Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aina paha olo sen jälkeen kun tavannut äidin

Vierailija
29.11.2025 |

Vanha tuttu tunne lapsuudesta. 

Onko teillä?

Kommentit (213)

Vierailija
141/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi elätte äitinne elämää? Keskittykää omaanne niin olo alkaa parantua. 

Teidän lapset sitten aikanaan haukkuu teidät maan rakoon.

Nimenomaan omaan elämään keskittyminen. Myrkyllisiin ihmisiin ei tarvitse pitää yhteyttä.

Vierailija
142/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan niinkuin miesten pitää irtautua lapsuuskodista voisi naisetkin tietysti tehdä niin. Jos mies on mammanpoika onko hän joka ei henkisesti ome irtaantunut äidistään mammantyttö?äidin syytä kaikki.

Yleensä keski-ikäinen tajuaa äitinsä vanhuuden, on oppinut elämästä muutakin ja voi suhtautua äitiinsä jo ikäänkuin aikuisempana kuin äiti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua loukata isääni tai äitiäni. Mutta aina kun jompikumpi soittaa, aikalailla vituttaa päivän pari sen jälkeen. Voidaan sopia vaikka, että vika on minussa. Ja vastaan kyllä puhelimeen.

Mutta hiljaa ajattelen mielessäni että aika hoitaa tämän. Se ei tunnu oikealta, mutta se on se tilanne.

Vierailija
144/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua loukata isääni tai äitiäni. Mutta aina kun jompikumpi soittaa, aikalailla vituttaa päivän pari sen jälkeen. Voidaan sopia vaikka, että vika on minussa. Ja vastaan kyllä puhelimeen.

Mutta hiljaa ajattelen mielessäni että aika hoitaa tämän. Se ei tunnu oikealta, mutta se on se tilanne.

Oletko koskaan miettinyt miksi et pysty laittamaan sanoja vain sanojan puutteellisuuden piikkiin? Toivot, edelleen että viimeistään kuolin vuoteellaan he näkevät sinut ja sanovat rakastavansa? 

Vierailija
145/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teitä syyllistetään, että "kyllä sitten kaduttaa kun ei äitiä enää ole". Voin kertoa, ei kaduta. Helpottaa.

Mä kävin kusemassa äidin haudalla. Helpotti. Pilasi mun lapsuuden itsekäs narsisti. Onneksi on kuollut.

Olet sairas

Itkeäkö pitäisi sen äidin perään hautaan saakka? Tuo oli sitä todellista aikuisuutta, haistattaa paskat! Arvostan. 

Mitä järkeä odes mennä kenenkään haudalle ja kerjäämällä kerjätä huomiota, jopa kuolleelta äidiltä huomiota? Ja vollottaa, katso nyt miten paha olo ja huonosti menee.

Miksi ei voi ottaa vastuuta omasta elämästään. Sitä kutsutaan itsenäistymiseksi. 

Ihan sairasta touhua ja hukkaan heitettyä energiaa ja aikaa käydä tekemässä ilkeyksiä, kun sekin ajan voisi käyttää luonnossa liikkumiseen tai  olla itsensä tasoiseen hyvässä seurassa, joka parantaisi elämän laatua ja antaa iloa, eikä tarvitsesi olla kenelläkään katkera. 

Vierailija
146/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan niinkuin miesten pitää irtautua lapsuuskodista voisi naisetkin tietysti tehdä niin. Jos mies on mammanpoika onko hän joka ei henkisesti ome irtaantunut äidistään mammantyttö?äidin syytä kaikki.

Yleensä keski-ikäinen tajuaa äitinsä vanhuuden, on oppinut elämästä muutakin ja voi suhtautua äitiinsä jo ikäänkuin aikuisempana kuin äiti.

Jos on koko ikänsä ollut aikuisempi kuin oma äiti, jossain kohtaa siitä tilanteesta saa tarpeekseen. 

Aikuinen todellakin ottaa välimatkaa raskaisiin ja kuluttaviin ihmisiin. Oman vanhemman kohdalla se on raskas prosessi ja sitä joutuu käymään läpi pitkäänkin. 

Mulle äidin tapaaminen toi migreenikohtauksen ja monta päivää tapaamisen jälkeen olin aivan puhki. Samalla pintaan tuli ajatus, että miten ihmeessä olen selvinnyt lapsuudesta tuon ihmisen kanssa. Ei oikein ollut mitään järkeä jatkaa ihmissuhdetta, josta sairastuu. 

Lapsena ei ollut vaihtoehtoja, aikuisena onneksi on.

Vierailija
147/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tämän takia en ole nähnyt äitiäni lähes 10 vuoteen. Enää en edes viestittele, kun siitäkin tulee sama olo.

Vierailija
148/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö elämässäsi ole kohdannut muita hankalia ihmisiä, joiden kanssa haasteita kommunikoinnissa, kuin äitisi?

Miten sulla menee omien lasten kanssa, jos heitä on, tai työkavereiden, naapureiden jne. 

Vierailija
149/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos teitä syyllistetään, että "kyllä sitten kaduttaa kun ei äitiä enää ole". Voin kertoa, ei kaduta. Helpottaa.

Mä kävin kusemassa äidin haudalla. Helpotti. Pilasi mun lapsuuden itsekäs narsisti. Onneksi on kuollut.

Olet sairas

Itkeäkö pitäisi sen äidin perään hautaan saakka? Tuo oli sitä todellista aikuisuutta, haistattaa paskat! Arvostan. 

Mitä järkeä odes mennä kenenkään haudalle ja kerjäämällä kerjätä huomiota, jopa kuolleelta äidiltä huomiota? Ja vollottaa, katso nyt miten paha olo ja huonosti menee.

Miksi ei voi ottaa vastuuta omasta elämästään. Sitä kutsutaan itsenäistymiseksi. 

Tarviiko kaikessa sitten olla järkeä ja se irtautuminen vanhemmasta tehdä jotenkin tismalleen oikein? Tärkeitä kuintenkin on se itsenäistyminen, vai mitä?

Kun antaa tunteiden nousta pintaan ja hyväksyy, että minusta tuntuu nyt tältä ja hetken miettii, mistä tämä oikein nousee, se lopulta auttaa ja helpottaa. Tunteet pitää tuntea. Tarkoitus ei ole toimia vaan tuntea. Tunteet ovat kehollisia. Siksi niitä ei pidä torjua vaan hyväksyä, että nyt tuntuu tältä, nyt sattuu, nyt tuntuu etten riitä. Ja sitten päästää irti. Hyväksyä itsensä ja epätäydellisyytensä. Loputon omassa surkeudessa vellominen ei vie eteenpäin vaan itsensä ja asioiden hyväksyminen omalla tavallaan. 

Vierailija
150/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on psykopatian rajoilla heiluva, adhd-piirteinen kiihkouskovainen joka on edellen lähes kasikymppisenä ihan hukassa omien ja muiden ihmisten rajojen kanssa. On katkera, kateellinen ja negatiivinen. On kateellinen omalle lapselleen, halveksii minun elämää ja menestystä. Yrittää vyöryttää minun päälle omat sekavat tunnekuvionsa. On teennäisen kireä ja mahdoton keskustelukumppani. Kestän häntä noin 20min kerrallaan muutaman kerran vuodessa. 

Vähän samankaltaista meillä. Raskasta on. 

Tapaamisissa saan henkilökohtaisen vyörytyksen kun olen liian lihava, olenko laihtunut = syöpä takuulla, liian lyhyet/pitkät hiukset, olenko törsännyt uuteen paitaan, en ja hajuveteen ole tuhlannut, miksi pitää maksaa 10e kuntosalista kun ulkonakin voi käydä, en kuitenkaan saa pitää työpaikkaani kun nyt leikataan kaikkialla, olenko päivittäin toimistolla ja kuinka pitkään, onko minulla miehiä kollegana (yksi Suomen suurimmista organisaatioista..) jne. 

Sitten tulee litania, mitä olisi pitänyt tehdä: lukea lääkäriksi tai alkaa yrittäjäksi. Lukee silmät kiiluen muljonääritarinoita lehdistä näkemättä sitä, että usein menestyneiden yritysten takana on sukupolvien työ. 

Sitten alkaa suorastaan paatoksellinen messuaminen ulkomaalaisista, sorretuista juutalaisista, kaikkea valeinfo-juttua. Uskonto on kaiken tärkeintä. 

Lapsuuteni oli väkivallan, hyväksikäytön, laiminlyönnin varjolaakso. Äitini on kouluja käymätön, hieman alkoholisoitunut ja oppimisvaikeuksia omaava 75v. 

Miksi kestän ja tapaan? Sosiaalinen paine ulkopuolelta on liian kova. Mutta olen aivan loppu. 

Vierailija
151/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on koko ikänsä ollut aikuisempi kuin oma äiti, jossain kohtaa siitä tilanteesta saa tarpeekseen. 

Aikuinen todellakin ottaa välimatkaa raskaisiin ja kuluttaviin ihmisiin. Oman vanhemman kohdalla se on raskas prosessi ja sitä joutuu käymään läpi pitkäänkin. 

Mulle äidin tapaaminen toi migreenikohtauksen ja monta päivää tapaamisen jälkeen olin aivan puhki. Samalla pintaan tuli ajatus, että miten ihmeessä olen selvinnyt lapsuudesta tuon ihmisen kanssa. Ei oikein ollut mitään järkeä jatkaa 

Ai että meni ihon alle tuo "jos on jo koko ikänsä ollut aikuisempi kuin äiti". Just niin. 

Vierailija
152/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini muuttui järkyttäväksi demoniksi sairastuttuaan Alzheimeriin. Tajusin, että hän on sisimmältään aina ollut tuollainen elukka - pidätellyt vain. Jotkin outo ollut aina hänessä.

Alzheimer on perintyvä sairaus, vanhemmilta lapsille, kun se kulkee geeneissä ja siihen kuuluu olennaisena persoonallisuuden muutos. 

Vierailija
153/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan miettinyt miksi et pysty laittamaan sanoja vain sanojan puutteellisuuden piikkiin? Toivot, edelleen että viimeistään kuolin vuoteellaan he näkevät sinut ja sanovat rakastavansa? 

Kaikki me olemme aikamme lapsia. Tunnekasvatus alkoi valtaamaan alaa vasta joskus 80-luvulla. Ennen riitti suoja, vaatteet ja ruoka. Nyt janoamme niitä sanoitettuja tunteita, kun vanhempi vaan, on se joka on. Ja sen kanssa olen oppinut tulemaan toimeen.

Vierailija
154/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka ei pysty ymmärtämään äitiä, vaan jäävät kantamaan katkeruutta, eivät pysty katkaisemaan sitä sukupolvien välistä ketjua, joka on seurannut äitiä lapsiinsa asti. Se katkeruuden vyyhti jatkuu aina sukupolvesta toiseen, ellei itse katkaise sitä. Katkeruudestaa pystyy pääsemään isti, kun antaa anteeksi  ja ymmärtää vanhempiensa vajavuutta. Mutta oikeasti, miksi nämä katkeroituneet aikuislapset syyttävät aina äitiä, eikös siihen lapsen elämään tai ainakin lapsentekoon liity usein isäkin.

Vierailija
155/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ei pysty ymmärtämään äitiä, vaan jäävät kantamaan katkeruutta, eivät pysty katkaisemaan sitä sukupolvien välistä ketjua, joka on seurannut äitiä lapsiinsa asti. Se katkeruuden vyyhti jatkuu aina sukupolvesta toiseen, ellei itse katkaise sitä. Katkeruudestaa pystyy pääsemään isti, kun antaa anteeksi  ja ymmärtää vanhempiensa vajavuutta. Mutta oikeasti, miksi nämä katkeroituneet aikuislapset syyttävät aina äitiä, eikös siihen lapsen elämään tai ainakin lapsentekoon liity usein isäkin.

Itse on virheetön ja voi vaatia muilta täydellisyyttä? 

Vierailija
156/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se itsensä inhoaminen on niin mukavaa ettei sinä lapsuutta voi antaa anteeksi ja mennä elämässä eteen päin? 

Vai haetaanko sillä vain huomiota, kun saa piehtaroita omassa pahassa olostaan, eikä itse edes viisikymppisenä tarvitse ottaa vastuuta omasta elämästään, onnellisuudestaan tai viihtyvyydestä, vaan siitä voi syyttää äitiä, kuin pieni lapsi.

Ja kuka näille ihmisille  on luvannut, elämän aina olevan iloista, onnellista ja mielihyvää antavaa, kun vain pirauttaa äidille tai kun käy kylässä?

Jotenkin huvittavaa,  kun vielä aikuiset ihmiset olettavat äitinsä olevan jotenkin superihminen, joka pystyy sormia napsauttamalla tekevän aikuisen lapsensa elämän onnelliseksi ja hyväksi, tekemättä itse mitään. 

Edellä oleva kommentti oikein alleviivaa kirjoittajansa idiotismin 🤣

Vierailija
157/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin aihe menee monilla tunteisiin, sinänsä ihan ymmärrettävästä syystä. Moni kokee suurena vääryytenä sen, että meidän itsemme muuttaa jotakin itsessämme siksi, että elämästä tulisi edes vähän enemmän siedettävää.

Vierailija
158/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se itsensä inhoaminen on niin mukavaa ettei sinä lapsuutta voi antaa anteeksi ja mennä elämässä eteen päin? 

Vai haetaanko sillä vain huomiota, kun saa piehtaroita omassa pahassa olostaan, eikä itse edes viisikymppisenä tarvitse ottaa vastuuta omasta elämästään, onnellisuudestaan tai viihtyvyydestä, vaan siitä voi syyttää äitiä, kuin pieni lapsi.

Ja kuka näille ihmisille  on luvannut, elämän aina olevan iloista, onnellista ja mielihyvää antavaa, kun vain pirauttaa äidille tai kun käy kylässä?

Jotenkin huvittavaa,  kun vielä aikuiset ihmiset olettavat äitinsä olevan jotenkin superihminen, joka pystyy sormia napsauttamalla tekevän aikuisen lapsensa elämän onnelliseksi ja hyväksi, tekemättä itse mitään. 

Edellä oleva kommentti oikein alleviivaa kirjoittajansa idiotismin 🤣

Hih hih hih

Vierailija
159/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse on virheetön ja voi vaatia muilta täydellisyyttä? 

Harhainen itsekuva , jossa lapsi haluaakin muuttaa itsensä sijaan kaikkia ympärillään olevia ihmisiä. Ja lapsena tämä tyyppi pysyy vielä nelikymppisenäkin.

Kyllä se oli julmaa muutama vuosi sitten itsekin tajuta, että omaa vikaa ne omat teot ovat. Ei siinä mikään muu auttanut.

Vierailija
160/213 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnehäiriöistä näissä tapauksissa on kyse. On äärimmäisen vahingoittavaa lapselle, kun hänellä on, jopa sadistinen, luonnehäiriöinen vanhempi.

Ei näissä nyt puhuta mistään normaaleista inhimillisistä ominaisuuksista, siitä, että vanhempi poltti puurot pohjaan, omasi huonon suuntavaiston, unohti ostaa lahjan tai ei osannut käyttäytyä itselleen vieraassa ympäristössä.

Jo 1990-luvulla edesmennyt psykiatrian erikoislääkäri nosti näitä teemoja esiin aikana, jolloin narsismista ja psykopatiasta ei vielä yleisesti tiedetty. Psykiatriassa nämä ilmiöt ovat kyllä olleet tiedossa.

Onneksi ympäristön asettama paine siihen on höllentynyt, että jokaisen tulisi hankkia lapsia ollakseen kunnollinen, aikuinen ihminen, vaikka ei lapsista edes välitä, eikä heitä edes haluaisi.    

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän