Sähköauton plussat + ja minukset -
Kallis ostaa
Kallis käyttää
Kallis huoltaa
Kallis myydä
Kallis korjata
Kommentit (473)
1) sähköautoni ei ollut yhtään kalliimpi kuin saman merkin saman kokoluokan polttiksetkaan (70 k€)
2) sähköautoni kulkemisen kulut ovat 1/4 siitä mitä ne olivat pienemmällä ja epämukavammalla dieselillä.
3) Sähköautossani on ollut tasan 1 huolto ja hinta oli 400 euroa pesuineen ja lisäpalveluineen, tämä oli 150 tkm ajon jälkeen, polttiksessani oli huollot per kerta myös 400 euroa , mutta huoltoja oli 20 000 km välein.
4) ei ole yhtään KALLIIMPI myydä, myyminen ei ole minulle koskaan maksanut mitään
5) ei ole tarvinnut korjailla, kun rikkoutuvia osiakin on järkyttävästi vähemmän kuin polttiksessa.
Puhuit siis täyttä paskaa.
Remontit on edelleen kyllä aivan liian kalliita, se ehkä on se ainoa iso miinus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiihtyy kuin raketti ja halpa ajaa.
Hiljainen, voi kuunnella musiikkia rikkomatta korviaan.
Ei haise mennessään.
"Tyhjäkäynnillä" voi pitää ilmastointia tapissa täällä etelän auringossa, kuluu ehkä kilometrin edestä sähköä puolessa tunnissa...
Aivan ässät käyttöliittymät, joista voi säätää ja seurata ihan mitä vaan. Käytännössä tietokone pyörillä.
Auton hiljaisuus on kyllä aika pitkälti kiinni siitä miten paljon autossa on satsattu melunvaimennukseen, nimenomaan tuulen ja rengasäänien osalta. Moni sähköauto jossa näihin ei ole kiinnitetty huomoita, on maantienopeuksissa meluisampi kuin sellainen polttis jossa em. asiat ovat kunnossa.
No ihan vertailun vuoksi aiemmin ajelin hybridillä, j
Ainakin vm2022 tesla model 3 performance on esimerkki huonosti äänieristetystä autosta, oma 30 vuotta vanha lexus ls400 oli paljon hiljaisempi 120km/t nopeudessa motarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Polttomoottorilla ei oikeastaan ole enää mitään plussia suhteessa sähköön. Ainoat sellaiset käyttötarkoitukset joissa polttomoottori vielä puolustaa paikkaansa jotenkuten ovat karavaanarin vetoauto ja ambulanssi. Sähköautossa ei välttämättä ole poskettomasti tehoa ja kohtuuttoman suuret rengaskulut. Esimerkkinä vaikka Opel Astra electric, joka on monilta osiltaan täysin identtinen polttomoottorimallin kanssa.
Mielenkiintoinen näkökulma. Minusta sähköautolla ei ole mitään merkittäviä plussia suhteessa polttikseen mutta miinuksia kylläkin, lähinnä akkuteknologian rajoitteiden takia. (lataus ja range)
Mielenkiintoinen näkökulma tämäkin. Mä ajan vuodessa rapiat 40tkm. Mun polttoaine kulut sähköllä 90% kotilataus/ pörssi ja paneelit ollut n3€/100km.
Autossa +300hp jatkuva neliveto. Matala painopiste.
Auto on talvella kelissä kuin kelissä vakaa kuin juna. Sähköinen luistonesto toimii myös 1000 kertaa paremmin kuin polttomoottorisessa.
Auto on aina kun sitä tarvitsee 22 asteinen. En ole ikinä joutunut skrapaamaan. Kesällä aina viileä.
Sähkömoottorin vääntö ja vaihdelaatikon puute takaa kaiken voiman olevan käytössä välittömästi kun kaasua hipaisee.
Ylivoimaisesti paras auto mitä mulla ollut ikinä ja varsinkin talvella tämä hyvyys korostuu
Vierailija kirjoitti:
"meillä on (myös) sähköauto."
Miksi ostit väitteidesi mukaan kalliisti ylläpidettävän laitteen jota selkeästi noin syvällisesti inhoat?
Oliko heräteostos?
En ole kommentoinut mitään ylläpitokustannuksista mutta totta on että meilläkin sähkäarin arvonalenema on ollut paljon rankempaa kuin millään autolla aikaisemmin. Kun pihassa on muitakin voimanlähteitä niin sekaan mahtui myös sähköauto, tavallaan tasapainottamaan riskiä siitä mikä käyttövoima on järkevin.
Ilmeisesti sinulle syvällisesti inhoaminen tarkoittaa sitä että esittää kriittisiä kommentteja sokean palvonnan sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostit väitteidesi mukaan kalliisti ylläpidettävän laitteen jota selkeästi noin syvällisesti inhoat?
Oliko heräteostos?
En ole kommentoinut mitään ylläpitokustannuksista mutta totta on että meilläkin sähkäarin arvonalenema on ollut paljon rankempaa kuin millään autolla aikaisemmin. Kun pihassa on muitakin voimanlähteitä niin sekaan mahtui myös sähköauto, tavallaan tasapainottamaan riskiä siitä mikä käyttövoima on järkevin.
Ilmeisesti sinulle syvällisesti inhoaminen tarkoittaa sitä että esittää kriittisiä kommentteja sokean palvonnan sijaan?
Eikai sitä tarvi sokeasti palvoa. Meillä on 3 autoa pihassa. 2 bensaa ja yksi sähkö. Harmittavan usein mä joudun ajamaan bensalla koska nuoriso ja vaimo ajaa aina sähköllä kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauton pitää uusia rengasarja lähes joka vuosi ..
Maksaa muuten hemmitisti 20 tuuman 235 leveät renkaat jotka sähköautossa..
1000 euroa menee satsi
miksi pitäisi uusia?
Minä olen ajanut nyt 150 tkm sähköautollani ja yhä on molemmat talvi- ja kesätassut hyvällä pinnalla. Vielä ensi kesäkin menee samoilla kesärenkailla.
Ei ne renkaat kulu yhtään sen kummemmin kuin polttiksissa kunhan ajaa fiksusti. Sitä lattaa ei tarvitse painaa pohjaan asti vaikka voimia autossa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen näkökulma tämäkin. Mä ajan vuodessa rapiat 40tkm. Mun polttoaine kulut sähköllä 90% kotilataus/ pörssi ja paneelit ollut n3€/100km.
Auto on talvella kelissä kuin kelissä vakaa kuin juna. Sähköinen luistonesto toimii myös 1000 kertaa paremmin kuin polttomoottorisessa.
Auto on aina kun sitä tarvitsee 22 asteinen. En ole ikinä joutunut skrapaamaan. Kesällä aina viileä.
Sähkömoottorin vääntö ja vaihdelaatikon puute takaa kaiken voiman olevan käytössä välittömästi kun kaasua hipaisee.
Ylivoimaisesti paras auto mitä mulla ollut ikinä ja varsinkin talvella tämä hyvyys korostuu
Niinno. Siinä vaiheessa kun auton hinta kipuaa 50k€:n yli niin noita ominaisuuksia löytyy myös polttiksista. Enkä omaa webastollista dieseliä ole joutunut kovin usein skrabaamaan myöskään.
Kuinka usein tarvitset ajaessasi "kaiken voiman välittömästi"? Minusta tuon hehkuttaminen viittaa puutteelliseen ennakointi- ja tarkkailukykyyn liikenteessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko heräteostos?
Miten olet todentanut arvonalenumisesi, jos et ole autoa vaihtanut?
Tässäkin ketjussa useampi aito omistaja on kanssasi täysin eri mieltä. Luulisi edes yhden komppaavan jos elämä sähkärin kanssa on noin kituliasta kuin jokaisen positiivisen kommentin jälkeen annat ymmärtää.
Ei voi mitään, mutta kuulostat täysin siltä täällä kirjoittavalta, joka aivan samanlaisia huuhaa-argumenttejaan heittelee aiemmissa ketjuissa viimeisen ainakin puolen vuoden ajan.
Samanaikaisesti automarkkinoiden koko maailmassa on vakiintunut, mutta sähköautojen osuus koko ajan kasvanut. Joissain maissa käytännössä ei enää myydä ICE-autoja lainkaan.
Ovatko kuluttajat täysin pihalla siitä missä mennään, ja vain sinä olet oikeassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko heräteostos?
Eikai sitä tarvi sokeasti palvoa. Meillä on 3 autoa pihassa. 2 bensaa ja yksi sähkö. Harmittavan usein mä joudun ajamaan bensalla koska nuoriso ja vaimo ajaa aina sä
No jos normaali kritiikki koetaan "syvälliseksi inhoamiseksi" niin silloin puhuja kyllä itse palvoo sokeasti asiaansa.
Näin on kaikissa käyttövoimaratkaisuissa. Jokaisessa on puolensa. Jos ei olisi dieselveroa, niin autokanta olisi yli 90% dieseleitä. Valtiovalta on vaan pakottanut meidät tekemään valintoja vaikuttamalla hintatasoon. Samoin kuin se voisi vaikuttaa myös mm. kotimaisten polttoaineiden menekkiin. Valinta on kuitenkin se ettei niihin haluta panostaa vaan valtiovallan valinta on ripustautuminen ulkomailta tuotavaan raaka-aineisiin. Tämä on sitä kuuluisaa politiikkaa.
"Minusta tuon hehkuttaminen viittaa puutteelliseen ennakointi- ja tarkkailukykyyn liikenteessä."
Lue: "autosi kyvyistä nauttiminen on osoitus omasta kyvyttömyydestäsi".
Se nyt vaan on mukavaa vetää motarin liittymästä ruuhkaliikenteessä olevaan rakoseen tietoisena siitä, että teho ei lopu kesken.
Jotkut meistä asuu paikoissa joissa on 6-8 kaistaa samaan suuntaan. Ja ihan tarpeesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinno. Siinä vaiheessa kun auton hinta kipuaa 50k€:n yli niin noita ominaisuuksia löytyy myös polttiksista. Enkä omaa webastollista dieseliä ole joutunut kovin us
Auto maksoi 32900€. En ostanut uutta.
No mitä hyötyä siitä on että autossa on todella kapea teho-alue? Se nyt vaan on pirun kivaa kun ei tarvitse miettiä yhtään vaan auto on aina parhaalla "kierrosluku" alueella.
"Jos ei olisi dieselveroa, niin autokanta olisi yli 90% dieseleitä."
On maita joissa EI ole diesel-veroa. Ei sielläkään dieselit ole mitenkään yliedustettuina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko heräteostos?
Eikai sitä tarvi sokeasti palvoa. Meillä on 3 autoa pihassa. 2 bensaa ja yksi sähkö. Harmittavan usein mä joudun a
Eri. Hirveän usein se kritiikki tuntuu tulevan ihmisiltä joilla ei oikeasti ole mitään kokemusta sähköautoista.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa useampi aito omistaja on kanssasi täysin eri mieltä. Luulisi edes yhden komppaavan jos elämä sähkärin kanssa on noin kituliasta kuin jokaisen positiivisen kommentin jälkeen annat ymmärtää.
Ei voi mitään, mutta kuulostat täysin siltä täällä kirjoittavalta, joka aivan samanlaisia huuhaa-argumenttejaan heittelee aiemmissa ketjuissa viimeisen ainakin puolen vuoden ajan.
Samanaikaisesti automarkkinoiden koko maailmassa on vakiintunut, mutta sähköautojen osuus koko ajan kasvanut. Joissain maissa käytännössä ei enää myydä ICE-autoja lainkaan.
Ovatko kuluttajat täysin pihalla siitä missä mennään, ja vain sinä olet oikeassa?
Nettiauton pyyntihinnoista näkee suoraan arvonaleneman. Ja ne on siis pyyntihintoja.
Olet melko pihalla jos pidät tätä keskustelua jotenkin yleistä totuutta heijastavana. Tässä on vain yksittäisiä mielipiteitä.
Lisäksi oletat minun ilmeisesti yksin kirjoittaneen koko ketjun kriittiset kommentit. Väärin.
Meillä esim. sähköauto jää pihaan polttiksen sijasta aina jos aikataulu vaikuttaa etukäteen kireältä ja on pienikin riski että joutuisi lataamaan tien päällä. Se jo kertoo että autossa on puutteita polttikseen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinno. Siinä vaiheessa kun auton hinta kipuaa 50k€:n yli niin noita ominaisuuksia löytyy myös polttiksista. Enkä omaa webastollista dieseliä ole joutunut kovin us
Sähköautoja on tässä vaiheessa ollut markkinoilla sen verran kauan että ei ole mikään pakko ostaa ylikallista uutta autoa nauttiakseen sähköautoilun eduista. 4-5 vuotta vanhana sähköauto maksaa suunnilleen saman verran kuin vastaavat speksit omaava käytetty polttomoottoriauto. Sähköauton ehdottomasti paras etu on se että ei tarvitse ostaa kallista polttoainetta. Sen kun vaan kotoa lähtiessä irrottaa johdon ja muistaa kytkeä takaisin kun tulee kotiin. Pidemmillä matkoilla sitten voi ladata pikalaturista lisää höökiä samalla kun käy itse tauolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköauton pitää uusia rengasarja lähes joka vuosi ..
Maksaa muuten hemmitisti 20 tuuman 235 leveät renkaat jotka sähköautossa..
1000 euroa menee satsi
miksi pitäisi uusia?
Minä olen ajanut nyt 150 tkm sähköautollani ja yhä on molemmat talvi- ja kesätassut hyvällä pinnalla. Vielä ensi kesäkin menee samoilla kesärenkailla.
Ei ne renkaat kulu yhtään sen kummemmin kuin polttiksissa kunhan ajaa fiksusti. Sitä lattaa ei tarvitse painaa pohjaan asti vaikka voimia autossa olisikin.
Just. Sellaista shittiä sitten tällä kertaa. Haluaisin todella nähdä mitä "hyvällä pinnalla" tarkoittaa noilla kilsoilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nettiauton pyyntihinnoista näkee suoraan arvonaleneman. Ja ne on siis pyyntihintoja.
Olet melko pihalla jos pidät tätä kes
Mikä sähköauto?
Köyhälle kallis ostaa
Köyhälle kallis käyttää
Köyhälle kalllis huoltaa
Köyhälle kallis myydä
Köyhälle kallis korjata
Edit. Korjattu 😅