Mies ja ex sopivat lapsiviikonloppujen muutoksista keskenään
En keksinyt mitään järkevää otsikkoa, mutta minua on alkanut harmittamaan, kun mies vaihtaa lapsiviikonloppujaan jatkuvasti exän toiveesta ja ilmoittaa minulle asiasta ehkä päivää ennen lasten tuloa.
Ymmärrän kyllä, että välillä tulee muutoksia ja niille ei voi mitään, mutta näitä tulee vähintään kerran kuussa ja useamman kerran olen joutunut omat suunnitelmani perumaan. Esimerkiksi lokakuussa olin sopinut parin kaverini kanssa illanvietosta kotonamme, mutta mies ilmoittikin että hänen lapsensa (yläasteikäisiä) tulevat viikonloppuna, joten mieluummin peruin illanvieton, koska mielestäni ei ole ok juoda alkoholia lasten ollessa paikalla enkä olisi muutenkaan voinut viettää sellaista rentoa iltaa ystävieni kanssa, kun varmasti olisi pitänyt miettiä kuka kuuntele juttujamme.
Tuntuu vaan ikävältä, että minulla ei ole koskaan mitään sananvaltaa näihin muutoksiin. Tiedän, ettei ole kyse minun lapsistani mutta kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona.
Vähän pelkään jo etukäteen etten tule mitään myötätuntoa saamaan, mutta kertokaa vaikka sitten vinkkejä miten jaksaisin tilannetta paremmin. Olen sanonut miehelle, että olisi kiva kuulla muutoksista heti kun hän niistä kuulee, mutta ne välillä tulevat ainakin miehen mukaan hänenkin tietoon vasta päivää ennen.
Kommentit (439)
Vierailija kirjoitti:
Semmosta se on välillä omienkin lasten kanssa. Omat menot ja suunnitelmat tipahtavat monesti romukoppaan siinä vaiheessa, kun muualla asuva lapsi kysyy, ollaanko viikonloppuna kotona, jos hän tulisi käymään, tai jos toinen lapsi kysyy, voisiko lapsenlapsi tulla pariksi tunniksi hoitoon... On ne niin tärkeitä ja rakkaita, että ajavat kaiken muun ohi <3
Sama täällä, aina tulee tilanteita ettei yksinkertaisesti pysty venymään kaikkeen, olen oppinut sanomaan ettei nyt käy mutta joku toinen aika passaa paremmin. Tuo on paha jos puoliso päättää toisen puolesta mikä sopii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, että suurin ongelmasi ei ole tuo aloituksessa kuvaamasi, vaan taloudellinen hyväksikäyttö ja henkinen väkivalta, josta kerroit nyt myöhemmin
Mielestäni nämä kaikki juontuvat samasta ongelmasta, joka on se että mies ei kunnioita ap:ta yhtään. Hän ei kunnioita ap:n aikaa, suunnitelmia tai oikeutta kotiinsa. Hän ei kunnioita ap:n omaisuutta tai rahoja. Ap vaikuttaa olevan hänelle pelkkä mahdollistaja. Tuokin on merkittävä juttu, että mies suuttuu kun näistä puhuu. Suuttumisen tarkoitus on hiljentää, jotta asiat voivat jatkua ennallaan. Mies ei halua keskustella koska no... hän ei kunnioita ap:ta eikä hänellä ole mitään intressiä saada asioita toimimaan reilusti.
Mutta hei, muistetaan nyt kuitenkin se, että ap on se kamala nainen tässä ja väärässä kaikesta, koska on äitipuoli ja kehtaa edes miettiä, että voisiko tässä kuviossa olla mikään vikana. Koska itseppähän lähti, lapset tulee aina ensin ja lopuksi ehdoton suosikkini, sun pitää ottaa kOkO PaKeTtI 😵💫.
Anteeksi ap, edellinen oli sarkasmia näille oletettaville bioäideille, jotka aina muistavat ilahduttaa mielipiteillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen mieheni itse valinnut, mutta ei tämä aluksi näin mennyt. Toki voisin tehdä erilaisia valintoja nyt, jos olisin aiemmin nähnyt tulevaisuuteen. Jotenkin tämä maksujen jääminen minun vastuulle on tapahtunut myös tässä parin viime vuoden aikana.
On kuitenkin huojentavaa kuulla, että tämä tilanne ei ole monenkaan mielestä oikeudenmukainen minulle. Myös raha-asioista on keskusteltu useita kertoja. Ne päättyvät lähes aina riitelyyn ja mies on myös saanut minut osittain uskomaan, että tämä ei ole mitenkään epäreilu tilanne.
-APAnteeksi uteliaisuuteni, mutta minua ihan aidosti kiinnostaa millaisia perusteluja mies käyttää sille että sinun tulisi maksaa hänen ja lastensa kuluja? Itse en keksi yhtään hyvää perustelua enkä ymmärrä miten mies onnistuu riitauttamaan asian, ja on jopa saanut s
Tuo on kauheaa jos on totta
Vierailija kirjoitti:
Jatkan vielä, että suurin ongelmasi ei ole tuo aloituksessa kuvaamasi, vaan taloudellinen hyväksikäyttö ja henkinen väkivalta, josta kerroit nyt myöhemmin
Näinhän se taitaa olla. Aluksihan ajatukseni ei ollut edes kertoa kaikesta, koska en oikein olisi osannut pukea kaikkea yhtäkkiä sanoiksi, mutta sitten tässä pikku hiljaa oli helpompi avautua muustakin.
Ja kiitos neuvoistasi aiemmassa viestissäsi. Olen oikeasti todella kiitollinen kaikille neuvoista ja positiivisista sanoista. Tämä ei ole helppo tilanne. Välillä se tilanne tosiaan menee siihen, että mies sanoo että asiat muuttuvat ja hetken ehkä tsemppaakin kotitöissä ja muutenkin, mutta paluu arkeen koittaa yleensä pian.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se taitaa olla. Aluksihan ajatukseni ei ollut edes kertoa kaikesta, koska en oikein olisi osannut pukea kaikkea yhtäkkiä sanoiksi, mutta sitten tässä pikku hiljaa oli helpompi avautua muustakin.
Ja kiitos neuvoistasi aiemmassa viestissäsi. Olen oikeasti todella kiitollinen kaikille neuvoista ja positiivisista sanoista. Tämä ei ole helppo tilanne. Välillä se tilanne tosiaan menee siihen, että mies sanoo että asiat muuttuvat ja hetken ehkä tsemppaakin kotitöissä ja muutenkin, mutta paluu arkeen koittaa yleensä pian.
-AP
Tsemppiä ap. Varmista että saat keskusteluapua jostain. Esimerkiksi kirkon parisuhdeterapiassa voi käydä yksinkin. Taru Meritie on yksi uusperheisiin erikoistuneista terapeuteista ja hän varmasti tunnistaa kaiken sen väkivallan, minkä kohteena olet. Haethan itsellesi apua, ei väliä mistä? Ja puhu ystävillesi ja läheisillesi koko kokonaisuudesta, kaikesta mitä mies tekee, mitä sinulta vaatii ja millä tavalla sinua syyllistää (ja mistä asioista).
Vierailija kirjoitti:
Isänä linjaan, että lapseni ovat aina tervetulleita kotiini.
Jos tämä ei naisystävälleni sovi, hän on vapaa lähtemään.
Haluatko sä IKINÄ viettää kahdenkeskistä aikaa kumppanisi kanssa lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni nämä kaikki juontuvat samasta ongelmasta, joka on se että mies ei kunnioita ap:ta yhtään. Hän ei kunnioita ap:n aikaa, suunnitelmia tai oikeutta kotiinsa. Hän ei kunnioita ap:n omaisuutta tai rahoja. Ap vaikuttaa olevan hänelle pelkkä mahdollistaja. Tuokin on merkittävä juttu, että mies suuttuu kun näistä puhuu. Suuttumisen tarkoitus on hiljentää, jotta asiat voivat jatkua ennallaan. Mies ei halua keskustella koska no... hän ei kunnioita ap:ta eikä hänellä ole mitään intressiä saada asioita toimimaan reilusti.
Olen itsekin sanonut tästä miehelle, että koen olevani hänelle helpon elämän mahdollistaja maksamalla paljon asioita ja hoitamalla suurimman osan muistakin jutuista. Kerran (olen useamman kerran sanonut tästä) hän sanoi etten ole niin rikas, että hän pitäisi minua helpon elämän mahdollistajana ja se jäi mieleen. Jälkikäteen hän sanoi, ettei ole sanonut niin. Itse asiassa todella usein riitojen jälkeen hän sanoo, ettei ole sanonut tiettyä asiaa vaikka voisin vaikka vannoa hänen sanoneen jotain ja tämä saa minut välillä lähes vainoharhaiseksi.
Mutta tosiaan lähes aina näistä tulee ihan hirveä riita. Tuntuu ettei minulla ole oikeutta tuntea tai kokea asioita millään tavalla koska asiat eivät ole niin ja vaan kuvittelen. Pari viikkoa sitten pyysin häntä tekemään listan asioista, joita hän hoitaa kotona koska niitä on hänen mielestään paljon ja minun mielestäni ei ollenkaan, niin vastaus oli ettei hän suostu mihinkään keskitysleirimeininkiin. En vieläkään oikeasti ymmärrä oliko pyyntöni ihan kohtuuton.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin sanonut tästä miehelle, että koen olevani hänelle helpon elämän mahdollistaja maksamalla paljon asioita ja hoit
Ei ollut vaan miehesi kaasuvalottaa sinua. Sinä et ole ollut kohtuuton missään asiassa, sinua manipuloidaan ja hyväksikäytetään. Kerro ap vaikka jo heti tänään, tai viimeistään lähiaikoina lähimmälle läheisellesi/ystävällesi tuosta kaikesta, jooko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-APTsemppiä ap. Varmista että saat keskusteluapua jostain. Esimerkiksi kirkon parisuhdeterapiassa voi käyd
Kiitos :) ehkä yritän rohkaista itseni ja hakea ainakin keskusteluapua! Olen vaan niin normalisoitunut tilanteeseen, etten osaa nähdä tätä itse ehkä oikein. Kuulen myös aina riitojen aikana haukkuja omasta käytöksestäni ja usein pidän itseäni syypäänä tai vaatimuksiani ja toiveitani kohtuuttomina.
-AP
Kysyin aiemmin, miten miehesi perustelee sitä että sinun tulisi maksaa enemmän. Kiitos kun vastasit, ymmärrän hyvin että tuollainen puhe hämärtää todellisuudentajua ja saa epäilemään itseään. Olen itse seurustellut todella pienituloisen miehen kanssa, ja hän puhui samalla tavalla. Mutta siinä oli ennemmin kyse siitä että hänellä ei oikeasti ollut mitään käsitystä rahasta, vaan hän kuvitteli että esim minä keskituloisena kylven rahassa ja pystyn halutessani ostamaan mitä vain. Jos en halua, olen pihi. Hän kohteli muitakin ihmisiä näin, mm naureskeli epäuskoisena kun hyvätuloinen pariskunta halusi jakaa kustannuksia yhteisellä mökkireissulla. "Noilla tuloilla ja multa haluavat rahaa".
Itsellenikin tuosta helposti tuli se olo, että olen pihi ja ilonpilaaja, koska pystyisin hassaamaan rahaa kaikkeen kivaan mutta en halua tehdä niin.
Tuo mies oli hyväksikäyttäjä, mutta lähinnä koska oli niin hölmö ja rahan suhteen naiivi. Sinun miehesi on astetta pahempi hyväksikäyttäjä, sillä hän ei edes ole pienituloinen vaan voisi kyllä itse maksaa lapsilleen ne kivat asiat. Hän vain mieluummin käyttää sinun rahojasi ja pitää omansa itsellään. Se, että hän kehtaa syyllistää sinua, että "ei tehdä koskaan mitään kivaa jos sinä et maksa", vaikka itselläänkin olisi rahaa, tekee tilanteesta todella kieroutuneen.
Vierailija kirjoitti:
Lainaukset ei toimi, mutta hyvät sulle että ehditte soittelemaan ja viestittelemään aktiivisesti kaikkien ystävien kanssa. Me ei kyllä ehditä ja mitä olen seurannut, niin ei taideta olla poikkeuksia. Sen verran nuo eri ikäiset lapset, työt ja uusperhekuviot työllistää arjessa, että ei ehdi kyllä muuta kuin miettimään sitä, että mitähän tänään syötäisiin. Jos lapsia ei ole tai lasten kanssa ei tee mitään arkisin, lapsia ei auteta kokeiden ja läksyjen kanssa ja lapset elelevät omissa maailmoissaan muutenkin poissa silmistä ja mielistä, niin kyllähän sitä ehtisi puhelimessa lätisemään kaikki asiat vaikka joka päivä. Ja meillä illanvietot ei ole mitään pakkopositiivisuuden tiivistymiä, vaan normaaleja kohtaamisia ystävien kanssa, joita ruuhkavuosien keskellä ja uraputkessa harvemmin näkee. Ja yleensä kohtaamisiin kuuluu kaikki aiheet iloista suruihin.
Mitä ihmettä sä kiukuttelet? Mulla on lapsia, 3 lasta ja olen yh. Teen vieläpä vuorotyötä. Todella typerää väittää, että jos viestittleee kavereiden kanssa, ei huolehdi lapsista, tee niiden kanssa mitään tai tee edes ruokaa. Siksi mä ainakin niitä viestejä kavereiden kans laitan, että niihin voi vastata kun itselle sopii, ei tarvitse olla yhtäaikaa puhelimella ja se on sitä arjen jutustelua ja sosiaalista elämää, kun siihen ei aina ole fyysisesti mahdollisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta kovin hyvältä diililtä. Oletan, että se mies on varsin pienituloinen, jos hän ei kerta osallistu laskujen maksamiseen ja vain harvoin maksaa ruokaostoksia. Ei tuollaisen miehen kanssa kannata olla vakavassa parisuhteessa saati muuttaa yhteen.
En oikein tiedä mihin miehen rahat kuluvat. Hän on kuitenkin varmaan tuloiltaan ihan keskitasoa. Hän maksaa asuntolainansa, autolainansa ja elatusmaksut. Muuten en oikein tiedä mihin hänen rahansa kuluvat. Lapsilleen hän kyllä aika usein ostaa pyynnöstä merkkivaatteita ja muita juttuja. Olen siitä välillä sanonut, ettei se mielestäni ole oikein ostaa usein lapsilleen kalliita juttuja (kun ne eivät ole oikeasti tarpeellisia), koska sitten hän jättää oman osuutensa maksamatta meidän yhteisistä kuluista. No tämän mies on ratkaissut, niin että käy välillä salaa hakemassa paketteja postista
-AP
Voisiko miehellä olla peliriippuvuus? Sopisi siihen että pikkuhiljaa vasta aloittanut maksattamaan sinulla kulujaan. Tai jotain OnlyFans-tilauksia?
Lapset ovat AINA, aina ja IKUISESTI aina tervetulleita minun kotiini. Jos haluat takuuvarmat ryyppybileet, ap, mene baariin. Lapsille on aina ovet auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole mistään "ongelmasta" siinä mielessä, että yleensä ongelmat voidaan ratkaista, ja käytös voi muuttua.
Sitä ei tule tämän miehen kanssa tapahtumaan. Tuo mies ei muutu. Kyse ei ole edes kunnioituksesta siinä mielessä, että kunnioituksen voisi saada tai että mies muuttuisi vaan kyse on ihan miehen persoonasta. Hän käyttäytyy noin varmasti kaikkia kohtaan. Vika ei ole AP.n. mies on se, joka tekee väärin ja, korostan vielä, hän EI muutu. minun kokemukseni mukaan tuollainen tulee vain pahenemaan
Mikään järkipuhe ei auta, ja siksi ei pidä puhua "ongelmasta" vaan esimerkiksi manipuloinnista ja väkivallasta
AP, mieti asiaa siltä kannalta, että jos joku ystäväsi kertoisi sinulle nämä asiat, mitä nyt olet meille kertonut, miten häntä neuvoisit? Mitä tilanteesta ajattelisit? Mitä toivoisit ystäväsi tekevän? Minulle itselleni se on ollut oiva keino sisäistää tilanteen ja parisuhteen vääristyneisyys.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat AINA, aina ja IKUISESTI aina tervetulleita minun kotiini. Jos haluat takuuvarmat ryyppybileet, ap, mene baariin. Lapsille on aina ovet auki.
Vanhempi? Ja totaalisen pihalla keskustelun synkästä käänteestä. Mistä teitä riittää.
Tajuatko,saa tanan pyhimys,että myös ap on jonkun lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaukset ei toimi, mutta hyvät sulle että ehditte soittelemaan ja viestittelemään aktiivisesti kaikkien ystävien kanssa. Me ei kyllä ehditä ja mitä olen seurannut, niin ei taideta olla poikkeuksia. Sen verran nuo eri ikäiset lapset, työt ja uusperhekuviot työllistää arjessa, että ei ehdi kyllä muuta kuin miettimään sitä, että mitähän tänään syötäisiin. Jos lapsia ei ole tai lasten kanssa ei tee mitään arkisin, lapsia ei auteta kokeiden ja läksyjen kanssa ja lapset elelevät omissa maailmoissaan muutenkin poissa silmistä ja mielistä, niin kyllähän sitä ehtisi puhelimessa lätisemään kaikki asiat vaikka joka päivä. Ja meillä illanvietot ei ole mitään pakkopositiivisuuden tiivistymiä, vaan normaaleja kohtaamisia ystävien kanssa, joita ruuhkavuosien keskellä ja uraputkessa harvemmin näkee. Ja yleensä kohtaamisiin kuuluu kaikki aiheet iloista suruihin.
Mitä ihmett
Millä tavalla minä kiukuttelen? Sinähän tässä taisit hermostua? Rauhoitu. Ollaan kavereiden kanssa nähtävästi eri maata, koska ei missään nimessä vaihdeta kuulumisia viestitse, vaan puhuminen joko livenä tai puhelimitse on se juttu, jotta voidaan vaihtaa näkökulmia ja kertoa kunnolla mitä kuuluu. Ja puhelimessa puhuessa menee aika runsaasti aikaa, koska ystäväni ja minä olemme sellaisia, että pohdimme asioita laajasti. Laajaa pohdintaa ja pitkällistä selittämistä ei jaksa kukaan meistä tehdä viesteillä.
Varmasti jos on yh, niin ystävien kanssa yhteydenpito muuttaa tavalla tai toisella muotoaan. Ihmiset ja ystävyydet ovat erilaisia. Minulle ja ystävilleni viestien päivittäinen näpyttely olisi todellakin kauhistus ja ylimääräinen riesa. Ja huom. tätä ei sitten tarvitse taaskaan ottaa minään piikkinä siitä, että sinä olet yh.
Miksi asutte yhdessä? Sellasta se on lasten kanssasiihen saakka kun ovat aikuisia.
Joskus ne biolapsetkaan ei pääse toiselle vanhemmalleen , koska siellä on jotain menoa tai kaverille sovittu yökylä tai leiri peruuntuu, tai tulee sairastuminen jossain päässä.
Kenelle biovanhemnat silloin kitisee? Taivaan isällekö?