Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äitini ilmoitti etten saa perintöä

Vierailija
27.11.2025 |

Eilen olin kahvilla äitini kanssa. Äitini on täyttämässä pyöreät 60 ensi vuonna.

Tuli puheeksi perintö, ja hän sanoi ettei jätä minulle ja veljelle mitään. Haluaa ajalla lastenlasten parasta. Hän aikoo jättää kaiken lapsilleni (2v ja 7kk.)

Olin hieman tyrmistynyt tästä. Antaa kaiken lapsenlapsille? Rahaa ja kiinteistön. Kuinka yleistä tämä on?

Kommentit (106)

Vierailija
61/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakiosan saat ja saat vielä sen oman osasi isovanhempien perinnöstä.

Vierailija
62/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnölläkin voi kiusata ja siksi monet alkavat puhua siitä jo mahdollisimman aikaisin vaikka ovat terveitä ja todennäköisesti elävät vielä kymmeniä vuosia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se vähän hankalaa jos on talo jota pitää alaikäisten lasten puolesta myydä tai hallinnoida. Mutta kyllähän se edunvalvojan kanssa onnistuu. Jos lapset jo aikuisia niin tätä ongelmaa ei ole.

Veljen kohtalo harmittaa enemmän. Siskon puoli saa kaiken, veli ei mitään?

Äiti saa toki testamentata mitä haluaa ja kelle haluaa. Hakisin ap:nä (ja veljenä) joka tapauksessa sen lakiosan. Loput lapsille.

Mistä sait päähäsi että veli ei saa mitään ? ?  Lapsille  tulee puolet, sisko 1/4 ja veli  1/4  kuolinpesään omaisuudesta, loput menee testamentin mukaan

Vierailija
64/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä annoin oma osuuteni lapsilleni eli lopputulos oli sama, parikymppiset lapseni perivät isoäitinsä ja maksoivat paljon vähemmän perintöveroa kuin mitä minä olisin joutunut maksamaan.

Vierailija
65/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toimittiin näin. Mummoni jätti äitini ja enoni perinnöttä ja perintö jaettiin minun, sisarusten ja serkkujen kesken. Ihan kiva, kun oltiin kaikki lapsenlapset parikymppisiä silloin. Sinunkin äitisi varmaan elää vielä helposti sen 20 vuotta ja ylikin, jolloin omat lapsesi ovat itsenäisen elämänsä alussa ja tarvitsevat rahaa enemmän kuin sinä.

Äitini menehtyi nopeasti oman äitinsä kuoleman jälkeen syöpään ja tällöin perintö jaettiin sisarusten kesken. Silloinkin oltiin edelleen parikymppisiä ja rahalle oli tarvetta.

Höpöhöpö, mitä satuja!! Perinnöttä voi jättää vain vakavan rikoksen takia tai jos on käyttäytynyt jotenkin poikeuksellisen törkeästi perinnönantajaa kohtaan. Ettäkö äitisi ja hänen veljensä olisi molemmat näin tehneet? Joko teillä on tietämättömät idiootit tehneet perinnönjaon tai puhut paskaa. Lakiosa kuuluu  rintaperil

Lakiosa ei tule automaattisesti, vaan se pitää vaatia. Jos et vaadi, voidaan olettaa, että hyväksyt testamentin.

Vierailija
66/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÄLÄ ota asiaa esille enää. ! 🙄  Muuten  äitisi saattaa lahjoittaa jo eläessään omaisuuttaan. Tilanteen ollessa  nykyisellään saat  joka tapauksessa lakiosasi perinnöstä

Vierailija
67/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni hokee, että lakiosan saat. Toki noin, mutta sen saa vain silloin, kun sitä hoksaa vaatia.

Vierailija
68/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen kusipää. No näitä riittää. Kannattaa varmaan miettiä tarvitseeko sitten itsekään äitiä enää :D

Täh? Järkevästi ajateltu verojen kannalta. Jokainen rakentakoon sellaisen elämän ettei tarvi jättää minkään perinnön varaan. Ainut mikä vähän ihmetyttää on veli jonka lapset tai tulevat lapset eivät saa siis mitään..

Vierailija
69/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tehnyt mitään äitisi rahojen eteen. Miksi sinun pitäisi saada ne? 

(Osan saat kyllä).

Vierailija
70/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Ap.n veli on lapseton ja veli saa lakiosan?

Vierailija
71/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakiosan saat ja saat vielä sen oman osasi isovanhempien perinnöstä.

Aloittaja ei sanonut mitään isovanhempien perinnöstä, ilmeisesti jo jaetttu aikanaan

Vierailija
72/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Miksi sun pitäisi saada muuta kuin se minkä laki sulle oikeuttaa? Minusta sekin laki tulisi poistaa. Ihmisellä kun tulee olla oikeus päättää yksin siitä kuka ne perii, eikä sitä tulisi valtion määräillä. Itse käytän kaikki pois ja jos en ehdi niin menee testamentilla ystäville. Lain oikeuttamat perijäni ottavat lakiosansa jos siltä tuntuu, tarkoitus kyllä on pyrkiä tyhjätaskuksi ennen sitä. 

Vierailija
73/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli Ap.n veli on lapseton ja veli saa lakiosan?

Mistä tuo ajatuksen tempaisit ?  Molemmat sisarukset  täysin tasa-arvoisia perimään lakiosansa

Vierailija
74/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alaikäisinä lapsesi tarvitsevat siinä tapauksessa ulkopuolisen edunvalvojan, joka hoitaa lastesi omaisuutta. Ap ei voi toimia lastensa edunvalvojana, koska siinä on silloin eturistiriita.

Onko äitisi ottanut tämän huomioon, koska edunvalvoja voi pahimmassa tapauksessa hassata koko omaisuuden. Joka tapauksessa edunvalvoja veloittaa jotakin omaisuuden hoidosta.

Jos lapsilla on molemmat vanhemmat, eikä omaisuus ole poikkeuksellisen merkittävä, ei ulkopuolista edunvalvojaa tarvitse. Ja jos tarvitsee, niin yleensä vain siihen asti, että kuolinpesä on jaettu, koska tämän jälkeen eturistiriitaa ei enää ole.

Vierailija
75/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vanhemmat myi isomman asunnon ja muuttivat puolet pienempään. Pieni eläke ja eivät oikein pärjänneet laskun kanssa.

Jos joskus sieltä tulee perintöä, eipä tarvi siitä veroja maksaa.

Tekivät ns kolmiokaupam.

Vanhemmat muuttivat kaksioon, 4 h hinta 44 000, kaksion 22 000 ja kolmion 33 000.

neliöistä muutettiin kaksioon, kaksiosta muutti kokonaan pois ja uuden asunnon osti kolmion ostaja, kolmiosta muutti neliöön.

Säilytystiloihin vaihdettiin asuntokyltit, ei tarvinnut varastoja siirtää

Minun lapset opiskelee ja käy töidsä, minä eniten meillä rahaa tarttisin.

Vierailija
76/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni hokee, että lakiosan saat. Toki noin, mutta sen saa vain silloin, kun sitä hoksaa vaatia.

No se ei paljon vaadi, vain  avata suunsa   perunkirjoituksessa

Vierailija
77/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos lastenlapsia vielä syntyy lisää testamentin teon jälkeen ?

Testamenttia voi ja saa päivittää.

Vierailija
78/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko veljellä lapsia vai jääkö hän kokonaan ilman?

Vierailija
79/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä oikein ymmärrä. Itse en edes odota vanhemmilta perintöä, vaikka rikkaita ovatkin. Mähän olen itse varmaan joku 70-kymppinen kun he kuolevat, jos elävät yli 90-vuotiaiksi niinku meillä suvussa lähes kaikki. Mitä sillä perinnöllä sitten enää tekee kun toinen jalkakin on jo haudassa??😅

Vierailija
80/106 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin toivonut, että vanhempani olisivat jättäneet perinnön suoraan lapsenlapsilleen. Me lapset (meitä on 3, kaikki nyt jo yli 50-vuotiaita) olemme omassa elämässämme päässeet tilanteeseen jossa omakotitalo, kesämökki, autot jne on velattomia ja tulemme oikein hyvin toimeen omilla tuloillamme.

Sen sijaan lapsenlapset (7kpl) olivat vanhempieni kuollessa ikähaarukassa 15-27. Heille se noin 100 000€/lapsenlapsi olisi ollut aivan ihana apu.

Nyt sitten vaan siirrän saamaani perintöä lapsilleni maksamalla heidän vuokransa ja muut laskunsa. Onneksi tämän pystyy tekemään verottomasti ns elatuslahjana