Hah hah etätyöläiset! Monet vähennykset poistuvat verotuksesta vuoden vaihtuessa! Joko alkaa kiinnostaa lähitöihin paluu?
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011660885.html
"Palkansaajien työhuonevähennys ja etätyön todellisten kulujen vähentäminen kotona tehtävästä etätyöstä loppuvat vuoden vaihteessa."
Onneksi lähitöihin voi aina tulla, jolloin ei tarvitse itkeä verovähennysten poistumista.
Kommentit (186)
Saa edelleenkin vähentää todelliset kulut. Kaavamainen vähennys poistuu, mutta saa siis ihan normaalisti edelleen vähentää sähkö- ja tietoliikennekustannukset ja neliöiden perusteella työhuonetta.
Kaavamainen vähennys poistuu ja huonekaluja ei katsota vähennyskelpoisiksi, mutta jos teet kotoa töitä, tarkoittaa se että voit edelleen vähentää todellisten kustannusten mukaan.
Mikään ei muutu kuin yksi rasti veroilmoituksessa.
Ei vaikuta mitenkään. Teen siltikin etätyötä 100% ja se on työnantajallekin ok. Ennen etätyötä tein työni avotoimiston metelissä. 20 vuotta kuuntelin sitä sermien yli huutelua. Läsnäolotyössä onnistuu muuten myös se lusmuilu. Mennään älypuhelin kourassa vessaan ja siellä vierähtääkin 30 min. Ruokatauot kestävät tunnin, koska on kivaa juttuseuraa. Kahvitauot 2 30 min, koska on kivaa juttuseuraa. Vain mielikuvitus on rajana. Oma työmoraali ei koskaan venynyt tuohon, mutta monella venyi.
Ennen kuin joku vinkuu minulle, että kirjoitan tätä viestiä työajalla ja lusmuan etätöissä. Ei, en kirjoita työajalla, sillä olen nyt vuosilomalla!
Vierailija kirjoitti:
Saa edelleenkin vähentää todelliset kulut. Kaavamainen vähennys poistuu, mutta saa siis ihan normaalisti edelleen vähentää sähkö- ja tietoliikennekustannukset ja neliöiden perusteella työhuonetta.
Kaavamainen vähennys poistuu ja huonekaluja ei katsota vähennyskelpoisiksi, mutta jos teet kotoa töitä, tarkoittaa se että voit edelleen vähentää todellisten kustannusten mukaan.
Mikään ei muutu kuin yksi rasti veroilmoituksessa.
Jos työskentelet kotona, et saa enää ensi vuonna tehdä vähennystä työhuoneesta. Tietoliikennekulut saa vähentää osana tulonhankkimismenoja, mutta niissä omavastuu on 750 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea te kokoomuslaiset keksitte. Etätöissä säästää lounas- ja matkakuluissa. Olen valmis vaihtamaan vaikka huonommin palkkaisiin hommiin, jos lähityötä aletaan pakottamaan.
Tästä ei kannattaisi huudella. Jos Riikka huomaa tämän niin se kuittaa sen jollakin veronkorotuksella takaisin. Työssä käyvän elämn pitää kurjistua. Etätyössä säästää rahaa ja tämä on uhka äärioikeusporvariston unelmille epätasa arvoisesta Suomesta. Eikä edistä project 2025tä
Liukuva työaika, yleensä aloittelen samaan aikaan kun lapset tekevät lähtöä kouluun. Töiden lomassa pystyy pesemään pyykit, ottamaan vastaan kotiin tulevat paketit ja voi toki tilata ruuan kotiin tai tehdä itse. On kotona kun lapset tulevat koulusta. Ei menee aikaa eikä rahaa työmatkoihin. Ei tarvitse törmätä flunssaräkäisiin ihmisiin. 100% etätyö. Harmi, jos sinulla ei ole mahdollisuutta samaan. :) Koita kuitenkin selvitä kateudestasi. PS. työhuonevähennyksen taitaa 2026 saada kuitenkin pääomatuloista..? :)
Olen tehnyt etänä jo vuoden 2000-luvun alusta, välillä enemmän, välillä vähemmän ja nykyään 98% ajasta. Eli ei vaikuta mitenkään mun työskentelyyn. Ja mun tiimi on levällään ympäri Suomea, en tiedä mitä tekemistä mulla oos siellä tstolla mitä en nyt kotona tee
Ihmetyttää miten moni sanoo säästävänsä lounaskuluissa. Eikö työpaikalla ole paikkaa syödä omia eväitä? Voihan sitä samaa itse tehtyä ruokaa töissäkin syödä.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikutusta. Tekisin etätöitä, vaikka siitä pitäisi maksaa esim. 50-100€/kk.
Minä maksaisin enemmänkin. Toisin sanoen voisin ottaa jopa 500€/kk pienemmän palkan, kunhan vaan saa jatkaa etänä.
Vierailija kirjoitti: Liukuva työaika, yleensä aloittelen samaan aikaan kun lapset tekevät lähtöä kouluun. Töiden lomassa pystyy pesemään pyykit, ottamaan vastaan kotiin tulevat paketit ja voi toki tilata ruuan kotiin tai tehdä itse. On kotona kun lapset tulevat koulusta. Ei menee aikaa eikä rahaa työmatkoihin. Ei tarvitse törmätä flunssaräkäisiin ihmisiin. 100% etätyö. Harmi, jos sinulla ei ole mahdollisuutta samaan. :) Koita kuitenkin selvitä kateudestasi. PS. työhuonevähennyksen taitaa 2026 saada kuitenkin pääomatuloista..? :)
No ei sitä pääomatuloista automaattisesti saa, eikä silloin jos olet passiivinen sijoittaja. Minä saan kun minulla on tänäkin vuonna todella useita kauppoja tehtynä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää miten moni sanoo säästävänsä lounaskuluissa. Eikö työpaikalla ole paikkaa syödä omia eväitä? Voihan sitä samaa itse tehtyä ruokaa töissäkin syödä.
Voi tietysti syödä omia eväitä, mutta kun se lähipäivän ainoa hyöty on, että näkee työkavereita ja voi jutella heidän kanssaan, niin yhteinen lounas ja yhteiset kahvitauot ikäänkuin kuuluvat siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tietysti syödä omia eväitä, mutta kun se lähipäivän ainoa hyöty on, että näkee työkavereita ja voi jutella heidän kanssaan, niin yhteinen lounas ja yhteiset kahvitauot ikäänkuin kuuluvat siihen.
Ja siksi minäkin syön toimistolla, niin saa olla niiden työkavereiden kanssa.
se vähennys on 200 euroa vuodessa, joten eipä ala kiinnostamaan yhtään sen enempää
Ai että, nytkin läppäri sylissä sängyssä ja liksa juoksee.
Ai tuommoinen työhuonevähennysalmu olisi ollut olemassa. En ole kertaakaan käyttänyt moista. Kolme vuotta 100% etänä ja sitä ennen viitisen vuotta noin 50%. Eli muutoksen vaikutus mun etätyöskentelyyn tasan 0.
Hyvä, että yksinkertaistetaan turhia himmeleitä ja säästyy vissiin jokunen senttikin valtiolta?
Vaikka työhuonevähennys poistuu, jään silti plussalle etätyöläisenä :) En palaa.
No mulla säästyy joka kuukausi pelkkää bensarahaa noin 60€, kun käyn vain kerran tai kaksi viikossa työmaalla. Kannattaa silti, vaikkei verovähennystä tule. En saa verotuksessa vähentää oman auton käyttöä työmatkakuluina.
Mulla kestää työmatka 5-6 tuntia suuntaansa, joten en ihan heti ole palaamassa konttorille.
Vierailija kirjoitti:
Ai tuommoinen työhuonevähennysalmu olisi ollut olemassa. En ole kertaakaan käyttänyt moista. Kolme vuotta 100% etänä ja sitä ennen viitisen vuotta noin 50%. Eli muutoksen vaikutus mun etätyöskentelyyn tasan 0.
Hyvä, että yksinkertaistetaan turhia himmeleitä ja säästyy vissiin jokunen senttikin valtiolta?
Voit tehdä oikaisuvaatimuksen ja vaatia sitä jälkikäteen kolmen vuoden ajalta. Vuoden 2022 verotuksesta voi hakea oikaisua tämän vuoden loppuuun asti.
Niin loppuunkulunut ja kuiva trollaus että krapina kuuluu.
Olen edelleen etänä mutta laitan työmatkavähennykset verotukseen, helppoa