Professoritkin ymmällään Suomen nykyisestä tilanteesta (Yle)
Joku aika sitten oltiin huolissaan siitä, kun opiskelijat opiskelevat velalla. Nyt Ylen jutussa professori kannustaa hurjaan riskinottoon ja suosittelee velkaa melkein kaikkeen. Ja pitäisi kuluttaa, mutta samaan aikaan pitäisi tehdä kaikkensa ilmastonmuutoksen torjumiseksi. Ihan ulalla on professorikin nykytilanteen kanssa:
" Nuoret aikuiset eivät uskalla mennä elämässään eteenpäin, ottaa lainaa, hankkia asuntoa ja perustaa perhettä"
Professori sanoo, ettei ole nähnyt edes 1990-luvun lamavuosina nykyisen kaltaista laajaa näköalattomuutta.
Professoria harmittaa nuorten opintolainan välttely. Hänen mielestään se olisi taloudellisesti ja opiskelun kannalta järkevää.
- Se on edullista lainaa, siitä on mahdollista saada hyvitystä takaisinmaksussa ja se jouduttaisi valmistumista, hän luettelee.
Professori Wilska kehottaa kaikkia ryhdistäytymään seuraavalla tavalla:
-Yritysten, poliitikkojen ja perheiden on uskallettava ottaa enemmän riskiä.
-Ruvetaan ratkaisemaan yhdessä suuria uhkaavia ongelmia kuten ilmastonmuutosta.
https://yle.fi/a/74-20188792#comments
Kommentit (213)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta täytyyhän ottaa huomioon ne aiemmat neuvot. Pitää olla taloudellista puskuria säästetty ainakin 3 kuukauden tulojen verran. Täytyy varautua siihen että korot taas nousevat ja sähkönhinta nousee talvisin. Asuntolainakin tarvitsee nykyään n. 30 % omarahoitusosuuden. Isommat hankinnatkin kannattaa mieluummin säästää etukäteen kuin hankkia osamaksulla. Kansa on ottanut opiksi, miksi ei kelpaa. Sitä paitsi velkoja on ulosotossa ennätysmääriä, kyllä jotkut ovat siis kuluttaneet liikaakin.
Sitten kun oot ollu paskaduuneissa yli kymmenen vuotta, kun oman alan hommia ei näy eikä tule, niin sulla ei edelleenkään ole edes kuukauden verran puskuria.
Rahaa ei vaan kerry säästöön paskatöistä, joten miksi kuluttaa itseään ja niveliään työntekoon?
Ei mitään hyötyä. Ei
Mutta edes kohtuullisella palkkatasolla ei saa kerrytettyä puskuria, jos on elänyt velaksi. Mun äitini (joka oli kirjanpitäjä) sanoi mulle jo 1970-luvun lopussa, kun olin vielä lukiossa, että mitään muuta ei osteta velaksi kuin asunto. Ensin säästetään ja sitten vasta ostetaan. Olen itsekin joskus aikoinaan kahden lapsen yksinhuoltajana pessyt nyrkkipyykkiä lavuaarissa, kun pesukone hajosi, mutta ei ollut vielä tarpeeksi rahaa ostaa uutta pesukonettakaan. Osamaksulla en ostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei se opintolaina ole ilmaista. Täyttä hulluutta kehottaa nuoria sillä elämänsä rahoittamaan.
Se olis sitten -30 000 euroa ennen kuin olet ollut päivääkään töissä. Ja jos sitä työpaikkaa ei edes tulevaisuudessa ole olemassa, siinähän maksat työmarkkinatuella seuraavat 20 vuotta.Jos niin käy, ei kannata yrittääkään maksaa takaisin vaan antaa mennä suorilta ulosottoon. Siinöhän on valtion takaus.
Maksaa sitten hamassa tulevaisuudessa ulosottomiehelle jos onnistuu saamaan töitä.
Minkälainen on tälläisen nuoren tulevaisuus? Ei saa vuokra-asuntoa, vakuutusta, puhelinliittymää tai yhtään mitään, kun ei ole luottotietoja.
Eihän niin voi elää, kuin täysin siinä tapauksessa että ei ole mitään muuta mahdollisuutta.
Että siinä kannustava
En ole enää nuori. Huomasin kun alkoi hiukset harventua ja gradu edeleen tekemättä. Sen mitä voi sanoa, niin positiivisia kokemuksia puhelittomuudesta. Mulle on aina ollut vaikeeta soittaa ja vastata puheluihin. Ehkä mun ikäluokka on kuitekin aika puheliasta, mutta minä tykkään enemmän tekstiviesteistä ja sähköpostista.
Tosi hankalaa töiden kanssa ja näin, kun ei tiedä kuka soittelee. Yleenä siltä on markkinointia.
Niin miksi työhaastatteluita ei voi sopia tekstiviestitse tai sähköpostitse? Tämä on ollut vaikeeta työnantajille.
Tärkein ydin oli kehua miten helppoa on kun ei ole puhelinliittymää ja puhelinta ollenkaan, vaikka luottotiedot on.
Säästyy tosi isot rahat. Puhelin on yksi suurin rahahukka ja ihmisten kanssa tekemisissä oleminen.
Eristäytyessä muista säästää selvää rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomen julkinen sektori jakaa sosiaalisia tukia yli 90 miljardia euroa vuodessa.
Summa vastaa lähes 2 miljoonan työntekijän 50 000 euron vuosipalkkaa.
Joillain on sentään hyvätuloiset työt hyvillä työeduilla.
Faith kirjoitti:
Suomalaisten kannattaa kuluttaa säästöjään ja ostaa ensisijaisesti kotimaisia tuotteita ja palveluja. Kun suosii kotimaista, se on samalla myös ekologista. Ostan itse lähinnä kotimaisia tuotteita vaikka olen köyhä.
Jos Suomen talous on niin tiukilla kuin puhutaan, niin nuo ilmastotavoitteet kannattaa siirtää tuonnemmaksi. Pitää olla realistinen ja hoitaa tärkeimmät asiat ensin.
Kansalainen kuluttaa sen minkä katsoo tarpeelliseksi. Kansalaisen ei pidä lähteä kuluttamaan kenenkään maanittelemana.
Kansalainen ei ole valtion taloudellisesta tilanteesta minkäänlaisessa vastuussa. Vastuu on täysin poliitikoilla ja virkamiehillä. Kansalainen on vastuussa vain omasta taloudellisesta tilanteestaan.
Olen itse kolmekymppinen ja tuntuu oudolta puhua nykyajan nuorista aikuisista, koska jossain määrin jopa vielä itse koen olevani sellainen. Totuus on kuitenkin se, että minua 10 vuotta nuoremmat ihmiset ovat viettäneet lapsuutensa ja nyt nuoruutensa/nuoren aikuisuutensa yllättävän paljon erilaisessa yhteiskunnassa. Kun olin itse lapsi tai teini niin en elänyt näyttöjen ympärillä. Silloin korostettiin vielä jonkin verran velvollisuuksia eikä ainoastaan oikeuksia. Mahdollisuuksia oli, mutta koen että selkeästi tuotiin myös ilmi se että kaikista ei ole kaikkeen.
Koen että eräs aivan käsittämätön muutos mikä on tapahtunut (ja mitä olen omassa tuttavapiirissäni todistanut) on se että peruskoulusta on tehty jossain määrin lasten ja nuorten ympärillä pyörivää. Ehkä vähän liikaa ymmärretään ja tuntuu että on vähän sellainen asenne että jos ei jaksa tai ahdistaa niin ei ole pakko. Tiedän nykyisin teini-iässä olevia jotka eivät ole pystyneet käydä fyysisesti peruskoulua ahdistuksen takia! Tuo tuntuu aivan käsittämättömältä kun vertaan siihen millaista omina kouluvuosinani oli. En edes tiennyt silloin että tuollainen olisi mahdollista. Ja varmasti se ei ole kovin yleistä, mutta kertoo jotain siitä että juuri mitään ei uskalleta vaatia.
Totean kuitenkin myös että jos mietitään esimerkiksi Suomen tulevaisuutta niin eihän se kauhean valoisalta näytä muutenkaan. Suomi alkaa olla vakavasti taantuva maa jossa on useita yhä pahenevia ongelmia; Talouskasvua ei ole ollut yli 15 vuoteen. Velka on räjähtänyt 2020-luvulla. Asuminen ja eläminen kallista, mutta palkat muita länsimaita pienemmät. Terveyspalvelut ovat heikentyneet pitkään ja tulevat heikkenemään lisää. Töitä ei ole ja teknologia vähentänee työpaikkoja tulevaisuudessa vielä lisää. Pienevät ikäluokat huolehtimassa vanhuksista.
Jos ei ole niitä sukulaisia päättävillä paikoilla palkkaamassa, niin ei kannata ainakaan velaksi opiskella.
Paras kun jättää kaikki laskut ulosottoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt opiskelevilla enää työelämää lainkaan? Sitä professorin olisi hyvä miettiä.
Artikkelin perusteella on. Opiskelijat käyvät töissä jotta ei tarvitse ottaa opintolainaa.
Nykyään ei todellakaan ole tarjolla osa-aikatöitä opiskelijoille. Viime kesänä opiskelevien nuorien kesätyön puute oli järkyttävällä tasolla. Valtiovalta ei herää asiaan.
Eläkeläiset ovat tärkeämpiä ja heissä on tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorisosta on tullut riskiä pelkääviä pelkureita. Odottavat vain että joku muu muuttaa asiat paremmaksi. 90-luvulla nuoret kuitenkin tiesivät että ovat omasta tulevaisuudestaan vastuussa.
Fiksummat nuoret tajuavat että osa nuorista pärjää ja osa tippuu. Nuo fiksummat sitten tekevät töitä olevansa voittajia. Toinen ryhmä sitten odottaa passiivisena.
Den andra delen av sanningen är att de unga som har rätt utbildning och efterfrågan utomlands, tenfderar att flytta utomlands permanent. Det finns ingen pull factor i Finland, men nog ett drös av push factors. Kvar blir bildade för den offentliga sektorn, de som idag arbetar samt två att livnära utöver sig själv för var och en som arbetar. Lycka till.
Yksinkertaistettuna nuoret on rutiköyhiä ja heillä ei ole työlläkään mahdollista vaurastua.
Ja professorit ihmettelee miksi eivät ota velkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse kolmekymppinen ja tuntuu oudolta puhua nykyajan nuorista aikuisista, koska jossain määrin jopa vielä itse koen olevani sellainen. Totuus on kuitenkin se, että minua 10 vuotta nuoremmat ihmiset ovat viettäneet lapsuutensa ja nyt nuoruutensa/nuoren aikuisuutensa yllättävän paljon erilaisessa yhteiskunnassa. Kun olin itse lapsi tai teini niin en elänyt näyttöjen ympärillä. Silloin korostettiin vielä jonkin verran velvollisuuksia eikä ainoastaan oikeuksia. Mahdollisuuksia oli, mutta koen että selkeästi tuotiin myös ilmi se että kaikista ei ole kaikkeen.
Koen että eräs aivan käsittämätön muutos mikä on tapahtunut (ja mitä olen omassa tuttavapiirissäni todistanut) on se että peruskoulusta on tehty jossain määrin lasten ja nuorten ympärillä pyörivää. Ehkä vähän liikaa ymmärretään ja tuntuu että on vähän sellainen asenne että jos ei jaksa tai ahdistaa niin ei ole pakko. Tied
Tuo nuorten tilanne on näkyvillä kyllä muissakin maissa kuin ainoastaan Suomessa, ihan politiikasta riippumatta. Joissain enemmän ja joissain vähemmän. Yhdysvalloista Etelä-Koreaan. Tosin se mikä näitä maita yhdistää on se että yleensä ne ovat teollistuneita maita. Toki Suomen taloudellinen tulevaisuus ei näytä niin hyvältä kuin monen muun maan, mutta siitä voidaan syyttää melkein jokaista eduskuntapuoluetta ainakin jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koen että eräs aivan käsittämätön muutos mikä on tapahtunut (ja mitä olen omassa tuttavapiirissäni todistanut) on se että peruskoulusta on tehty jossain määrin lasten ja nuorten ympärillä pyörivää. Ehkä vähän liikaa ymmärretään ja tuntuu että on vähän sellainen asenne että jos ei jaksa tai ahdistaa niin ei ole pakko. Tied
voitais verottaa lakimiehiä, professoreja ja kaikkia valtion veroja syöviä hyvien palkkojen ammatteja ja kustantaa niillä opiskelijoille isommat opintotuet ja sossuntuet.
Käytännössä ihmnen on pätkätyöläisenä ja matalapalkka-alan ihmisenä luottotiedoton vaikka mitään rikkeitä ei olisi rikosrekisterissä tai mitään.
Kun sulla on liian pienet tulot, niin pankki ei myönnä edes visaa sulle. Ja naurettavinta on että visan saat opiskelijana, mutta et pätkätyöläisenä. Niin paljon pankki luottaa työtä tekevään ihmiseen.