Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies ja ex sopivat lapsiviikonloppujen muutoksista keskenään

Vierailija
08.12.2025 |

En keksinyt mitään järkevää otsikkoa, mutta minua on alkanut harmittamaan, kun mies vaihtaa lapsiviikonloppujaan jatkuvasti exän toiveesta ja ilmoittaa minulle asiasta ehkä päivää ennen lasten tuloa. 

Ymmärrän kyllä, että välillä tulee muutoksia ja niille ei voi mitään, mutta näitä tulee vähintään kerran kuussa ja useamman kerran olen joutunut omat suunnitelmani perumaan. Esimerkiksi lokakuussa olin sopinut parin kaverini kanssa illanvietosta kotonamme, mutta mies ilmoittikin että hänen lapsensa (yläasteikäisiä) tulevat viikonloppuna, joten mieluummin peruin illanvieton, koska mielestäni ei ole ok juoda alkoholia lasten ollessa paikalla enkä olisi muutenkaan voinut viettää sellaista rentoa iltaa ystävieni kanssa, kun varmasti olisi pitänyt miettiä kuka kuuntele juttujamme. 

Tuntuu vaan ikävältä, että minulla ei ole koskaan mitään sananvaltaa näihin muutoksiin. Tiedän, ettei ole kyse minun lapsistani mutta kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona. 

Vähän pelkään jo etukäteen etten tule mitään myötätuntoa saamaan, mutta kertokaa vaikka sitten vinkkejä miten jaksaisin tilannetta paremmin. Olen sanonut miehelle, että olisi kiva kuulla muutoksista heti kun hän niistä kuulee, mutta ne välillä tulevat ainakin miehen mukaan hänenkin tietoon vasta päivää ennen.

Kommentit (439)

Vierailija
421/439 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai mies vastaa itse omien lastensa lahjoista? Miksi olisi sinun vastuullasi varmistaa, että lapsilla on hyvä mieli.

Vierailija
422/439 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhelimella on hankala saada välillä vastattua noihin pitkiin viestiketjuihin, joten yritän vastata tässä moneen viestiin samalla kertaa :)

Ensinnäkin minusta on todella kiva, että olette kertoneet omia kokemuksianne koska niistä on hyvä peilata omaa tekemistä, joten älkää missään nimessä pitäkö tätä vain minun ketjunani :) 

Joulusta sen verran, että miehen lapset eivät ole joulua meillä vaan äidillään ja ainakin minä olen menossa mökille sukulaisteni kanssa joulua viettämään. Tarkoitus oli, että mies lähtee mukaan mutta en osaa tällä hetkellä sanoa haluanko häntä mukaan. 

Haluan ostaa lapsille joululahjat, koska haluan antaa heille jotain minulta. Olen tehnyt näin jo ainakin vuoden tai pari, että ostan heille synttäri- ja joululahjat ja laitan korttiin vain oman nimeni (hieman lapsellista ehkä), mutta aiemmin kävi usein niin että ostimme lapsille jotain eli minä maksoin, mutta mies sai kaikki kehut ja kiitokset lapsilta. Välillä mies sanoi heille että se lahja on myös minulta, mutta päätin jossain vaiheessa että ostan mieluummin lahjat itse, jolloin lapset myös tietävät että ne ovat vain minulta. 

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/439 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kohta lapset ovat jo aikuisia ja eivät enää tule viikonlopuksi teille 

Lupaat vain. Jos tuo noin röyhkeää on jo nyt,että kehtaavat pyytää isän kaverilta isän kaverin kodissa kalliita asioita,niin vielä muuttavat kokonaan ap:n kotiin. Ehtymättömien rahahanojen ääreen. Ja nykyisen itsenäistymishalun tuntien majailevat siellä nelikymppisiksi. Joutuvat muuttamaan,kun ap kärrätään hoivakotiin.

Vierailija
424/439 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oikeasti todella huolestuttavaa on, että mies on jo opettanut lapsetkin kinuamaan aplta rahaa. Tiedän kuitenkin miten helppoa tuohon on joutua. Sisareni on ostattanut aina kalliit lahjat lapsilleen minulla ja tietysti kun olivat pieniä, halusin heitä ilahduttaa sillä trendi-joululahjalla, synttärinä jne.

Yhtenä vuonna näin ne kalliit lahjat heidän roskiksessaan. Lapset kyllästyneet. Kyllä vihlaisi.

Silti vaikea lopettaa, vieläkin laitan joululahjarahaa enemmän kuin oikeastaan olisi varaa. 

Vierailija
425/439 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oikeasti todella huolestuttavaa on, että mies on jo opettanut lapsetkin kinuamaan aplta rahaa. Tiedän kuitenkin miten helppoa tuohon on joutua. Sisareni on ostattanut aina kalliit lahjat lapsilleen minulla ja tietysti kun olivat pieniä, halusin heitä ilahduttaa sillä trendi-joululahjalla, synttärinä jne.

Yhtenä vuonna näin ne kalliit lahjat heidän roskiksessaan. Lapset kyllästyneet. Kyllä vihlaisi.

Silti vaikea lopettaa, vieläkin laitan joululahjarahaa enemmän kuin oikeastaan olisi varaa. 

Surullista. Hyvin surullista.Mitä sinä saat vastalahjaksi sisarelta ja saatko hänen lapsiltaan lahjan? Edes askarrellun kortin? Elleivät he halua mitenkään ilahduttaa sinua,tekisin siitä omat päätelmäni.

Jospa laitat tänä jouluna lahjarahaa puolet siitä,mitä ajattelit. Olet kerrankin reilu itsellesi,elleivät muut sitä tee. Säästyneellä summalla ostat itsellesi jotain. Vähäinenkään hyväksikäyttö ei lopu,ellei sitä lopeta.

Hyvää joulua sinulle.

Vierailija
426/439 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sua ap yhtään lohduttaa, niin kyllä naisetkin maksattavat omia ja lastensa menoja miehellään, joka ei ole lasten isä.

Esim. mun miesserkulla on vaimonsa kanssa alakouluikäinen lapsi. Lisäksi heidän luonaan asuu vuoroviikoin vaimon kaksi lähes aikuista lasta. Serkkuani kyrsii se, kun vaimo ei koskaan maksa yhtiövastikkeita, sähkö-/vesilaskuja tai muita yhteisiä laskuja ja aina ruokakaupassa käydessä hänen pitää maksaa ostokset. Näin ollen hänestä tuntuu siltä, että hän elättää toisten ihmisten lapsia. 

Ja yksi nainen kertoi, että hänellä on eräs miespuolinen lapseton kaveri, joka muutti yhteen naisen kanssa, jolla asui koko ajan yksi teini-ikäinen lapsi. Avovaimo vaati, että hän maksaa vain puolet vuokrasta, vaikka hänen lapsen sa takia asunnon piti olla riittävän iso ja miehen mielestä vaimon olisi kuulunut maksaa 2/3 vuokrasta. Sitten eräs toinen lapseton mies otti kotiinsa asumaan naisen, jolla myös oli teini-ikäinen lapsi ja kun mies pyysi, että avovaimo maksaisi puolet yhtiövastikkeesta ja osallistuisi laskujen maksuun, ilmoitti nainen, että hän ei maksa mitään.

Vierailija
427/439 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se on välillä omienkin lasten kanssa. Omat menot ja suunnitelmat tipahtavat monesti romukoppaan siinä vaiheessa, kun muualla asuva lapsi kysyy, ollaanko viikonloppuna kotona, jos hän tulisi käymään, tai jos toinen lapsi kysyy, voisiko lapsenlapsi tulla pariksi tunniksi hoitoon... On ne niin tärkeitä ja rakkaita, että ajavat kaiken muun ohi <3

Mulla on lapsia ja en todellakaan peruisi jotain omaa menoa ystävien kanssa jos lapsi ei ole todella kipeänä. Ei se vanhemmuus tätä tee.

Vierailija
428/439 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmosta se on välillä omienkin lasten kanssa. Omat menot ja suunnitelmat tipahtavat monesti romukoppaan siinä vaiheessa, kun muualla asuva lapsi kysyy, ollaanko viikonloppuna kotona, jos hän tulisi käymään, tai jos toinen lapsi kysyy, voisiko lapsenlapsi tulla pariksi tunniksi hoitoon... On ne niin tärkeitä ja rakkaita, että ajavat kaiken muun ohi <3

Mulla on lapsia ja en todellakaan peruisi jotain omaa menoa ystävien kanssa jos lapsi ei ole todella kipeänä. Ei se vanhemmuus tätä tee.

Tuossa voi olla syynä myös se, ettei ole enää mitään muuta elämää, kun muut ihmiset kyllästyneet enää mitään ehdottamaan, kun peruuntuu kuitenkin.

Vierailija
429/439 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa voi olla syynä myös se, ettei ole enää mitään muuta elämää, kun muut ihmiset kyllästyneet enää mitään ehdottamaan, kun peruuntuu kuitenkin.

Kyllähän tuollainen suunnitelmien peruminen aina, kun lapsista joku ehdottaa jotain, on melkoinen pyllistys ystävien suuntaan. Siinä tehdään selväksi, että ystävillä ei ole mitään merkitystä, joten miksi sellaisen ihmisen kanssa muut edes haluaisivat olla muuta kuin hyvän päivän tuttuja.

Vierailija
430/439 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kannattaisi seurustella yh-jätteen kanssa

Vierailija
431/439 |
12.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
432/439 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
433/439 |
19.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä kuuluu tähän tilanteeseen?

Vierailija
434/439 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen joka perustaa tai liittyy mitenkään uusioperheeseen on täysin idiootti.

Tämä kun ymmärrettäisiin, maailma olisi todella paljon parempi paikka.

Vierailija
435/439 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
436/439 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suotta uppailet saati kyselet, mitä kuuluu tähän tilanteeseen.  Tämä oli ja on Provo.

Vierailija
437/439 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä nyt kuuluu ap?

Vierailija
438/439 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnepuolella vähän samaa täälläkin, kun naisystävä jatkuvasti säätää ja muuttaa suunnitelmiaan. Ei tule kovin tärkeä ja arvostettu olo. Itsellänikin on lapsia ja ymmärrän tilanteita, mutta tuo säätäminen on useimmiten ollut ihan tarpeetonta ja mitättömistä syistä. Ts. kaikki ajaa edelleni, vaikka muuta selittelee.

Vierailija
439/439 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jos sua ap yhtään lohduttaa, niin kyllä naisetkin maksattavat omia ja lastensa menoja miehellään, joka ei ole lasten isä.

Esim. mun miesserkulla on vaimonsa kanssa alakouluikäinen lapsi. Lisäksi heidän luonaan asuu vuoroviikoin vaimon kaksi lähes aikuista lasta. Serkkuani kyrsii se, kun vaimo ei koskaan maksa yhtiövastikkeita, sähkö-/vesilaskuja tai muita yhteisiä laskuja ja aina ruokakaupassa käydessä hänen pitää maksaa ostokset. Näin ollen hänestä tuntuu siltä, että hän elättää toisten ihmisten lapsia. 

Ja yksi nainen kertoi, että hänellä on eräs miespuolinen lapseton kaveri, joka muutti yhteen naisen kanssa, jolla asui koko ajan yksi teini-ikäinen lapsi. Avovaimo vaati, että hän maksaa vain puolet vuokrasta, vaikka hänen lapsen sa takia asunnon piti olla riittävän iso ja miehen mielestä vaimon olisi kuulunut maksaa 2/3 vuokrasta. Sitten eräs toinen lapseton mies otti kotiinsa asumaan naisen, jolla myös oli teini-ik

Ihan oma valinta suostua moiseen.