Miksi moni viisikymppinen nainen kieltää olevansa vaihdevuosi-iässä?
Ihmettelen tätä siis itse, olen reilusti alle 40 v nainen ja mulla on ihan selvästi ollut esivaihdevuosien oireita jo muutaman vuoden: nukun levottomasti, limakalvot kuivuvat, niveliä kolottaa jne. Vaivat ovat helpottaneet merkittävästi paikallisestrogeenillä ja elämänlaatu on parantunut. Minua ei hävetä myöntää, että hormonitoimintaan liittyvät haasteet ovat alkaneet minulla aikaisin. Todellakin haluan kaiken avun, mitä voin saada oloani helpottaakseni.
Olenkin hämmästynyt, kun vaihdevuosiasiat tulevat puheeksi muiden naisten kanssa. Todella monet viisikymppiset kieltävät ihan täysin, että heillä voisi olla kyse vaihdevuosista. Saattavat nukkua todella huonosti, olla kiukkuisia ja kärsiä monenlaisista oireista, mutta aina jyrkästi kieltävät vaihdevuosien mahdollisuuden, jos siitä heiltä kysyy. Mikä tässä ikävaiheessa on niin kamalaa, että ei voi myöntää olevansa vaihdevuosi-ikäinen? Pitäisikö vaihdevuosia jotenkin hävetä ja minä en vain ymmärrä asiaa?
N36
Kommentit (62)
En tiedä. Itse olen jo keski-ikäinen (34v ). Koska keski-ikä on puolet iästäsi eli jos elän 68 vuotiaaksi hyvää elämää olen nyt keski-iässä. Ihmiset on ihan outoja nykymaailmassa. En edes ymmärrä mitä pahaa on olla keski-ikäinen?
En ole koskaan kuullut kenenkään kieltävän. Päinvastoin, jaetaan paljon kokemuksia hormonikorvaushoidoista, unilääkkeistä ym.
Ehkä eivät tiedä tai ovat jo ohittaneet sen vaiheen.
No ne ei vaan halua puhua siitä sinun kanssa.
Jos ei ole oireita pitääkö silti väittää olevansa vaihdevuosi-iässä? Vaihdevuosien ajoittuminen on yksilöllistä. Moni saa vielä lapsiakin 40-50-ikävuosien välillä.
Mä olen 46, hormonikorvauksella vaihdevuosivaivojen takia nyt 3 v.Ihan käsittämätön määrä oireilua ja säätöä takana. Kun tämä lysti aikanaan alkoi, etsin tietoa ihan raivolla ja törmäsin siihen, että suomeksi sievisteltiin aika lailla; kevyet artikkelit kirjoittivat "mielialan vaihteluista" tai "itkuisuudesta", eikä oikein mikään kertonut MIKSI muutuin ihmissudeksi, ihme etten vaihngoittanut ketään siinä raivossa. Siinä toinen, ja toinen se, ettei tajua, että se on osunut omalle kohdalle, ennen kuin joku kuvaannollisesti hakkaa halolla päähän tai saa riittävän rajut oireet. Mullakin näitä hoidettiin aluksi stressinä, hämäsin työterveyslääkärinkin mennen tullen.
Minun oli vaikea uskoa että olin jo elänyt vaihdevuosia en tiedä kuinka kauan koska en kärsinyt mistään oireista. Kuukautiset loppuivat 54-vuotiaana ja siinä se. Ei mitään särkyjä, aaltoja, univaikeuksia, mitä yleensä mainitaan. Ei mitään.
No olisiko niin että ihmiset ovat erilaisia? Sinun iässäsi olin ihan pienten lasten äiti ja sain vielä yhden lisää, eikä minulla ollut mitään edes esivaihdevuosiin viittaavia oireita yli kymmeneen vuoteen tuosta eteenpäin.
Oma äitini oli täysi sekopää vaihdevuosioireineen. Kiikutettiin kerran jopa ambulanssilla yöllä sairaalaan. Käskivät aamulla kotiin ja kehottivat hengittämään paperipussiin kun hikoiluttaa ja tulee kuuma. Varmaan muutakin ohjeistivat vaihdevuosien liittyen.
Nyt kun minulla on vaihdevuosioireita, kahdeksankymppinen äitini ylpeilee, kuinka hänellä ei ole koskaan ollut minkäänlaisia vaihdevuosia eikä oireita. :D
Minulla alkoi vaihdevuodet viisikymppisenä, mutta ei minulla juuri muita oireita ollut kuin kuumat aallot eikä nekään olleet kovin pahat. Ennen niiden alkamista sanoin minäkin, että minulla ei ole vielä vaihdevuosia. Kohtu oli poistettu jo aiemmin.
mä olen 54 enkä koe olevani vaihdevuosi-iässä vaan yli sen. Ei muita oireita kuin välillä huonoa nukkumista, mutta siihenkin suurin syyllinen on mölyävä naapuri.
Täytän kohta 43v ja ei ole mitään oireita. Voin itse asiassa paljon paremmin kun vuosiin, koska olen aloittanut säännöllisen kuntosalin. Katsellaan sitten myöhemmin. Oma äiti oli melkein 60v, ennen kun menkat loppui.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä. Itse olen jo keski-ikäinen (34v ). Koska keski-ikä on puolet iästäsi eli jos elän 68 vuotiaaksi hyvää elämää olen nyt keski-iässä. Ihmiset on ihan outoja nykymaailmassa. En edes ymmärrä mitä pahaa on olla keski-ikäinen?
No anteeksi nyt vain mutta olet käytännöllisesti katsoen just ja just aikuinen näin viisikymppisen mielestä.
En ole törmännyt tuollaiseen, että joku erityisesti kieltäisi olevansa vaihdevuosi-iässä.
Mutta ehkä kyse on siitä, että vaihdevuosilla on todella huono historiallinen kaiku. Vaihdevuosille naureskellaan, puhutaan "parasta ennen" päivistä jne. Sen käisiä naisia syrjitään työelämässä, koska kuvitellaan vaihdevuosien vievän työkyvyn ja jopa ajattelukyvyn.
Vierailija kirjoitti:
En ole törmännyt tuollaiseen, että joku erityisesti kieltäisi olevansa vaihdevuosi-iässä.
Mutta ehkä kyse on siitä, että vaihdevuosilla on todella huono historiallinen kaiku. Vaihdevuosille naureskellaan, puhutaan "parasta ennen" päivistä jne. Sen käisiä naisia syrjitään työelämässä, koska kuvitellaan vaihdevuosien vievän työkyvyn ja jopa ajattelukyvyn.
Vaikeneminen ei ainakaan asiaa paranna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No anteeksi nyt vain mutta olet käytännöllisesti katsoen just ja just aikuinen näin viisikymppisen mielestä.
Oon ollut jo aikuinen 18.-vuotiaasta
Psyykkinen juttu, elimistö ei varoita.
Vierailija kirjoitti:
Oma äitini oli täysi sekopää vaihdevuosioireineen. Kiikutettiin kerran jopa ambulanssilla yöllä sairaalaan. Käskivät aamulla kotiin ja kehottivat hengittämään paperipussiin kun hikoiluttaa ja tulee kuuma. Varmaan muutakin ohjeistivat vaihdevuosien liittyen.
Nyt kun minulla on vaihdevuosioireita, kahdeksankymppinen äitini ylpeilee, kuinka hänellä ei ole koskaan ollut minkäänlaisia vaihdevuosia eikä oireita. :D
No hei, se ihmissusi täällä. Mullakin on paskat geenit, oma äiti oli vaihtareissaan tekemisissä sekä kriisipsykiatrian että kärkäjäoikeuden kanssa, eikä syyttä kummankaan. Siitä osasin odottaa. Hän veti homman läpi ilman hormonikorvausta (oliko sellaisra?), ja nyt kahdeksankymppisenä hän on sitä mieltä, että pari kuumaa aaltoa oli vaan, siinä kaikki. Ok, mulla on mustaa valkoisella muusta ja toista vuotta oltiin ilman kontaktiakin, sellaiset aallot.
En kiellä. 47v. Oireita oli jo 33+.