Jalankulkija - tekosyysi miksi et käytä heijastinta?
Kommentit (316)
Pyydän anteeksi ja tänään menen ostamaan kunnon heijastimen. Pääasiassa liikuntaa autolla mutta toki joskus myös jalan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun näitä kommentteja lukee niin menkää optikolle jos ette näe heijastimia kaupungissa ettekä koiran vilkkuvaloja, puhelin myös taskuun auton ratissa
Luetko sä eri ketjua? Yli puolet ketjuun vastanneista on kertonut, ettei käytä heijastinta. Miten autoilijat voi nähdä heijastimia, jos niitä ei ole?
Ei ne autoilijat näe, vaikka olisi heijastimet ja valonheittimet. Ihan vähän aikaa sitten TAAS tällaisen törkeän huolimattomuuden uhriksi jouduin. Ajoin pyörällä. Pyörässä on punainen takavalo, eteen kirkas valo. Polkimissa on heijastimet. Pinnoissa on heijastimet. Minulla on housun lahkeissa heijastinnauhat, samoin takin hihoissa. Repussa oli heijastinraidalla varustettu suojahuppu. Samoin kypärässä. Kaikesta varustautumisesta huolimatta minun takaa tullut autoilija kääntyi suoraan päääl
Tiedän että vika on autoilijan mutta kun itse olen pyörän selässä niin tajuan että aina jää kakkoseksi siksi hyppään aina pyörän päältä pois ja odotan että tie on vapaa.
Kommentoisin kysymykseen ikävästi, että se on ihan tyhmyys, joka saa jalankulkijan olemaan käyttämättä heijastinta. Harvaa autoilija haluaisi ajaa pimeässä jalankulkijan päälle, ja kovasti helpottaisi, jos jalankulkija tekisi itsensä näkyväksi. Kaikki syyt ovat tekosyitä.
Liikun pimeällä vain jalkakäytävällä en ylitä teitä - jos joku auto yleensäkin ajelee jalkakäytävillä se todennäköisesti ajaa ylitseni heijastimista huolimatta. Taskulamppu minulla on taskussa mukana ja käytän sitä tarvittaessa, lampussa on punainen valorengas joka näkyy myös sivuille.
Pieni kk palkka. Se että olen köyhä ei tarkoita että haluan pukeutua halpaan heijastimeen. Haluan satasen heijastimen tai olen ilman. Sama pätee ravinnon laatuun. Olen mieluummin nälissäni ja työtehoni on heikko kuin söisin halpaa roskaa. Nostakaa palkkatasoa niin alkaa tapahtua.
Ei tekosyitä vaan ostin heijastavat hanskat ja repussa heiluu parikin heijastinta. Lisäksi pipossa heijastava koriste.
Tummiin pukeutuvia on oikeasti hankala nähdä jos ei ole lunta, joten oman turvallisuutenne vuoksi laittakaa heijastimia, vilkkuvaloja jne.
Vierailija kirjoitti:
Pieni kk palkka. Se että olen köyhä ei tarkoita että haluan pukeutua halpaan heijastimeen. Haluan satasen heijastimen tai olen ilman. Sama pätee ravinnon laatuun. Olen mieluummin nälissäni ja työtehoni on heikko kuin söisin halpaa roskaa. Nostakaa palkkatasoa niin alkaa tapahtua.
Missä niitä satasen heijastimia myydään, kun en ole nähnyt missään kaupoissa niin kalliita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä niitä satasen heijastimia myydään, kun en ole nähnyt missään kaupoissa niin kalliita?
Kuulostaa pelkältä tekosyyltä toi. Itekin pienipalkkainen ja heijastinliivit yms saa 1 e- 3 euroon se ei taloutta kaada.
Joillakin on aina ihme selitykset joka asiaan, sama juttu kuin esim syntymäpäivä/hää/ yms kutsussa pyydetään pukemaan siistit juhlavaatteet niin suututaan että pitääkö ostaa monen tonnin iltapuku
Osa kommentoijista voisi myydä autonsa ja viedä kortin pois. Pelottavaa lukea etteivät näe heijastimia eikä edes koiran vilkkuvaloja jos katuvaloja. Uskaltaako tuolla enää liikkua
Täällä ei pidetty huomiotakkeja fiksuina vaatteina, joten en käytä muutakaan heijastinta.
En muista.
Hankin heijastavat hanskat, että muistaisin käyttää.
Autoilevana ihmisenä ymmärrän kyllä tarpeen.
Lapsena oli vielä pilvin pimein pankkien ja vakuutusyhtiöiden ilmaisia heijastimia ja mihin sitten nekin katosi?
Ainoa todellinen syy: ymmärtämättömyys.
Jokainen joka on edes kerran elämässään itse ajanut autoa märkänä marraskuisena iltana kun ei ole lunta, käyttää itse kävellessään vähintään heijastinta mutta mieluummin heijastinliivejä.
Ilman heijastinta kävelemällä voi ihan oikeasti tappaa itsensä.
Tuli mieleen eilinen tapaus: puoliso aamupimeässä koiran kanssa ulkona, puolisolla "turvatakki", koiralla heijastinvaljaat ja vilkkuvalo. Tulee pyöräilijä mustissa, ilman valoja edessä saati takana, "pidätkö sen koiran siellä ojan puolella"! Fillareissa todella harvoin on valoja, hirvittää katsoa kun penskat täällä sotkee kouluun. Koska autoilijan syyhän se on jos mukula kaahaa pimeydessä alle.
Kaupungeissa on valaistut kävelytiet ja autot ei aja kävelyteillä. Hiukan ihmetelen, miksi kaupugilla kävellessä pitää olla heijastinliivi,heijastin roikkumassa jossain repussa/kassissa,kädessä ne lärpäkkeet ym. On vähän ylireagointia mielestäni.
Mä olen nähnyt välillä että vaatemerkin logo on tehty heijastimella pienenä johonkin selkään (hupun alle pahimmillaan). En vaan tajua kun se olisi nykyään niin helppoa jokainen ulkotakki ja housu valmistaa niin, että niissä on valmiiksi vaikka hihoissa, lahkeissa, takin helmassa sellainen 5 cm heijastava raita. Olisi heijastin automaattisesti joka takissa myös nuorisolla..
Itsellä on heijastinvaljaat, pohkeiden ympärillä heijastimet, otsalamppu. Koiralla heijastinliivi ja valopanta. Mutta me kuljetaankin täällä missä ei ole jalkakäytäviä tai katuvaloja. Ei ees roskista uskalla viedä ilman kunnon varusteita täällä mörön takapuolessa asuessa.
Vierailija kirjoitti:
Osa kommentoijista voisi myydä autonsa ja viedä kortin pois. Pelottavaa lukea etteivät näe heijastimia eikä edes koiran vilkkuvaloja jos katuvaloja. Uskaltaako tuolla enää liikkua
Näin autoilijana sanon, että yllättävän haastavaa on välillä. Riippuu ihan valaistuksesta. Valaisemattomalla tiellä on kaikista helpoin havaita hejaistimet ja vilkkuvalot. Mutta mitä enemmän on erilaista ja eri väristä valosaastetta ympärillä, sen hankalammaksi menee. Toki yleensä kaupungissa katuvalaistus on niin hyvä, että siellä näkee ilman heijastimia ja vilkkuvalojakin kulkevat. Lisäksi tietty keliolosuhteet vaikuttaa. Jatkuva tihkusade tuulilasissa, märästä tien pinnasta heijastavat katuvalot yms. vaikuttavat näkyvyyteen. Autoilijan vastuulla tietenkin on ajaa sellaista vauhtia, että ehtii havainnoida ympäröivän liikenteen, myös ne jalankulkijat ja mielellään tien yli kipittävät oravatkin jos mahdollista.
Minäpäs muistan tulee vastaan pimeällä joka kerta töihin lähtiessä ja tultaessa, kerran luulin säkkipimeässä että irtokoira oli vapaalla jalalla oli sillä vilkkupanta , sit ihan kokomustiin pukeutunut henkilö tuli siihen, oli flexi kädessä, sulautui täysin taustaan, ei katuvaloja siinä kohdin ja olin pyörällä liikenteessä, onneksi itsellä oli valot pyörässä ja heijastinliivit yms en ajanut päälle niinkin olis käynyt jos ei olis ollut valoja pyörässä.