että kun tämä ei oikeasti ole vaikeaa, niin miten se voi kuitenkin olla niin helv** vaikeaa tammikuun ulkopuolella. Siihen kun keksisi vastauksen. -Tomsku

Uusien rutiinien opettelu kestää kuulema 21 päivää. Oon itsekin huomannut, että ensimmäinen ja toinen viikonloppu on vaikeimmat kun siihen on tottunut. Sä oot kai vaan päättänyt nyt, että tähän teet näin. Päätä uudestaan ensi kuussa? Mitä sä nyt teet juomisen tilalla?

Hyviä kysymyksiä pohdittavaksi... Kyllä, olen päättänyt että pidän tipattoman tammikuun, nyt itse asiassa jo aikas monetta kertaa. Ensimmäinen oli haastava, piti etsiä perusteluita ja jotenkin uutta identiteettiäkin (kuulostaa varmasti kummalliselta, niin

Uuden identiteetin etsiminen kuulostaa itseasiassa tutulta. Mutta sen muotoutuminen on kiinnostavaa ja mitä pidempään on ilman alkoholia niin sehän vaan vahvistuu - siitä saattaa tykätä jopa enemmän kuin siitä entisestä!

Ja luin jostain että 60 päivän alkoholittomuuden jälkeen tulee vaihe, jolloin olo muuttuu selvästi paremmaksi. Ajattelu kirkastuu, muisti toimii paremmin - vähän kuin sumu alkaisi väistyä. Kolmen viikon jäljeen on jo varmasti helpompaa mutta ei pidä pettyä jos mitään isoja muutoksia ei koekaan, ne tulee vasta vähän myöhemmin! Itsekin epäilin jossain vaiheessa että onko tästä mitään hyötyä mutta onneksi jaksoin painaa eteenpän tipattomana.

- Try Dry

Vierailija
110/118 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä 11. 

Ohis eli paino ei tipu vaan päinvastoin. Kuten aiemmin mainitsin, niin syksystä saakka olen yrittänyt tiputtaa 4-5kg siinä onnistumatta. Toki oma vika kun pysyin ruodussa vain 3-4 pv per viikko. Joulun jälkeen olen pitänyt itseni kurissa, mutta silti gulp, nyt pudotettavaa onkin 5,5kg. Jatkaako 8/16 vai jotain radikaalimpaa keinoa? 8h aikana en mässäile tai herkuttele vaan syön varsin terveellisesti, mutta tunnustan, "paaston" aikana lankean kaurajuomaan kahvissa sekä vähäkalorisiin juomiin. Tuoko koko systeemin pilaa? Ehkä kun paino on noussut puoli kiloa kymmenessä päivässä. Närästää edelleen eli luovuttava 0% tölkkijuomista ja sokerittomasta colasta. Mitä tilalle? Jotain vaan on juotava. 

Vierailija
111/118 |
06.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivä 11. 

Ohis eli paino ei tipu vaan päinvastoin. Kuten aiemmin mainitsin, niin syksystä saakka olen yrittänyt tiputtaa 4-5kg siinä onnistumatta. Toki oma vika kun pysyin ruodussa vain 3-4 pv per viikko. Joulun jälkeen olen pitänyt itseni kurissa, mutta silti gulp, nyt pudotettavaa onkin 5,5kg. Jatkaako 8/16 vai jotain radikaalimpaa keinoa? 8h aikana en mässäile tai herkuttele vaan syön varsin terveellisesti, mutta tunnustan, "paaston" aikana lankean kaurajuomaan kahvissa sekä vähäkalorisiin juomiin. Tuoko koko systeemin pilaa? Ehkä kun paino on noussut puoli kiloa kymmenessä päivässä. Närästää edelleen eli luovuttava 0% tölkkijuomista ja sokerittomasta colasta. Mitä tilalle? Jotain vaan on juotava. 

Vesikö ei uppoa sellaisenaan?

Vierailija
112/118 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo juomat käsittääkseni katkaisevat paaston. Vettä, mustaa kahvia ja teetä voi juoda ilman maitoa tms. Itsekin pätkäpaastoan ja yritän vhh siinä samalla. Ihan vaan koska se auttaa näläntunteen poistamiseen. Mutta ei minullakaan ole kilot tippuneet vielä ja muutama viikko takana. Toivon että tämä tipattomuus auttaisi siihenkin.

Mutsi

Vierailija
113/118 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join eilen 2,5 DL olutta eli puoliksi 0.5l puolison kanssa. Ei se tipatonta mielestäni katkaise. Puolikas olut.

Vierailija
114/118 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tipattomien viettäminen kertoo vakavasta alkoholiongelmasta. Hienoa sinänsä, että edes yrittää sitä

Tsemppiä kaikille tipattomille 

Vierailija
115/118 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteistanne. 

Kyllä vesi minuun uppoaa kuin kameliin ja dromedaariin yhteensä. Vesi on ruoka- ja janojuomani, ja tulee sitä litkittyä välillä muutenkin. Ongelma on illat. Kun vieressä rapsautellaan oluttölkkejä auki tai siemaillaan viiniä, niin aivot komentelee "ota siitä vaan, ota sinäkin edes jotain". Mieliteko siis ja siihen ei vesi auta, ei edes kupponen kahvia. Alkoholiton viini ehkä? Mutta sitten tulee taas ylimääräisiä kaloreita. Joku vähäkalorinen hiilihapoton makuvesi? Onko niitä? 

Niin arvelinkin että pilaan paaston idean jo sillä kun en saa kahvia alas mustana. Sokerista vieroitus oli helppoa, mutta ainakin rasvaton maito on pakollista. Siihen kyllä oppii joten unohdan jatkossa kauramaidon ihan kokonaan. Harmi vaan kun juon aamuisin aika monta kupillista jotta saan koneen käyntiin. 8/16 ei siis mulla toimi, mutta toisaalta, enpähän syö ja napostele 24/7 kun on tuo 8h aikaraja. Itsekuria vaan lisää syömistenkin suhteen ja edes jotain muutakin liikuntaa kuin sohvassa persiillään istumista. Itsestähän se on kiinni. Vätys mi vätys. 

Tänään yksi asia kävi hermoon eli puoliso. Annoin negatiivista palautetta ja samalla tuli mieleeni se, että jos tuossa nyt olisi Alkon ovi, niin viinipullon hakisin ja kerralla sen napaani vetäisisin. Onneksi en asu monopoliliikkeen vastapäätä joten tyydyin inkiväärishottiin ja laskemaan mielessäni viiteensataantuhanteen. 

Vierailija
116/118 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

^Nostan kyllä hattua sinulle ja kaikille muillekin, jotka ovat tipattomia kun muut ympärillä eivät sitä ole. Siinä sitä kysellään tuplasti tahdonvoimaa, saatte kyllä olla itsestänne ylpeitä.

Tänään oli hieman raskas päivä töissä ja muutenkin, ja normitilanteessa nollaisin tällä hetkellä väsymystä punaviinilasillisella. Vaan onneksi en sitä nyt tee, ja olen siitä iloinen. Kaikki siis mallillaan täällä. -Tomsku

Vierailija
117/118 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos -Tomsku sinulle 💖

Vierailija
118/118 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo seitsemäs päivä menossa :) on mukavaa olla juomatta. Yöt nukkuu hyvin ja voi tehdä mukavia juttuja. Vähän mietityttää että miten pärjää sitten kun alkaa joku asia vituttaa. -Sasu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi