Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jalankulkija - tekosyysi miksi et käytä heijastinta?

Vierailija
09.12.2025 |

Kommentit (316)

Vierailija
261/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.wilperiltä taitaa olla jo kortti pois.

😁

Vierailija
262/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kulje jalan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa autoilijoiden kuuluu liikkua ajoneuvoilla tarkoitetuilla väylillä/moottoriteillä. Poikkeuksena esim. huoltoajoneuvot. Liikun jalan kävelyteillä (valaistuilla) heijastin sekä itsellä että koiralla.  Huoltoliikenne saisi ajaa vain 10-15km/h niin jalankulkija ehtii toimia. (Vois olla lakisääteinen).

Vierailija
264/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kulje jalan

Oletko sitten jalankulkija?

Jos et ole, miksi vastaat kysymykseen, joka on esitetty jalankulkijalle?

Vierailija
265/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni kk palkka. Se että olen köyhä ei tarkoita että haluan pukeutua halpaan heijastimeen. Haluan satasen heijastimen tai olen ilman. Sama pätee ravinnon laatuun. Olen mieluummin nälissäni ja työtehoni on heikko kuin söisin halpaa roskaa.  Nostakaa palkkatasoa niin alkaa tapahtua.

Missä niitä satasen heijastimia myydään, kun en ole nähnyt missään kaupoissa niin kalliita? 

Mä voin myydä omani (käytetty) vaikka kolmella sadalla.

Vierailija
266/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungeissa on valaistut kävelytiet ja autot ei aja kävelyteillä. Hiukan ihmetelen, miksi kaupugilla kävellessä pitää olla heijastinliivi,heijastin roikkumassa jossain repussa/kassissa,kädessä ne lärpäkkeet ym. On vähän ylireagointia mielestäni.

Ihmiset kulkee muuallakin kuin kävelyteillä. Sinä olet varmaan itsekin nyt jossain muualla.

Vierailija
267/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa kommentoijista voisi myydä autonsa ja viedä kortin pois. Pelottavaa lukea etteivät näe heijastimia eikä edes koiran vilkkuvaloja jos katuvaloja. Uskaltaako tuolla enää liikkua 

Näin autoilijana sanon, että yllättävän haastavaa on välillä. Riippuu ihan valaistuksesta. Valaisemattomalla tiellä on kaikista helpoin havaita hejaistimet ja vilkkuvalot. Mutta mitä enemmän on erilaista ja eri väristä valosaastetta ympärillä, sen hankalammaksi menee. Toki yleensä kaupungissa katuvalaistus on niin hyvä, että siellä näkee ilman heijastimia ja vilkkuvalojakin kulkevat. Lisäksi tietty keliolosuhteet vaikuttaa. Jatkuva tihkusade tuulilasissa, märästä tien pinnasta heijastavat katuvalot yms. vaikuttavat näkyvyyteen. Autoilijan vastuulla tietenkin on ajaa sellaista vauhtia, että ehtii havainnoida ympäröivän liikenteen, myös ne jalankulkijat ja mielellään tien yli kipittävät o

Kerros sitten noin autoilijana, millaisen heijastimen näet parhaiten? Vai onko sellainen vilkkuvalo parempi?

Vierailija
268/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osa kommentoijista voisi myydä autonsa ja viedä kortin pois. Pelottavaa lukea etteivät näe heijastimia eikä edes koiran vilkkuvaloja jos katuvaloja. Uskaltaako tuolla enää liikkua 

Näin autoilijana sanon, että yllättävän haastavaa on välillä. Riippuu ihan valaistuksesta. Valaisemattomalla tiellä on kaikista helpoin havaita hejaistimet ja vilkkuvalot. Mutta mitä enemmän on erilaista ja eri väristä valosaastetta ympärillä, sen hankalammaksi menee. Toki yleensä kaupungissa katuvalaistus on niin hyvä, että siellä näkee ilman heijastimia ja vilkkuvalojakin kulkevat. Lisäksi tietty keliolosuhteet vaikuttaa. Jatkuva tihkusade tuulilasissa, märästä tien pinnasta heijastavat katuvalot yms. vaikuttavat näkyvyyteen. Autoilijan vastuulla tietenkin on ajaa sellaista vauhtia, että ehtii havainnoida ympäröivän liikenteen, myös ne jalankulkijat ja mielellään tien yli kipittävät o

toinen autoilija täällä komppaa:parhaillaan kaikkista vit......maisimmat kelit ,lunta ei ole ,pimeää kuin pirun perseessä,sataa vettä joka saa vastaantulevien autojen valot häikäisemään vaikka lähes uusi tuulilasi.Nämä jotka syyttävät tämmöisestä autolijaa todennäköisesti eivät itse aja autoa kun eivät tiedä siitä todellisuudesta mitään.Jos haluaisin ajaa jonkun päälle niin haluaisn kyllä valita oikean henkilön mutta tällä keleillä se on liki mahdotonta.Jos ette itsenne vuoksi halua käyttää heijastinta niin sitten vaikka sen autoilijan vuoksi ehkä voitte.

Vierailija
269/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista yhtään vaaratilannetta, jonka olisi aiheuttanut pimeä jalankulkija. Mutta pyöräilijät ja pimeät autot peruuttaessa parkista ovat aiheuttaneet yllätyksiä.

Minä olen kokenut ja paikkakin oli pimeä!!! Suosittelen kokemaan tilanteet autosta käsin. Jos ei aja itse niin sitten tulisi kokeilla (monta kertaa) jonkun muun kyydissä.kyydissä.

Vierailija
270/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerros sitten noin autoilijana, millaisen heijastimen näet parhaiten? Vai onko sellainen vilkkuvalo parempi?

En nyt saa taas lainauksia toimimaan niin mennään näin. Noin autoilijan näkökulmasta sellanen taskun vetoketjussa jossain avaimenperäklipsussa roikkuva heijastin on suhteellisen turha. Ihmiset ei edes tajua kuinka usein sen edessä on käsi tai käsilaukku. Takaapäin se ei välttämättä näy ollenkaan, jos tasku ei ole oikeasti ihan kyljessä vaan enemmän etupuolella.

Mä en naureskele enkä pidä hulluna ketään kevyen liikenteen kulkijaa vaikka olisi valaistu kuin joulukuusi. Mutta noin pääsääntöisesti heijastinvaljaat tai liivi on aika hyvät valinnat, heijastinpintaa on joka suunnasta katsoen. Heijastinkankaiset hanskatkin on hyvät ihan vähimmillään, mutta ne on aika lämpimiä näillä keleillä. Minä mieluummin häikäistyn jalankulkijan kirkkaudesta kuin säikähdän ohi ajaessani että ai hitto siinähän oli joku. Omakohtainen kokemus jalankulkijana on se, että killutinheijastimet yleisesti ottaen on aika pieniä, ja useampi kuin 1 on irronnut huomaamatta matkan varrelle. Ne ovat siis aika epäluotettavia. Itse käytän juurikin valjaita, ja sitten niitä joustavia rinkuloita käsivarsissa ja jaloissa. Mutta kunhan nyt kaikilla olisi edes jotain. Tässä asiassa enemmän on enemmän.

Vierailija
271/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri jäi viime viikolla auton alle ja joutui teholle. Olen siitä asti käyttänyt heijastinta..

Vierailija
272/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa autoilijoiden kuuluu liikkua ajoneuvoilla tarkoitetuilla väylillä/moottoriteillä. Poikkeuksena esim. huoltoajoneuvot. Liikun jalan kävelyteillä (valaistuilla) heijastin sekä itsellä että koiralla.  Huoltoliikenne saisi ajaa vain 10-15km/h niin jalankulkija ehtii toimia. (Vois olla lakisääteinen).

Näinhän se, että autoilijat ajaa ajoneuvoille tarkoitetuilla väylillä. Niillä samoilla väylillä vaan on monissa paikoin pimeitä pyöriä ja mopoja, ja joskus kävelijöitäkin. Joka paikassa kun ei ole niitä jalkakäytäviä.

Kai sinäkin joskus kuitenkin ylität ajoneuvoille tarkoitetun väylän? Niitä tilanteita varten sä sitä heijastinta kuljetat kaupungissa. Ei voi luottaa että sut ehditään nähdä astumassa siihen suojatielle ajoissa ilman heijastinta, kohdalla ollessa on jo myöhäistä. Edes liikennevaloissa et voi luottaa ettei joku aja punaisia päin kun ei huomaa jalankulkijaa. Se on sille jalankulkijalle ihan sama kuka on tehnyt väärin ja rikkonut sääntöjä jos henki tai kävelykyky on mennyttä. 

Heijastin on jalankulkijan turvavyö. Typerää olla käyttämättä.

Vierailija
273/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista yhtään vaaratilannetta, jonka olisi aiheuttanut pimeä jalankulkija. Mutta pyöräilijät ja pimeät autot peruuttaessa parkista ovat aiheuttaneet yllätyksiä.

Minä olen kokenut ja paikkakin oli pimeä!!! Suosittelen kokemaan tilanteet autosta käsin. Jos ei aja itse niin sitten tulisi kokeilla (monta kertaa) jonkun muun kyydissä.kyydissä.

Itse tajusin vasta kun työpaikkani muutti TAYS:n alueelle. Kuljin autolla pitempää työmatkaa, ai tarvinut paljon jalankulkijoita miettiä ennen kuin siellä sairaalan alueella. Voi jessus minkälaista suhaajaa siellä kulki, ilman mitään heijastimia. Just tälleen syksyn pimeillä ja märillä keleillä kun tien pinta heijastaa valoa ja kaikki on pelkkää valon ja varjon vaihtelua, se heijastin olisi hyvin pilkottanut kylmänä ja kirkkaana tuikkeena.

Vierailija
274/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jengi ei vaan tajua että sieltä autosta ei käytännössä näe "mitään" kun on pimeää ja märkää jos jalankulkija kulkee tummissa vaatteissa. Tilanne on olennaisesti parempi jos on täysin kuiva keli. Keinovalon lähteet näkyvät pisteinä ja heijastuksina joka puolella märillä pinnoilla mutta eivät valaise juuri mitään. Yksittäiset heijastimetkin näkyvät vain yksittäisinä pisteinä, eivät ne valaise kantajaansa. Sen takia keltaiset huomioliivit (joissa luonnollisesti paljon myös heijastavaa pintaa) ovat hyvät koska ne oikeasti erottuvat tummassakin ympäristössä paljon paremmin.

Vierailija
275/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heijastinvaljaat on aivan loistava keksintö! Helppo pukea minkä tahansa vaatteen päälle, ei haittaa liikkumista millään tavalla, näkyy eteen, taakse ja sivuille sekä heijastaa todella hyvin vuodesta toiseen. Hinta vaihtelee 1-4 euron välillä joten myös jokaisen hankittavissa.

Vierailija
276/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan autoissa on vielä huomattavasti huonompi näkyvyys kuin esim. 15 vuotta sitten. Ikkunapintaa on vähemmän, paksut A-pilarit, takana joku pieni kurkistusluukku...

Vierailija
277/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska puleuduin vain mustaan ja en ole löytänyt mustaa heijastinta. Kotiin sentään läysin jo valaisimet jotka päästävät pimeää valoa.

Vierailija
278/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se, että autoilijat ajaa ajoneuvoille tarkoitetuilla väylillä. Niillä samoilla väylillä vaan on monissa paikoin pimeitä pyöriä ja mopoja, ja joskus kävelijöitäkin. Joka paikassa kun ei ole niitä jalkakäytäviä.

Kai sinäkin joskus kuitenkin ylität ajoneuvoille tarkoitetun väylän? Niitä tilanteita varten sä sitä heijastinta kuljetat kaupungissa. Ei voi luottaa että sut ehditään nähdä astumassa siihen suojatielle ajoissa ilman heijastinta, kohdalla ollessa on jo myöhäistä. Edes liikennevaloissa et voi luottaa ettei joku aja punaisia päin ku

Minä ylitän suojatiet varmistamalla ettei autoja tule ja jos tulevat niin hidastamalla pysähtyvät ennen kuin ylitån tien.

En käytä heijastimia, koska haluan pystyä piiloutumaan lähimetsikköön tai muuhun pimeään paikkaan vaaran uhatessa. Nykyään ei ole turvallista oloa kulkea kaupungissa, koska on niin paljon ulkopuolisia ihmisiä

Vierailija
279/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo mun velvollisuus näkyä on autoilijan velvollisuus nähdä.

Vierailija
280/316 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei oo mun velvollisuus näkyä on autoilijan velvollisuus nähdä.

Play stupid games..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän