Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valmisruokien väkevyys, chili ja pippurit

Vierailija
19.02.2023 |

Teen itse ruokia, mutta joskus kokeilen löytyisikö sopiva valmiste, varsinkin niille päiville kun on kiire. Ongelmana on että kaikissa ruuissa on valkopippuria, mustapippuria, chiliä tai cayennepippuria. Ihan poikkeuksetta, myös ketsuppiin tullut se. Paitsi pinaattiletuissa ei ole. Isossa marketissa voisi olla broileri päivällä, mutta sinne ei pääse, on matkaa. Suu on tulessa ruokailun jälkeen kuin lohikäärmeellä ja luulen että suomalaisten vatsa tykkää pelkästä väkevästä. Kuluu usein paljon aikaa kun laittaa itse ruokia, olisi kiva löytää helpotusta. Kiitos.

Kommentit (94)

Vierailija
1/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä itsekin harmittelen, koska ostan melko usein valmisruokia. Chiliä, pippuria, sokeria, valkosipulia ja vastaavaa lähes joka valmisruoassa. Mieluummin ostaisin vähän miedommin maustettuja ja sitten itse oman maun mukaan kotona lisään maustetta jos on tarvetta.

Vierailija
2/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ennemminkin kaipaisin lisää makua valmisruokiin, tuliseksikaan väitetyt kun ei ole ollenkaan mausteisia. Vähän on siis vaikea ymmärtää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kaupan ruuissa ole mausteita nimeksikään. Ostin kerran habaneromakkaraa ja ajattelin, että siinä olisi edes vähän potkua, mutta ei. Kaiken huippu oli chilisipsit, joissa ei edes ollut chiliä. Lisää vaan vhiliä ja muita mausteita.

Vierailija
4/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osassa on kermaa, ei edes kevytkermaa. Tulisuutta taas voi lisätä itse, kuten he jotka sitä toivoivat. 

Vierailija
5/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osassa on kermaa, ei edes kevytkermaa. Tulisuutta taas voi lisätä itse, kuten he jotka sitä toivoivat. 

Ostan valmisruokaa ainoastaan joskus töihin evääksi, en todellakaan kanna sinne mitään puolta maustekaappia. Valmisruuan pitää nimensä mukaisesti olla valmista syötäväksi sellaisenaan.

Vierailija
6/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ennemminkin kaipaisin lisää makua valmisruokiin, tuliseksikaan väitetyt kun ei ole ollenkaan mausteisia. Vähän on siis vaikea ymmärtää.

Eikö niitä mausteita voisi oman maun mukaan lisätä?

Olen myös ihmetellyt tätä  älytöntä tulenlieskaa, kun nyt on Suomessa viimein löydetty tämä paljon puhuttu chili. Naurattaa monissa puutarhaohjelmissa, kun hienostellen "halutaan kasvattaa omat chilit", kun suunnittelija kysyy mitä pihalta vaaditaan.

Muinoin opeteltiin täälläkin pyörittelemään viinilasia, nyt on sitten junteilla chili se ykkösjuttu.

Joskus tekis mieli helpotusta arkeen valmisruualla. Kerran ostin kanakookoskeiton ja voi että kun oli pilalla, väkevä chili peitti kookoksen kokonaan. Kylläpä saa syynätä todella tarkkaan jokaisen purkin ja pakkauksen.

Makea chilikastike oli aikoinaan hyvää, en enää löydä valikoimista. Ostin toista merkkiä, mutta käyttämättä jäi. Eli hieman makeaa ja aavistuksenomaista saisi joskus olla, mutta överiksi menee.

Vierailija
7/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en ole törmännyt yhteenkään tuliseen tai mausteiseen valmisruokaan, vaikka paketissa sellaiseksi väitettäisiin. No, Lidlin Inferno-pizza kuulemma on oikeasti tulista mutta sitä en ole maistanut :D

Vierailija
8/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkevävinkujat on sitten herkkähipiäistä porukkaa.

Vierailija
9/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös ihmetellyt tätä  älytöntä tulenlieskaa, kun nyt on Suomessa viimein löydetty tämä paljon puhuttu chili. Naurattaa monissa puutarhaohjelmissa, kun hienostellen "halutaan kasvattaa omat chilit", kun suunnittelija kysyy mitä pihalta vaaditaan.

Muinoin opeteltiin täälläkin pyörittelemään viinilasia, nyt on sitten junteilla chili se ykkösjuttu.

Joskus tekis mieli helpotusta arkeen valmisruualla. Kerran ostin kanakookoskeiton ja voi että kun oli pilalla, väkevä chili peitti kookoksen kokonaan. Kylläpä saa syynätä todella tarkkaan jokaisen purkin ja pakkauksen.

Makea chilikastike oli aikoinaan hyvää, en enää löydä valikoimista. Ostin toista merkkiä, mutta käyttämättä jäi. Eli hieman makeaa ja aavistuksenomaista saisi joskus olla, mutta överiksi menee.

Mitä ihmeen hienostelua on kasvien kasvattaminen? Mikä sua oikein vaivaa?

En kasvata chilejä, mutta paljon muuta. Eiköhän se ole ihmisen varhaisimpia harrastuksia, kasvien kasvattaminen. Itseasiassa päinvastoin, hienostelua on se, että ei viitsi itse kasvattaa mitään..

Vierailija
10/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mauttomia on einekset, että jää ostamatta. Suolaakin pitäisi olla jopa yli suositusten, mutta aina pitää lisätä, että maistuu jollekin ruuat. Raaka-aineiden omat maut on liuenneet jonnekin.

Vierailija
11/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Teidän makuaisti on ehkä ottanut jalat alleen ja lähtenyt lomalle. Tampereella ainakin joka ruoka on kauhean väkevää kaupassa. Ihan sietämätön tilanne oikeastaan. Tarvittaisi normaalia ruokaa ja vaikka ne broilerit lähikauppaan, jossa pinta on miedompi nyt vaikka on maustetta.

Vierailija
12/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti suomalaiset valmisruoat ovat mauttomimmasta päästä.

Vierailija
13/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Teidän makuaisti on ehkä ottanut jalat alleen ja lähtenyt lomalle. Tampereella ainakin joka ruoka on kauhean väkevää kaupassa. Ihan sietämätön tilanne oikeastaan. Tarvittaisi normaalia ruokaa ja vaikka ne broilerit lähikauppaan, jossa pinta on miedompi nyt vaikka on maustetta.

Tai sitten juurikin ymmärretään niiden makujen päälle.

Vierailija
14/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mauttomia on einekset, että jää ostamatta. Suolaakin pitäisi olla jopa yli suositusten, mutta aina pitää lisätä, että maistuu jollekin ruuat. Raaka-aineiden omat maut on liuenneet jonnekin.

Joissakin on tosiaan suolaa vähemmän, kannattaa lisätä itse pansuolaa vaikka tai sitruunaa jos haluaa kirpeyttä. Mutta väkeviä ovat herranen aika, vatsahaavariski melkein. Väkevyyttä pitäisi tutkia ja säädellä lailla. On erikseen pippurihyllyt ja chilipurkit.

Vierailija
15/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy. Poppaa suukkua. Muuttakaan yhteiskunta.

..ttu.

Ehkä maailma kodin ulkopuolella ei ole sinua varten.

Vierailija
16/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten juurikin ymmärretään niiden makujen päälle.

MAKU ja VÄKEVYYS ovat kaksi eri asiaa. Toki joissakin pippureissa voi olla makua, mutta väkevyys ei sovi kaikille.

Vierailija
17/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita joita ärsyttää tuo, kun sanotaan ruuan olevan väkevää, kun oikeasti se on sanojan mielestä liian mausteista tai liian tulista?

Vierailija
18/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko muita joita ärsyttää tuo, kun sanotaan ruuan olevan väkevää, kun oikeasti se on sanojan mielestä liian mausteista tai liian tulista?

Kyllä. Todella kehittymätön makuaisti tuolla aplla. Ei erota makuja toisistaan.

Vierailija
19/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen hienostelua on kasvien kasvattaminen? Mikä sua oikein vaivaa?

En kasvata chilejä, mutta paljon muuta. Eiköhän se ole ihmisen varhaisimpia harrastuksia, kasvien kasvattaminen. Itseasiassa päinvastoin, hienostelua on se, että ei viitsi itse kasvattaa mitään..

Ei minua kasvien kasvattaminen harmita, itsekin kasvattelen tomaatteja. Sen sijaan trendien perässä juokseminen on ikävää. Ja ihan selvästi voi melkein laskea taaksepäin, kun alkoi tämä chilin tuputtaminen kaikelle kansalle. Meille kun tulee tänne pohjolaan kaikki viiveellä.

Tykkään myös mausteisista ruuista ja valkosipuli on ehdoton, mutta rajansa kaikella. Monissa pakkauksissa on häviävän pienellä merkintä mausteista/chilistä. Kun ei aina huomaa tai ehdi lukea, niin saa pettyä. Jokainen saa tehdä kuten haluaa, mutta jätetään nyt sentään joitain tuotteita ennalleen...

Vierailija
20/94 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ei kannata ostaa mitään aasialaista kanakeittoa jos ei pidä chilistä. Valmisruokatiskit on täynnä erilaisia kiusauksia, lihapullaa perunamuusilla tai kalakeittoa sun muita perinteisiä suomalaisia ruokia, jotka on taatusti miedommin maustettuja. Pysyttele siis niissä.