Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni alakoulun opettaja yrittää, että lapseni ei saisi matematiikasta kymppejä

Vierailija
09.12.2025 |

Vaikka saa 9 1/2 ja 10-

Sanoi, että prepataan kotona selvästi kokeisiin. Ei kuulemma osaa soveltavia tehtäviä hyvin siltis.

Mitä helvettiä?

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään päästä lastani parempaan matematiikan ryhmään jossa enemmän tehtäviä. ???

-ap

Mitä laitat kysymysmerkkejä paikkaan, johon ne eivät kuulu? Tiedätkö, miten kysymysmerkkejä käytetään?

Vierailija
22/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikia kohtaan arvostelu on ankaraa, tytöille riittää että tulevat paikalle istumaan hiljaa ja heti on kymppi todistuksessa.

Jaa, itsestä vaikutti että tilanne meni aina päinvastoin. Varsinkin jos häirikköpoika hetkeksi rauhoittui ja istui paikallaan, kymppi oli täysin taattu samantien vaikka osaaminen ei olisikaan ollut oikealla tasolla. Itse taas tyttönä, kouluikäisenä olin vielä varsin ujo, istuin hiljaa ja sain kaikki tehtävät tehtyä täydellisesti (ainakin kerran sain riidellä opettajan kanssa siitä saanko täydet pisteet vastauksesta, jonka itse laskin oikein mutta vastaus oli eri kuin opettajan, koska opettaja laski väärin), ja arvosanaa silti laskettiin jatkuvasti koska "et viitannut tunnilla tarpeeksi usein" tai jotain muuta vastaavaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikia kohtaan arvostelu on ankaraa, tytöille riittää että tulevat paikalle istumaan hiljaa ja heti on kymppi todistuksessa.

Meillä piti kyllä osata ne laskut. Sain aina kympin, niin kuin muistakin aineista, mutta peruskoulun taso ei ollut ihmeellinen. Lukiossa romahti matikan numerot, ja vaihdoin lyhyeen. Siitä kirjoitin e:n, en ole lahjakas matematiikassa, enkä sen puoleen monessa muussakaan, mutta opiskelussa olin hyvä. Siitä vaan ei kummoista uraa loppujen lopuksi polkaista. 

Vierailija
24/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, itsestä vaikutti että tilanne meni aina päinvastoin. Varsinkin jos häirikköpoika hetkeksi rauhoittui ja istui paikallaan, kymppi oli täysin taattu samantien vaikka osaaminen ei olisikaan ollut oikealla tasolla. Itse taas tyttönä, kouluikäisenä olin vielä varsin ujo, istuin hiljaa ja sain kaikki tehtävät tehtyä täydellisesti (ainakin kerran sain riidellä opettajan kanssa siitä saanko täydet pisteet vastauksesta, jonka itse laskin oikein mutta vastaus oli eri kuin opettajan, koska opettaja laski väärin), ja arvosanaa silti laskettiin jatkuvasti koska "et viitannut tunnilla tarpeeksi usein" tai jotain muuta vastaavaa.

Olet tyhmä. Sori

Vierailija
25/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmänkin se, että lapseni on älykkäin

-ap

Vierailija
26/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 91/2 ja 10-, on 10 todistuksessa. 

Se että lapsen opiskelua kotona tuetaan on hyvä asia.  

Vierailija
27/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet tyhmä. Sori

Sinulla puolestaan on todella hyvät käytöstavat. Olen aivan uskomattoman iloinen siitä, että sain keskustella näin hurmaavan ihmisen kanssa!

Vierailija
28/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 91/2 ja 10-, on 10 todistuksessa. 

Se että lapsen opiskelua kotona tuetaan on hyvä asia.  

Saapa nähdä 

Vierailija
29/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla puolestaan on todella hyvät käytöstavat. Olen aivan uskomattoman iloinen siitä, että sain keskustella näin hurmaavan ihmisen kanssa!

Kot kot kot

🐔 

Vierailija
30/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä piti kyllä osata ne laskut. Sain aina kympin, niin kuin muistakin aineista, mutta peruskoulun taso ei ollut ihmeellinen. Lukiossa romahti matikan numerot, ja vaihdoin lyhyeen. Siitä kirjoitin e:n, en ole lahjakas matematiikassa, enkä sen puoleen monessa muussakaan, mutta opiskelussa olin hyvä. Siitä vaan ei kummoista uraa loppujen lopuksi polkaista. 

Tyhmä paska

No ihan keskiverto, ja mitä sitten, ei se ansaitsematon koulumenestys minun vikani ollut. Kouluista pitäisi tehdä parempia.

Vierailija
31/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei myöskään päästä lastani parempaan matematiikan ryhmään jossa enemmän tehtäviä. ???

-ap

Mitä laitat kysymysmerkkejä paikkaan, johon ne eivät kuulu? Tiedätkö, miten kysymysmerkkejä käytetään?

Vaikuttaa siltä että ap ei ole ainakaan äidinkielen kokeista aikoinaan saanut kymppejä.

Vierailija
32/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että opettaja ei kykene laittamaan kokeeseen yhtäkään sovellustehtävää. Yleensä kun kokeessa mitataan koko skaalaa, poikkeuksena joku kertotaulukoe.

Vierailija
33/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä yksi niistä vanhemmista, jotka painostavat koulua antamaan lapselleen parempia arvosanoja? Ehkä lapsesi on ahkera ja saa hyvää ohjausta ja tukea, mutta ei ole mikään lahjakkuus. Ehkä luokassa on niitä lapsia, jotka pärjäävät paremmin ja arvosanat annetaan ns. Gaussin käyrällä. Toisekseen en tiedä voisiko tunnilla käyttäytyminen vaikuttaa arvosanoihin. 

Hienoa että lapsen matemaattisiin kykyihin panostetaan ja jaksaa ahkerasti opiskella. Antaa hyvät eväät elämään. 

Vierailija
34/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se haittaa alakoulussa. Jatka sitten vain itse haastavampaa opettamista kotona. Vasta yläasteen arvosanoilla on merkitystä ja silloinkin vain lukioon pääsyn kannalta. Ylioppilaskirjoitusten arvosana on se, jolla oikeasti on väliä. 

Ps. itsekin opetan alakoululaistani ja ihan ylpeästi. Kulutin itse vuosikausia välivuosihaahuiluun ja uusiin tutkintoihin. Lapselle toivon vähän erilaista polkua. 

Vierailija
35/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei osaa soveltavia tehtäviä hyvin, niin ei silloin osaaminen ole erinomaista. Voit toki pyytää opettajalta perustelun annettuun numeroon.

Eikö kokeessa ole ollenkaan soveltavia? 

Vierailija
36/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien ja vanhempien käsitys lapsista voi olla hyvin erilaiset, mutta mitäs jos ihan itse ryhtyisit kehittämään ja tukemaan lapsesi lahjakkuutta matematiikassa. Koululla ei ole resursseja keskittyä sinun lapsesi tarpeisiin sen enempää kuin luokan heikoimpinkaan, joten käytä luovaa ratkaisukykyäsi. Siis jos sinulla on luovaa ratkaisukykyä, mutta ei kannata jäädä marisemaan asiaa jossa et saa tahtoasi läpi. Lapsesi ei ole sen koulun ainoa oppilas.

Vierailija
37/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan ymmärrän, jos asia kaihertaa lasta. Itseäni harmitti ihan pitkälle aikuisuuteen saakka, etten ikinä saanut kymppiä tai stipendiä ala-asteella, vaikka yritin tosissani. Aina jäi ysiin ja stipendit tukiopetuksessa oleville. 

Voit tehdä epävirallisen kotikoulun ja palkita siinä lapsesi kympillä.

Vierailija
38/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Höpisi, että ryhmillä on monia syitä olla näin.

-ap

Pääsee siis itse helpommalla näin?

Vierailija
39/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen luokanopettaja inhosi lastani ja antoi huonoja arvosanoja ikäänkuin tahallaan, myös matikasta.

No lapsi meni yläasteelle siirtyessään matematiikkakoulun pääsykokeisiin ja pääsi sisään kevyesti. Hän rakasti matematiikkaa siellä luokalla, kun oli ystävällinen ja hyvä ope. Matikka oli siitä lähtien 10 ja kirjoitti lukiossakin pitkästä matikasta laudaturin.

Kokemukseni mukaan juuri ne ala-asteen luokanopettajanaiset ovat asenteellisia ja subjektiivisia. Arvaan että ap:nkin lapsi on poika.

T. Äiti

Vierailija
40/102 |
09.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallaan ymmärrän, jos asia kaihertaa lasta. Itseäni harmitti ihan pitkälle aikuisuuteen saakka, etten ikinä saanut kymppiä tai stipendiä ala-asteella, vaikka yritin tosissani. Aina jäi ysiin ja stipendit tukiopetuksessa oleville. 

Voit tehdä epävirallisen kotikoulun ja palkita siinä lapsesi kympillä.

Ymmärrän minäkin. Olin aina hyvä koulussa, mutta jotenkin se jäi huomaamatta. Yo-kirjoitusten jälkeen moni opettaja tuloksia kertoessaan hämmästeli, ettei ollut huomannutkaan, miten hyvin osasin. Kirjoitin liki täydet pisteet useassa aineessa. Minua moinen muka-kehu lähinnä v-tutti, koska olin viitannut tunnilla ahkerasti ja saanut kymppejä kokeista läpi koko kouluajan. Jotenkin poikia tai pitkiä oppilaita pidettiin aina taitavampina kuin pienikokoista tyttöä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan