Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostettiin vihdoin oma talo. Nyt vain ahdistaa!

Vierailija
24.12.2025 |

Haaveiltiin pitkään omasta talosta. Vihdoin saatiin omarahotukset kasaan jne ja saatiin pankista lainaa. Voi sitä ilon määrää! Jonku aikaa kaikki meniki niin ihanasti, mutta nyt vaan ahdistaa ja itkettää kun velkaa on kertyny taloa rempatessa. 

Ei siis mitään sellasta määrää velkaa ole ettei sitä pystyttäis lyhentämään, mutta kuitenkin niin että joutuu paljon tarkemmin miettimään esim mitä ostaa kaupasta yms. Oikein mihinkään ylimääräseen ei oo vara.

Oon koittanu ajatella että pikkuhiljaa se velka lyhenee ja joskus on kokonaan maksettu pois. Samoiten ku itse talo. 

Velkaa on yhteensä noin 80 tuhatta. Onko tuo teidän mielestä paljon 50 ja 40vuotiaille? Tuntuu että tässä iässä pitäs jo olla velaton.

Välillä vaan tuntuu että oisko pitäny vaan jäädä vuokralle. Rahaa ois jääny paremmin, esim jos oltais jääty entiseen taloon vuokralle eikä oltaiskaan ostettu omaa. Ei tarttis niin kituutellen elää. Toisaalta oma on oma (tai no pankinhan se on toistaseks), mutta kuitenki... 🤦

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla tapana väijyä milloin ja minkälaisille lääkäreille talon myyjien lapsia viedään?

Väijyminen? Miksi sinä puhut kuin raiskaaja joka vaanii uhrejaan?

Fiksu ostaja tekee selvitystyötä. Se on täysin laillinen prosessi. Myyjäpariskunnalla on usein sometilejä. Jos siellä huomionkipeä perheenäiti hehkuttaa "ihanaa arkea" ja möläyttelee julki perheen asiat (lasten sairastelut, poissaolot päiväkodista tai koulusta, yms) niin se on julkista tietoa. Ostajaehdokkaat kyllä osaavat varoa taloja, joiden asukkailla on "selittämättömiä terveysongelmia". Jatkuvia hengitystietulehduksia, astmaa, silmien turvotusta, ihottumaa, pahoinvointia, päänsärkyä tai muuta sisäongelmiin viittaavaa oireilua. Sitten vaan jatketaan selvittämistä ja kysytään, onko lapsen koulussa/päiväkodissa todettu homeongelmia. 

Vierailija
42/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuraha! 

Kun olimme 45v meillä oli velkaa vielä 350 000e. 

Lainaan tottuu eikä kuoletuksia ajattele kuin pari ekaa vuotta. Kuitenkin pieni summa siihen verrattuna mitä maksaisi vastaavasta asumismukavuudesta hukkaan vuokralla. Tai paljon pienemmästä asunnosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80 tonnia asuntolainaa ei ole juuri mitään. 

Vierailija
44/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 45 kun ostettiin talo ensiasunnoksi, puolitoista vuotta sitten. Velkaa asunnosta 90 tonnia ja 8 tonnia pankkilainaa remonttiin. Talo on vanha ja kaikki pinnat sisältä ja ulkoa vaatii uusimista. Ollaan tehty pikkuhiljaa itse. Remonttilaina käytettiin keittiön uusimiseen. 

Alkuun velka ahdisti, mutta ei enää. Asuminen maksaa aina, oli asumismuoto mikä tahansa. Ja kyllä, rahaa ei tällä hetkellä jää mihinkään ylimääräiseen höpötykseen, vaan kaikki laitetaan tähän taloon. Ei harmita yhtään, itselle tätä tehdään.

Vierailija
45/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että ostitte. Oma on aina oma ! 👍

Eikä tuo lainasumma suuri  kahdelle maksettavaksi ole

Vuokraa maksaessa menisi toisen pussiin  sama raha

Vierailija
46/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostit talon, joka vaatii remontointia? Me ostimme lähes uuden (alle 5 vuotta vanha) talo. Siinä on vielä takuuta jäljellä. Rakennuttajan virhevastuu on 10 vuotta. Jos talosta paljastuu vakavia rakennusvirheitä, niin voimme vaatia kaupan purkamista. 

Nimenomaan, voitte vaatia. Ja hyvin todennäköisesti koko homma jää siihen vaatimiseen. 

Vierailija
47/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80t kahdelle ei ole paljon jos molemmat käy töissä.

Vierailija
48/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitenkään paha velka. Jos on 80 000 yhteensä, niin eihän se ole kuin 40 000 yhdelle. Lyhenee koko ajan sitä mukaa kun maksatte pois. Oma on aina oma. Ajattele, nyt voit keväällä istuttaa pihallekin ihan mitä haluat, vaikka omenapuun, ja se on sinun puu, eikä vuokranantajan. Muutama vuosi, niin saat joka vuosi omenoita ja voit laittaa riippukeinun omenapuun katveeseen. 

Vierailija
49/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laittanut kaikkia säästöjäni siihen asuntolainaan, vaan jätin myös rempparahaa. No taloa ei tarvinnut pahasti rempata, niin lyhensin sillä lainaa. Siltikin on säästöjä millä pystyy taloa kunnostamaan. 280 000e lainaa ottaneena.

Vierailija
50/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee ajatus, että keski-ikäisenä pitäisi olla velaton? Useimmilla on siinä iässä velkoja, jotka yritetään saada maksetuksi viimeistään ennen eläkkeelle jääntiä joskus 65+ iässä. Jos onnistuu maksamaan velat pois aikaisemmin, niin kannattaa alkaa säästää eläkeaikaa varten eli käyttörahaa ei jää sen enempää tuhlattavaksi. Mutta velan maksun jälkeen asuu halvemmalla kuin vuokralla, jolloin pärjää paremmin kun eläkkeellä tulot putoaa puoleen.

Vierailija
51/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä teidän tuloista, mutra itselläni on vielä 225 000 euroa velkaa ja olen 52 v.  Lainan maksaminen loppuu kun eläke alkaa.

Vierailija
52/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mietis sitä, nyt teillä oma talo ja jos tulee sisäilmaongelmia, hometta tms. niin joudutte itse maksajiksi. Mikä tahansa yllättävä onnettomuus, te hoidatte.

Älä nyt tuollaista pelottelua. monilla on pitkälle 6 numeroinen velka ja silloin ovat jo pelkkien korkojen kanssa vaikeuksissa. Mutta 80.000 ei ole suuri laina. Tehkää vähitellen korjauksia, jos niitä välttämättä on tehtävä. Ei OKTa kukaan saa ihan valmiiksi. 

Vierailija
53/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää sitä taloa toisten mieliksi korjatko, älkää myöskään toisten mieliksi asuko, vaan ihan omaksi hyväksi.

Vierailija
54/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en laittanut kaikkia säästöjäni siihen asuntolainaan, vaan jätin myös rempparahaa. No taloa ei tarvinnut pahasti rempata, niin lyhensin sillä lainaa. Siltikin on säästöjä millä pystyy taloa kunnostamaan. 280 000e lainaa ottaneena.

Voiko tuo olla totta, noin iso laina? Isoja taloja ja mahtavaa asumista. Pääkaupunkiseudulla on niin kallista. Jostain muualta saa ison kauniin talon 150.000.

Vierailija
55/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ostit talon, joka vaatii remontointia? Me ostimme lähes uuden (alle 5 vuotta vanha) talo. Siinä on vielä takuuta jäljellä. Rakennuttajan virhevastuu on 10 vuotta. Jos talosta paljastuu vakavia rakennusvirheitä, niin voimme vaatia kaupan purkamista. 

No ei oltais saatu mihinkään uudehkoon taloon edes lainaa koska ne on kalliimpia. Tämä meidän ostama talo on vanha hirsinen maalaistalo. Ja ei me oltais edes haluttu mitään uutta taloa, kun tykätään vanhoista maalaistaloista.

AP

Onko siis ongelmana pelkästään se mielikuva, että kuvittelette, että tuon ikäisenä ei pitäisi olla enää velkaa? Aika monella on. Ja tuo teidän velkasumma on ihan kohtuullinen. 

Mulla on 65-vuotiaana lainaa 55 000, eikä ahdista yhtään.

Vierailija
56/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostajan kannattaa iskeä kiinni näihin tilanteisiin. Ja tinkiä rajusti, koska "avioerotaloja" on myynnissä jatkuvasti. Hyvin pidetty, vähän aikaa asuttu, toimivaksi todettu, pikkulapsiperheen koekäyttämä talo. Jos talossa olisi paha sisäilmaongelma, se näkyisi heti lasten (vauvat ja taaperot) terveysongelmina.

Kertooko myyjät useinkin, että muuttavat pois sisäilmaongelmien takia? 

Aivan sama kertovatko vai ei. Lain mukaan myyjällä on velvollisuus kertoa. Sisäilmaongelma on vakava virhe ja se vaikuttaisi ratkaisevasti ostopäätökseen (ostaja jättäisi kaupat tekemättä) mikäli myyjä kertoisi sisäilmaongelmasta. 

Käräjäoikeus hoitaa nämä riita-asiat ihan rutiinilla. Minulle sopii hyvin se, että eronnut pariskunta valehtelee talostaan ("Ei täällä

Oikeustaistelut kestää vuosia eikä ne asianajajatkaan ilmaisia ole.

Vierailija
57/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se sit jännä, kun tiedän useamman okt:stä luopuneen, jotka on joutuneet maksaan, kun talosta on löytynyt esim. piilevää hometta remontoinnin yhteydessä.

Vierailija
58/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 15 vuotta sitten 1950- luvun asuttavan  talon todella halvalla.  Kuntokartoitetusta talosta ei ole paljastunut mitään yllättävää, tosin yksi putkirikko on sattunut ja nyt on uudet putket. Pintareremontit olen tehnyt itse (maalaukset, tapetoinnit, piipun tulisijalle ym.) ja ammattimiehet ovat tehneet sähkö ja putkityöt, kylpyhuoneremontin ja ulkokaton. Asun tässä vielä ehkä 15 vuotta ja kulut ovat jääneet alle 100000e:n ilman sähköä ja polttopuita. Kuka asuu halvemmin suuressa talossa ilman huolta naapureista?

Vierailija
59/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myy pois !

Vierailija
60/63 |
25.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No se sit jännä, kun tiedän useamman okt:stä luopuneen, jotka on joutuneet maksaan, kun talosta on löytynyt esim. piilevää hometta remontoinnin yhteydessä.

Me olemme myyneet 2 taloa ilman peräänsoittoja. Toisessa on ollut uudet asukkaat 21v ja toisessa 7v. Mutta talot olikin hyvin (itse) suunniteltuja ja tehtyjä.