Jalankulkija - tekosyysi miksi et käytä heijastinta?
Kommentit (241)
Asun Helsingin keskustassa. Ne kaksi tietä, jotka joudun ylittämään kauppareissulla, on niin täynnä porukkaa valojen vaihtuessa, että siinä menee mun kanssa vähintään kymmenen muutakin sairaalaan. Oon sairaseläkkeellä, joten liikun muutenkin vaan päiväsaikaan, en tykkää iltaisin mennä ulos. En juoksentele muutenkaan missään pusikoissa tai maaseudulla. Istun mielummin kotona juomassa teetä. Jos joku keskellä päivää paukauttaa sen autonsa väkijoukkoon keskellä Helsinkiä, ei siinä heijastimet mua olisi auttaneet muutenkaan.
Paremminkin: pyöräilijä yms hököttimellä kulkeva, mikä on tekosyysi siihen, ettei taluta menopeliäsi suojatien yli ? Se kuuluu jokaisen ihmisen tehdä aina !!!! Se tekee teistä kaikista kävelijä, joten olette aina etumeno-oikeutettu menemään ensin tien yli, vaikka autoja, rekkoja yms olisi piiiiiiiiiiiiiitttttkkkkkääääääääääää jono kummallakin puolella tietä. Itse taluta aina lautani suojatien yli. Olen nähnyt vain yhden ihmisen taluttavan pyöräänsä sen yli, muut eivät sitä viitsi tehdä. Mikä kiire tässä nyt on ????? Taluttamallakin ehtii hyvin. Ja se, että ihmiset eivät noudata liikennesääntöjäkään ! Aina kävelijät menevät oikealla puolella, pyöräilijät vasemmalla !!!! Eiväthän autotkaan poukkoile miten itse haluavat missä sattuu ! Ne menevät aina oikein ! Miten vaikeaa nämä on käsittää ???????????
Vierailija kirjoitti:
Paremminkin: pyöräilijä yms hököttimellä kulkeva, mikä on tekosyysi siihen, ettei taluta menopeliäsi suojatien yli ? Se kuuluu jokaisen ihmisen tehdä aina !!!! Se tekee teistä kaikista kävelijä, joten olette aina etumeno-oikeutettu menemään ensin tien yli, vaikka autoja, rekkoja yms olisi piiiiiiiiiiiiiitttttkkkkkääääääääääää jono kummallakin puolella tietä. Itse taluta aina lautani suojatien yli. Olen nähnyt vain yhden ihmisen taluttavan pyöräänsä sen yli, muut eivät sitä viitsi tehdä. Mikä kiire tässä nyt on ????? Taluttamallakin ehtii hyvin. Ja se, että ihmiset eivät noudata liikennesääntöjäkään ! Aina kävelijät menevät oikealla puolella, pyöräilijät vasemmalla !!!! Eiväthän autotkaan poukkoile miten itse haluavat missä sattuu ! Ne menevät aina oikein ! Miten vaikeaa nämä on käsittää ???????????
Pyöräilijää ei velvoiteta taluttamaan suojatien yli, joten miksi niin tekisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljen vain päivänvalon aikana, joten heijastin on tarpeeton.
Pimeällä kuljet sitten ensimmäisen ja viimeisen kerran.
Miten se on mahdollista? Minähän kommentoin, että kuljen vain päivänvalon aikana!
Olen kuu joka heijastaa auringon valoa!
Heijastimia ei paljoa tuolla ulkona vilahtele. Turha ulista sitten vääntyneiden peltien välistä. T. autoilija
Ylivirittyneet aistit. Olen kuin susi, kuulen, haistan ja vaistoan lähestyvän auton jo ennen näköhavaintoa ja sukellan ojaan hyvissä ajoin.
En yksinkertaisesti oleta autolijan näkevän minua. Liikun sen mukaan
Ku autoiljat näkee kaiken ja jalankulkija ei oo vastuussa mistään.
Kun kävelen yöllä töistä kotiin kaupungin läpi, yleensä en laita heijastinta, koska siihen aikaan autoja ei oikeastaan ole enää edes liikkeellä. Ehkä yksi tai kaksi näkyy tai kuuluu jossain kaukana. Eri asia sitten, jos tiedän joutuvani ylittelemään katuja viiden ruuhkassa, silloin laitan.
Heijastinta ei roiku jatkuvasti mukana siksi, koska ne heiluu, kolisee ja tarttuu kaikkialle. Heijastavat hanskat, pipot, heijastinliivit tms on tyylittömiä ja ne ranteisiin tai nilkkoihin iskettävät, itsekääriytyvät hankalia.
Sepä se, kun näkyisikin. Suurimmalla osalla ei ole tajuakaan miten autoista näkyy kun kaikki pimeänä, ihmiset kulkee mustissa vaatteissa eikä katsota edes tuleeko autoja vaan mennä paukkastaan äkkiä asenteella: minulla on oikeus. Vaikka kuinka hidastaisikin, ei ehkä näy tarpeeksi ajoissa jos paikkakin on pimeä. Jos jalankulkija itse näkee vähänkin jos ympärillä hämärää valoa mutta autosta ei näy samalla lailla. Vielä jos vastaantulevan auton valot häikäisee, kontrasti on vielä suurempi. Itse sentään hidastankin pimeällä suojatien kohdilla enkä aja ylinopeutta mutta silti on ollut tilanteita että jalankulkija näkyy vasta viime metreillä. Sekunnissa ehtii autokin mennä jonkin matkaa hitaassakin vauhdissa.
Kun itse käyn jossain ilman autoa ja minullakin musta takki niin laitan joustavan heijastimen toiseen käteen kyynärvarren kohdille ja saatan laittaa yhden vielä polven alapuolelle. Lisäksi minulla on roikkuva heijastin käsilaukussa sekä etu- että takapuolella. Joskus saatan laittaa pujotettavat säädettävät valjaat joustavien heijastimien sijaan. Sopii jokaiselle.
Väittääkö arvoisa avaaja ihan tosissaan, että minä en käytä heijastinta liikkuessani pimeän aikaan ulkosalla? Heijastinten lisäksi minulla on usein otsavalaisin taskussani varmuuden vuoksi.
olen vihreän aatteen marttyyri ja haluan jäädä auton alle, että saadaan autoilijoista negatiivisia uutisia.
laitan myös lapseni kulkemaan mustissa vaatteissa ilman heijastimia, aatteen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Ku autoiljat näkee kaiken ja jalankulkija ei oo vastuussa mistään.
näin minäkin olen päätellyt. laki sanoo, että autoilijan kuuluu väistää, joten kyllä se autoilija sitten väistää myös näkymättömiä jalankulkijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijää ei velvoiteta taluttamaan s
Kaikissa pyörissä ei ole heijastimia tai valoja. Pyöräilijöidenkin pitäisi käyttää heijastinta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisin on heijastavia pipoja, kaulahuiveja, toppahanskoja, perusheijastimia, heijastin pinnejä, lisäksi on heijstintarroja joita voi itse liimata vaatteisiin eikä tarvita edes ompelukonetta ja sitten sen on heijastinspayta jolla voi minkä vanhan vaatteen vaan speyata ja siihen tulee heijastava pinta esim vanhat hanskat. On oma valinta jos haluaa jäädä auton, rekan tai bussin alle jos liikkuu mustissa vaatteissa ilman heijastinta.
Sitten on oikein hyvä neonkeltainen, heijastimilla varustettu turvatakki. Myöhälle syksyyn sillä Suomessa tarkenee kun muuten pukeutuu lämpimästi. Itse käytän kyseistä takkia kun kuljen paljon kävellen ja myös pyöräilen. Takki olisi paras vaihtoehto heille jotka kitisee killuvista heijastimista jotka " tarttuu ja repii" vaatteet. Jokainen omat valintansa tekee miten haluaa turvallisesti ulkona liikkua. Mutta se takki nyt on ilman muuta kauhea tyylirikko " rinsessoille".
Vierailija kirjoitti:
En käytä, koska niistä tulee reikiä tai liimaa kankaaseen. Jos kaikille jaettaisi sellaiset rakennustyömaaliivit, niin silloin varmaan käyttäisin silloin, kun en koe tarvettani haluta olla näkymätön.
Heijastinliivi ei edes montaakaan euroa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Väittääkö arvoisa avaaja ihan tosissaan, että minä en käytä heijastinta liikkuessani pimeän aikaan ulkosalla? Heijastinten lisäksi minulla on usein otsavalaisin taskussani varmuuden vuoksi.
Ei hän väitä. Hän kysyi niiltä, jotka ei käytä heijastinta, tekosyytä. Ja niitä tekosyitä on tullutkin lukemattomia. Ja koska vastaajat vastaa kysymykseen tekosyistä, he tietävät syynsä olevan vain tekosyy.
Heijastimen käyttäminen on lain mukaan liki pakollista. Pakollista se ei ole sen takia, ettei siitä tarvi sakottaa. Mutta käytännössä kävelijän ja pyöräilijän tulee käyttää heijastinta. En ymmärrä, miksi osa ihmisistä vastustaa heijastinta niin paljon. Sellainen on pieni, maksaa pari euroa eikä se haittaa käyttäjää mitenkään. Halutaanko tehdä kiusaa autoilijoille vai mikä on se oikea syy?
Vierailija kirjoitti:
olen vihreän aatteen marttyyri ja haluan jäädä auton alle, että saadaan autoilijoista negatiivisia uutisia.
laitan myös lapseni kulkemaan mustissa vaatteissa ilman heijastimia, aatteen vuoksi.
Sä saatat jäädä polkupyörän allekin tai joutua linja-auton tönäisemäksi.
Pimeällä kuljet sitten ensimmäisen ja viimeisen kerran.