Miksi moni viisikymppinen nainen kieltää olevansa vaihdevuosi-iässä?
Ihmettelen tätä siis itse, olen reilusti alle 40 v nainen ja mulla on ihan selvästi ollut esivaihdevuosien oireita jo muutaman vuoden: nukun levottomasti, limakalvot kuivuvat, niveliä kolottaa jne. Vaivat ovat helpottaneet merkittävästi paikallisestrogeenillä ja elämänlaatu on parantunut. Minua ei hävetä myöntää, että hormonitoimintaan liittyvät haasteet ovat alkaneet minulla aikaisin. Todellakin haluan kaiken avun, mitä voin saada oloani helpottaakseni.
Olenkin hämmästynyt, kun vaihdevuosiasiat tulevat puheeksi muiden naisten kanssa. Todella monet viisikymppiset kieltävät ihan täysin, että heillä voisi olla kyse vaihdevuosista. Saattavat nukkua todella huonosti, olla kiukkuisia ja kärsiä monenlaisista oireista, mutta aina jyrkästi kieltävät vaihdevuosien mahdollisuuden, jos siitä heiltä kysyy. Mikä tässä ikävaiheessa on niin kamalaa, että ei voi myöntää olevansa vaihdevuosi-ikäinen? Pitäisikö vaihdevuosia jotenkin hävetä ja minä en vain ymmärrä asiaa?
N36
Kommentit (69)
Miten niin kieltää? Mistä olet edes saanut tuollaista päähäsi? En ole oikeasti koskaan törmännyt näihin kieltäjiin ja työskentelin vuosia naistenklinikalla hoitajana. Kyllä, naistenklinikka hoitaa kaikenikäisiä ja kaikenlaisia naistentauteja, ei vain synnytyksiä kuten moni luulee. Sen sijaan olen törmännyt useisiin jotka eivät tienneet oireidensa syytä ja pelänneey ties mitä, sillä taas ei ole mitään tekemistä kieltämisen kanssa. Monesti vaihdevuosioireet jäävät jopa lääkäriltä tunnistamatta. Potilaanko se pitäisi tunnistaa kun koulutettu ammattilainenkaan ei siinä aina onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyaikana ei saa vanheta eli se ei saa näkyä.Siis alaikäiset jo pistättävät täyteaineita,täysin hullua.
Linda Hamilton on ihana kuuluisa poikkeus.Vanheneminen on osa elämää,käyttäkää se hyvään elämään eikä naaman ja pyllyn turvottamiseen.
Ai, mun mielestä nykyaikana ollaan paljon avoimempia esim vaihdevuosista. Myös harmaat hiukset saavat nykyään näkyä, eikä niitä värjätä piiloon kuten ennen. Mainoksissa on iäkkäitäkin naisia ryppyinen jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Itse olen jo keski-ikäinen (34v ). Koska keski-ikä on puolet iästäsi eli jos elän 68 vuotiaaksi hyvää elämää olen nyt keski-iässä. Ihmiset on ihan outoja nykymaailmassa. En edes ymmärrä mitä pahaa on olla keski-ikäinen?
No anteeksi nyt vain mutta olet käytännöllisesti katsoen just ja just aikuinen näin viisikymppisen mielestä.
Oon ollut jo aikuinen 18.-vuotiaasta
22 oli itselläni jokin aikuisuuden portti. Mutta olin ollut opiskelemassa ja töissä jo 18v alkaen.
Kun ei ole ollut muuta kuin puolen vuoden ajan kuumia aaltoja ja nekin lievinä. Päinvastoin on suurenneltu vaihdevuosivaivoja. Lääketeollisuus kai siitä hyötyy. Menkat loppui 55 v. 53 v kävin gynellä ja ei vielä mitään näkyvää ja varoitti mua raskautumisen mahdollisuudesta, kai se jos joku tiesi onko mahdollista. Ei mulla ollut kuin veemäiset pms-oireet, ne ei ole mitään vv-oireita. Sitten kun viimein kohtu sanoi sopimuksen irti elämänlaatu parani huomattavasti.
Heh. Mä olen nukkunut ihan koko ikäni (39v) helvetin huonosti, mulla onkin diagnosoitu sekä vaikea uni/valverytmin häiriö että vaikea unihäiriö ja koitettu tätä aikanaan hoitaa balanssiin useampaan kertaan ihan sairaalassakin, siinä onnistumatta. Samoin mä olen ollut ihan h e l v e t i n ärtynyt ja kiukkuinen koko ikäni. Mulla on myös yöhikoilua, yllätys yllätys... ollut koko ikäni. Johtuen lääkityksestä. Samaisen lääkityksen vuoksi mulla limakalvot ovat olleet koko ikäni kuivat. Mua myös on väsyttänyt aina, paino noussut herkästi johtuen kortisoni lääkityksestäni jota joudun käyttämään useamman kuurin vuodessa. Se että mä kerron jollekkin näiden "vaihdevuosi" oireideni johtuvan ihan muista syistä kuin vaihdevuosista, ei tee musta mitään kieltäjää, se nyt vaan on aivan puhdas fakta. Ehkäpä alottajan kannattais olla jakelematta muille niitä vaihdevuosi diagnooseja kun ei selkeästi ole mikään lääkäri vaan kehoitta vaan menemään sinne lääkäriin ilman mitään sinun arvailuita. P a s k a l l a tuurilla sun kanssa keskustelu koituu jonkun kohtaloksi kun jää joku syöpä hoitamatta ajoissa sun vaihdevuosi "diagnoosi" ehdotukses takia minkä joku raukka ottaa tosissaan.
Tuskin kukaan kieltää olevansa vaihdevuosi-iässä, koska eiköhän se ikä ole ihan biologinen fakta, mutta voi olla, että kieltävät keskustelussa vaihdevuosien mahdollisuuden siksi, että eivät halua kenenkään alkavan tyrkyttää heille ohjeita ja neuvoja - esim. jos jollain on selkeä mielipide hormonaalisen lääkityksen puolesta tai sitä vastaan, ei halua joutua väittelyyn, jos keskustelukumppani olisikin vastakkaista mieltä. Tosin moni ei ehkä edes tiedä, mitkä kaikki oireet voivat johtua vaihdevuosista, kun eiväthän kaikki lääkäritkään tunnut tunnistavan niitä.
Itse olen kohta 48 eikä oikeasti ole mitään vaihdevuosioireita. Tai jos niitä on, niin en ainakaan ole huomannut. Onhan se varmaan periaatteessa mahdollista, että jollain kolmisen vuotta vanhemmallakaan ei olisi. Kaikille ei kai niin näkyviä oireita tule, ja joillain saattavat oireet alkaakin vasta yli 50-vuotiaana.
En itsekään oikein tykkäisi siitä, että jos sanon nukkuneeni liian vähän, joku alkaisi heti paasata vaihdevuosista - vaikka itse tietäisin liian vähien yöunien johtuneen esimerkiksi siitä, että olen muista syistä valvonut (esim. katsonut elokuvaa, ollut juhlissa tai keikalla, tai esim. heränneeni poikkeuksellisen aikaisin jonkin ulkopuolisen syyn vuoksi).
Olen 44 eikä ole mitään oireita. Nukun hyvin, limakalvot on kunnossa ja kaikki aivan kuin aina ollutkin.
Olen kyllä menopaussi-iässä, mutta en koe että olisin menipaussissa henkilökohtaisesti.
Olen 51 ja on oireita: Nivelkivut paljon pienempiä kuin 20-vuotiaana, vähemmän kuukautiskipua kuin 11-35-vuotiaana, PMS-oireita tuskin enää lainkaan, taliköhnäihottuma vähäisempää kuin koskaan. No villasukkia käytän sisällä, mutta tämä johtuu rytmihäiriölääkkeestä ( Toki, rytmihäiriöt sinänsä voivat olla vaihdevuosioire. Tuskin kuitenkaan ne, jotka ovat alkaneet 20-vuotiaana.) Migreeni iskee 1-2 kertaa vuodessa, ennen 1-4 kertaa kuukaudessa. En enää välitä niin kovin paljon ihmisten typeryydestä, tietämättömyydestä ja ilkeydestä.
Muuta selitystä näille positiiviselle muutoksille en ole keksinyt kuin vaihdevuodet.
No, itse olen 47 eikä ole vielä mitään vaihdevuosioireita. Kiukkuinenkin olen ollut lapsesta saakka.
Omasta puolestani toivoisin, että vaihdevuodet tulisivat pian ja pääsisin kuukautisista.