Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi moni viisikymppinen nainen kieltää olevansa vaihdevuosi-iässä?

Vierailija
02.12.2025 |

Ihmettelen tätä siis itse, olen reilusti alle 40 v nainen ja mulla on ihan selvästi ollut esivaihdevuosien oireita jo muutaman vuoden: nukun levottomasti, limakalvot kuivuvat, niveliä kolottaa jne. Vaivat ovat helpottaneet merkittävästi paikallisestrogeenillä ja elämänlaatu on parantunut. Minua ei hävetä myöntää, että hormonitoimintaan liittyvät haasteet ovat alkaneet minulla aikaisin. Todellakin haluan kaiken avun, mitä voin saada oloani helpottaakseni.

Olenkin hämmästynyt, kun vaihdevuosiasiat tulevat puheeksi muiden naisten kanssa. Todella monet viisikymppiset kieltävät ihan täysin, että heillä voisi olla kyse vaihdevuosista. Saattavat nukkua todella huonosti, olla kiukkuisia ja kärsiä monenlaisista oireista, mutta aina jyrkästi kieltävät vaihdevuosien mahdollisuuden, jos siitä heiltä kysyy. Mikä tässä ikävaiheessa on niin kamalaa, että ei voi myöntää olevansa vaihdevuosi-ikäinen? Pitäisikö vaihdevuosia jotenkin hävetä ja minä en vain ymmärrä asiaa?

N36

Kommentit (185)

Vierailija
81/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikä on vain numero! Miksi ihmistä ylipäätään pitää kutsua joksikin jossakin iässä? Vaihdevuodet eivät sitäpaitsi edes tunnu mitenkään eivätkä myöskään näy kaikilla naisilla.

Vierailija
82/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 57 v ja vaihdevuodet oli 4 v sitten. 

Minulla ei ollut muita oireita kuin huono nukkuminen. Tämä alkoi, kun olin 47-48 v. Mutta silloin alkoi myös todella paha stressijakso elämässäni. Valvoin öisin miettimällä ongelmia, ja laitoin nukkumisen ongelmien piikkiin. 

Ei minulla vieläkään ole nivelkipuja eikä kuivumisia. Uni on aika hyvin parantunut vuoden sisällä. 

Ja pitää muistaa, että vaihdevuosiongelmista on alettu puhua vasta pari vuotta sitten. En edes 10 vuotta sitten tiennyt, että vaihdevuodet voivat vaikuttaa uneen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
83/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla oo muuta ku polvet sökönä, nii ettei meinannu karting-autosta pois päästä 😃 

Vierailija
84/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin kieltää? Ja jos on vielä normaalisti kuukautiset viisikymppisenä, ovatko vaihdevuodet edes alkaneet?

Vierailija
85/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on muutama kuukausi aikaa 50-vuotissynttäreihin, ja en toistaiseksi ole havainnut oikein mitään vaihdevuosiin liittyvää.

Ihmiset on erilaisia.

Vierailija
86/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun oli vaikea uskoa että olin jo elänyt vaihdevuosia en tiedä kuinka kauan koska en kärsinyt mistään oireista. Kuukautiset loppuivat 54-vuotiaana ja siinä se. Ei mitään särkyjä, aaltoja, univaikeuksia, mitä yleensä mainitaan. Ei mitään.

Samaa olin tulossa sanomaan. En ollut edes ajatellut koko asiaa kunnes tässä eräänä päivänä jäin miettimään ettei kuukautisia ole näkynyt 3 kuukauteen ja silloinkin ne oli vain rusehtava jälki vessapaperissa. Kai se on istten tässä? 53v

Vierailija
87/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naiseuden loppumisen jä elämän loppumisen lähestymisen hyväksyminen vaativat työstämista ennenkuin ne sisäistää.

Vierailija
88/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiseuden loppumisen jä elämän loppumisen lähestymisen hyväksyminen vaativat työstämista ennenkuin ne sisäistää.

Mitä vittua? Minä olen vaihdevuodet ohittanut, mutta ihan samalla tavalla olen nainen kuin aina ennenkin.

Vierailija
89/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole oireita pitääkö silti väittää olevansa vaihdevuosi-iässä? Vaihdevuosien ajoittuminen on yksilöllistä. Moni saa vielä lapsiakin 40-50-ikävuosien välillä. 

Äärimmäisen harvinaista luomuna, voihan sitä lapsen nainen synnyttää vaikka 70-vuotiaana kun lääketiede hieman avustaa. Sitten voi leuhkia olevansa nuori vaikka keho onkin jo vanha. 

No ei ole äärimmäisen harvinaista synnyttää vielä 42-43-vuotiaana, jos on varsinkin synnyttänyt ennenkin,

Vierailija
90/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lapsen 44-vuotiaana. Ainoa lapsi tyyliin  luomumenetemällä iloisesti paneskellen. Ehkä vaikutusta.

Kuukautiset loppui 56-vuotiaana.

Vierailija
91/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän naiseus lopu vaihdevuosiin, hyvänen aika. Viisikymppisenä miehetkin alkavat miettiä, että tässä on vuosia edessä vähemmän mitä takana. 

Vierailija
92/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle naistyötoveri sanoi, ettei naisten kannata kertoa vaihdevuosistaan, koska niistä kertominen antaa heikon työntekijän mielikuvan ja huonontaa naisten mahdollisuuksia työmarkkinoilla. Lisäksi miehilläkin on vaihdevuodet, mutta he pysyvät niistä viisaasti hiljaa.

Siinä selitys.

Vierailija
93/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin luulin ensin selvinneeni vaihdevuosista helpolla. Kunnes noin 54-vuotiaana limakalvot alkoivat kuivua pahasti. Nyt joutuu käyttämään paikallisestrogeenia ja silmiin silmätippoja. Nenäkin kuivuu. Ja on tullut muistivaikeuksia. Olen käynyt muistitesteissä jo useita kertoja, mutta kaikissa on tullut vielä normaali lopputulos. Sen vaan sanon, että ne muistitestit ovat kuin jotain alakoululaisten tehtäviä verrattuna todellisiin työelämän tilanteisiin.

N60+

Vierailija
94/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun oli vaikea uskoa että olin jo elänyt vaihdevuosia en tiedä kuinka kauan koska en kärsinyt mistään oireista. Kuukautiset loppuivat 54-vuotiaana ja siinä se. Ei mitään särkyjä, aaltoja, univaikeuksia, mitä yleensä mainitaan. Ei mitään.

Samaa olin tulossa sanomaan. En ollut edes ajatellut koko asiaa kunnes tässä eräänä päivänä jäin miettimään ettei kuukautisia ole näkynyt 3 kuukauteen ja silloinkin ne oli vain rusehtava jälki vessapaperissa. Kai se on istten tässä? 53v

Ei välttämättä. Vaihdevuosioireet ovat voimakkaimmillaan noin vuoden kuluttua kuukautisten päättymisestä. Eli kyllä sinulle saattaa vielä tulla oireita.

Vierailija
95/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullut kenenkään kieltävän. Päinvastoin, jaetaan paljon kokemuksia hormonikorvaushoidoista, unilääkkeistä ym. 

Minulla nyt vaan ei ole oireita, en voi sille mitään. Vm-71

Vierailija
96/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kaikilla 5-kymppisillä ole. Ne on ollut tai tulossa. Lisäksi harvoja kiinnostaa näistä jutella kovin nuorten/tuntemattomien kanssa.

Ehkä sulla on jotain hormoniongelmia, mutta olet aika nuori vaihdevuosiin. Itselläni kroppa on seonnut kaikenlaisesta stressistä vuosien varrella. Kerran alkoi lähteä hiuksetkin. Ollut vaihtelevasti kaikenlaista aivosumusta, nivelkipuihin ja uniongelmiin.

Lapsen sain 41 v ja nyt 3-4 vuotta myöhemmin vasta alkoi kuukautiset heitellä, sekin johtunee ylipainosta eikä vaihdevuosista muiden oireiden puuttumisen vuoksi.

Vierailija
97/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän se on. Jos menet puhumaan vaihdevuosista ympäriinsä, olet kohta pelkkiä vaihdevuosia ja kaikki mitä teet liittyy vaihdevuosiin toisten mielestä. Se ei ole mikään urakehitystä edistävä tai palkkaa nostava mielikuva, niin mieluummin jättää väliin.

Ja miten niin naiseus loppuu? Ihan hassu ajatus. Vaikka tätä hörhöilyä on ollut laajemminkin liikkeellä. Ylellä oli joku juttu jostain nykyajan noituuskursseista vai mitä olivatkaan ja siellä naiset olivat jossain ihme piirissä palvoneet kuukautisten maagista voimaa. Huvittavaa vaan, että iso osa heistä oli ihan selvästi jo ylittänyt menkkaiän. Kannattaisi ehkä katsoa vähän eteenpäin siinä kohtaa eikä jäädä jumiin nuorten juttuihin.

Itselleni tuli oikeastaan kyllä vähän yllätyksenä tämä oivallus, että valtaosa elämästähän eletään ilman menkkoja. Omat alkoivat 13-vuotiaana ja päättyivät 53-vuotiaana, niin eihän se ole kuin 40 vuotta. Elän todennäköisimmin kyllä yli 80 vuotta, eli ei ne menkat sitten olleetkaan mikään naisen elämän pysyvä juttu vaan yksi ohimenevä elämänvaihe. 

Vierailija
98/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämähän se on. Jos menet puhumaan vaihdevuosista ympäriinsä, olet kohta pelkkiä vaihdevuosia ja kaikki mitä teet liittyy vaihdevuosiin toisten mielestä. Se ei ole mikään urakehitystä edistävä tai palkkaa nostava mielikuva, niin mieluummin jättää väliin.

Ja miten niin naiseus loppuu? Ihan hassu ajatus. Vaikka tätä hörhöilyä on ollut laajemminkin liikkeellä. Ylellä oli joku juttu jostain nykyajan noituuskursseista vai mitä olivatkaan ja siellä naiset olivat jossain ihme piirissä palvoneet kuukautisten maagista voimaa. Huvittavaa vaan, että iso osa heistä oli ihan selvästi jo ylittänyt menkkaiän. Kannattaisi ehkä katsoa vähän eteenpäin siinä kohtaa eikä jäädä jumiin nuorten juttuihin.

Itselleni tuli oikeastaan kyllä vähän yllätyksenä tämä oivallus, että valtaosa elämästähän eletään ilman menkkoja. Omat alkoivat 13-vuotiaana ja päättyivät 53-vuotiaana, niin eihän se ole kuin 40 vuotta. Elän todennäköisi

Olet mies ja sulla on 0 vuootta ollut menkkoja.

Vierailija
99/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosioireille ja  vv-naisille on aina naureskeltu. Heidän nivelkipunsa, sydänoireensa, huono nukkuminen, väsyneisyys, kuumat aallot, ymv. ovat lääkäreidenkin mielestä olleet kuvittelua tai teeskentelyä. Eikä mitään hoitoja ole pidetty tarpeellisena.

Vasta nykyään oireet on alettu ymmärtää todellisiksi. Mutta edelleen niiden yllä leijuu stigma ja niiden lääkitystä pidetään jopa vaarallisena. Moni nainen on tämän takia menettänyt jopa työkykynsä ja päätynyt työkyvyttömyyseläkkeelle.

Tuntuu kuin vaihdevuosissa olevat naiset olisivat halveksuttavinta saastaa maailmassa. Kukapa nyt sellaiseksi haluaisi.

Vierailija
100/185 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä. Kuka minua nyt syyttelee mieheksi ja miksi. Lopeta hyvä ihminen, kristallipallosi on epäkunnossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän