Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini ilmoitti etten saa perintöä

Vierailija
27.11.2025 |

Eilen olin kahvilla äitini kanssa. Äitini on täyttämässä pyöreät 60 ensi vuonna.

Tuli puheeksi perintö, ja hän sanoi ettei jätä minulle ja veljelle mitään. Haluaa ajalla lastenlasten parasta. Hän aikoo jättää kaiken lapsilleni (2v ja 7kk.)

Olin hieman tyrmistynyt tästä. Antaa kaiken lapsenlapsille? Rahaa ja kiinteistön. Kuinka yleistä tämä on?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksoin just 46600 perintöveroa. Tuntuu että minut ryöstettiin kun äitini rahoista on maksettu jo verot. Sain perintöä  hiukan yli 300000 euroa.

Ryöstäminen on toki suhteellista. Mä olen maksanut (ja varmaan sinäkin) jo pelkkää tuloveroa monta kertaa enemmän kuin sinä tuosta perinnöstä. Töissä sentään joutuu raatamaan kuukausitolkulla joka vuosi, mutta perinnön eteen ei ole tarvinnut tehdä yhtään mitään.

Ja niin, palkanmaksajani saa rahaa asiakkailta joilla maksaa minulle palkkaa. Luuletko tosiaan, että niistä rahoista ei olisi jo moneen kertaan maksettu veroa??

Kyllä se oikea ryöstö tapahtuu ihan muista rahoista kuin perinnöistä.

Vierailija
42/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini on laatimassa testamentin missä kaikki jätetään lapsilleni. 

Ei, emme ole huonoissa väleissä. Tulemme hyvin toimeen ja asumme lyhyen automatkan päässä, jotta voimme auttaa vuoron perään. 

Äitini ei ole sairas. En tiedä miksi perintö tuli puheeksi, ja miksi jättää minut ja veljeni ilman. 

Ehkä hän ajattelee ettei kaksi aikuista tarvitse rahaa. Hän vaihtoi nopeasti aihetta.

Ap

Olet vielä nuori ja työelämässä. Ellet ole jo aloittanut, aloita sijoittaminen.

Jos et osaa itse, pankin setä/täti auttaa laittamaan homman käyntiin. Jos äitisi elää vielä pitkäänkin, ehdit kerätä itsellesi sievoisen tilin, eikä tarvi murehtia sivu suun menneitä perintöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siinä tapauksessa saat puolet siitä, mitä sinulle olisi normaalisti kuulunut. Ei syytä huoleen.

Vierailija
44/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Maksoin just 46600 perintöveroa. Tuntuu että minut ryöstettiin kun äitini rahoista on maksettu jo verot. Sain perintöä  hiukan yli 300000 euroa."

Puhut paskaa, perintöveroa menee 300 000e perinnöstä rintaperillisellä 37 700e.Sivuperinnöstä menisi tuolla summalla veroa 80 500e

Vierailija
45/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet saa testamenttaa kenelle huvittaa

Vierailija
46/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se vähän hankalaa jos on talo jota pitää alaikäisten lasten puolesta myydä tai hallinnoida. Mutta kyllähän se edunvalvojan kanssa onnistuu. Jos lapset jo aikuisia niin tätä ongelmaa ei ole.

Veljen kohtalo harmittaa enemmän. Siskon puoli saa kaiken, veli ei mitään?

Äiti saa toki testamentata mitä haluaa ja kelle haluaa. Hakisin ap:nä (ja veljenä) joka tapauksessa sen lakiosan. Loput lapsille.

Vierailija
47/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on julma äiti joka ei halua antaa mitään.

Vierailija
48/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos lastenlapsia vielä syntyy lisää testamentin teon jälkeen ?

Tiedän tapauksen, jossa kävi näin. Uusi lapsenlapsi syntyi muutaman vuoden kuluttua vaarin kuolemasta. Perintö meni testamentin mukaan yksin esikoiselle. 

Vierailija
49/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolet saa testamenttaa kenelle huvittaa

Kaiken saa testamentata kenelle huvittaa. Rintaperillisillä on oikeus saada lakiosa, joka on puolet siitä mitä muuten perisi.

Vierailija
50/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaa lopettaa se omien lasten elätys saman tien. Maksakoon elämänsä perinnöllään. Äitiin rikkoisin välit

Vierailija
51/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaa lopettaa se omien lasten elätys saman tien. Maksakoon elämänsä perinnöllään. Äitiin rikkoisin välit

Normaalit ihmiset eivät vihaa vauvojaan ja taaperoitaan. On sitä paitsi laitonta olla maksamatta alaikäistensä elätystä ja toiseksi siitä jää kiinni. Virasto kyllä valvoo mm. tapahtumia alaikäisen perinnönsaajan tiliotteella. 

Vierailija
52/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No onhan se vähän hankalaa jos on talo jota pitää alaikäisten lasten puolesta myydä tai hallinnoida. Mutta kyllähän se edunvalvojan kanssa onnistuu. Jos lapset jo aikuisia niin tätä ongelmaa ei ole.

Äiti saa toki testamentata mitä haluaa ja kelle haluaa. Hakisin ap:nä (ja veljenä) joka tapauksessa sen lakiosan. Loput lapsille.

Turhaa harmitella tuntemattomien puolesta. Entäpä jos veli on esim. peliongelmainen, rahat olisi heti käytetty.

Vierailija
53/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin 60-vuotias äitisi aikoo kuolla? Pahimmassa tapauksessa hän elää vielä 30 vuotta, jolloin lastenlapsetkin ovat aikuisia.

Vierailija
54/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toimittiin näin. Mummoni jätti äitini ja enoni perinnöttä ja perintö jaettiin minun, sisarusten ja serkkujen kesken. Ihan kiva, kun oltiin kaikki lapsenlapset parikymppisiä silloin. Sinunkin äitisi varmaan elää vielä helposti sen 20 vuotta ja ylikin, jolloin omat lapsesi ovat itsenäisen elämänsä alussa ja tarvitsevat rahaa enemmän kuin sinä.

Äitini menehtyi nopeasti oman äitinsä kuoleman jälkeen syöpään ja tällöin perintö jaettiin sisarusten kesken. Silloinkin oltiin edelleen parikymppisiä ja rahalle oli tarvetta.

Höpöhöpö, mitä satuja!! Perinnöttä voi jättää vain vakavan rikoksen takia tai jos on käyttäytynyt jotenkin poikeuksellisen törkeästi perinnönantajaa kohtaan. Ettäkö äitisi ja hänen veljensä olisi molemmat näin tehneet? Joko teillä on tietämättömät idiootit tehneet perinnönjaon tai puhut paskaa. Lakiosa kuuluu  rintaperil

Lakiosaa ei ole mikään pakko vaatia. Jos kirjoittajan äiti ja eno ovat hyväksynet testamentin eivätkä vaatineet lakiosaansa, niin täysin mahdollista. Sulle ehkä täysin mahdoton ajatus, että joku vapaaehtoisesti luopuisi rahoista lastensa hyväksi, mutta tämä on ihan normaalia, jos on kyse keski-ikäisistä taloudellisesti hyvin pärjäävistä ihmisistä.

Vierailija
55/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa harmitella tuntemattomien puolesta. Entäpä jos veli on esim. peliongelmainen, rahat olisi heti käytetty.

Ja siis sanon näin ihan omakohtaisista kokemuksista. Monikaan ei tajua että ihmiset ihan oikeasti voivat olla tosi erilaisissa tilanteissa ja silloin ei kannata antaa mitään jollekulle lapselle. Pahimmillaan se ryyppää itsensä hengiltä kun saa yhtäkkiä viinaan käytettyä 5 tonnia kuussa viidensadan sijaan. 

Vierailija
56/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lakiosa kuuluu sulle joka tapauksessa. Guugeloi lakiosa. 

Ei kuulu jos on esim. syvästi loukannut vanhempiaan, elänyt kunniattomasti tai tehnyt vakavia rikoksia. Hyvästä syystä voidaan tehdä perinnöttömäksi Suomessakin.

Vierailija
57/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välien rikkominen onkin hyvä tapa mahdollistaa perinnöttömäksi tekeminen.

Vierailija
58/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä kanssa jätän sen mitä nyt sattuu jäämään, juuri sinne minne itse haluat. Olen testamentannut omani eläinsuojelu järjestölle. Tosin tarkoitus on kyllä pyrkiä käyttämään kaikki säästöt ja sijoitukset mahdollisimman hyvin pois ennen kuolemaa, lisäksi myin jo asuntonikin pois muutama vuosi sitten. Rahoillani olen nyt jäänyt jo muutama vuosi sitten työelämästä, reissannut ympäri maailmaa, tehnyt kaikkea mukavaa ja toteuttanut OMIA haaveitani. Ja aijon jatkaa niin kauan kuin rahani riittävät, ikää 62 joten eiköhän tässä kivasti nauttiessa mene tuo loppuikä. Jos jotain jää niin ne ei mene lapsille eiväthän he ole mitään sen rahan eteen tehnyt, vaan minä ja minä haluan jättää omani sinne minne itse haluan jos siis sattuu jäämään, tässä tapauksessa siis eläinsuojelulle joka on ollut koko ikäni rakkain harrastukseni. Olen kertonut tämän lapsille ja ei heille tullut tässä mitään järkyttävää. Totesivat että asia selvä, niinhän kaikkien pitäisi tehdä, ja hekin tekevät, eli käyttää rahansa elämästä nauttimiseen ja pyrkiä hävittämään kaikki pois ennen kuolemaansa, jos jotain jää niin testamentata mihin itse haluaa. 

Vierailija
59/59 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En puhuisi sanaakaa enää perinnöstä.  Lakiosa kuuluu ap:lle joka tapauksessa.

Samaa mieltä : Jos äiti ei tiedä että lakiosan voit vaatia, antaa asian olla hiljaisuudessa 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä