Mies ja ex sopivat lapsiviikonloppujen muutoksista keskenään
En keksinyt mitään järkevää otsikkoa, mutta minua on alkanut harmittamaan, kun mies vaihtaa lapsiviikonloppujaan jatkuvasti exän toiveesta ja ilmoittaa minulle asiasta ehkä päivää ennen lasten tuloa.
Ymmärrän kyllä, että välillä tulee muutoksia ja niille ei voi mitään, mutta näitä tulee vähintään kerran kuussa ja useamman kerran olen joutunut omat suunnitelmani perumaan. Esimerkiksi lokakuussa olin sopinut parin kaverini kanssa illanvietosta kotonamme, mutta mies ilmoittikin että hänen lapsensa (yläasteikäisiä) tulevat viikonloppuna, joten mieluummin peruin illanvieton, koska mielestäni ei ole ok juoda alkoholia lasten ollessa paikalla enkä olisi muutenkaan voinut viettää sellaista rentoa iltaa ystävieni kanssa, kun varmasti olisi pitänyt miettiä kuka kuuntele juttujamme.
Tuntuu vaan ikävältä, että minulla ei ole koskaan mitään sananvaltaa näihin muutoksiin. Tiedän, ettei ole kyse minun lapsistani mutta kai minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona.
Vähän pelkään jo etukäteen etten tule mitään myötätuntoa saamaan, mutta kertokaa vaikka sitten vinkkejä miten jaksaisin tilannetta paremmin. Olen sanonut miehelle, että olisi kiva kuulla muutoksista heti kun hän niistä kuulee, mutta ne välillä tulevat ainakin miehen mukaan hänenkin tietoon vasta päivää ennen.
Kommentit (439)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, sanot: minullakin on jokin oikeus joskus olla rauhassa kotona.
Rauhassa oleminen ei tarkoita sitä että muut eivät saa olla omassa kodissa. Surettaa lasten puolesta tällainen aikuisen itsekkyys.
Niin, se on ap:n koti. Mies muutti lapsineen ap:n kotiin josta osti vain 20 % eli alkuun ap omisti 100 % omasta kodistaan ja nyt omistaa 80 %. Kyseessä on ihan faktuaalisestikin ap:n koti, jonka mies on vallannut ja jossa mies loisii ap:n rahoilla ja ap:n kustannuksella. Ap kustantaa joka miehen lasten kulut yksin, kun lasten isä ei edes niitä vaivaudu maksamaan. Ja sinusta ap on itsekäs??
Ei se mies sinne väkisin tullut ja oletettavasti lasten olemassaolokin oli tiedossa, kyllä ap:llä ihan itsellään on ollut aktiivinen rooli asiassa. Jos myyt osan asunnostasi lapsia omaavalle, niin siitä tulee niiden lastenkin koti ja päätäntävaltasi kodin käytöstä ei ole enää yksin sinulla.
Kyllä silti jotain päätäntävaltaa pitäisi olla jokaisella aikuisella joka kodissa asuu, etenkin asunnon pääasiallisella omistajalla?
Vierailija kirjoitti:
"Ei missään nimessä tarkoita änkyräkännejä, sinullehan se näyttäisi tarkoittavan, kerta vedät heti yhtäläisyysmerkit näiden välille? Ei tarvitse olla edes änkyräkännissä, pieni hiprakka riittää siihen että lapset aistivat sen, että aikuiset eivät ole enää samanlaisia. Ja onhan niillä lapsilla nyt hemmetin paljon kivempaa olla vaikka siellä mummolassa, kuin pyöriä aikuisten keskusteluissa ja menoissa mukana, kun kaikki tapahtuu oletettavasti aikuisten mielihalujen mukaan illanvietoissa? Ei ne lapset halua pyöriä jaloissa, kun aikuiset juhlivat."
Sä taidat nyt (änkyräkännissä?) vähän sotkea asioita, teinit harvemmin pyörii jaloissa, elleivät sitten ole kokeilleet sitä salaperäistä mystistä alkoholia jota jotkut (alkoholisti)vanhemmat heiltä piilottelevat.
Sinä et taida känniltäsi osata lukea, sillä ap kirjoitti, että teinit nimenomaan osallistuvat ja pyörisivät jaloissa.
Ei ole AP sun tehtävä elättää toisten ihmisten lapsia. Tästä lähtien et maksa mitään niiden lasten kuluja, ei ruokaa, leffalippuja, kylpylä käyntejä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ydinperheellisen näkökulma keskusteluun: meillä lapset asuu jatkuvasti yhdessä kodissa ja aikuisten ja perheen menot suunnitellaan tästä lähtökohdasta. Ei ole mitään "lapsivapaita".
Mekin onnistumme kutsumaan ystäviä kylään ja elämään ihan normaalia elämää, lapsista huolimatta (??) ja jopa alkoholiakin joskus juodaan (!!).
Yläasteikäiset eivät kaipaa seuraneitejä tai viihdyttäjiä jatkuvasti, joten mitä tuonikäiset vaikuttavat aikuisten menoihin
Ydinperheellisenä äitinä todellakin toivon, että teillä ei alkoholia juoda ja vietetä ystävien kanssa illanistujaisia niin, että lapsen pyörivät siellä joukossa. Suomessa on jo ihan liikaa lapsia, joilla on lasinen lapsuus. Ja kyllä meillä ydinperheessä lapsivapaat onnistuvat jos lapset ovat jossain muualla hoidossa. Ja todell
Työhön liittyvässä alkoholinkäyttöä mittaavasta testistä sain arvon pienempi kuin 0,03 eli en nyt ehkä itseäni alkoholistiksi kuvailisi. Ja kyllä meillä peheen juhlaillallisilla ruoan kanssa nautitaan viiniä, mutta ei me mitään aikuisten illanistujaisia vietetä niin, että lapsen ovat mukana. Vaikka kukaan ei olisi lähelläkään änkyräkänniä. Mutta kaltaisesi ihminen ei ymmärrä kuin mustaa ja valkoista. Ja loput keksitään omasta päästä, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi asutte yhdessä? Hanki itsellesi oma asunto, kunnes lapset ovat täysi-ikäisiä. Vain tällöin on varmuudella oma rauha.
Olen äiti, mutta en hyväksyisi omalta mieheltäni tuollaista yhtään hetkeä. Mikäli sovittua menoa, silloin lapsille ja exälle joutuu sanomaan ettei onnistu, hyvässä hengessä.
Pakollisista tilanteissa vaihtoehtojen selvittäminen kuten muiden läheisten apu? Joustavuus viikonloppujen vaihtoon noin yleisesti on suotavaa molemmin puolin vanhemmuudessa.
Mikäli muuten vain lapset haluavat tulla teille viikonloppuna, ja erityistä menoa ei ole, isä varmasti haluaa ottaa lapset luokseen. Jäät aina tärkeysjärjestyksessä kakkoseksi, kunnes ovat aikuisia.
Eikä tuo välttämättä siihen aikuisuuteenkaan pääty. Opiskelevat nuoret aikuisetkin voivat haluta viettää silloin tällöin viikonloppuja, juhlapyhiä ja lomia vanhempansa luona.
Siitä vain hetki eteenpäin voivat olla heidän omat perheet ja pienet lapset kuvioissa. Pienet lastenlapset vievät isovanhempansa sydämen mennessään ja silloin sitä vasta lasten(lasten) ehdoilla mennäänkin.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Haluan nyt vielä korostaa, että en ole koskaan kieltänyt lapsia tulemasta eikä se ole oikeutenikaan. Pointtini on se, että näitä viikonloppuja siirretään exän menojen takia jatkuvasti. Lapset eivät ole pyytäneet, että voisivatko tulla silloin ja silloin ja tottakai voisivat. Ei ole kyse siitä vaan nimenomaan siitä, että exällä saa olla menoja ja säätöä monta kertaa kuukaudessa ja haluaisin että edes minun mielipidettäni kysyttäisiin näihin muutoksiin. Lapsilla ei ole kavereita täällä meidän kotonamme, joten he kyllä ovat koko viikonlopun meillä aina kotona. Miehen ex muutti tältä seudulta pois heidän eronsa aikoihin vuosia sitten ja he siis erosivat yli 5 vuotta ennen kuin edes tapasin miehen.
Toinen asia, mistä en ensin ajatellut sanoa mitään mutta kerrotaan nyt sitten samalla. Nämä miehen lapsiviikonloput ovat minulle ihan älytön rahareikä. Aina silloin pitää keksiä jotain kivaa tekemistä (j
Eli sinua käytetään hyväksi rahallisesti. Miksi suostut tähän. Lopulta tämä on vain sinun vallassasi oleva asia, suostutko vai et.
Lapsilla illa on kivaa, mikä on tietysti kivaa, mutta ei ole oikein, että mies maksattaa sulla kaikki.
Toista et voi muuttaa. Voit vain vaikuttaa omaan tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Haluan nyt vielä korostaa, että en ole koskaan kieltänyt lapsia tulemasta eikä se ole oikeutenikaan. Pointtini on se, että näitä viikonloppuja siirretään exän menojen takia jatkuvasti. Lapset eivät ole pyytäneet, että voisivatko tulla silloin ja silloin ja tottakai voisivat. Ei ole kyse siitä vaan nimenomaan siitä, että exällä saa olla menoja ja säätöä monta kertaa kuukaudessa ja haluaisin että edes minun mielipidettäni kysyttäisiin näihin muutoksiin. Lapsilla ei ole kavereita täällä meidän kotonamme, joten he kyllä ovat koko viikonlopun meillä aina kotona. Miehen ex muutti tältä seudulta pois heidän eronsa aikoihin vuosia sitten ja he siis erosivat yli 5 vuotta ennen kuin edes tapasin miehen.
Toinen asia, mistä en ensin ajatellut sanoa mitään mutta kerrotaan nyt sitten samalla. Nämä miehen lapsiviikonloput ovat minulle ihan älytön rahareikä. Aina silloin pitää keksiä jotain kivaa tekemistä (j
Melkoisen helmen olet itsellesi valinnut. Vapaasti valinnut niin vastuuta lienee sinullakin.
Kyllä olen mieheni itse valinnut, mutta ei tämä aluksi näin mennyt. Toki voisin tehdä erilaisia valintoja nyt, jos olisin aiemmin nähnyt tulevaisuuteen. Jotenkin tämä maksujen jääminen minun vastuulle on tapahtunut myös tässä parin viime vuoden aikana.
On kuitenkin huojentavaa kuulla, että tämä tilanne ei ole monenkaan mielestä oikeudenmukainen minulle. Myös raha-asioista on keskusteltu useita kertoja. Ne päättyvät lähes aina riitelyyn ja mies on myös saanut minut osittain uskomaan, että tämä ei ole mitenkään epäreilu tilanne.
-AP
Hei AP! Mitä siinä sun miehessä on niin mielettömän upeaa, että haluat elää hänen lastensa kanssa ja maksaa heidän kulujaan?
Mun miesserkulla on yksi alakouluikäinen lapsi vaimonsa kanssa ja lisäksi heillä kotona asuu vaimon kaksi lähes aikuista lasta vuoroviikoin. Serkkuni kertoi, että häntä kyrsii se, että ruokakaupassa asioidessa aina hänen tehtävänä on maksaa, jolloin hänestä tuntuu siltä, että hän elättää toisten ihmisten lapsia. Lisäksi vaimo ei koskaan maksa mitään sähkö-/vesilaskuja tai vastikkeita jne.
Mun mielestä sun miehen kyllä pitäisi ottaa myös sinut huomioon näissä asioissa jos asutte yhdessä. Keskustella ja kysyä sopiiko se sulle että lapset ovat tulossa, eikä vain olettaa että kaikki sopii sulle..
Vierailija kirjoitti:
Hei AP! Mitä siinä sun miehessä on niin mielettömän upeaa, että haluat elää hänen lastensa kanssa ja maksaa heidän kulujaan?
No tätä samaa nykyään itsekin mietin. Ei tosiaan aluksi ollut tällaista ja aika vaan on kulunut niin nopeasti ja huomaamatta ja suhde mennyt huonompaan suuntaan :(
-AP
Vierailija kirjoitti:
AP tässä.
Ongelma ei nyt ole uusperheessä vaan siinä, että mies käyttää sinua hyväkseen.
Eikä se ex sen parempi ole.
Miksi olet tuossa suhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen mieheni itse valinnut, mutta ei tämä aluksi näin mennyt. Toki voisin tehdä erilaisia valintoja nyt, jos olisin aiemmin nähnyt tulevaisuuteen. Jotenkin tämä maksujen jääminen minun vastuulle on tapahtunut myös tässä parin viime vuoden aikana.
On kuitenkin huojentavaa kuulla, että tämä tilanne ei ole monenkaan mielestä oikeudenmukainen minulle. Myös raha-asioista on keskusteltu useita kertoja. Ne päättyvät lähes aina riitelyyn ja mies on myös saanut minut osittain uskomaan, että tämä ei ole mitenkään epäreilu tilanne.
-AP
Miehesi manipuloi sinua, koska hyötyy sinusta rahallisesti ja olet samalla maksava lapsenpiika ja lapsien viihdyttäjä. Hän voi ulkoistaa oman vastuunsa sinulle ja maksattaa kaiken lisäksi sinulla kaiken. Yleensä lapsienvahdeille maksetaan, mutta sinä taasen maksat siitä ilosta, että miehesi lapset ovat hoidettavanasi.
Ap, koskaan ei ole liian myöhäistä erota. Miehelle voi ihan vain ilmoitusluontoisesti kertoa, että parisuhde ei enää toimi etkä halua olla maksavan orjan asemassa, joten miehesi saa etsiä ihan oman kodin. Sinun siivelläsi loisiminen loppuu nyt.
kuka idiootti sekaantuu johonkin yh:seen?
tuommoista se sitten on.
Joidenkin av-mammojen illanistujaiset ystävien kanssa vaikuttavat suorastaan hulvattomilta :D. Joo tervetuloa tupareihin, tosi kivaa kun kaikki pääsette! Älkää hei ihmetelkö, nämä kouluikäiset ja teinit on täällä omissa huoneissaan eikä yhtään pyöri mukana. Mites Mirkku se sun avioerosi oikein on sujunut? Saitko hoidettua miehen salarakkaalta tulleen sukupuolitaudin? Pekka, voiko vaimosi jo paremmin? Aika rajuun psykoosiin kyllä ehti mennä, onneksi lapsille ei käynyt pahemmin. Hei, muistatteko muuten ne yhdet mun treffit silloin 20 vuotta sitten sen miehen kanssa, jolla oli aivan hervoton ky*rpä ja jonka kanssa pantiin kuin pienet kanit se yksi kesä? Se meni kolmatta kertaa naimisiin! Oho, katos Oiva poikaa, tulitko hakemaan lisää limpparia jääkaapista? Ne on siellä viinipullojen takana. Älkää hei häiriintykö kun jutellaan näitä aikuisten juttuja tässä, heh heh, laitatte vaikka musat soimaan ihan täysillä. Mihinkäs me jäätiinkään..ai niin, onko Eve se serkkusi päässyt jo vankilasta? Eikös se tappanut sen entisen vaimonsa? Onpas mukavaa viettää aikuisten iltaa ja lapsetkin menee niin mukavasti mukana tuolla omissa huoneissaan! Mutta ollaan hei hiljaa kun kello on jo kaksitoista, Rosa meni jo nukkumaan kun sillä balettitunti huomenna.
Vierailija kirjoitti:
Joidenkin av-mammojen illanistujaiset ystävien kanssa vaikuttavat suorastaan hulvattomilta :D. Joo tervetuloa tupareihin, tosi kivaa kun kaikki pääsette! Älkää hei ihmetelkö, nämä kouluikäiset ja teinit on täällä omissa huoneissaan eikä yhtään pyöri mukana. Mites Mirkku se sun avioerosi oikein on sujunut? Saitko hoidettua miehen salarakkaalta tulleen sukupuolitaudin? Pekka, voiko vaimosi jo paremmin? Aika rajuun psykoosiin kyllä ehti mennä, onneksi lapsille ei käynyt pahemmin. Hei, muistatteko muuten ne yhdet mun treffit silloin 20 vuotta sitten sen miehen kanssa, jolla oli aivan hervoton ky*rpä ja jonka kanssa pantiin kuin pienet kanit se yksi kesä? Se meni kolmatta kertaa naimisiin! Oho, katos Oiva poikaa, tulitko hakemaan lisää limpparia jääkaapista? Ne on siellä viinipullojen takana. Älkää hei häiriintykö kun jutellaan näitä aikuisten juttuja tässä, heh heh, laitatte vaikka musat soimaan ihan täysillä. Mihinkäs me jäätiinkään..ai niin,
No tämä juuri on oma ajatuksenikin, vaikka ei meillä noin vauhdikkaita käänteitä olekaan elämässä ollut :D
-AP
Olen omallla kohdallani huomannut isoimmaksi ongelmaksi sen että alunperin hyvältä vaikuttanut järjestely muuttuukin ajan saatossa aivan muuksi. Täällä joku jo kirjoittikin että ei olisi muuttanut lapsellisen kumppanin kanssa yhteen, jos olisi tiennyt kuinka paljon loppujen lopuksi lapsi viettää aikaa heidän kanssaan. Alussa mainostettu tilanne kääntyiki joksikin aivan muuksi.
Eli ensin on ilmoitettu että joo on lapsi(a), mutta ne on exällä ja täällä korkeintaan viikonlopun kuukaudessa. JOssain kohtaa oleilun määrä kasvaa, sen jälkeen ovat puolet ajasta. Ja sitten exä alkaa torpedoimaan yhteisiä lomareissuja koska muka lapsen etu. Ja rahakin kelpaa toki.
oikeasti, tuo ei ole muuta kuin kusetusta ja kiusantekoa.
Alunperin suhteesta ja sen alussa olleilla reunaehdoilla ei ole mitään jäljellä. Sopimusrikkomuksestakaan ei kai voi oikeuteen haastaa.
Ja ei, minulla ei ole lapsia, en pahemmin pidä niistä ja en halua vieraita ihmisiä kotiini.
Ja kyllä, minulla on tälläkin hetkellä oma asunto
Sullahan on hyvä tilanne. Meillä mies ja ex sopivat mulle heidän lastensa hoitoaikoja keskenään.
Protip: alkoholia voi käyttää niinkin ettei olla ympäripäissään. Se on nimenomaan hyvä esimerkki lapsillekin, että alkoholin käyttö voi olla sellaistakin että lasi viiniä ja that's it, eikä niin että talo on tyhjennettävä alaikäistä kun aikuiset rupeaa pämppäämään. Kannattaa ajoissa hakea apua, jos tuntuu että on ongelmia