Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jalankulkija - tekosyysi miksi et käytä heijastinta?

Vierailija
09.12.2025 |

Kommentit (241)

Vierailija
221/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua. Olen aikuinen MIES!!

Älä sitten valita kun sattuu juhaa leukaan kun kuski ei sua nähnyt.

Vierailija
222/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis säätää laki, että jos heijastin puuttuu niin kaikki vastuu siirtyy kävelijälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun näitä kommentteja lukee niin menkää optikolle jos ette näe heijastimia kaupungissa ettekä koiran vilkkuvaloja, puhelin myös taskuun auton ratissa 

Vierailija
224/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on heijastavia pipoja, kaulahuiveja, toppahanskoja, perusheijastimia, heijastin pinnejä, lisäksi on heijstintarroja joita voi itse liimata vaatteisiin eikä tarvita edes ompelukonetta ja sitten sen on heijastinspayta jolla voi minkä vanhan vaatteen vaan speyata ja siihen tulee heijastava pinta esim vanhat hanskat. On oma valinta jos haluaa jäädä auton, rekan tai bussin alle jos liikkuu mustissa vaatteissa ilman heijastinta. 

Sitten on oikein hyvä neonkeltainen, heijastimilla varustettu turvatakki. Myöhälle syksyyn sillä Suomessa tarkenee kun muuten pukeutuu lämpimästi. Itse käytän kyseistä takkia kun kuljen paljon kävellen ja myös pyöräilen. Takki olisi paras vaihtoehto heille jotka kitisee killuvista heijastimista jotka " tarttuu ja repii" vaatteet. Jokainen omat valintansa tekee miten haluaa turvallisesti ulkona liikkua. Mutta se takki nyt on ilman muuta kauhea tyylirikko

Hieman outoa on, että päivisin ja somessa nämä rinsessat haluavat olla näkyviä ja tulla huomatuksi hinnalla millä hyvänsä,mutta pimeällä halutaankin olla  huomaamattomia.

Oikeasti tarvitaan vain yksi maailmanluokan julkkis joka alkaisi käyttää näyttävästi heijastimia. Sitten laumat seuraisi perässä.

Vierailija
225/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun näitä kommentteja lukee niin menkää optikolle jos ette näe heijastimia kaupungissa ettekä koiran vilkkuvaloja, puhelin myös taskuun auton ratissa 

Luetko sä eri ketjua? Yli puolet ketjuun vastanneista on kertonut, ettei käytä heijastinta.  Miten autoilijat voi nähdä heijastimia, jos niitä ei ole?

Vierailija
226/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

osaan varoa muuta liikennettä.

APlle rakettitiedettä.

Eikyse olekaan siitä että sinä osaat varoa! Vaan siitä ettei autoilia näe sinua. Ihan helvetisti säikähtää kun yhtäkkiä joku seisoo parin metrin päässä tien laidassa.

mut eihän siinä mitään jos haluaa hengestään päästä kun ei halua reikiä takkiin. No sit on vähän isompi reikä.

Vierailija
227/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 15 vuotta sitten Tampereella autoilijat vähät välittivät suojatiestä. Totuin odottamaan, kunnes viimeinenkin auto oli mennyt. 

Autoilijat ovat täällä tällä välin kehittyneet valtavasti suojatiekäyttäytymisessä. Minä taas jäin jumiin entiseen ja odottelen pimeän aikaan suojatien reunassa ilman heijastinta, että menevät ohi. Näin kaupunkialueella.

Vierailija
228/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetko sä eri ketjua? Yli puolet ketjuun vastanneista on kertonut, ettei käytä heijastinta.  Miten autoilijat voi nähdä heijastimia, jos niitä ei ole?

Ei ne autoilijat näe, vaikka olisi heijastimet ja valonheittimet. Ihan vähän aikaa sitten TAAS tällaisen törkeän huolimattomuuden uhriksi jouduin. Ajoin pyörällä. Pyörässä on punainen takavalo, eteen kirkas valo. Polkimissa on heijastimet. Pinnoissa on heijastimet. Minulla on housun lahkeissa heijastinnauhat, samoin takin hihoissa. Repussa oli heijastinraidalla varustettu suojahuppu. Samoin kypärässä. Kaikesta varustautumisesta huolimatta minun takaa tullut autoilija kääntyi suoraan pääälleni. Minä siis ajoin kevyen liikenteen väylää pitkin eteenpäin, autoilija tuli minun vasemmalla puolella olevaa tietä pitkin, hän tuli takaani ja kääntyi oikealla puolella olevalle parkkialueelle. Autoilija oli siis väistämisvelvollinen minuun nähden. Kyse ei ollut mistään isosta kuorma-autosta, vaan tuiki tavallisesta henkilöautosta ja ko katu on pitkän matkaa suora, ei pensaita tms näkemäesteitä. Siltikin ei muuta kuin PAM päälle. Sen verran se talipää sai vauhtiaan hidastettua, että minulta ei lähtenyt henki, mutta pyörä meni romuksi, sekä muutamia mustelmia tuli. Ei muuta kuin poliisit paikalle ja käräjiä odottelemaan. 

Vierailija
229/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jotkut valitettavasti käyttääkin puhelinta ajaessaan niin et kai tosissasi väitä että KAIKKI AUTOILIJAT käyttävät puhelinta ja syy olisi siinä. Et todellakaan tiedä mistä puhut!!!

Vierailija
230/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne autoilijat näe, vaikka olisi heijastimet ja valonheittimet. Ihan vähän aikaa sitten TAAS tällaisen törkeän huolimattomuuden uhriksi jouduin. Ajoin pyörällä. Pyörässä on punainen takavalo, eteen kirkas valo. Polkimissa on heijastimet. Pinnoissa on heijastimet. Minulla on housun lahkeissa heijastinnauhat, samoin takin hihoissa. Repussa oli heijastinraidalla varustettu suojahuppu. Samoin kypärässä. Kaikesta varustautumisesta huolimatta minun takaa tullut autoilija kääntyi suoraan päääl

Se kuski varmaan luuli että pysähdyt. Itsekeskeisiä kuskeja on. Silti, heijastinta kannattaa käyttää ja normaalit kuskit hidastaa ja ehkä pysähtyy sut nähdessään.

Vierailija
231/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremminkin: pyöräilijä yms hököttimellä kulkeva, mikä on tekosyysi siihen, ettei taluta menopeliäsi suojatien yli ? Se kuuluu jokaisen ihmisen tehdä aina !!!! Se tekee teistä kaikista kävelijä, joten olette aina etumeno-oikeutettu menemään ensin tien yli, vaikka autoja, rekkoja yms olisi piiiiiiiiiiiiiitttttkkkkkääääääääääää jono kummallakin puolella tietä. Itse taluta aina lautani suojatien yli. Olen nähnyt vain yhden ihmisen taluttavan pyöräänsä sen yli, muut eivät sitä viitsi tehdä. Mikä kiire tässä nyt on ????? Taluttamallakin ehtii hyvin. Ja se, että ihmiset eivät noudata liikennesääntöjäkään ! Aina kävelijät menevät oikealla puolella, pyöräilijät vasemmalla !!!! Eiväthän autotkaan poukkoile miten itse haluavat missä sattuu ! Ne menevät aina oikein ! Miten vaikeaa nämä on käsittää ??????????? 

Pyöräilijää ei velvoiteta taluttamaan s

Aiemmin velvoitettiin ja käytäntö pitäisi muuttaa samaksi. On valitettavan usein tapahtunut paikoissa (muutamassa tutussa kohdassa olen nähnyt monta kertaa) missä pyöräilijä on väistämisvelvollinen että hän tulee äkkiä ja kovaa vauhtia siihen suojatielle, oli sitten kulkenut mistä suunnasta tahansa ennen suojatielle tuloa eikä näytetä kääntymismerkkiä. Sitten ei katsota muuta kuin suoraan eteen ja mennä posotetaan että muut väistäkööt. Ja monta kertaa myös edellä ajavat autoilijat on joutuneet tekemään äkkijarrutuksen. Eikä ole ollut kyse ylinopeudesta.Tuollaiset sakotetaan jos poliisi näkee ratsiassa. Valitettavasti poliisikaan ei ehdi joka paikkaan. Pyöräilijöidenkin pitäisi noudattaa sääntöjä!

Vierailija
232/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olen outo, mutta haluan joskus vain kadota pimeään eikä siksi ole heijastinta missään. Mutta jos niin teen, en silloin edes odota autoilijoiden näkevän tai väistävän minua, vaan kuljen itse sen mukaan, että en jää kenenkään alle.

Vierailija
233/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tekosyytä, omistan heijastavan repun ja lapaset.

Vierailija
234/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai on heijastavia reppujakin?

Vierailija
235/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai on heijastavia reppujakin?

Juu. 

Vierailija
236/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää te yhtä heijastinta käyttävät autokoulun kakkosvaiheeseen

Vierailija
237/241 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haista sinä molopää paska.

T. Minttis 13vee purkkapallo suussa ja sähkörööki hihataskussa

Vierailija
238/241 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin on heijastavia pipoja, kaulahuiveja, toppahanskoja, perusheijastimia, heijastin pinnejä, lisäksi on heijstintarroja joita voi itse liimata vaatteisiin eikä tarvita edes ompelukonetta ja sitten sen on heijastinspayta jolla voi minkä vanhan vaatteen vaan speyata ja siihen tulee heijastava pinta esim vanhat hanskat. On oma valinta jos haluaa jäädä auton, rekan tai bussin alle jos liikkuu mustissa vaatteissa ilman heijastinta. 

Sitten on oikein hyvä neonkeltainen, heijastimilla varustettu turvatakki. Myöhälle syksyyn sillä Suomessa tarkenee kun muuten pukeutuu lämpimästi. Itse käytän kyseistä takkia kun kuljen paljon kävellen ja myös pyöräilen. Takki olisi paras vaihtoehto heille jotka kitisee killuvista heijastimista jotka " tarttuu ja repii" vaatteet. Jokainen omat valintansa tekee miten haluaa turvallisesti ulkona liikkua. Mutta se takki nyt on ilman muuta kauhea tyylirikko

Hei, ei tarvii olla kyllä edes mikään "rinsessa", että voi ajatella neonkeltaisia huomiovaatteita tyylittöminä. Raksalla ja tietyömaalla ok, mutta en kyllä ottaisi arkikäyttöön sellaista. En halua esim kahvilassa tai kirjastossa näyttää työmaalta karanneelta.

Vierailija
239/241 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista yhtään vaaratilannetta, jonka olisi aiheuttanut pimeä jalankulkija. Mutta pyöräilijät ja pimeät autot peruuttaessa parkista ovat aiheuttaneet yllätyksiä.

Vierailija
240/241 |
13.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis säätää laki, että jos heijastin puuttuu niin kaikki vastuu siirtyy kävelijälle.

Esteetön kulun kohdan voisi muuttaa niin, että autolla ei saa tarpeettomasti pysähtyä suojatielle. Kevyen liikenteen on noudatettava varovaisuutta ja huolellisuutta suojatietä ylittäessä, erityisesti pimeällä tai hämärällä. Pyöräilijän tai sähköpotkulautailijan on talutettava pyörä suojatien yli.

Painottaa enemmän heijastimen tai vastaavan valaistuksen käyttöä pimeällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän neljä