Miksi moni viisikymppinen nainen kieltää olevansa vaihdevuosi-iässä?
Ihmettelen tätä siis itse, olen reilusti alle 40 v nainen ja mulla on ihan selvästi ollut esivaihdevuosien oireita jo muutaman vuoden: nukun levottomasti, limakalvot kuivuvat, niveliä kolottaa jne. Vaivat ovat helpottaneet merkittävästi paikallisestrogeenillä ja elämänlaatu on parantunut. Minua ei hävetä myöntää, että hormonitoimintaan liittyvät haasteet ovat alkaneet minulla aikaisin. Todellakin haluan kaiken avun, mitä voin saada oloani helpottaakseni.
Olenkin hämmästynyt, kun vaihdevuosiasiat tulevat puheeksi muiden naisten kanssa. Todella monet viisikymppiset kieltävät ihan täysin, että heillä voisi olla kyse vaihdevuosista. Saattavat nukkua todella huonosti, olla kiukkuisia ja kärsiä monenlaisista oireista, mutta aina jyrkästi kieltävät vaihdevuosien mahdollisuuden, jos siitä heiltä kysyy. Mikä tässä ikävaiheessa on niin kamalaa, että ei voi myöntää olevansa vaihdevuosi-ikäinen? Pitäisikö vaihdevuosia jotenkin hävetä ja minä en vain ymmärrä asiaa?
N36
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut kenenkään kieltävän. Päinvastoin, jaetaan paljon kokemuksia hormonikorvaushoidoista, unilääkkeistä ym.
No joo mutta öööihmismassat kumminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet on epämääräinen käsite. Menopaussi tulee keskimäärin oliko 52 vuoden iässä, joten sitä ennen kolotukset ja ketutukset voivat olla tai olla olematta vaihdevuosioireita.
Kyllä hormotasot voidaan mitata, joten se siitä epämääräisyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet on epämääräinen käsite. Menopaussi tulee keskimäärin oliko 52 vuoden iässä, joten sitä ennen kolotukset ja ketutukset voivat olla tai olla olematta vaihdevuosioireita.
hormonitasot*
Miksi keski-ikäisillä miehillä ei lopu lisääntymiskyky?
Tulisi paljon vähemmän teiniraskauksia ja olisi paljon kätevämpää?
Itse vaihdevuosista parhaillaan kärsivänä en ole kyllä huomannut, että kukaan välttelisi tai kieltäisi tilannettaan. Kyllä meiläl töissä kahvipausseilla aika ronskisti aihetta käsitellään, kun meillä on reipas enemmistö samassa vaiheessa...
Lisäksi vielä olen törmännyt jopa paikallisdösässä naisiin, jotka mielellään puhuvat vaivoistaan. Itse olen julkisesti kyllä tuppisuuna, jos ei ainutta tuttua lähelläkään.
N53
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tullut mitattua, kun en sillä tiedolla mitään tee. 10 vuotta sitten arvot oli ikätasoiset.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Esivaihdevuodet alkavat n. 10 vuotta ennen menopaussia eli kuukautisten lopullista loppumista ja ne aiheuttavat kaikenlaista kremppaa ja mielialavaihteluita. Ja kyllä, ne koskevat kaikkia naisia vaikka kuinka ne kieltäisivät.
Kävin juuri gynellä joka vahvisti mitä itsekin olin ajatellut: ei merkkiäkään vaihtareista. Totesi että varmaan muutaman vuoden saan vielä odotella
n49
Vierailija kirjoitti:
Ap on palstan incelimies.
Vaihdevuosi-ikäinen kanttura yrittää olla nokkela käyttäen"uutta"sanaa:D
Vierailija kirjoitti:
Ehkä eivät tiedä tai ovat jo ohittaneet sen vaiheen.
Kaikki eivät tiedosta tilannetta, jos se ei paina päälle ihan konkreettisina terveysongelmina. Silloinkaan lääkärit eivät hienotunteisuuttaan puhu siitä, että kyse voi olla vaihdevuosiin liittyvästä vaivasta. Sitä ei tiedetä, ettei kaikille tule vaihdevuosi-ikäisinä mielialaoireilua.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole oireita pitääkö silti väittää olevansa vaihdevuosi-iässä? Vaihdevuosien ajoittuminen on yksilöllistä. Moni saa vielä lapsiakin 40-50-ikävuosien välillä.
Eihän sitä koko asiaa edes ajattele, jos ei ole oireita. Tai jos ei tunnista niitä, vaan luulee esimerkiksi unettomuuden johtuvan stressistä tms. Naisen elämä ei ole muutenkaan mitenkään erityisen tasaista, että pystyisi aina sanomaan mikä on "normaalia" ja mikä ei. Oireet voivat tulla vähitellen, tai parantua välillä jne.
Naiset ovat yksilöitä.
Minulla alkoi vaihtarit 56v. Siihen saakka pääsin helpolla
Koska nykyaikana ei saa vanheta eli se ei saa näkyä.Siis alaikäiset jo pistättävät täyteaineita,täysin hullua.
Linda Hamilton on ihana kuuluisa poikkeus.Vanheneminen on osa elämää,käyttäkää se hyvään elämään eikä naaman ja pyllyn turvottamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oireet pahimmillaan keskimäärin 55-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyaikana ei saa vanheta eli se ei saa näkyä.Siis alaikäiset jo pistättävät täyteaineita,täysin hullua.
Linda Hamilton on ihana kuuluisa poikkeus.Vanheneminen on osa elämää,käyttäkää se hyvään elämään eikä naaman ja pyllyn turvottamiseen.
Mitenhän täyteaineet liittyy vaihdevuosiin?
Minun äidillä alkoi vaihdevuodet vasta lähes kuusikymppisenä.
Olen itse 50 v ja juuri käynyt kynekologilla vaihtamassa hormonikierukan uuteen. Samalla gynis kyseli kaikkea mm onko unettomuutta, haluttomuutta, kuivuutta, kuumia tai kylmiä aaltoja, särkyä, tai muutoksia fyysisesti tai psyykkisesti, esim ihomuutoksia, mieliala muutoksia ym ja ultrasi kohdun ja munasarjat, ja otti näytteet.
Gynekologi sanoi, ettei vaihdevuodet ole vielä minulla alkaneet, ja sanoi, että vaihdevuosi ikä on erittäin vahvasti periytyvä, jos äidilläni tuli ne myöhään minullakin suurella todennäköisyydellä tulee myös. Sanoi, että vaihdevuosissa naisen kohtu pienenee ja limakalvot ohenevat, mutta ettei näe minulla niitä muutoksia, eikä mitään oireitakaan ole.
vaihdevuodet tulevat 40-60 vuoden haarukassa, toki tosi harvinaisia poikkeuksia on puoleen sun toiseen.
Itse olen märkä ja halukas, terve nainen. Siksi tarve hormoonikierukalle varsinkin kun kuukautiset alkoi kierukan vanhetessa uudelleen (käytän kierukkaa myös erittäin runsaan vuodon estämiseksi)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenhän täyteaineet liittyy vaihdevuosiin?
Arvasin ,että joku kyllä tarttuu😁. Vastasin ,että koska vanheneminen ei saa näkyä ja sitten avasin asiaa. Haluatko vielä tavattuna tai rautalankaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole tullut mitattua, kun en sillä tiedolla mitään tee. 10 vuotta sitten arvot oli ikätasoiset.
Siitähän tässä ei ollutkaan lainkaan kyse, vaan siitä, että joku väitti vaihdevuosikäsitteen olevan epämääräinen, eikä voida tietää mistä oireet johtuvat.
Olen 45 v. ja ihan oikeasti en ole huomannut vielä mitään oireita. Eli ap osa tuosta "kieltämisestä" voi johtua siitäkin, ettei ongelmia vielä ole. Olen nukkunut surkeasti lapsesta asti, joten voi olla että uniongelmia ei vaan huomaa.
Äitini synnytti nuorimman siskoni saman ikäisenä mitä itse olen nyt. Isänpuolen mummoni kertoi, että hänen kuukautisensa jatkuivat pitkälle yli 50 v.
Miksi täytyisi hokea olen nyt vaihdevuosi-iässä?! Mitä järkeä? Kyllä sen huomaa itse.
Toisilla on lievemmät oireet ja toisilla voimakkaammat. Onneksi on tarjolla lääkkeitä ja vertaistukea.