Miksi et uskalla/tahdo kuluttaa rahaa?
Mistä johtuu suomalaisten haluttomuus käyttää rahaa?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun irtisanomista helpotetaan niin laitan kukkaron nyörejä entistä tiukemmalle. Sitä tiedä, mikä äkkiä onkin asiallisen syy päästä työntekijästä kulueränä eroon.
Uutta työpaikkaa tuskin saa eikä yhteiskunta auta. Kaksi lasta ja asuntolaina niin eipä tässä muuta keinoa ole kuin itse säästää.
Sanon vaan, että tämä hallitus on itse luonut tämän turvattomuuden tunteen, joka vaikuttaa talouskasvuun. Sitten ihmetellään, kun väki ei kuluta. Osalla ei ole mitä kuluttaa ja osa ei uskalla.
Vähänkään epäilyttävän irtisanomisen voi aina viedä asiana eteenpäin. Laiton irtisanominen ratkaistaan sitten oikeusteitse. Kannattaa kuulua liittoon edelleen, sieltä saa apua. Ja kannattaa pitää potkut antanutta työnantajaa sen verran silmällä, että palkkaako uuden työntekijän poispotkitun tilalle kuinka nopeasti. Siinä varsinkin voi tulla kys
Jos lähtee rähinöimään, saa hankalan maineen eikä taatusti työllisty enää yhtään mihinkään.
Sitä pitää säästää niin sitten on varaa kuolla. Kuoleminen on tosi kallista.
Säästän tulevaa työttömyyttä ja kansantalouden romahtamista varten. Tästähän meitä on peloteltu jo monta vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjettömät hinnat kotimaassa, tai tuotteiden puute. Etsin aina edullisemman tuotteen ja monesti se löytyy ulkomailta. Ylimääräiset rahat menee säästöön ja kasvatan itselleni sijoitussalkkua, jottei työelämässä tarvitsisi raataa 70-vuotiaaksi saakka.
Sijoitushullu taas herännyt...
Mitä hullua on sijoittaa omaan tulevaisuuteen?
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön. Perintöä tilillä n. 190 000. Mieheni on ns. hyvätuloinen.. Osakkeitakin sillä on vähintään 200 000eur. Me säästetään minun työttömyyteni takia. Rahahanat on kiinni niin pitkään, kunnes korkeastikoulutettu pitkäaikaistyötön (ei edes kaksi vuotta riitä) saa työpaikan.
Voin kertoa, että työkkärikään ei usko minun työllistyvän. Työttömyyteni keston takia heillä on enää vaihtoehtona syrjäytyminen ja sosiaalihuolto.
Ongelma vaan on siinä, että ainut ongelmani on työttömyys. Tilillä on rahaa, ei ole velkaa, omakotitalo on oma, ei ole myöhästyneitä laskuja, ei ole ongelmia päihteiden kanssa. Vain työpaikka puuttuu. Olen vielä terve ja varsin hyväkuntoinen.
Kulutan kyllä, mutta en turhaan. Tai mikä nyt on turhaa, en ostele tavaraa mutta käyn paljon ulkona syömässä & juomassakin, ja vuositasolla varmaan eniten rahaa kuluu matkailuun. Toki siinä menee isot rahat ulkomaille, mutta yleensä kyll lennän Finnairilla ja jos pakettimatka niin useimmiten Aurinkomatkat. Kotimaassa tulee yövyttyä hotelleissa muutaman kerran vuodessa.
Siivooja meillä kävi, mutta jäi eläkkeelle, jonkun verran käytetään ompelimon palveluita ja tietty pakolliset autoihin kuluvat palvelut. Kampaaja ja kosmetologi tasaisin väliajoin.
Itse säästän nyt noin 500€ kk enemmän kuin edellisen hallituksen aikana. Tavallaan on ristiriitainen tunne, kun haluaisin lähipalveluiden säilyvän, mutta nykyhallituksen leikkausten myötä työttömyys tai sairastuminen huolestuttaa, varsinkin kun on lapsia ja asuntolainaa ja nämä menee kuitenkin kaiken edelle.
Mutta toivottavasti hallituspuolueiden äänestäjät ahkerasti kuluttavat ja käyttävät palveluja. Tosin iso osa yrittäjistäkin tätä hallituspohjaa halusi, joten varmaankin ovat sitten tyytyväisiä.
Säästän ja sijoitan mielummin. En halua yhtään enempää tavaraa kotiini. Palveluja käytän jonkin verran kyllä, mutta tavaran hankkimisen laitan jatkossakin minimiin ja mietin ennemmin mitä osakkeita shoppailisin.
Olen kääntänyt kulutusta enemmän Eurooppaan, ei löytynyt Suomesta haluamaani e-kirjanlukulaitetta, juoksukengät oli 60 euroa halvemmat ulkomailta tilattuna, jopa lisäravinteet tuli nyt halvemmaksi tilata Saksasta Black Friday alesta. 3 kg heraproteiinia Suomessa Prismassa 70 euroa, Saksassa 5 kg 85 euroa. Hintavertailu kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön. Perintöä tilillä n. 190 000. Mieheni on ns. hyvätuloinen.. Osakkeitakin sillä on vähintään 200 000eur. Me säästetään minun työttömyyteni takia. Rahahanat on kiinni niin pitkään, kunnes korkeastikoulutettu pitkäaikaistyötön (ei edes kaksi vuotta riitä) saa työpaikan.
Voin kertoa, että työkkärikään ei usko minun työllistyvän. Työttömyyteni keston takia heillä on enää vaihtoehtona syrjäytyminen ja sosiaalihuolto.
Ongelma vaan on siinä, että ainut ongelmani on työttömyys. Tilillä on rahaa, ei ole velkaa, omakotitalo on oma, ei ole myöhästyneitä laskuja, ei ole ongelmia päihteiden kanssa. Vain työpaikka puuttuu. Olen vielä terve ja varsin hyväkuntoinen.
Mä on vähä samassa jamassa. Työkkäristä ovat ehdotelleet ties mitä elämäntapaohjauksia, mutta vetivät ne takaisin kun kerroin elämäntavoistani.
Siitä sentäs olen jo luopunut, että kuvittelisin työllistyväni entisellä koulutuksellani. No en kyllä kuvittele työllistyväni muutenkaan, mutta käyn nyt työvoimapoliittisessa koulutuksessa kaikenlaisia tutkintoja tekemällä, koska onhan se aina kiinnostavaa oppia uutta PLUS pieniä pääomatulojani ei tartte tilitellä Kelalle vähennettäväksi työmarkkinatuestani.
Multa puuttuu vain kuivakakkuvuoka. Pyydän sen mieheltä joululahjaksi. Kaikkea muuta on.
Kokoomus ja Persut sanoi että pitää säästää ja leikata kulutusta. Säästän sitten.
En näe mitään järkeä rahoittaa yhteiskuntaa, koska se raha ei palaudu takaisin hyvinvoinnin lisääntymisen muodossa. Voin yhtähyvin pyyhkiä sillä rahalla vaikka perseeni, vaikutus on sama.
Ne pienet kulutusvirrat ei ratkaise mitään. Pitäisi saada takaisin omavarainen tuotantotalous ja riittävän laadukkaat tuotteet ja innovaatiot, jotta niiden kiinnostus ja kysyntä heräisi euroopassa.
Maatilatalous saisi olla myös paljon omavaraisempaa kuin nyt. Siihen olisi mahdollisuus, mutta motivaati puuttuu, typerä säästökohde.
-kekkosen haamu-
Me olemme käyttäneet nyt eläkkeelle pääsyn jälkeen tavallista enemmän. Kiinan paskaa emme ostele.
Vierailija kirjoitti:
Noilla summillahan eläisi loppuikänsä ellei ole ihan junnuikäinen ja ole ylisuurta asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi tukea nykyhallitusta? Sitten alkaa kulutus, kun valta vaihtuu
Miten se sittenkään alkaa? Ei ne tukirahahanat avaudu.
Eilen ostin marketista uudet pohjalliset, jos vanhat kengät menisi vielä tämän tämänkin talven. Merkki t-paita löytyi myös -50 % alella, alkoi olla hinta kohdillaan. Kyllä tuli kulutettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun irtisanomista helpotetaan niin laitan kukkaron nyörejä entistä tiukemmalle. Sitä tiedä, mikä äkkiä onkin asiallisen syy päästä työntekijästä kulueränä eroon.
Uutta työpaikkaa tuskin saa eikä yhteiskunta auta. Kaksi lasta ja asuntolaina niin eipä tässä muuta keinoa ole kuin itse säästää.
Sanon vaan, että tämä hallitus on itse luonut tämän turvattomuuden tunteen, joka vaikuttaa talouskasvuun. Sitten ihmetellään, kun väki ei kuluta. Osalla ei ole mitä kuluttaa ja osa ei uskalla.
Vähänkään epäilyttävän irtisanomisen voi aina viedä asiana eteenpäin. Laiton irtisanominen ratkaistaan sitten oikeusteitse. Kannattaa kuulua liittoon edelleen, sieltä saa apua. Ja kannattaa pitää potkut antanutta työnantajaa sen verran silmällä, että palkkaako uuden työntekijän poispotkitun til
Näköjään näille kännykän räplääjille on tullut jo hätä että saako ensi vuonna kenkää.
Miksi kukaan haluaisi tukea nykyhallitusta? Sitten alkaa kulutus, kun valta vaihtuu