Miksi muut laihtuvat ruokavaliomuutoksilla, mutta minä en?
En kaipaa neuvoja, mitä pitäisi tehdä - vaan kysyn vertaistukea, onko jotain muuta selitystä kuin syö vähemmän ja liiku enemmän? Tiedän kyllä itsekin, että laihtuisin puolittamalla syömiseni.
Lehdissä on juttuja, kuinka joku alkaa laihtumaan vain vaihtamalla ruoka-aineita. Kaverini laihtuu vain vaihtamalla suklaat ja vanukkaat pähkinöihin. Siksi 1 vuosi sitten tein seuraavat muutokset muutenkin perusterveelliseen ruokavaliooni:
- lisäsi runsaasti kasviksia joka paikkaan, vaikka en niitä erikseen mainitse. Kasviksilla olen korvannut hiilareita.
- aamupalamyslin vaihdoin tuorepuuroon, jossa mm. Jugurttia, siemeniä ja omenaa ja mustikkaa. Joka aamu.
- vaihdoin ruisleivän kauraleipään ja hummukseen. Syön leipää 3-5 pv/ vko
- etätyöpäivien juusto-ruisleipälounaan vaihdoin kaurapuuroon ja mustikoihin. Sitä 3 krt/vko
- päivällinen sama kuin ennen, mutta hieman pienempi annos. Lautasmallin mukaan.
Olen 57 v ja viisikymppisten jälkeen nousi 7-8 kg ja bmi nyt 26-27. Siksi muutin ruokavaliotani. Minusta tosi outoa, ettei se näy missään. Onko teillä muille tullut oivalluksia ruoka-aineista?
Kommentit (421)
Vastaukseni ap:lle on paasto, erimittaisia paastoja. Aloita 18:6 paastolla ja pidennä pikkuhiljaa, vuorokauden ja kahden ja kolmen vuorokauden paastoihin. Välillä pidä viikon tai kahden paastotauko. Elimistö tottuu nopeasti johonkin tiettyyn rytmiin, jolloin paaston pituutta vaihtamalla aineenvaihdunnan pitää pysyä perässä ja vaihdella toimintarytmiään.
Ja hiilarit vähemmälle, estrogeenin vähentyminen laskee insuliiniherkkyyttä, jolloin rasvaa lähtee kertymään helpommin. Jokin lihasmassaa ylläpitävä liikunta auttaa tähän.
Torsosi on luultavasti tyypillisen suomalaisen, eli sinulla on leveät hartiat, leveä selkä ja luultavasti myös leveä lantio. Keräät helposti rasvaa ja nestettä ja hyvin pian olet suositusten ulkopuolella. Rasvaprosentin käyttö mittarina olisi objektiivisempaa. Esim. alle 20 rasvaprosentti olisi normaalipainon raja.
Alle 20?? Montako sellaista näet katukuvassa, missimittaisia salikissoja?? Luonnostaan tai aktiivitreenaajia? Ehkä 1/100 000.
https://www.lily.fi/blogit/fitness-fuhrer/mita-rasvaprosentti-kertoo/
Olen ollut laiha lähes 40v saakka, lihaksikas ja kiinteä eikä rasvaprosenttini ole ollut silti lähelläkään 20. Enkä tunne lähipiiristä ketään vaikka käyvät nyt vieä 50v:nä 5x viikossa salilla tosi rankoissa treeneissä.
Vierailija kirjoitti:
Torsosi on luultavasti tyypillisen suomalaisen, eli sinulla on leveät hartiat, leveä selkä ja luultavasti myös leveä lantio. Keräät helposti rasvaa ja nestettä ja hyvin pian olet suositusten ulkopuolella. Rasvaprosentin käyttö mittarina olisi objektiivisempaa. Esim. alle 20 rasvaprosentti olisi normaalipainon raja.
Alle 20?? Montako sellaista näet katukuvassa, missimittaisia salikissoja?? Luonnostaan tai aktiivitreenaajia? Ehkä 1/100 000.
Olen ollut laiha lähes 40v saakka, lihaksikas ja kiinteä eikä rasvaprosenttini ole ollut silti lähelläkään 20. Enkä tunne lähipiiristä ketään vaikka käyvät nyt vieä 50v:nä 5x viikossa salilla tosi rankoissa treenei
Kiitos tuosta linkistä. Mun rasvaprosenttimittari on samoihin farkkuihin mahtuminen, ja linkin artikkelin perusteella se on juuri sopiva mittari, mittanauhan lisäksi.
Jos jotakuta kiinnostaa maailman arvostetuimpiin tiedelehtiin kuuluvassa Nature'issä hiljan julkaistu artikkeli siitä mitenkä suoliston mikrobiomi vaikuttaa terveyteen ja ilmeisesti myös painonhallintaan*, tässä linkki:
https://www.nature.com/articles/s41564-024-01870-z
* N. 180/70 -tyyppinä itse en lukenut riviäkään...
Vierailija kirjoitti:
Jos jotakuta kiinnostaa maailman arvostetuimpiin tiedelehtiin kuuluvassa Nature'issä hiljan julkaistu artikkeli siitä mitenkä suoliston mikrobiomi vaikuttaa terveyteen ja ilmeisesti myös painonhallintaan*, tässä linkki:
Deepseek'in suomennos abstraktista. Todistaako tämä tutkimus lopullisesti että vegaanidieetti on ylivoimaisesti terveellisin ja karnivoori katastrofaalisen epäterveellinen?
Kyllä, tässä on suomennos [boldaus Vierailijan lisäämä]:
> Kasvipohjaisten ruokavalioiden yleistyessä myös kiinnostus niiden vaikutuksiin suoliston mikrobistoon kasvaa. Kuitenkin tiedetään vähän ruokavaliomallikohtaisista metagenomisista profiileista eri väestöissä. Tässä tutkimuksessa tarkastelimme 21 561 yksilöä viidestä riippumattomasta, monikansallisesta ihmiskohortista kartoittaaksemme, kuinka ruokavaliomallien (kaikkiruokaisuus, kasvissyönti ja vegaani) erot heijastuvat suoliston mikrobistoissa. Mikrobiprofiilit erottelivat nämä yleiset ruokavaliomallit hyvin (keskiarvoinen AUC = 0,85). Punainen liha oli voimakas kaikkiruokaisten mikrobiston muovaaja, ja siihen liittyvät merkkimikrobit (esimerkiksi Ruminococcus torques, Bilophila wadsworthia ja Alistipes putredinis) korreloivat negatiivisesti isäntänsä sydän- ja aineenvaihduntaterveyden kanssa. Sitä vastoin vegaanien merkkimikrobit korreloivat suotuisten sydän- ja aineenvaihduntamerkkien kanssa, ja ne olivat rikastuneet kaikkiruokaisilla, jotka nauttivat enemmän kasvipohjaisia ruokia. Ruokavaliokohtaiset suolistomikrobit osittain yhtyivät ruokien mikrobistoihin, erityisesti maitotuotteiden mikrobeihin (esimerkiksi Streptococcus thermophilus) ja tyypillisiin maaperän mikrobeihin vegaaneilla. Yleisten länsimaisien ruokavaliomallien merkkimikrobit voivat tukea tulevia ravitsemusinterventioita ja epidemiologiaa.
### Huomioita käännöksestä:
* **Kohortti**: Suomennos säilyttää alkuperäisen tieteenkielen termit, kuten "kohortti" (määritellyt ryhmät tutkimushenkilöitä) ja mikrobien latinankieliset nimet.
* **AUC**: AUC (Area Under the Curve, eli käyrän alle jäävä pinta-ala) on tilastollinen mittari, joka kuvaa mallin kykyä erotella ryhmiä (tässä ruokavalioita). Se säilytetään alkuperäisessä muodossa.
* "**Cardiometabolic health**" on käännnetty "sydän- ja aineenvaihduntaterveydeksi", joka on alan yleisesti käytetty termi.
Toivottavasti käännös auttaa!
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut laiha lähes 40v saakka, lihaksikas ja kiinteä eikä rasvaprosenttini ole ollut silti lähelläkään 20. Enkä tunne lähipiiristä ketään vaikka käyvät nyt vieä 50v:nä 5x viikossa salilla tosi rankoissa treenei
Kiitos linkistä! Sen mukaan olen noin 18% - 20%, kun taas ylen rasvaprosenttilaskurin mukaan olin 25%. Kaipa se normaalin yläraja siellä lähempänä 30% on (naisilla). Tässäkin kannattaa huomioida se oma kehotyyppi, eikä ajaa itseään turhan tiukoille. Itse olen rakenteeltani todella siro ja luonnostani suhteellisen vähärasvainen. Näin ollen esim. liikunnallinen vahvuuteni asettuu kestävyyteen ja ruokavaliossani on oltava reippaasti hiilareita. Runsaan lihasmassan kasvattamiseen saisin tehdä monin verroin töitä, eikä tulos silti olisi kummoinen. Alhaiset hiilarit ja massan kasvatus eivät vain ole kehotyypilleni ominaisia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki, mutta en usko että kenellekään jopa 15 kilon ylipaino olisi terveellisempää kuin normaalipainon yläraja!
Pysyn em kannassani ja lähellä normaalipainoa koska se sopii minulle. Monesti tuntuu että nämä "uudet suositukset" luodaan vain ettei lihaville tule paha mieli vaan hekin voivat kuvitella olevansa (lähes) normaaleja.
Mitä jos lukisit sen Terveyskirjaston artikkelin ikääntyneiden painosta. Ei perustu mihinkään kuvitelmiin. Bmi muutenkin on alun perin tilastollinen työkalu, joka kuvaa asioita väestötasolla, se ei kerro suoraan yksittäisen ihmisen terveydestä mitään.
Ei BMI suoraan kerrokaan terveydestä, sen sijaan se on suuntaa antava normaalista painosta. Painon poiketessa poikkeuksellisen paljon normaalialueelta (BMI/vyötärön ympärys/rasvaprosentti), on siitä todennäköisesti muodostunut riskitekijä terveydelle. Ehdotonta se ei ole, mutta suuntaa antavaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Jos syötät 10 000 kilokaloria päivässä ykköstyypin diabeetikolle ja epäät häneltä insuliinin, hän näyttää pian "prisoner of war'ilta"! Kiistaton näyttö siitä että kehon rasvojen polttamisen conditio sine qua non on insuliinitasojen pudottaminen esimerkiksi 16 tunnin pätkäpaastolla tai pelkkää voita syömällä??
Hoitamattomana ykkösdiabetes johtaa nestehukkaan, verenkiertohäiriöihin, tajuttomuuteen ja lopulta kuolemaan.
Tämä voi tapahtua 12 vuorokaudessa ilman insuliinia, joskus nopeamminkin.
Ei kukaan tuossa ajassa muutu ulkonäöllisesti miksikään, alkaa vain haista todella pahalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen faktantarkistusta. Vyötärönympäryksen tavoitearvo naisille on alle 80 cm eikä alle 90 cm:
https://www.kaypahoito.fi/nix00163
Jos tarvitset lisää faktaa niin googleta vaikka who waist circumference. Suomessa on ilmeisesti mukavuussyistä alettu puhua tuosta 90 cm arvosta joka on jo merkittävän riskin puolella. Ainoastaan aasiassa raja-arvo on matalampi.
En minäkään tuota 80 cm rajaa usko. Olin nuorena tosi urheilullinen, kävin aerobicissä, salilla, juoksemassa yms, ja bmi 21. Silti vyötäröni oli liki 80 cm.
Minulla on lyhyt selkä. Kylkiluiden ja lonkkaluiden välillä ei ole riittävästi välimatkaa, että vyötärö ehtisi kaventua ennen kuin levenee uudelleen.Torsosi on luultavasti tyypillisen suomalaisen, eli sinulla on leveät hartiat, l
Ja höpöhöpö nyt. Terveen naisen rasvaprosentti voi olla lähemmäs 30%. Minulla on 28% ja olen 169 cm, 59 kg, hyvät lihakset, salilla käyn 4 kertaa viikossa.
Mä, viisikymppinen laihduttaja, otin hiljattain puhelimeeni sellaisen appin kuin FoodLlama. Se analysoi joka aterian kalorien ja proteiini/hiilari/rasva -suhteiden osaan, ja antaa myös terveellisyysarvion 0-100. Mut on täysin yllättänyt se, miten valtavasti syön hiilareita ja vähän proteiinia. Se appi suosittelee mulle 1/3 hh, 1/3 rasva, 1/3 proteiinia, mutta mun laihisruoat on olleet tasoa 65% hh, 25% rasva, 10% proteiini. Ei ihme että nälkä vaivaa ja tökkii.
Itse lisäsin vihanneksia ruokaan ja liikuntaa paljon. 15 tuntia vähintään viikossa kovaa hiki treeniä ja laihduin 18 kg. Lopulta paino putosi nopeasti kun lisäsin treeniä kuten kuntopyörällä polkemista tunti päivässä. Kaloreita pitää kuluttaa paljon. 7000 kaloria on 1 kg joten kuntopyörää kun poljee tunnin niin se kuluttaa 800 kaloria jos polkee lujaa. Kaveri mies on salibandya pelannut pitkään joten kyselin siltä vinkkejä ja se sanoi että pitää treenata kovaa. Hidas kävely ei kuluta kaloreita tarpeeksi. Pitää hikoilla paljon jotta laihtuu. Sitten ruokavalio kevyttä ruokaa, kanaa riisii, vihanneksia. Laihduin sitten noin 6 kg kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Alle 20 rasvaprosentti on miehille hyvä raja, mutta naisella kuuluu olla vähintään 25% rasvaa. Muuten hormonit eivät toimi oikein. Vaihdevuosissa ja niiden jälkeen rasvakudos on naisen terveydelle vielä tärkeämpää, koska se on ainoa estrogeenin lähde.
Vierailija kirjoitti:
Sinuna korvaisin puuron munakkaalla ja kasviksilla
Mikään ei välttämättä muuttuisi. Kokonaisenergiansaanti on se, mikä ratkaisee. Munakkaan taika piilee siinä, että se pitää nälkää pitempään kuin puuro, jolloin loppupäivän aikana tulee syötyä vähemmän.
Itse olen syönyt tuorepuuroa aamupalaksi nyt vuoden ajan, jollen pitempäänkin. En enää tarkasti muista, milloin vaihdoin smoothien tuorepuuroon, kun kyllästyin siihen. Olen viimeisen vuoden aikana laihtunut 10 kiloa tuorepuurosta huolimatta.
Syön siis joka päivä saman aamupalan (yleensä siihen aikaan, kun päivätyöläiset syövät lounaan), johon tulee 100 g maustamatonta jogurttia (normaalirasvainen, en käytä rasvattomia maitotuotteita poislukien rahka), 1rkl chiasiemeniä ja pellavansiemenrouhetta (näiden kahden sekoitusta siis, ei molempia ruokalusikallista), puoli desiä kaurahiutaleita., 100 g marjoja (itse poimittuja, ei lisättyä sokeria) ja marjoista riippuen puoli teelusikallista vaahterasiirappia (jos marjat ovat makeampia, tämä jää pois) ja päälle murskaan 2-3 saksanpähkinää.
Muuten syön tavallista kotiruokaa, myös munakkaita joskus, hedelmiä silloin tällöin, marjarahkaa (teen itse, makeutan hunajalla suhteessa 1 rkl per 500 g rahkaa), leipää vain hyvin harvoin, koska en syö gluteenia ja gluteeniton leipä ei ole erityisen hyvää, kaurapuuroa välillä iltapalaksi, mutta herkkujakin menee.
Minulla on edelleen ylipainoa, jonka haluan pudottaa ja aloin nyt kiinnittää huomiota annoskokoihin. Herkkuja pitää myös vähentää. Mistään en ole kokonaan luopumassa. Olen sitäkin kokeillut, että jätän sen, tämän ja tuon kokonaan pois, mutteihän se pidemmän päälle toimi, kun on sokerihiireksi syntynyt. Muutaman viikon sitä jaksaa, sitten lankeaa johonkin pieneen ja siitä se mopo taas karkaa.
Eli jollei ap:n paino putoa, olisiko syy annoskoot? Nykyään ruokalautaset ovat valtavan isoja. Jollei punnitse annoksiaan, tulee melkein väkisin syöneeksi liikaa. Kannattaa kokeilla ottaa käyttöön pienemmät lautaset ja kulhot. Ja ostaa keittiövaaka, jollei sellaista jo ole ja punnita kaikki, mitä suuhunsa laittaa, kirjata ne kalorilaskuriin ja mahdollisesti yllättyä siitä, miten paljon liikaa kaloreita todellisuudessa syö kulutukseen nähden.
Itse kirjoitit vastauksen, Se on,,Puolita annokset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön paljon kasviksia, paljon mustikoita, aamuisin chiaa, pellavansiementä, hamppurouhetta. Olen sekasyöjä. Eilen ja tänään syön lihapullia ja ratouiillea. Sitä ennen söin kaalilaatikkoa muutaman päivän, sitä ennen papupataa. En syö lisättyä sokeria, mutta pastaa meillä on noin kerran viikossa. Se mitä minä olen oppinut ravintorikkaasta syömisestä, niin käsittääkseni syön poikkeuksellisen terveellisesti.
Papupata, kaalilaatikko ja lihapullat eivät ole ravinnerikasta ruokaa. Herneproteiini ei ole riisiproteiinia parempi lähde. Jotta ymmärrän mistä lähdemme, niin kerrotko minulle omin sanoin miten sinä ymmärrät ravinnerikkaan ruuan olevan?
Mitä ihmettä! Miksi jankkaat tästä ravinnerikkaasta ruuasta? Yleensä ihmiset syö ihan tavallista koti ruokaa. Ärsyttävää!
Join vettä ja laihduin. Sairauteni takia jouduin juomaan vettä päivisin paljon. Laihduin huomaamatta ja paino on nyt pysynyt samana. Juon vettä pitkin päivää nykyisin koska janon tunne tulee herkemmin kun ennen. Huono asia tässä on vessassa ravaaminen, yölläkin.-12 kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Deepseek'in suomennos abstraktista. Todistaako tämä tutkimus lopullisesti että vegaanidieetti on ylivoimaisesti terveellisin ja karnivoori katastrofaalisen epäterveellinen?
Kyllä, tässä on suomennos [boldaus Vierailijan lisäämä]:
> Kasvipohjaisten ruokavalioiden yleistyessä myös kiinnostus niiden vaikutuksiin suoliston mikrobistoon kasvaa. Kuitenkin tiedetään vähän ruokavaliomallikohtaisista metagenomisista profiileista eri väestöissä. Tässä tutkimuksessa tarkastelimme 21 561 yksilöä viidestä riippumattomasta, monik
Kasvispainotteiset ruokavaliot voittavat jälleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on kamalaa luettavaa. Mammat neuvovat laihduttamaan, vaikka tuon ikäiselle painoindeksi 27 on ihan kohtuullinen.
Kamalaa luettavaa on myös neuvot itsensä rääkkäämisestä. Mitä elämää se on, että koko elämän näkee nälkää tai puputtaa pupunruokaa?
No mulla on BMI 27 ja mulla on jo nämä "lihavuuden" tuomat haitat: korkea verenpaine, kolesteroli koholla, insuliiniresistenssi (todettu sokerinrasituskokeessa).
Metabolinen oireyhtymä on paljolti kiinni geeneistä. Sopivat geenit ja saat sen riippumatta siitä, paljonko painat tai mitä syöt.
Elintavat vaikuttavat aina, ihan kaiken tyyppisiin geeneihin. Kannattaa toimia vastuullisesti, eikä uhriutua/paeta geenien taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ikä lähestyy 60, niin kannattaa oikeasti miettiä sitä, onko tarpeellista yrittää laihduttaa lievää ylipainoa pois. Yli 65 vuotiaille on eri kriteerit ja tutkimusten mukaan bmi alle 30 on ok. Johtuneeko siitä, että osa niistä, jotka ovat onnistuneet pitämään painon alhaalla vaihdevuosien läpi, ovat tehneet sen epäterveellisellä ruokavaliolla. Jos koko ajan vähentää ja vähentää syömistä, jossain vaiheessa tulee vastaan se, että ravinnosta ei enää saada tarpeeksi ravintoaineita. Ja se on taatusti epäterveellisempää kuin lievä ylipaino. Eikä joka päiväinen streesaaminen asiasta sekään paranna terveyttä.
Vai bmi 30 ihan ok!?
Itsellä se tarkottaisi 78 kilon painoa. 75 on ollut maksimi ja voin sanoa ettei siinä ollut mitään hyvää - uniapnea paheni, oli rytmihäiriöitä, nivelet särki, oli hengenahdistust
Vaikka ihmiset ovatkin yksilöitä ja kaikki ei sovikaan kaikille, saman asian kääntöpuoli on, että tietyt asiat eivät sovi (eivät ole hyväksi) kenellekään. Ylipaino on yksi näistä. Se EI ole hyväksi kenenkään terveydelle. Se, että asiaa ei itse ymmärrä/tiedosta/myönnä, ei tee siitä hyvää eikä neutraalia eikä jollekin sopivaa.
Kyllä kardiokin on tärkeä. Jos lihaskuntotreenin pohjalla ei ole hyvää peruskuntoa, liika suuri treenimäärä aiheuttaa nopeasti uupumisen. Puolen tunnin kävelylenkki on paras peruskunnon ylläpitäjä näin vanhemmalla iällä. Heitin juuri painot mäkeen, kun olkapää tuli kipeäksi, eikä se näillä kilometreillä enää parane kovin nopeasti. Jatkan näillä vastuskuminauhoilla, jotka eivät rasita niveliä niin paljon.
Parasta liikuntaa on säännöllinen liikunta, olipa se sitten punttia tai kävelyä.