Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nepsylapseni rasittaa opettajaa, mutta minkä minä sille voin?

Vierailija
27.11.2025 |

Lapsellani on autismi, ja hän on tavallisella luokalla tavallisessa koulussa. Mitään avustajaa tms hänelle ei ole myönnetty (vaikka olen pyytänyt). Kunnan mielestä hän voi hyvin olla tavallisella luokalla ilman avustajaa. Lapsi ei tee mitään pahaa muille vaan on ujo ja kiltti luokkakavereille. Mutta koska hänellä on autismi, niin hän on äärimmäisen pikkutarkka ja jumittaa kaikesta ja jankkaa opettajalle kaikesta. Ja tämä opettajaa nyt sitten rasittaa. Minkä ymmärrän. Mutta mitä minä sille voin? Opettaja soittelee minulle kotiin, että taas lapsesi juuttui jankkaamaan siitä ja tästä ja sinun äitinä pitää lopettaa lapselta tuo jankkaaminen, koulussa ei saa jumittaa eikä jankata. Mutta enhän minä voi lapsesta poistaa autismia eli autismin oireita. On pidetty neuvotteluja, joissa hoitava taho on sanonut suoraan, että lapsesta ei voi poistaa näitä asioita eikä äiti voi kasvattamalla muuttaa lasta toisenlaiseksi näiden asioiden suhteen. Silti lapsi saa opettajalta koko ajan huonoa palautetta ja wilmaan tulee jatkuvasti huonoja merkintöjä. Ja minä tosiaan niitä puheluja siitä kuinka mahdoton lapsi on, kun hän on taas häirinnyt opettajaa jankkaamisella. Mitä minun olisi oikein tarkoitus tässä tehdä? Kyllähän minä haluaisin lapselle avustajan tms, mutta kun en minä sitä voi päättää. Kunta sanoi suoraan ehdottoman ein siihen. 

Kommentit (210)

Vierailija
61/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin autistia ei voisi kasvattaa. Kiellät sen jankkaamisen niin monta kertaa, että oppii. Sano myös opettajalle, että voi suoraan komentaa olemaan hiljaa.

Kokemusta on. Lapsen kaverilla on jokin kirjohäiriö. Lupasin saattaa hänet kotiin meiltä ja koko matkan jankkasi, että hänellä oli lippis mukana. Ei ollut, minulla on tarkka näkömuisti. Jankkasi koko matkan, vaikka sanoin miten asia on. Vaati, että minun pitää etsiä se. En todellakaan etsi yhtään mitään. No kotonahan se lippis sitten oli.

Vierailija
62/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö opettaja voi tehdä lausuntoa, että lapsi ei pärjää normaalissa luokassa, jotta hänelle päästään etsimään sopivampaa luokkaa.

Etkö ymmärrä lukemaasi? Lapsi pärjää normaalissa luokassa. Opettaja ei pärjää lapsen kanssa.

Eihän pärjää, jos jää jankkaamaan asioita.

Silloin opettajan ohjeistus on riittämätön tai liian löyhä. Opettaja helpottaisi omaa työtään, jos tekisi tarkemman ohjeistuksen ettei edes sen nepsyn tarvi jäädä jankkaamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö opettaja voi tehdä lausuntoa, että lapsi ei pärjää normaalissa luokassa, jotta hänelle päästään etsimään sopivampaa luokkaa.

Jos aloitus olisi totta, lapsella olisi oma lastenneurologi eikä tätä ongelmaa olisi. Ap keksii omiaan.

Höpsis. Ei autismidiagnoosin saaneilla lapsilla, mutta niin hyväkuntoisilta että ovat tavallisessa luokassa, ole mitään omaa lastenneurologia. 

No kukas sen diagnoosin on antanut?

Lääkärit niitä yleensä antaa. Psykiatrit (tosin meilläpäin on lastenpsykiatrisella lähinnä erikoistuvia lääkäreitä, yhtään valmista psykiatria ei oo tässä useamman vuoden aikana tullut vastaan) kai yleisimmin. 

Vierailija
64/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa miksi ei voi opettaa tai vaatia käyttäytymään koulussa oikein? Tätä en ymmärrä. Kasvatuksesta se on kiinni. Ihan ilman diagnoosiakin kaikilla on persoona ja luonne, jota pitää kehittää ja hallita pärjätäkseen kodin ulkopuolella. Ei kai sille mitään tapahdu, jos on etukäteen päätetty ettei asialle aiota mitään tehdä

Tuo jankkaaminen on autismin oire. Et voi kieltää jotain sairautta sairastavalta ihmiseltä sen sairauden oireita. Ihan samoin kuin et voi kieltää parkinsonin tautia sairastavalta vapinaa, epileptikolta epilepsiakohtauksia, flunssaiselta räkää.

Jos sinusta autismi on sairaus niin miksi sitä oiretta ei hoideta? Yleensä lasta ei laiteta sairaana tai oireisena kouluun/hoitoon. 

Koska siihen ei ole hoitoa. Autismi on synnynnäinen ja pysyvä neurologinen poikkeama. 

Vierailija
65/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs luokkakaverit? Hidastuuko heidän opetuksensa? Häiriintyykö heidän koulunkäyntinsä yhden oppilaan takia liikaa?

Vierailija
66/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös opettaja voi kieltäytyä ottamasta luokkaan oppilasta josta on jatkuvasti haittaa opetukselle. Johan tossa muiden oppilaiden vanhempia alkaa kiinnostaa kun lapset jää opetusohjelmasta jälkeen. 

Omaan pienryhmään vammaiskouluun tommoset kuuluu. Yleensä nää paspotut "erityislapaet" on koulujen pihoilla niitä pahimpia kiusaajia ja pahoinpitelee muita. Vanhemmat tietenkin levittelee vaan käsiään, minkäs mä sille mahdan. 

Ei voi ope kieltäytyä. Ja ei näille autisteilla ja aadeehoodeille ole nykyään mitään omia kouluja eikä omia luokkia. Etkö ole kuullut intrgraatiosta ja inkluusiosta? Vain syvästi kehitysvammaisille on omat koulut. Mutta esim. monet autistit on älykkäitä, ei ole mitään oppimisvaikeuksia, ovat ystävällisiä muille lapsille (tai viihtyvät vain itsekseen) jne. Hyvin voivat olla tavallises

Lähettää reksin kansliaan joka kerta tai käytävään istumaan niin saa ainakin oman luokan rauhoitettua. Lopulta koulu erottaa häirikön. Vanhemmat voi antaa kotiopetusta ai mutta siinähän joutuisi itse ottamaan vastuuta. 

Ei noin saa enää tehdä. Se kiellettiin jo 2000-luvun alussa. Nykyisin ei enää pidetä kuria vaan käytetään positiivista vahvistamista.

Vierailija
67/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei lapsesi ole vammaiskoulussa? Oletko itse kenties vammainen etkä tajua?

Ei mitään asperger-tyyppisiä autisteja sellaisiin oteta. 

Vierailija
68/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsi itse tietoinen autismistaan, vai onko asia salattu lapselta? Lapsi ei tietenkään saa tehdä mitä huvittaa, mutta lapsen kuormitus, stressi ja ahdistus kasvaa äärimmilleen, jos lapsi tajuaa, että lasta ei hyväksytä sellaisena kun tämä on ja lapselta vaaditaan sellaista muuttumista, tavallaan kai jotain eheytykseen verrattavaa, jota muilta ei vaadita. Autisminkirjoon kuuluvilla riski mielenterveysongelmille, syrjäytymiselle ja työttömyydelle sekä muille vaikeuksille on muutenkin erittäin suuri eli jos tätä pystytään edes ehkäisemään tai siirtämään mahdollisimman pitkälle niin hyvä. Selkeästi vielä lasta ei kuitenkaan pitäisi altistaa tällaiseen enää yhtään enempää kuin on jo altistunut. Tilanne on siis kaksipiippuinen juttu. Tärkeää on myös muistaa, että tästä ei parannuta, eikä diagnoosi ole lapsen omaa syytä. Paljon on muitakin diagnooseja lapsille, eikä näitä lapsia kohdella näin esim. koulussa. Tosin joskus tällä palstalla oli jonkun diabetestä sairastavan lapsen äidin kirjoitus, jossa opettajan suhtautuminen oli ihan vastaavaa ja tämänkin lapsen opettaja syytti lasta ja valitti lapsesta koko ajan.

Vierailija
69/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa miksi ei voi opettaa tai vaatia käyttäytymään koulussa oikein? Tätä en ymmärrä. Kasvatuksesta se on kiinni. Ihan ilman diagnoosiakin kaikilla on persoona ja luonne, jota pitää kehittää ja hallita pärjätäkseen kodin ulkopuolella. Ei kai sille mitään tapahdu, jos on etukäteen päätetty ettei asialle aiota mitään tehdä

Tuo jankkaaminen on autismin oire. Et voi kieltää jotain sairautta sairastavalta ihmiseltä sen sairauden oireita. Ihan samoin kuin et voi kieltää parkinsonin tautia sairastavalta vapinaa, epileptikolta epilepsiakohtauksia, flunssaiselta räkää.

Jos sinusta autismi on sairaus niin miksi sitä oiretta ei hoideta? Yleensä lasta ei laiteta sairaana tai oireisena kouluun/hoitoon. 

Koska siihen ei ole hoitoa. Au

Siinä tapauksessa on vanhempien vastuulla hoitaa se oma kasvatustyönsä, esim hankkii jankkaajalle toimintaterapiaa. Opettajan tulisi tehdä lasu. Ehkä ap heräisi vihdoinkin. 

Vierailija
70/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas se klassinen, että jos lapselle on hankittu nepsyn status niin sitten lasta ei muka pysty kasvattamaan mitenkään koska aivokemia sanelee nepsyn käyttäytymisen...

Ei sitä nepsyn statusta noin vain tilata, pitkälliset tutkimukset pitää olla diagnoosin pohjana.

Käytännön kokemukset osoittavat päinvastaista. Lisäksi diagnoosien määrissä on eri hv-alueiden välillä hyvin suuria eroja.

Ei pidä paikkaansa autismin kirjon kohdalla. Sotket ehkä ADHD:hen. 

Vierailija
71/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs luokkakaverit? Hidastuuko heidän opetuksensa? Häiriintyykö heidän koulunkäyntinsä yhden oppilaan takia liikaa?

Tottakai. Tämähän on uusi normaali ihanan inklusiivisessa peruskoulussamme. Yhdelle jankataan, muut odottelevat. Tällä Suomi nousuun.

Vierailija
72/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetele remmillä. Oppiipahan olemaan

Vierailija
73/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida tietää autismista mitään? Tuo on sama kuin sanoisit, että ei se skitsofreenikko saa puhua outoja tai sokea esittää, ettei näe ja pitää vaan lopettaa outous ja katsoa tarkemmin. 

Eri, mutta itse olen saanut autismidiagnoosin aikuisena, kun selviteltiin toistuvaa työuupumusta. Koska en lapsena ja nuorena tiennyt että olen autisti, eikä muutkaan tienneet, niin minulta vaadittiin samaa kuin muiltakin. Aika pitkälle se onnistui, enkä ole mitenkään varma olisiko ollut hyvä jos olisi vaan todettu että tuo ei voi tuolle mitään sen enempää kuin epilepsiakohtausta kärsivä syljen erittymiselleen. 

Ehkä olen suht lievästi autistinen, mutta kyllä mun oli opittavissa tiedostamaan omia impulssejani, ja hillitsemään niitä sen mukaan, minkä olin oppinut että ei ole hyväksyttävää. Ainakin tilanteessa missä en ole ylikuormitttunut pahasti. Koulut meni hyvin ilman tukitoimia, maisteriksi asti luin. Toinen puoli lanttia toki on se, että se jatkuva itsetarkkailu ja itsekontrolli, kaikki maskaaminen, johtivat sitten hektisessä työelämässä toistuviin loppuunpalamisiin. Jouduin tästä syystä vaihtamaan vähemmän sosiaalista kanssakäymistä vaativiin teknisiin tehtäviin.

Vierailija
74/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös opettaja voi kieltäytyä ottamasta luokkaan oppilasta josta on jatkuvasti haittaa opetukselle. Johan tossa muiden oppilaiden vanhempia alkaa kiinnostaa kun lapset jää opetusohjelmasta jälkeen. 

Omaan pienryhmään vammaiskouluun tommoset kuuluu. Yleensä nää paspotut "erityislapaet" on koulujen pihoilla niitä pahimpia kiusaajia ja pahoinpitelee muita. Vanhemmat tietenkin levittelee vaan käsiään, minkäs mä sille mahdan. 

Ei, tutkimusten mukaan autismin kirjolla olevat lapset tulevat erittäin todennäköisesti kiusatuiksi, eli sulla on ihan nurinpäin nyt kuvitelmasi. 

Vierailija
75/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai. Tämähän on uusi normaali ihanan inklusiivisessa peruskoulussamme. Yhdelle jankataan, muut odottelevat. Tällä Suomi nousuun.

Luojan kiitos oma ainut lapseni on jo aikuinen. Ihan sairasta nykymeno. Tarkkikset ja apukoulut takaisin. 

Vierailija
76/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että opettaja jumittaa ja jankkaa.

AP voisi sanoa opettajalle, että ei jaksaisi jankata tätä samaa asiaa jatkuvasti. Jos lapsi pystyisi pudottamaan autismin oireet halutessaan pois, niin silloin hän ei olisi autisti. Mutta koska hän on autisti, ei hän pysty sitä tekemään.

Sitten muistuttaisin siitä, että lapsella on oikeus saada tukea kouluun. Voisin vielä lisätä, että jos tämä lapsen oireisiin jumiutuminen ja niistä jankuttaminen ei lopu ja tuki loistaa poissaolollaan niin teen valituksen AVIin.

Vierailija
77/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin äiti on masentunut kuin vammaiselle ei saada neurologia mistään. 

Vierailija
78/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa on vanhempien vastuulla hoitaa se oma kasvatustyönsä, esim hankkii jankkaajalle toimintaterapiaa. Opettajan tulisi tehdä lasu. Ehkä ap heräisi vihdoinkin. 

Sä et nyt tiedä näistä asioista mitään. Se toimintaterapeutti antaisi todennäköisimmin sinne koululle neuvoja, miten helpottaa siirtymiä jne. lapsen kohdalla. 

Vierailija
79/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puheluja? Onpa opella aikaa.

Jos tämä nyt pitää paikkansa, sano opettajalle vielä kerran, että et voi auttaa. Ja sano, että et halua soittoja kuin hätätilanteessa. Eli ope käyttäköön Wilmaa. Lopeta puheluihin vastaaminen. Lue Wilma-viestit vain esim. kerran viikossa ja opettele olemaan reagoimatta kaikkeen.

Mikäli opettaja ei toimi näin, ota yhteyttä hänen esimieheensä.

T. Ope, joka ei tosiaankaan jaksa soitella mihinkään, jos ei ole pakko

Juuri näin. Sanot rehtorille, että opettaja häiriköi sun elämää. Asia on jo selvitetty opelle, joten mitään syytä soitteluun ei ole. Jos rehtorikaan ei saa opea aisoihin niin yhteys vielä ylemmäs. Itse tekisin vaikka rikosilmoituksen kotirauhan häirinnästä, että saisin loppumaan. Open toiminta on asiatonta. 

Onko kaikkien alapeukuttajien mielestä asiallista, että tää ope soittaa koko ajan sairaudesta, jota vanhempi ei voi muuttaa? Eikö se ole häiriköintiä?

Vierailija
80/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nykyään lähes kaikilla suomalais lapsilla on joku diagnoosi?