Saksalainen viulisti JÄRKYTTYI Helsinki-Vantaalla, kun ei päässyt matkustamoon ylisuuren laukkunsa kanssa. Mitä tunteita herättää?
Ylisuuri viulukotelo matkassa ja Lufthansan virkailija ilmoitti, ettei sen kanssa pääse matkustamoon koska laukku ei mahdu lokeroon tai penkin alle. Lisäpaikkaa ei voinut ostaa, koska lento täysi.
Noh, pääsi sitten kuitenkin viulu sylissä matkaan ja ylisuuri kotelo meni ruumaan.
Tästä voi päätellä, ettei viulisti ole ilmoittanut ylisuuresta pakaasista lentobookkauksen yhteydessä koska se olisi tarkoittanut lisäkuluja hänelle. Nyt sitten olisi pitänyt saada sama ilmaiseksi, koska ennenkin on saatu. Tällä kertaa kävikin sitten toisin.
Miksi viulisti ihmettelee tällaista asiaa valtamedian etusivulla? Ja ennen kaikkea: miksi valtamedia uutisoi tällaista.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011668377.html
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herätä tunteita sinänsä, heättää ihmetystä: oliko sinun pakko tehdä tästä aloitus, ap?
Miksi kommentoit? Oletko joku vatun palstanatsi, joka sanelee mitä aloituksia saa tehdä?
Ei herätä tunteita sinänsä, herättää ihmetystä a) miksi ap:n oli pakko tehdä aloitus uutisesta ja b) miksi vitussa sinä nimittelet ketään milään tavalla, saatana.
Täyttä paskajournalismia. Kukaan ei tee tuolla tiedolla mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pitää saada nähdä että MINÄ OLEN VIULISTI. Minä olen ETUOIKEUTETTU. Minua ei koske SÄÄNNÖT
Höpö, höpö. Syyllinen tässä on konsertin järjestäjä joka ei varannut toista lippua viululle. Muusikot matkustavat ympäri maailman joten he pitävät itsestään selvyytenä asioita jotka syrjäisessä Suomessa herättävät ihmetystä.
Huonoa asiakaspalvelua, aina pitää olla matkustamosssa tilaa viululle, kontrabassolle ja fyygelille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herätä tunteita sinänsä, heättää ihmetystä: oliko sinun pakko tehdä tästä aloitus, ap?
Miksi kommentoit? Oletko joku vatun palstanatsi, joka sanelee mitä aloituksia saa tehdä?
Ei herätä tunteita sinänsä, herättää ihmetystä a) miksi ap:n oli pakko tehdä aloitus uutisesta ja b) miksi vitussa sinä nimittelet ketään milään tavalla, saatana.
En ymmärrä miksi pitää tulla kommentoimaan aiheen vierestä ja arvostella aloittajaa. Eihän tällä palstalla olisi yhtäkään keskutelua jos kaltaisesi palstanatsi saisi päättää mistä saa keskustella. A) olet turhasta narisija B) olet idiootti
Vierailija kirjoitti:
Huonoa asiakaspalvelua, aina pitää olla matkustamosssa tilaa viululle, kontrabassolle ja fyygelille.
Unohdit sen ferrarin
Olen viulisti ja ymmärrän järkytyksen oikein hyvin. Itselläni on "vain" 35 000e viulu, mutta tuo saksalaisviulistin viulun hinta on luultavasti moninkertainen.
Viulistina soitin on minulle kuin osa itseäni. En koe soittavani viulua vaan enemminkin minä ja viulu teemme yhteistyötä. Olisi todella järkyttävää, jos joku ehdottaisi sen laittamista ruumaan ja sitten taas, viulun kuljettaminen ilman suojakoteloa tuntuisi pelottavalta viulun puolesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien pitää saada nähdä että MINÄ OLEN VIULISTI. Minä olen ETUOIKEUTETTU. Minua ei koske SÄÄNNÖT
Höpö, höpö. Syyllinen tässä on konsertin järjestäjä joka ei varannut toista lippua viululle. Muusikot matkustavat ympäri maailman joten he pitävät itsestään selvyytenä asioita jotka syrjäisessä Suomessa herättävät ihmetystä.
Nämä soitinta koskevat säännöt ovat muuttuneet tosi paljon viimeisen 5 vuoden aikana. Ja asteittainen kiristyminen on jatkunut koko ajan. Tilanne on vaikea silloin jos ei voi luottaa rahtia hoitavaan henkilöstöön 100%, eikä ole mahdollista muuhun ratkaisuun. Jos ostat sen ylimääräisen paikan, yhtiö saattaa antaa sen pois yli-buukkaus-tilanteessa. Tai saattaa vaikka yhtäkkiä kieltää kovan suojalaukun käytön koska on muka vaarallinen.
Kulkemisen ratkaiseminen ei oikeasti ole niin yksinkertaista, kuin ulkopuoliset kommenteissä väittävät. 100 kertaa epäselvempää, kuin vaikka lapsen vaunujen kanssa matkustaminen. Koska on riski että lentoyhtiö ei tarjoa myymäänsä palvelua, kiertueita järjestellään eri tavoin tai sitten joihinkin maihin ei tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos matkustaa ympäri maailman, luulisi niinkin yksinkertaisen asian olevan selvillä kuin käsimatkatavaroiden mitat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ammattiviulistin pitäisi tietää mitkä liput tarvitsee viululleen
Kun edes lentoyhtiö ei tiedä sitä. Tai ainakaan lentoyhtiö ei tiedä pääseekö viulu lentokoneeseen lipun oston jälkeen. Jos lentoyhtiö tietää, niin sitten viulisti voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Viulisti soitti Suomessa orkesterin solistina. Orkesteri olisi kyllä maksanut ylimääräisen lipun viulukotelolle matkakuluina, jos olisi ollut etukäteen tiedossa, että se oikeasti tarvitaan.
No nythän se olisi tarvittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ammattiviulistin pitäisi tietää mitkä liput tarvitsee viululleen
Kun edes lentoyhtiö ei tiedä sitä. Tai ainakaan lentoyhtiö ei tiedä pääseekö viulu lentokoneeseen lipun oston jälkeen. Jos lentoyhtiö tietää, niin sitten viulisti voi tietää.
Eikö kannattaisi pelata varman päälle, kun kerran soitinkin on niin arvokas?
Jo pelkkä ajatus viulunsoitosta nostaa ihokarvat pystyyn. En ole ikinä voinut sietää kyseisen soittimen ääntä, kiitos kaikkien peruskoulun juhlien kun yksi muka-soittaja kitkutti sitä joka saatanan tilaisuudessa.
Sylissä piteli matkan ajan? Entäs jos olis tullu äkäistä turbulenssia ja vähän kolahtanu ja tuloksena entinen viulu. Kannattaisko tommosille matkoille ottaa vaan mukaan joku halpis soitin, koska yllättäviä tilanteita voi sattua. Turbulenssi näpsäyttää kotelotta matkustavan puisen soittimen mäsäksi nips naps. Ahtaat lentokoneet pienine matkustamoineet ovat helvetinkoneita, jotka voi tuosta vain tipahtaa maahan kesken matkan. Lisäksi joka iikan taskussa matkustava älypuhelin on helvetinlaite, jonka akku voi syttyä tuleen milloin vain. Siinä äkkiä iskee paniikki myrkyllisiä savukaasuja hengitellessä, eikä tiloista voi paeta.
Vierailija kirjoitti:
Olen viulisti ja ymmärrän järkytyksen oikein hyvin. Itselläni on "vain" 35 000e viulu, mutta tuo saksalaisviulistin viulun hinta on luultavasti moninkertainen.
Viulistina soitin on minulle kuin osa itseäni. En koe soittavani viulua vaan enemminkin minä ja viulu teemme yhteistyötä. Olisi todella järkyttävää, jos joku ehdottaisi sen laittamista ruumaan ja sitten taas, viulun kuljettaminen ilman suojakoteloa tuntuisi pelottavalta viulun puolesta
Siinä tapauksessa ostat viululle etukäteen oman paikan matkustamosta. Aika yksinkertaista. Mutta kun ei, oletetaan että saadaan ilmaiseksi tyhjä paikka, että eihän Suomeen/Suomesta niin paljon matkaavia ole että lento olisi täynnä... Samaa itki tubettaja Glitter & Lazers kun hän ei saanut leveälle takamukselleen toista istuinta ilmaiseksi, kun oli Suomeen tulossa.
Harjoitteliko viululla koko lennon ajan?
Juuri viulukotelo on siinä ja siinä pääseekö kabiiniin vai ei. Tämä on nyt selvästi aiheuttanut yllätyksen kun esim Norwegian kelpuuttaa viulukotelon ilman muuta kabiiniin. En muista miten Finski.
Tilanne voi olla vähän stressaava jos asia selviää vasta boardingin jälkeen, sillä silloin ei enää ehdi vaihtamaan linjaa eikä edes pakkaamaan figeliä. Varmasti arvoviulun vakuutusehdoissakin lukee miten se on kuljetettava ja rahti ei ole vaihtoehto. Arvoviulua ei oikein voi käsistään päästää.
Isompien soittimien omistajat tietävät että hyttiin ei ole asiaa millään öentoyhtiöllä: Kitarat, sellot tai sähköpianot matkustavat rahdissa, toivottavasti hyvässä kotelossa tai mikäli kyseessä on joku arvosoitin, tyyriisti omalla paikallaan vyötettynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisiko ehkä kannattanut tiedustella asiaa etukäteen? Ei kai siellä yhtään mitään ylisuurta voi kuljettaa vaikka mieli tekisi.
Ei viulu ole ylisuuri
Kotelon kanssa ilmeisesti oli. Arvokkaalla soittimella oli ilmeisesti normaalia viulukoteloa muhkeampi suojakotelo.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jutusta tuli kuva, että vika oli lentokentässä, kun kyseessä oli saksalaisen lentoyhtiön päätös?
Hyvin erikoinen ihminen.
Saksalainen Karen.
No onhan tuo ihan typerää, että tilavuudeltaan pientä, pituudeltaan virallisen rajan ylittävää arvokasta esinettä ei yhtäkkiä saakaan ottaa. Ja kyllä, minusta voi hyvin olla eri säännöt 1700-luvulla rakennetulle soittimelle kuin jollekin kaksinkertaiselle putkikassille. Ajattelen sen maalaisjärkenä. Tai sitten jos aletaan pitää säännöistä tosissaan kiinni, lentoyhtiö voi ilmoittaa että vaatii aina oman istumapaikan viuluille.