Keskiluokka omaksunut työväenluokan ihanteita
Taloudellisen epävarmuuden ja kurjistumisen myötä myös keskiluokka on alkanut omaksumaan työläisten ihanteita ja hylännyt ylemmän keskiluokan arvostaman elämäntyylin, jota kohti ennen ponnisteltiin.
- Ihannoidaan lihaksia, ei sivistystä ja lukeneisuutta. Kilpaillaan timmistä vartalosta, korvienväli jätetään treenaamatta
-harrastetaan kotoilua, leipomista, halonhakkuuta ym. hyötyliikuntaa ja puhutaan siitä harrastuksena
-kulttuurin viihteellistyminen; luetaan dekkareita, jännäreitä, hömppää, ja korotetaan se kulttuuriharrastukseksi
-kierrättäminen, kirpputorit, vinted/2nd hand vaatteet "tiedostavien" ihmisten muotina. Huutokaupoista edellisten sukupolvien halvan roinan kerääminen kulttuurisena pääomana, koska ei ole varaa ostaa laatua
Ihmistenvälinen kilpailu on ikuista, vain tasoa on laskettu. Keksittekö muita esimerkkejä?
Kommentit (1159)
Ei kai perheen luokkaisuutta voida määritellä, kun perheissä on todella erilaisista taustoista tulevia, erilaisia koulutuksia, tulotasoja, työtehtäviä ja elämänarvoja omaavia vanhempia.
Toinen vanhemmistani oli sellaisesta "ylemmän keskiluokan" perheestä ja hän oli ihan tavallinen. Veljensä sen sijaan ilmeisesti kuvittelee olevansa parempi just taustansa vuoksi, tietty sukunimi, perittyä omaisuutta, suhteilla saatu työura isän firmassa, hienot asunnot, autot, perintöhuonekalut, liikkuu omasta mielestään paremmissa piireissä ja niin edelleen. Pidän tätä veljeä aika yksinkertaisena ja typeränä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai perheen luokkaisuutta voida määritellä, kun perheissä on todella erilaisista taustoista tulevia, erilaisia koulutuksia, tulotasoja, työtehtäviä ja elämänarvoja omaavia vanhempia.
Tilastollisesti ei ole. Ihminen pariutuu hyvin todennäköisesti samasta sosioekonomisesta asemasta olevan ihmisen kanssa kuin mitä itse on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastollisesti ei ole. Ihminen pariutuu hyvin todennäköisesti samasta sosioekonomisesta asemasta olevan ihmisen kanssa kuin mitä itse on.
Miten mä sitten tilastollisesti menee? Vaikka ihan prosentteina.
Tilastot tosin eivät ole sama kuin todellisuus, tilasto ei voi koskaan huomioida kaikkia vaan ainoastaan otannan.
"Asuntojen tonttivuokrat nousevat 3-5 - kertaisiksi sadoissa kohteissa Helsingissä vuodenvaihteessa. Nousu tulee porrastetusti."
www.talouselama.fi/uutiset/a/fe935490-ab38-4184-8cdc-71de85e76600
Onko opettajapariskunta työväenluokkaa vai keskiluokkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse huomannut töissä tai vailla harrastuksissakaan tuota, että puheenaiheet eroaisi mitenkään sen kummemmin eri yhteiskuntaluokkiin kuuluvilla, minulle siis vieras ilmiö. En katso yleensä mitään tosi-tv -juttuja, mutta jos nyt joku sellainen tauolla tulee puheeksi, niin eipä siitä mitään ongelmia tule. Enemmän ne puheenaiheen pyörii päivittäisissä jutuissa, työasioissa, säässä, ajankohtaisissa aiheessa, mitä kukakin aikoo tehdä jouluna, keväällä, kesälomalla, miten lomat meni, miten menee kotona perheen kanssa jne.
Olin nuorempana kesätöissä duunarihommissa ja nyt aikuisena akateemisissa asiantuntijatehtävissä niin voin kyllä sanoa, että ainakin miehillä keskustelunaiheet eroavat hyvin merkittävästi. Tuntuu että eri yhteiskuntaluokat elävät ihan erilaisissa maailmoissa. Toki keskustelu voi alkaa samalla tava
Mitä nämä akateemiset asiantuntijatehtävät siis käytännössä on? Riippuukohan alasta.
Aika huvittava nämä akateemiset asiantuntijatehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkaa tietysti. Opettaja on aivan oppikirjamainen keskiluokan edustaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Opettajat kuluttavat kirjallisuutta, ovat teatterin vakiokävijät, ja jos jollakin, niin opettajalla on museokortti. Opettaja ja opettajan lapset soittavat elävää musikkia. Koko keskiluokkainen elämäntapa elää opettajien varassa. Toki muutkin ihmiset toimivat näin, mutta opettajat tarjoavat sen kriittisen massan, jonka varassa nämä instituutiot elävät.
"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.
Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys. 100 000 oppilasta vähemmän vuonna 2040. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."
Vierailija kirjoitti:
"Peruskouluista katoaa lähivuosina puolet.
Peruskoulujen määrä Suomessa on lähes puolittumassa 15 vuoden sisällä, kertoo opetus- ja kulttuuriministeriön selvitys. 100 000 oppilasta vähemmän vuonna 2040. Osalle paikkakunnista ei jää edes yhtä koulua."
Hups tässä oikea linkki https://yle.fi/a/74-20182174
Ei ole enää mitään rajaa työväenluokka ja keskiluokka. Perheessä toinen voi kuulua toiseen ja toinen toiseen, tavallaan.
Eikö se ole hyvä asia, että puolet Suomen ala-asteista ja yläkouluista loppuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Opettajat kuluttavat kirjallisuutta, ovat teatterin vakiokävijät, ja jos jollakin, niin opettajalla on museokortti. Opettaja ja opettajan lapset soittavat elävää musikkia. Koko keskiluokkainen elämäntapa elää opettajien varassa. Toki muutkin ihmiset toimivat näin, mutta opettajat tarjoavat sen kriittisen massan, jonka varassa nämä instituutiot elävät.
Onpas ihmeellisiä luuloja, että ihan elävää musiikkia.
Käyvätkö myös elävissä kuvissa?
Kirjoitin tuossa aiemmin (811), että tunnen kuuluvani etuoikeutettujen luokkaan. Perustelen vielä.
Koko työelämäni ajan olen kielitaitoisena ja koulutettuna (ja aika laajasti "sivistyneenä") hyötynyt maailman muuttumisesta. Talouden avautuminen, globalisaatio, informaatioteknologian voittokulku, EU-jäsennyys ja nykyinen länsisuuntaus ovat aina tuoneet minulle parempaa palkkaa, mielenkiintoisia työtehtäviä ja myös vapaa-ajanviettomahdollisuuksia.
Tänään, paljolti maahanmuuton ansiosta, saan pizzan viitosella, tukanleikkuun kympillä, renkaanvaihdon kahdellakympillä ja taloni maalautettua parilla tonnilla. Olen taas voittajien ja etuoikeutettujen joukossa.
Tällainen jakautuminen maailman muuttumisesta hyötyjiin ja häviäjiin kuvastaa paljon paremmin nykyistä todellista luokkajakoa. Minun ja kaltaisteni "etuoikeutettujen" luokka kannattaa poliittista ja taloudellista liberalismia, vapaakauppaa, kohtullisen sallivaa maahanmuuttopolitiikkaa ja vihreää siirtymää. Yleisellä tasolla myös hyvinvointivaltiota. Tähän mennessä ne ovat olleet voittavia hevosia.
Jos ajattelen omaa ystävä- ja tuttavapiiriäni, määrittää tuo "etuoikeutettujen" luokka sitä paremmin kuin mikään taloudellinen luokka tai sosiaalinen konstruktio. Tämän luokan sisään sopii sitten aika monenlaista taloudellista asemaa tai ajatustapaa.
Joo, kaikki opettajien lapset istuvat rusetti päässä tai mirri kaulassa soittamassa klassisia kappaleita harrastuksenaan ja lukevat vaik venäläisiä ja englantilaisia klassikoita, samalla kun muut samanikäiset pelaavat sählyä ja lukevat sarjakuvia.
Vierailija kirjoitti:
Joo, kaikki opettajien lapset istuvat rusetti päässä tai mirri kaulassa soittamassa klassisia kappaleita harrastuksenaan ja lukevat vaik venäläisiä ja englantilaisia klassikoita, samalla kun muut samanikäiset pelaavat sählyä ja lukevat sarjakuvia.
Näinhän aina. Tosin meillä opettajapariskunnan lapset harrasti toinen nyrkkeilyä ja toisella ei ollut harrastuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki, mutta monet. Kun kävin lastemme matineoissa musiikkiopistolla, oli siellä aina kollegoja kaupungin eri kouluista. Ja kyllä, minä ja lapseni olemme lukeneet niin venäläisiä kuin englantilaisia klassikoita. Sarjakuvia en pidä pahana, päin vastoin. Toivoisin, että nykylapset lukisivat yhtä paljon sarjakuvia kuin 80-luvun lapset. Moni nykylapsi ei oikeasti lue mitään.
Keskiluokkaisuus on oikeasti hyvin tavallista