Miksi et uskalla/tahdo kuluttaa rahaa?
Mistä johtuu suomalaisten haluttomuus käyttää rahaa?
Kommentit (152)
Olen säästöbudjetilla, koska en saa töitä. Samasta syystä työssäkäyvän mieheni säästää. Tämä satojentuhansien säästäminen rupeaa purkautumaan vasta, kun viisikymppiset työttömät palkataan työhön.
Koska olen saita, nuuka, itara ja pihi samassa rahaa rakastavassa persoonassa.
Kulutan rahaa kyllä pakollisiin ostoksiin mutta en tahdo kuluttaa rahaa mihinkään ylimääräiseen koska sijoitan kaiken ylimääräisen rahan. Jos tuhlaisin rahani turhuuteen niin en voisi sijoittaa.
M35
Ihmiset kuvittelevat, että jos tulee vielä huonommat ajat, niin voi ostaa terveydenhuollosta palveluja, kun niitä ei muuten saa. Ja osa porukasta on suunnitellut pakenevansa Suomesta. Osahan on jo muuttanutkin. Jos tulee isompi konflikti, niin ruoka on säännösteltyä, että silloin ei välttämättä rahallakaan saa sitä mitä haluaa ja tarve vaatisi.
1) mulla on tällä hetkellä kaikkea tarvittavaa
2) Marinin hallitus löi töihin autoilevaa duunaria kuin vierasta sikaa ja siltä ajalta jäi kolkuttelemaan pelko, että jos/kun sama toistuu seuraavalla kaudella, niin pitää laittaa sen verran sukanvarteen, että siitä hullunmyllystä selviää taas 4 vuotta.
3) maapallo hukkuu ylikulutukseen. En ylikuluta vaan tyydyn vähään ja kulutan ensin asiat loppuun ja sitten mietin tarvitsenko uutta. Näin olen tehnyt oikeastaan aina.
4) voisin kuluttaa palveluihin, jos sellaisia vielä olisi kohtuulliseen hintaan. Ravintola, hieronta, parturi, kuntosali.. mutta niiden hinnat ovat karanneet ulottumattomiin. Hammaslääkärissä on kuitenkin pakko käydä niin siihen menee sitten kaikki palveluihin varaamani raha.
Vierailija kirjoitti:
Olen säästöbudjetilla, koska en saa töitä. Samasta syystä työssäkäyvän mieheni säästää. Tämä satojentuhansien säästäminen rupeaa purkautumaan vasta, kun viisikymppiset työttömät palkataan työhön.
Tekoäly ja automaatio alkaa vähiellen viemään enemmän ja enemmän töitä varttuneemmalta väestöltä. Uusia töitä toki syntyy, mutta mutta. Kukas sinne palkataan? Keski-ikäinen kehäraakki vai nuori tekoälynatiivi?
Khyllä, parempi tässä on vain hillota kaikki rahat ja sijoittaa ne vaikkapa sinne teloälyfirmoihin, niin pysyy vanhakin kehityksessä mukana.
Olen työtön. Perintöä tilillä n. 190 000. Mieheni on ns. hyvätuloinen.. Osakkeitakin sillä on vähintään 200 000eur. Me säästetään minun työttömyyteni takia. Rahahanat on kiinni niin pitkään, kunnes korkeastikoulutettu pitkäaikaistyötön (ei edes kaksi vuotta riitä) saa työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset kuvittelevat, että jos tulee vielä huonommat ajat, niin voi ostaa terveydenhuollosta palveluja, kun niitä ei muuten saa. Ja osa porukasta on suunnitellut pakenevansa Suomesta. Osahan on jo muuttanutkin. Jos tulee isompi konflikti, niin ruoka on säännösteltyä, että silloin ei välttämättä rahallakaan saa sitä mitä haluaa ja tarve vaatisi.
Sitten ostetaan mustasta pörssistä. Mulla on jemmassa viinaa ja tupakkaa, ei itseäni varten vaan myyntiin sitten kun pula iskee.
Mitä se kenellekään ja varsinkaan Ap:n idiootille kuuluu kulutanko vai enkö rahojani. Pidä huoli omista asioistasi saatanan kyylä paska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly ja automaatio alkaa vähiellen viemään enemmän ja enemmän töitä varttuneemmalta väestöltä. Uusia töitä toki syntyy, mutta mutta. Kukas sinne palkataan? Keski-ikäinen kehäraakki vai nuori tekoälynatiivi?
Khyllä, parempi tässä on vain hillota kaikki rahat ja sijoittaa ne vaikkapa sinne teloälyfirmoihin, niin pysyy vanhakin kehityksessä mukana.
No meidän duunissa me keski-ikäiset kehäraakit ollaan niitä tekoälynatiiveja. Ja me ollaan samalla nuorimmat työntekijät. Ohis.
Nyt kun irtisanomista helpotetaan niin laitan kukkaron nyörejä entistä tiukemmalle. Sitä tiedä, mikä äkkiä onkin asiallisen syy päästä työntekijästä kulueränä eroon.
Uutta työpaikkaa tuskin saa eikä yhteiskunta auta. Kaksi lasta ja asuntolaina niin eipä tässä muuta keinoa ole kuin itse säästää.
Sanon vaan, että tämä hallitus on itse luonut tämän turvattomuuden tunteen, joka vaikuttaa talouskasvuun. Sitten ihmetellään, kun väki ei kuluta. Osalla ei ole mitä kuluttaa ja osa ei uskalla.
Ravintolahinnat: Pippuripihvi 39,90€, iso olut 10,50€. No tuon takia ei kuluteta
Maksan autovakuutukset ja verot 595 euron tienesteistä, koska elättelen toiveita jostain kaukaisesta työpaikasta. Eipä jää palkoa tuhlattavaksi ruokakulujen jälkeen. Onneksi olen ostanut vaatetta ja kenkää kaapit täyteen. Nuo riittää vuosikausiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ravintolahinnat: Pippuripihvi 39,90€, iso olut 10,50€. No tuon takia ei kuluteta
Kyllä ihmiset kuluttaa rahaa yhä mutta kun korot nousi ja hinnat nousi niin ihmisillä ei yksinkertaisesti enää ole varaa kuluttaa yhtälailla kuin ennen.
Palkat eivät nousseet yhtä paljon eli ennen jos palkkaa sait 2000e/kk ja siitä meni korkoihin 100e/kk niin nyt siitä menee 200e/kk korkoihin. Ennen vanhaa jos normaali elämisen kulut oli 500e/kk niin nyt ne kulut on 600e/kk.
Hallitus saa katsoa peiliin. Siellä se syy on.jos ja kun irtisanomistakin vielä helpotettaan, niin alkaa yksi jos toinenkin työssäkäyvä entistä tarkemmaksi. Itelläki ikää 52 v, selkä vihoittelee aina välillä jne. Ja sitä asuntolainaakin olis vielä muutama vuosi..
Vierailija kirjoitti:
Minulla (nainen) tuo on 10 päivän ruokakauppalaskun verran. Kuukaudessa kauppaan menee 150€. Siksi minäkään en käy nykyisillä ravintolahinnoilla ulkona syömässä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun irtisanomista helpotetaan niin laitan kukkaron nyörejä entistä tiukemmalle. Sitä tiedä, mikä äkkiä onkin asiallisen syy päästä työntekijästä kulueränä eroon.
Uutta työpaikkaa tuskin saa eikä yhteiskunta auta. Kaksi lasta ja asuntolaina niin eipä tässä muuta keinoa ole kuin itse säästää.
Sanon vaan, että tämä hallitus on itse luonut tämän turvattomuuden tunteen, joka vaikuttaa talouskasvuun. Sitten ihmetellään, kun väki ei kuluta. Osalla ei ole mitä kuluttaa ja osa ei uskalla.
Vähänkään epäilyttävän irtisanomisen voi aina viedä asiana eteenpäin. Laiton irtisanominen ratkaistaan sitten oikeusteitse. Kannattaa kuulua liittoon edelleen, sieltä saa apua. Ja kannattaa pitää potkut antanutta työnantajaa sen verran silmällä, että palkkaako uuden työntekijän poispotkitun tilalle kuinka nopeasti. Siinä varsinkin voi tulla kyseeseen jonkinlainen laittomuus. Laittomasta irtisanomisesta saa hyvät massit. Olen itse ollut todistajana tällaisessa tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Maksan autovakuutukset ja verot 595 euron tienesteistä, koska elättelen toiveita jostain kaukaisesta työpaikasta. Eipä jää palkoa tuhlattavaksi ruokakulujen jälkeen. Onneksi olen ostanut vaatetta ja kenkää kaapit täyteen. Nuo riittää vuosikausiksi.
Laita auto seisontaan. Sen saa siitä pois sitten heti kun tarvitset. Säästät rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se kenellekään ja varsinkaan Ap:n idiootille kuuluu kulutanko vai enkö rahojani. Pidä huoli omista asioistasi saatanan kyylä paska.
Ai kauheeta millainen ihminen olet. Ei varmaan ole edes ystäviä.
palkat niin pienet että ei pysty ostamaan uusia hienoja taloja tai autoja tai lentokoneita.