Jalankulkija - tekosyysi miksi et käytä heijastinta?
Kommentit (241)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ole kuulleet hakaneuloista? Heijastin siitä roikkumaan ja voi laittaa kiinni laukkuun tai takkiin.
En itsekään tosin juuri käytö, koska täällä on katuvalot.
kiitos ilmastoliikkeen, monet takit nykyisin ovat sellaista materiaalia, että jos hakaneulalla kiinnität mitään takkiin, niin se takki hajoaa. Lisäksi siinä menee lämmitysvaikutus ja kosteussuoja, koska takkiin tulee reikä.
Kiinnitä sitten jollain muulla. Tai takin vetoketjuihin. Tai laita joutavat heijastinnauhat hihoihin. Tai hanki pipo/käsineet/housut mikä on heijastava.
Liian vaikeaa näille, otsalampullakin pärjäis mutta kun ei.
Vierailija kirjoitti:
Asun taajamassa ja yläkoulu on lyhyen työmatkani varrella. Lasken aamuisin pimeitä pyöriä ja ilman heijastimia liikkuvia lapsia, näitä on enemmistö. Voi tulla myös pimeällä jopolla vastaan pyöräilijä jonka huomio on puhelimessa, kuten koko kävely/pyörätien leveydeltä tuleva koululaisten sakitkin, eivät väistä, puhelimella kaikki. Joten olen tullut lopputulemaan:
Täällä on paljon orpoja - ei ole heijastimia vaatteissa, pyörissä ei minkäänlaisia valoja kummassakaan päässä. Ei heistä kukaan tunnu pitävän huolta, ja aurauskepitkin nämä heittelevät ojaan tai miekkailevat ja katkovat niitä, kukaan ei puutu.
Joskus nähnyt kun mustaan pukeutunut isä talutti koiraa ja pieni poika (ilman heijastimia) nappasi pari aurauskeppiä mukaansa. Näkyi olevan iskälle ihan fine, ei minkäänlaista reaktiota. Mikä ihmisiä vaivaa?
Tämä minä kulttuuri joka Suomeen pesiytynyt on vain oikeuksia ei velvollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua. Olen aikuinen MIES!!
Ja sinulta löytyy elinluovutuskortti, voit pelastaa jonkun hengen.
Nykyään kuka tahansa on potentiaalinen elintenluovuttaja, ellei ole sitä erityisesti nimenomaan kieltänyt.
Vierailija kirjoitti:
Käytän heijastimia mutta kaipaisin takkeihin heijastimia jotka ommeltu jo tehtaalla. Joka vuosi hävitän yhden tai pari heijastinta kun tippuvat, jäävät johonkin kiinni. Ne käden ympärille laitettavat häviävät helpoiten. Lukollisia et saa kiinni kuin vetoketjuun. En tiedä miten se edessä oleva heijastin näkyy sivusta tulevalle autolle jos vaikka ylität tietä. Paras olisi varmaan olla hihassa. Neulalla kiinnitettävät häviävät myös helposti.
Joka vuosi heijastimista puhutaan mutta yhtäkään takkivalmistajaa ei asia kiinnosta. Ommellaan kaikenlaisia lirpakkeita ja hikiaukkoja mutta muutaman sentin mittainen heijastinkangaspalanen ei tule kuuloonkaan. En jaksa uskoa että se on kustannuskysymys. Lapsien puvuissa ja joissakin urheiluasuissa heijastimia löytyy mutta kuori- ja toppatakeista loistavat poissaolollaan.
Juuri näin! Loistavasti selvitetty. Eli koettakaahan ottaa vinkki korvan taakse kaikki vaatesuunnittelijat.
Ja te kauppojen sisäänostajat: tehkää ulkovaatevalikoimasta värikkäämpää/vaaleampaa.
Kumpa valmistajat älyäisivät tehdä takkeihin vaikka pienen silmukan/lenkin takin helmaan molemmille puolille sivusaumaan, siihen olisi helppo kiinnittää heijastin.
Minun päälleni ajettiin jalkakäytävällä vuonna 2019. Siitä lähtien olen ollut tuökyvytön. Nautin vapaudesta ja elän Kelan rahoilla. Päälleajaja kantaa suurta häpeää loppuikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Kumpa valmistajat älyäisivät tehdä takkeihin vaikka pienen silmukan/lenkin takin helmaan molemmille puolille sivusaumaan, siihen olisi helppo kiinnittää heijastin.
Helmaan saa kiinni nipsuilla heijastimia.
Vierailija kirjoitti:
En halua. Olen aikuinen MIES!
Joskus kysytään, että mitä se "toksinen maskuliinisuus" oikein käytännössä on. No esimerkiksi tuollaista se tuottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tapaturmavakuutus.
Meinaat, että siitä kun saa (saako?) omaiset hautajaiskulut, niin se riittää. Ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tapaturmavakuutus.
Meinaat, että siitä kun saa (saako?) omaiset hautajaiskulut, niin se riittää. Ok.
Mä veikkaisin että se vakuutus on hieman kalliimpi kuin kolmen euron heijastin.
TV:ssä ja netissä pitäisi olla heijastimen käyttämisestä valistuskampanjoita kuten ennenkin, nykyään on vaan mainoksia.
Vierailija kirjoitti:
TV:ssä ja netissä pitäisi olla heijastimen käyttämisestä valistuskampanjoita kuten ennenkin, nykyään on vaan mainoksia.
Heijastimet on myös liian söpöjä, suunnattu lapsille. Pitäisi olla raavaille miehille pentagrammeja, rekkoja ja kitaroita.
Pitäisi täällä pimeässä pohjolassa olla ihan lakisääteinen vaatimus, että kaikissa ulkovaatteissa pitää olla riittävän näkyvästi vähintään heijastinnauhaa. Aika monissa jo onkin.
Ennemmin sellainen, kuin wt/mämyy-porukan känädä-goosella päällystetty vaate, että muut näkee, että edes tähän mulla oli varaa. Heijastimia niistä köyhien elvistelytuotteista ei sitten löydykään. Valintojen maailma.
Olen laiska käyttämään heijastimia ja takki vaihtuu menon ja kelin mukaan. Toisaalta en odota autoilijoiden väistävän minua. Ei ole ulkoillessa niin kiire ettenkö ehtisi itse venaamaan, että pääsee tien yli turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ulkovaatteiden valmistajat eivät osaa tehdä vaatteisiin lenkkejä tai muita ratkaisuja, joilla niihin saisi heijastimen tekemättä reikiä kankaaseen, jonka tarkoitus on suojata. Ranteeseen lyötävät heijastimet haittaavat hanskojen kanssa puljatessa ja heijastinliivit on kamalat yhtään pidemmässä käytössä.
Heijastinliivit on kyllä maailman helpoin asuste. Eivät paina mitään, näkyvät edestä, sivulta ja takaa, eivät hankaloita liikkumista. Ja usein niissä sun takeissa on varmaan vetoketjulliset taskut, jonka vetoketjuun voi kiinnittää sen roikkuvan heijastimen. Mutta toki jos reikiä vaatteissa pelkää enemmän kuin henkensä menettämistä tai halvaantumista niin mikäs siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heijastimet on myös liian söpöjä, suunnattu lapsille. Pitäisi olla raavaille miehille pentagrammeja, rekkoja ja kitaroita.
Vieraile palolaitoksella tai poliisiasemalla niin saat autoheijastimen.
En tarvitse mitään tekosyitä. Ihan rehellinen syyni on se, että ei huvita eikä kiinnosta. En edes halua autojen näkevän minua. Jos jotain sattuu niin sittenhän sattuu. Koen kuitenkin olevani itse vastuussa siitä, etten hypi autotiellä pimeällä auton tullessa. Ellen nyt sitten varta vasten halua päättää päiviäni (ei todennäköinen skenaario kumminkaan)
"Mikähän siinä on että suomalainen rakastaa tummiin pukeutumista? Erityisesti syksyllä ja talvella."
Pyykinpesu on ilmaisesti niin hiton vaikeaa, mielummin kulkee paskaisissa tummissa vaatteissa!