Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi esim. työttömät ostaa laatikkoruoat eineksinä?

Vierailija
25.12.2025 |

Siis kun juureslaatikon ainekset esim. ei maksa juuri mitään. Eurolla tekee älyttömän ison vuoallisen porkkanalaatikkoa. Niin miksi ihmiset joilla ei ole mitään muuta kuin joutilasta aikaa, ostavat näitä kalliilla eineksinä?

Kommentit (408)

Vierailija
161/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osais ite tehdä, valmiista tulee parempaa

Vierailija
162/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osais ite tehdä, valmiista tulee parempaa

Hyi hemmetti jotkut teolliset lisäainesotkut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantut, perunat ja porkkanat on Prismassa joulun alla 1 €/2 kg. Lanttulaatikkoon tarvitaan lanttuja, ripaus vehnäjauhoja (imellytykseen), muutama rkl korppujauhoja. Perunalaatikkoon tarvitaan perunoita, vehnäjauhoja imellytykseen, täysmaitoa. Porkkanalaatikkoon tarvitaan porkkanoita, puuroriisiä n. 1 dl, täysmaitoa, korppujauhoja n. 1 rkl. Näiden lisäksi laatikoihin menee mausteena suolaa ja muskottipähkinää, molempia pari teelusikallista. Hyvin vaikea nähdä miten tämä tulisi kalliimmaksi kuin einekset? Lisäksi kaikkia tarvittavia ainesosia jää yli jos ei tee suurta määrää laatikoita. Ja maku on ihan toinen kuin eineksissä!

Vierailija
164/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksikö? Siksi että ollaan laiskoja. Ei osata tehdä itse. Moni varmaan kuolis nälkään, kun joutuis tekemään ruoan itse. Kaupan kassalla näen koko ajan mitä ihmiset ostaa. Mitä varakkaampi ihminen, sitä suurempi on raaka-aineiden määrä, josta he itse valmistavat ruokansa. Sitten on valmisruoka-perheet. Olueen ja tupakkaan kyllä taito riittää.

Vierailija
165/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksikö? Siksi että ollaan laiskoja. Ei osata tehdä itse. Moni varmaan kuolis nälkään, kun joutuis tekemään ruoan itse. Kaupan kassalla näen koko ajan mitä ihmiset ostaa. Mitä varakkaampi ihminen, sitä suurempi on raaka-aineiden määrä, josta he itse valmistavat ruokansa. Sitten on valmisruoka-perheet. Olueen ja tupakkaan kyllä taito riittää.

Minä en ole eläissäni ostanut olutta ja tupakkaa. Valmisruokia olen ostanut viimeiset 30 vuotta. Sitä ennen tein kaikki ruokani itse. Nykyisin vain aamupuuron. Antaa Saarioisten äitien ahertaa!

Vierailija
166/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Se on kyllä kumma kun kiireisiltä työssäkäyviltä onnistuu ihan helposti se ruokatarvikkeiden osto ja ruoanlaitto, mutta niiltä joilla olisi aikaa, se kaikki aika menee vain laiskotteluun ja kamalien valmisruokien mässäämiseen.

Vierailija
167/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Se on kyllä kumma kun kiireisiltä työssäkäyviltä onnistuu ihan helposti se ruokatarvikkeiden osto ja ruoanlaitto, mutta niiltä joilla olisi aikaa, se kaikki aika menee vain laiskotteluun ja kamalien valmisruokien mässäämiseen.

Oletko koskaan edes syönyt valmisruokia? Yhtä hyviä ovat kuin itse valmistettu kotiruoka, jollei parempia. Ja mitä vikaa on laiskottelussa, jos siihen on annettu mahdollisuus? Hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä!

Vierailija
168/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan todellakin joululaatikot valmiina kaupasta. Ei todellakaan huvita alkaa niitä itse enää väsäämään. Talouteni ei kaadu muutamaan muutaman euron laatikkoon. Ostan myös muita valmisruokia hyvällä omallatunnolla. Työllistän suomalaisia. 

Säästän muualla. En ole kahteen vuoteen ostanut yhtään vaatetta kaupasta enkä kirpputorilta. En ole viiteen vuoteen matkustanut minnekään. En tupakoi enkä käytä alkoholia. En käy teattereissa, konserteissa, elokuvissa, museoissa enkä taidenäyttelyissä. En maksa suoratoistopalveluista, maksuttomat riittävät. En omista autoa. 

Uinti on ainoa maksullinen harrastukseni. 

Joululaatikoiden valmistaminen ei kuulu prioriteettilistalleni ollenkaan. Sohvalla lötköttäminenkin on hyödyllisempää. 

Vierailija
169/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa valitetaan, että ruoka kallista. Riippuu siitä mitä ostaa. Jos tekee ruokansa itse, raaka-aineet ovat todella halpoja. Ruokaan menee muutama euro päivässä, kun tekee useamman annoksen kerralla ja pakastaa osan.

Juuri tätä on näille yritetty selittää.

On yritetty. Turhaa on ollut. Vielä sadankaan vuoden päästä eivät tätä ymmärrä, ei mene perille. Valittavat vaan köyhyyttä ja tukien vähäisyyttä, rahaa haluavat aina vaan enemmän MUILTA.

Vierailija
170/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ostan todellakin joululaatikot valmiina kaupasta. Ei todellakaan huvita alkaa niitä itse enää väsäämään. Talouteni ei kaadu muutamaan muutaman euron laatikkoon. Ostan myös muita valmisruokia hyvällä omallatunnolla. Työllistän suomalaisia. 

Säästän muualla. En ole kahteen vuoteen ostanut yhtään vaatetta kaupasta enkä kirpputorilta. En ole viiteen vuoteen matkustanut minnekään. En tupakoi enkä käytä alkoholia. En käy teattereissa, konserteissa, elokuvissa, museoissa enkä taidenäyttelyissä. En maksa suoratoistopalveluista, maksuttomat riittävät. En omista autoa. 

Joululaatikoiden valmistaminen ei kuulu prioriteettilistalleni ollenkaan. Sohvalla lötköttäminenkin on hyödyllisempää. 

Kuvailemasi perusteella et tee elämässäsi mitään hyödyllistä. Se että ostaa tukirahoilla valmisruokia ja kuvittelee näin työllistävänsä ihmisiä on kyllä uskomattoman harhainen ajatus.

Vierailija
171/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvailemasi perusteella et tee elämässäsi mitään hyödyllistä. Se että ostaa tukirahoilla val

Mitä on hyödyllinen tekeminen???

Vierailija
172/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahhaa. Saanko nyt jonkun kunniamerkin, kun minä työtön väänsin sen porkkanalaatikon itse. Olenko nyt parempi työtön. Taidat ap itse ostaa ne laatikkosi valmiina. 

Vierailija
173/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan valmiina. Ei ole kaiken vaivan väärti tehdä itse, ei maistu edes paremmalta. 

Vierailija
174/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin ison porkkanalaatikon, h. 3,5e. En mene konkkaan siitä.

Vierailija
175/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laatikot maksaa valmiina n. 3e/kpl. Laatikoiden juurekset+riisit, siirapit, mausteet, kermat ja voit ainakin 10e. Säästää jos tekee suurperheelle ruokaa. Pienemmälle porukalle ei tule mitään säästöä tehdä itse. 

Kyllä, nyt kun ei ole perhettä enää niin turha juuri laatikoita laitella. Ehkä porkkanalaatikon teen joka jouluksi ja kerran syön ja loput vien vanhuksille. Heiltä saan kinkkua vastalahjaksi. Miten muuten laatikkoruuat liittyy työttömyyteen? Mitäs se kenellekään kuuluu mitä vapaa- ajallaan tekee.

Vierailija
176/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, en ole kyttäillyt kenenkään ostoskärryjä. Meillä laitellaan kaikki ruuat itse mitä pystyy. Isäntä laittaa yleensä pääruuat, tykkää ruuanlaitosta. Tissuttelee siinä samalla. Ei tupakoida. Baarissa nyt ei olisi varaa käydä. Työttömiä ollaan muulloin paitsi kesällä. Itsekin ihmettelisin työtöntä joka elelee valmisruokien turvin. Aika kallista ja tympeän mautonta.

Vierailija
177/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska laatikot ovat todella halpoja valmiinakin, ja valmistus vaatii sekä aikaa, taitoa, työvälineitä että sähköä. Pienen määrän valmistus ei kannata.

Richplainaus.

Nimenomaan ei ole halpoja. Valmistus ei myöskään vaadi mitään taitoa, ihan alkeellinen ruoanlaitto-osaaminen riittää. Vai mitä vaikeaa on esim. perunoiden kuorimisessa ja niiden viipaloinnissa? Onko veitsi + leikkuulauta kovinkin erikoinen työväline? Paljonko Suomessa on talouksia joissa ei ole sähköä?

Miksi pitäisi valmistaa vain pieni määrä? Tekee täyden vuoan ja siitä syö monta päivää.

Syötkö itse samaa ruokaa monta päivää peräkkäin? Sehän on sitäpaitsi kaikkien terveysneuvojen vastaista, sen pitäisi olla monipuolista.

Vierailija
178/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvailemasi perusteella et tee elämässäsi mitään hyödyllistä. Se että ostaa tukirahoilla val

Millä tukirahoilla? Eikö jossain kommentoitu, että valmisruoat ovat kiireiselle ja työssäkäyvälle ihmiselle hätävara, kun ei ehdi laittaa ruokaa?

Vierailija
179/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laatikot maksaa valmiina n. 3e/kpl. Laatikoiden juurekset+riisit, siirapit, mausteet, kermat ja voit ainakin 10e. Säästää jos tekee suurperheelle ruokaa. Pienemmälle porukalle ei tule mitään säästöä tehdä itse. 

Kyllä, nyt kun ei ole perhettä enää niin turha juuri laatikoita laitella. Ehkä porkkanalaatikon teen joka jouluksi ja kerran syön ja loput vien vanhuksille. Heiltä saan kinkkua vastalahjaksi. Miten muuten laatikkoruuat liittyy työttömyyteen? Mitäs se kenellekään kuuluu mitä vapaa- ajallaan tekee.

Kuuluu se sen verran että tukia pitää maksaa enemmän jos jokaisella pitää olla rahaa valmisruokiin ja pizzoihin. 

Oikeastaan kaikkein paras olisi antaa työttömyystuen ruokaan tarkoitettu osuus ihan vain ruokatarvikkeina. Tämä olisi monestakin syystä paljon parempi järjestelmä kuin nykyinen. Nykyään jaetaan suuret määrät helikopterirahaa joka sitten kulutetaan keskimäärin täysin hölmöllä ja kustannustehottomalla tavalla valmisruokiin, kaljaan jne. 

Valtio isona ostajana pystyisi kilpailuttaa ruokatarvikeostokset. Tai vielä parempana vaihtoehtona kaikki kasvikset voitaisiin kasvattaa valtion perustamilla maatiloilla, joissa työttömyyskorvausta saavat työskentelisivät ja saisivat ruokatarvikkeet korvaukseksi. Tämä olisi aivan älyttömän paljon tehokkaampi järjestelmä kuin nykyinen passivoiva rahan jakelu. Tuollainen malli aktivoisi ihmisiä heti ensimmäisestä työttömyyspäivästä alkaen, ja kannustaisi työntekoon 

Vierailija
180/408 |
26.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyväkään kokki ei aina osaa kaikkea. En nyt sano että joululaatikot on vaikeita tehdä mutta ainakin imelletty perunalaatikko on suht suuritöinen että siitä saa makeaa ilman sokeria/siirappia. Ja osa kaupan eineslaatikoista on ihan hyviä tarkoitukseensa. Enemmän kuin ap:n kysymys minua ihmetyttää ap:n kaltaiset ihmiset jotka kaikki päivät miettii muiden ihmisten asioita aivan kuin ei olisi mitään oikeaa elämää ihmisellä itsellään. 

Ja mistä ap tunnistaa työttömän marketissa? Hänen ystävinään täytyy olla työttömiä, kun noin hyvin tietää. Melkoisen suuri otanta, pari työtöntä.

Ja mistäs ap myöskään tietää, jos se eineslaatikoita ostava työtön syö vaikka riisipuuroa ja euron hintaisen pottusäkillisen useamman päivän aikana joulun jälkeen paikatakseen kassavarantoaan?

Työtön voi myös vaikka saada lahjojakin, joita myy eteenpäin tai vaihtaa jonkun kanssa rahaa vastaan.

Työtön voi vaikka tehdä tutuille siivouskeikkaa, ja palkkiolla käydä ostamassa ne laatikot.

Työtön voi olla joulupukkina  ja ansaita ylimääräistä.

Työtön voi myös olla kavereille kuskina ja saada siitä hyvitystä jotenkin.

Eipä taida ap tietää työttömän elämästä oikeastaan mitään. Olisi parasta vaan, että hoidattaisi omaa mielenterveyttään.

Kyllä lääkäri jonkun reseptin antaa, kun sanoo, että vainoan nettipalstalla työttömiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi