Miksi et uskalla/tahdo kuluttaa rahaa?
Mistä johtuu suomalaisten haluttomuus käyttää rahaa?
Kommentit (152)
Mitä se pitemmän päälle hyödyttää, että suomalaiset kierrättää rahojaan Suomen sisällä? Me tarvitaan rahaa ulkomailta ja pitäisi estää rahojen valuminen ulos Suomesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kääntänyt kulutusta enemmän Eurooppaan, ei löytynyt Suomesta haluamaani e-kirjanlukulaitetta, juoksukengät oli 60 euroa halvemmat ulkomailta tilattuna, jopa lisäravinteet tuli nyt halvemmaksi tilata Saksasta Black Friday alesta. 3 kg heraproteiinia Suomessa Prismassa 70 euroa, Saksassa 5 kg 85 euroa. Hintavertailu kannattaa.
No voi voi mikä säästö saatana!
Pienistä puroista kasvaa iso virta, olihan tuossakin jo lähes satasen säästöt. Postitusnopeuskin on muuten yleensä Suomen ulkopuolella aivan toista luokkaa, kun tilaukset ei makaa päiväkausia odottamassa keräilyä.
Vierailija kirjoitti:
Rahalla ei valitettavasti saa sitä mitä itse olen vailla ja se mitä rahalla saa on jo aika pitkälti hankittuna.
Rahalla ei saa rakkautta.
Rahalla ei edellä mainitun lisäksi saa muutakaan mitä olen vailla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla ei valitettavasti saa sitä mitä itse olen vailla ja se mitä rahalla saa on jo aika pitkälti hankittuna.
Tärkeintä mitä rahalla saa, on vapaus
Ihmiset joilla on rahaa matkustavat ja ostavat kaiken ulkomailta, tuovat minullekin kaikkea tarpeellista.
Köyhä tilaa roinaa Temusta iso jonottaa leipäjonoissa ja kirkon vellijonoissa.
Kelan maksusitoumus lakanalla näyttää saavan ostoskärryn täyteen, joskus ylikin pursuaa.
Ihmiset joilla on asunto maksettu, kalustettu ja kesämökille ei mahdu enää mitään eivät halua enempää kuluttaa.
Jos minun vanha palttooni ei ole teidän mieleen, sori siitä. Tuuletan sen aina kesän jälkeen ja puen ylleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön. Perintöä tilillä n. 190 000. Mieheni on ns. hyvätuloinen.. Osakkeitakin sillä on vähintään 200 000eur. Me säästetään minun työttömyyteni takia. Rahahanat on kiinni niin pitkään, kunnes korkeastikoulutettu pitkäaikaistyötön (ei edes kaksi vuotta riitä) saa työpaikan.
Voin kertoa, että työkkärikään ei usko minun työllistyvän. Työttömyyteni keston takia heillä on enää vaihtoehtona syrjäytyminen ja sosiaalihuolto.
Ongelma vaan on siinä, että ainut ongelmani on työttömyys. Tilillä on rahaa, ei ole velkaa, omakotitalo on oma, ei ole myöhästyneitä laskuja, ei ole ongelmia päihteiden kanssa. Vain työpaikka puuttuu. Olen vielä terve ja varsin hyväkuntoinen.
Mä on vähä samassa jamassa. Työkkäristä ovat ehdotelleet ties mitä elämäntapaohjauksia
Pukeudutko sinäkin Chanelin jakkupukuun ja suihkautat hajuvettä korvan taakse, kun menet taas kerran turhaksi tietämääsi kuntatyökkärin keskustelutilaisuuteen? Taas kerran sinulta kysytään, kuinka voidaan auttaa ja taas kerran vastaat, ettette pysty auttamaan, jos ette pysty antamaan palkkatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön. Perintöä tilillä n. 190 000. Mieheni on ns. hyvätuloinen.. Osakkeitakin sillä on vähintään 200 000eur. Me säästetään minun työttömyyteni takia. Rahahanat on kiinni niin pitkään, kunnes korkeastikoulutettu pitkäaikaistyötön (ei edes kaksi vuotta riitä) saa työpaikan.
Voin kertoa, että työkkärikään ei usko minun työllistyvän. Työttömyyteni keston takia heillä on enää vaihtoehtona syrjäytyminen ja sosiaalihuolto.
Ongelma vaan on siinä, että ainut ongelmani on työttömyys. Tilillä on rahaa, ei ole velkaa, omakotitalo on oma, ei ole myöhästyneitä laskuja, ei ole ongelmia päihteiden kanssa. Vain työpaikka puuttuu. Olen vielä terve ja varsin hyväkuntoinen.
Olen jo niin turhautunut, että jopa elättelen mielessäni kuvitelmaa siitä, että sosiaalihuolto tulee meille kylään tarkastamaan silkkimattojeni kammattuja hapsuja. Tarjoilisin heille kahvia hopeisesta kahvikannusta ja pöytä olisi koreana suolaista ja makeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ! Ja se on työnantajan vallan kasvaessa erityisen tärkeä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. Itse ollut jo kymmenisen vuotta poissa työelämästä muutamaa keikkapätkää lukuunottamatta, mukavalta maistuu! (Ja siis ilman tukia, jollain kuitenkin jo alkoi nousta savu korvista).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen jo niin turhautunut, että jopa elättelen mielessäni kuvitelmaa siitä, että sosiaalihu
Kun nyt pääsin tätä ajatuksen virtaa aloittamaan, niin kerrottakoon vieläkin lisää. Jostain kumman syystä pääsin pitkäaikaistyöttömyydestäni huolimatta viime viikolla työhaastettuluun, joka on juuri osaamistani vastaava. En tiedä, pilasinko mahdollisuuteni kertomalla, miten koen työttömyyteni. Ainakin olin rehellinen ja sanoin juuri, niin kuin asia on.
Pieni mahdollisuus työllistymiseeni on olemassa, jos kyseinen yritys jostain kumman syystä päätyy minuun oman etunsa nimissä ja heillä on munaa nimittää tehtävään pitkäaikaistyötön.
Lainaa on vielä jäljellä ja seuraavaksi varaudun tukemaan opiskelemaan lähteviä teinejä. Maksaa heidän asumistaan ja ruokiaan, ettei tarvitsisi valmistua (työttömäksi?) ison velkatakaan kanssa. Lääkäreitä heistä tuskin tulee, muilla työnsaanti epävarmempaa. Eli teen töitä ja säästän että elätän lapsiani 18v jälkeen vielä sen noin 10v. Tätä hallitus toivoi ja minä parhaani mukaan toteutan. Kyllä siihen saakin säästää.
Vierailija kirjoitti:
Totta. Tarvitsisin laadukkaita luonnonkuituisia suomalaisia vaatteita, mutta niitä ei ole.😨
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset joilla on rahaa matkustavat ja ostavat kaiken ulkomailta, tuovat minullekin kaikkea tarpeellista.
Köyhä tilaa roinaa Temusta iso jonottaa leipäjonoissa ja kirkon vellijonoissa.
Kelan maksusitoumus lakanalla näyttää saavan ostoskärryn täyteen, joskus ylikin pursuaa.
Ihmiset joilla on asunto maksettu, kalustettu ja kesämökille ei mahdu enää mitään eivät halua enempää kuluttaa.
Jos minun vanha palttooni ei ole teidän mieleen, sori siitä. Tuuletan sen aina kesän jälkeen ja puen ylleni.
Minullakaan ei juuri ole tuloja, mutta rahaa on. En tuhlaa ja osaan käyttää sitä. Jo silloin, kun olin köyhä opiskelija osasin venyttää penniä lapsuudenkotini opeilla ysärin lamassa. Se oppi on edelleen hyvässä muistissa.
Tilanne tulee muuttumaan, kun pitkäaikaistyötön palkataan työsuhteeseen. Toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahalla saa mielenturvaa. Työssäkään et joudu altavastaajaksi. Sinua ei voi kiristää.
18 v työelämässä pskaduunissa. Kaikki rahat on tuhlattu paitsi 2000 e olen saanut tuossa ajassa puskuria säästöön sen kuuluisan pahan päivän varalle jota ei kuitenkaan ole koskaan (vielä) tullut.
No minä annoin laittaa koko taloon uudet ikkunat ja ovet. Se maksoi aika tavalla. Lisäksi netistä en tilaa yhtekäs mitään. Seuraava ostos on uusi moottorisaha. Olen nainen mutta tartten moottorisahan.
Mitä rahhoo? pitkäaikanen tööpaikka meni alta jo. oispa kiva jos sinne takasin vois vain "mennä töihin".
Teen osa-aikatyötä. Menetin kolmensada suojaosuuden. Mies oli puoli vuotta lomautettuna. Onneksi sai osittaisen varhennetun vanhuuseläkkeen, jolloin asuntoa ei tarvinnut lähteä myymään, kun asumistukeakaan emme enää saisi. Ove vähentää sitten tulevaa vanhuuseläkettä, joten sitä varten on säästettävä jo nyt.
Opiskelevat lapset saavat asumislisän, kesät ovat tulottomia, elleivät onnistu saamaan työtä. Heitä täytyy avustaa myös.
Meillä ei ole rahaa kulutettavaksi. Kaikki säästetään mitä voidaan. Leikkaan itse kaikkien hiukset, fillaroimme aina sään salliessa joka paikkaan. Emme käy maksullisissa tapahtumissa tai syö ulkona. Teemme itse ruoan alusta loppuun yksinkertaisista raaka-aineista. Kaikki tarvittava hankitaan kirpputoreilta ja käytettynä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä rahhoo? pitkäaikanen tööpaikka meni alta jo. oispa kiva jos sinne takasin vois vain "mennä töihin".
Luuletko nyt oikeasti pitkäaikaistyöttömien olevan köyhiä ?
jotkut ehkä ovatkin, muttei kaikki.
No voi voi mikä säästö saatana!