Professoritkin ymmällään Suomen nykyisestä tilanteesta (Yle)
Joku aika sitten oltiin huolissaan siitä, kun opiskelijat opiskelevat velalla. Nyt Ylen jutussa professori kannustaa hurjaan riskinottoon ja suosittelee velkaa melkein kaikkeen. Ja pitäisi kuluttaa, mutta samaan aikaan pitäisi tehdä kaikkensa ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Ihan ulalla on professorikin nykytilanteen kanssa:
" Nuoret aikuiset eivät uskalla mennä elämässään eteenpäin, ottaa lainaa, hankkia asuntoa ja perustaa perhettä"
Professori sanoo, ettei ole nähnyt edes 1990-luvun lamavuosina nykyisen kaltaista laajaa näköalattomuutta.
Professoria harmittaa nuorten opintolainan välttely. Hänen mielestään se olisi taloudellisesti ja opiskelun kannalta järkevää.
- Se on edullista lainaa, siitä on mahdollista saada hyvitystä takaisinmaksussa ja se jouduttaisi valmistumista, hän luettelee.
Professori Wilska kehottaa kaikkia ryhdistäytymään seuraavalla tavalla:
-Yritysten, poliitikkojen ja perheiden on uskallettava ottaa enemmän riskiä.
-Ruvetaan ratkaisemaan yhdessä suuria uhkaavia ongelmia kuten ilmastonmuutosta.
https://yle.fi/a/74-20188792#comments
Kommentit (213)
90-luvulla ihminen uskalsi lähteä ulkomaille, ilman puhelinta (eli myös karttaa ja kompassia). Kuinka moni nuori lähtisi nykyaikana ja vielä kuinka moni nauttisi?
Tämä kertoo ihmisten riskiottokyvyn laskemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret pelkäävät ulosottoa enemmän kuin ruttoa. Siksi lainaa ei haluta ottaa.
Ja syystäkin, ei ole elämä herkkua ulosoton alla, mitä nyt muiden kokemuksia olen lukenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka uskaltaa ottaa lainaa kun yhtäkkiä voi tulla joku Purra, joka lupaa yhtä ja tekee toista ja leikkaa valtion lamaan ja suurtyöttömyyteen?
Etkö yhtään häpeä levittämääsi paskapuhetta? Juuri sinunlaistesi takia tilanne on kuin avauksen linkki esittää.
Vasemmistopolitrukkien työ on levittää pelkoa ja eripuraa kansaan, mitä pelokkaampi ja keskenään riitelevämpi kansa sen helpompaa passkapunikeille on syöpäänsä levittää. Marxismi voittoon.
Ei tarvi vasemmistolaisten tehdä mitään. Oikeisto pieree itse housuihinsa ja muiden housut täyteen ei tuottavaa tavaraa.
Sitten vaan katsellaan että ei se kolketluvun politiikka näytä oikein toimivan 2025
Mä valmistuin maisteriksi v 95 keskelle lamaa. Sain vuodeksi töitä ja sen jälkeen näytti heikolta, joten tein vielä toisen akateemisen tutkinnon kun mulla oli jonkun verran opintotukeakin silloin vielä käytettävissä eikä opinto-oikeuksia oltu rajattu. Toiseen tutkintoon kuului palkattuja työharjoitteluja, joten koko ajan oli kontakti työelämään.
Ei mun opiskelevilla lapsilla ole näitä samoja mahdollisuuksia. Opintotuki on nyt heikompi, ei saa enää tehdä useita tutkintoja yliopistolla, töitä opintojen oheen on erittäin vaikea saada tai edes harjoittelupaikkaa jne jne. Ihan turha syytellä nuoria, ja verrata omaan nuoruuteen. Nyt on taloudellisesti opiskelijoilla tiukkaa, lisäksi ilmapiiri on negatiivinen ja nuoria pelotellaan.
N55
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä hulluksi mennyt tämä nykyaika. Nuoret ovat hallituksen politiikan mahdollistajia? Hallitus epäonnistuu jos kerskakulutusta ei saada nousuun. Eipä ollut moisia murheita Sannan aikana.
Ei niin. Taloudesta ei puhuttu julkisuudessa mitään. Elettiin kuin oltaisiin Kroisoksia ja otettiin helvetisti velkaa hymyssä suin nuorten niskaan. Kaikilla oli kivaa.
Sitten tuli tylsät tyypit hallitukseen ja kertoi ääneen todellisuuden.
Petteri on jo nyt ottanut enemmän velkaa kuin Sanna ja Rinne koko hallituskauden aikana. Mitään kasvuaa ei ole saanut aikaiseksi- vain valtiontulojen romahduttamisen jakamalla rahaa pörriäisille ja alentamalla yritysten ja rikkaiden verotusta ja syytämällä rahaa jenkkiläisiin sotakoneisiin hullun kiilto tyhjissä silmissään.
"Mä valmistuin maisteriksi v 95 keskelle lamaa. "
Ei ollut kyllä keskellä lamaa, vaan laman loppupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä hulluksi mennyt tämä nykyaika. Nuoret ovat hallituksen politiikan mahdollistajia? Hallitus epäonnistuu jos kerskakulutusta ei saada nousuun. Eipä ollut moisia murheita Sannan aikana.
Ei niin. Taloudesta ei puhuttu julkisuudessa mitään. Elettiin kuin oltaisiin Kroisoksia ja otettiin helvetisti velkaa hymyssä suin nuorten niskaan. Kaikilla oli kivaa.
Petteri on jo nyt ottanut enemmän velkaa kuin Sanna ja Rinne koko hallituskauden aikana. Mitään kasvuaa ei ole saanut aikaiseksi- vain valtiontulojen romahduttamisen jakamalla rahaa pörriäisille ja alentamalla yritysten ja rikkaiden verotusta ja syytämällä rahaa jenkkiläisiin sotakoneisiin hullun kiilto tyhjissä silmissään.
Toivottavasti ottaa velkalimitin tappiin saakka ja jakaa kaiken yritystukena juuri kaltaistesi kansankiihottajien vuoksi. Älyllisesti epärehellistä vasemmistopaskkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo nyt professoritason ihmiseltä järkevä neuvo. Petteri ja Riikka riskeerasivat kaiken äärioikeistolaisella politiikallaan ja siksi olemme tässä.
Ei ole. Luultavasti myy mielipiteitään rahasta. En oikein keksi muuta syytä kuin raha tai valta, että suostuu pälisemään noin epäloogisia ja typeriä juttuja.
Nimenomaan epäloogista.
Vähän kuin hs linja yleensä: on hyvesignaloinnilla kilpailua ja sitten täysin posketonta ökyilyn esittelyä. TAI jonkun muun äärimmäisyyden kuten seksip erverttien yhteisölliset vapaa-ajanviettotavat.
Toivoisin että olisin huumorintajuisempi, pystyisin vain nauramaan iloisesti kaikelle kuten Nalle Wahlroos.
Vierailija kirjoitti:
Mä valmistuin maisteriksi v 95 keskelle lamaa. Sain vuodeksi töitä ja sen jälkeen näytti heikolta, joten tein vielä toisen akateemisen tutkinnon kun mulla oli jonkun verran opintotukeakin silloin vielä käytettävissä eikä opinto-oikeuksia oltu rajattu. Toiseen tutkintoon kuului palkattuja työharjoitteluja, joten koko ajan oli kontakti työelämään.
Ei mun opiskelevilla lapsilla ole näitä samoja mahdollisuuksia. Opintotuki on nyt heikompi, ei saa enää tehdä useita tutkintoja yliopistolla, töitä opintojen oheen on erittäin vaikea saada tai edes harjoittelupaikkaa jne jne. Ihan turha syytellä nuoria, ja verrata omaan nuoruuteen. Nyt on taloudellisesti opiskelijoilla tiukkaa, lisäksi ilmapiiri on negatiivinen ja nuoria pelotellaan.
N55
Joo. Yliopistoelämää rajoitettiin rajusti muistaakseni jo Sipilän ajalla. Ei tule enää sun ikäluokan laadukkaita monipuolisia akateemisia ihmisiä, joilla on ollut aikaa sosiaaliseen elämään, ajatteluun sekä luovuuteen.
Nyt ruutataan porukkaa ulos kuin hammastahnatuubista ja rajataan aika ihan minimiin. Se neljä vuotta vs 20v yliopistolla.
Hädin tuskin kerkeävät löytää itseään ja mitä haluavat elämältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen 40 vuoden aikana kokoomus ei ole ollut mukana kahdessa hallituksessa. Jokaisessa hallituksessa, jossa on ollut mukana on ollut joko kokoomuslainen pääministeri tai valtionvarainministeri.
Lopeta valehtelu, että Kokoomus tai oikeisto ei olisi osallinen Suomen taloudelliseen katastrofiin.
Ihan surutta sitä on velkaa otettu ja kaadettu se yrityksiin, joita ei ilmastonmuutos kiinnosta pätkääkään, eikä muuten kiinnosta nuoretkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen 40 vuoden aikana kokoomus ei ole ollut mukana kahdessa hallituksessa. Jokaisessa hallituksessa, jossa on ollut mukana on ollut joko kokoomuslainen pääministeri tai valtionvarainministeri.
Lopeta valehtelu, että Kokoomus tai oikeisto ei olisi osallinen Suomen taloudelliseen katastrofiin.
Ihan surutta sitä on velkaa otettu ja kaadettu se yrityksiin, j
Kataisen hallituksesta lähtien Kokoomus on harrastanut vasemmistolaista talouspolitiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka uskaltaa ottaa lainaa kun yhtäkkiä voi tulla joku Purra, joka lupaa yhtä ja tekee toista ja leikkaa valtion lamaan ja suurtyöttömyyteen?
Etkö yhtään häpeä levittämääsi paskapuhetta? Juuri sinunlaistesi takia tilanne on kuin avauksen linkki esittää.
Vasemmistopolitrukkien työ on levittää pelkoa ja eripuraa kansaan, mitä pelokkaampi ja keskenään riitelevämpi kansa sen helpompaa passkapunikeille on syöpäänsä levittää. Marxismi voittoon.
Ei tarvi vasemmistolaisten tehdä mitään. Oikeisto pieree itse housuihinsa ja muiden housut täyteen ei tuottavaa tavaraa.
Sitten vaan katsellaan että ei se kolketluvun politiikka näytä oikein toimivan 2025
mää kans kattelin etää o pussihousut täynnä tavaraa, saappait myöten tulvii. Aika kovat ajat on meneillään.
Oisko maltillisemmin pitänt hoitaa politiikkaa ja kysellä edelliseltä hallitukselta neuvoi et miten jatketaan ettei kävellä ihan täysi viemärii, niink nt on ment. Näyttää huonolta.
Sotealueilta henkilökuntaa potkitaan pihalle säästöjen toivossa. Samaan aikaan johtoportaalle annetaan oikein lihavat palkankorotukset.
Suomi PRUUT PRÖÖT säästää taas :D
Suomalaisten kannattaa kuluttaa säästöjään ja ostaa ensisijaisesti kotimaisia tuotteita ja palveluja. Kun suosii kotimaista, se on samalla myös ekologista. Ostan itse lähinnä kotimaisia tuotteita vaikka olen köyhä.
Jos Suomen talous on niin tiukilla kuin puhutaan, niin nuo ilmastotavoitteet kannattaa siirtää tuonnemmaksi. Pitää olla realistinen ja hoitaa tärkeimmät asiat ensin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Sotealueilta henkilökuntaa potkitaan pihalle säästöjen toivossa. Samaan aikaan johtoportaalle annetaan oikein lihavat palkankorotukset.
Suomi PRUUT PRÖÖT säästää taas :D
Ei kaikkialla pomojen palkkoja nosteta. Demarit ovat ainoastaan tuossa kunnostautuneet.
Faith kirjoitti:
Suomalaisten kannattaa kuluttaa säästöjään ja ostaa ensisijaisesti kotimaisia tuotteita ja palveluja. Kun suosii kotimaista, se on samalla myös ekologista. Ostan itse lähinnä kotimaisia tuotteita vaikka olen köyhä.
Jos Suomen talous on niin tiukilla kuin puhutaan, niin nuo ilmastotavoitteet kannattaa siirtää tuonnemmaksi. Pitää olla realistinen ja hoitaa tärkeimmät asiat ensin.
No mun ei ainakaan kannata kuluttaa säästöjäni mihinkään sellaiseen, mitä en tarvitse ja/tai halua. Vaikka olenkin ollut pääsääntöisesti tyytyväinen terveyskeskuksen omalääkärimalliin, niin just syyskuussa jouduin varaamaan jalkaterän murtuman takia ajan yksityiselle, koska omalääkärille olisi saanut ajan vasta monen viikon päähän. Tiesin itsekin, että murtuma ei ollut sellainen, jonka vuoksi olisi pitänyt lähteä päivystykseen jonottamaan, mutta tarvitsin vaan särkylääkereseptin. Tällaiseen vaivaan ei saa reseptiä oikein mistään digiklinikaltakaan, koska lääkäri haluaa nähdä röntgenkuvan ensin. Ja pelkkään Buranaan ei taas tarvita reseptiä. Ikää myös tulee koko ajan lisää ja ehkä jonain päivänä en enää pystykään siivoamaan kotiani itse, joten paljon järkevämpää säästää rahaa tulevia siivouspalveluita varten kuin juosta kampaajalla, kosmetologilla, ravintoloissa syömässä jne. Mä käytän kyllä palveluita silloin, kun niitä oikeati tarvitsen, mutta en huvin vuoksi.
Nuorten kannattaa ottaa niin paljon lainaa kuin saavat,ja sitten muuttaa Suomesta pois,ja aloittaa elämä alusta.
Vierailija kirjoitti:
Ulkomailta saa oppineita.
Juu , tarvitaan vaan aina neljä sellaista yhtä suomalaista oppinutta korvaamaan että saa saman työpanoksen. 15 vuotta olen duunissa tuota offshore-meininkiä sisältä päin seurannut ja kokenut.
Miksei vain myönnetä, että Suomi on lamassa ja nuoriso käyttäytyy sen mukaisesti. Se ei ole nuorison vika, vaan ihan me aikuiset ihmiset olemme Suomen tähän tilaan ajaneet.
Ihmisiä irtisanotaan koko ajan ja edes ne hyväpalkkaiset eivät ole turvassa. 90-luvun laman eläneet tietävät miten toimia ja valmistautuvat pahimpaan. Ei tavallinen kuluttaja voi tehdä muuta kuin säästää pahan päivän varalle ja turvata oma selusta.