Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nepsylapseni rasittaa opettajaa, mutta minkä minä sille voin?

Vierailija
27.11.2025 |

Lapsellani on autismi, ja hän on tavallisella luokalla tavallisessa koulussa. Mitään avustajaa tms hänelle ei ole myönnetty (vaikka olen pyytänyt). Kunnan mielestä hän voi hyvin olla tavallisella luokalla ilman avustajaa. Lapsi ei tee mitään pahaa muille vaan on ujo ja kiltti luokkakavereille. Mutta koska hänellä on autismi, niin hän on äärimmäisen pikkutarkka ja jumittaa kaikesta ja jankkaa opettajalle kaikesta. Ja tämä opettajaa nyt sitten rasittaa. Minkä ymmärrän. Mutta mitä minä sille voin? Opettaja soittelee minulle kotiin, että taas lapsesi juuttui jankkaamaan siitä ja tästä ja sinun äitinä pitää lopettaa lapselta tuo jankkaaminen, koulussa ei saa jumittaa eikä jankata. Mutta enhän minä voi lapsesta poistaa autismia eli autismin oireita. On pidetty neuvotteluja, joissa hoitava taho on sanonut suoraan, että lapsesta ei voi poistaa näitä asioita eikä äiti voi kasvattamalla muuttaa lasta toisenlaiseksi näiden asioiden suhteen. Silti lapsi saa opettajalta koko ajan huonoa palautetta ja wilmaan tulee jatkuvasti huonoja merkintöjä. Ja minä tosiaan niitä puheluja siitä kuinka mahdoton lapsi on, kun hän on taas häirinnyt opettajaa jankkaamisella. Mitä minun olisi oikein tarkoitus tässä tehdä? Kyllähän minä haluaisin lapselle avustajan tms, mutta kun en minä sitä voi päättää. Kunta sanoi suoraan ehdottoman ein siihen. 

Kommentit (210)

Vierailija
201/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle 90-luvullakaan mitään "rajoja" laitettu, vaan räjähdeltiin satunnaisesti. Huonosti sai käyttäytyä, mutta hirveä räyhä seurasi siitä, jos esimerkiksi maitoa läikähti vahingossa lattialle. Ehkä siksi minusta tuli tällainen k-pää kuin olen. Minä olen julma kostaja, ja olette ansainneet minut.

Vierailija
202/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Tekosyistä siinä on kyse. Autismi on äärimmäinen uhriutumisen muoto missä yksilöltä poistetaan lähes kaikki vastuu omasta käytöksestään. Juuri siksi diagnoosit ovat niin suosittuja." 

Tämän kirjoittaja! Tervetuloa katsomaan autisteja, joilla se on sieltä kirjon pahimmasta päästä ja ottamaan niiltä pataan! T. Hoitaja

Ja siihen väliin mahtuu laaja kirjo eri tasoisia autisteja. Niitä, jotka pystyy elämään normaalia elämää ja sit jotka tarvii enemmän tukea ym.

Täysin normaali ihminen haluaa identifioida itsensä autistiksi ja vetoaa siihen, että koska joku vaikeavammainen on sitä niin kyllä hänelläkin on oikeus olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" Tekosyistä siinä on kyse. Autismi on äärimmäinen uhriutumisen muoto missä yksilöltä poistetaan lähes kaikki vastuu omasta käytöksestään. Juuri siksi diagnoosit ovat niin suosittuja." 

Tämän kirjoittaja! Tervetuloa katsomaan autisteja, joilla se on sieltä kirjon pahimmasta päästä ja ottamaan niiltä pataan! T. Hoitaja

Ja siihen väliin mahtuu laaja kirjo eri tasoisia autisteja. Niitä, jotka pystyy elämään normaalia elämää ja sit jotka tarvii enemmän tukea ym.

Täysin normaali ihminen haluaa identifioida itsensä autistiksi ja vetoaa siihen, että koska joku vaikeavammainen on sitä niin kyllä hänelläkin on oikeus olla.

Voi kuinka olet viisas. Ettet olisi ihan oikein peruskoulun opettaja?

Vierailija
204/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapsi on ujo ja kiltti". Itselle tulee mieleen, että koko ajan häntä kritisoimalla ope tekee hänestä entistä ujomman, mutta vihaisen. Voi kun lapse saisi kasvaa rauhassa.  

Vierailija
205/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lapsesi kotikouluun.

Ihmisiä ovat opettajatkin, eivätkä mitään käveleviä Ensyclopedioita. Jos lapsesi on tiedonhaluinen, niin hanki vaikka tietosanakirjasarja tai laita lapsesi nettiin tutustumaan, mihin haluaakin tutustua.

Koko muu luokka kärsii, jos nepsylapsesi kyselee; "miksi ketulla on häntä, miksi se on punainen, miksi sen hännänpää on valkoinen, miksi sillä on neljä jalkaa...."

Opeta sinä itse lapseasi, kysy mitä Hän haluaa tietää.

Älä laita kaikkea opettajan niskaan, hänellä on luokallinen muitakin lapsia opetettavanaan.

Oma lapsesi on rasite koko luokalle, koko koululle, jos et tee itse yhtään mitään.

Koita nyt edes itse tehdä asialle jotain.

Ällöttää tollaset puolivammaiset aikuiset, jotka ei tee mitään yhteistyötä muiden kanssa ja syyttävät muita, kun eivät ole osanneet kasvattaa omaa lastaan.

Vaikka olisi kuinka adhd ja nepsy, niin kyllä hekin oppivat jotain. muttei se koulun opettajan ylikuormittaminen auta asiaan yhtään.

Ole itse se yhteistyökykyinen aikuinen, äläkä vingu opettajan saamattomuudesta. se nimittäin ei ole saamattomuutta.

per...le

Olet ällötys.

Ota itseäsi nyt niskasta kinni!!!!!

Vierailija
206/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota lapsesi kotikouluun.

Ihmisiä ovat opettajatkin, eivätkä mitään käveleviä Ensyclopedioita. Jos lapsesi on tiedonhaluinen, niin hanki vaikka tietosanakirjasarja tai laita lapsesi nettiin tutustumaan, mihin haluaakin tutustua.

Koko muu luokka kärsii, jos nepsylapsesi kyselee; "miksi ketulla on häntä, miksi se on punainen, miksi sen hännänpää on valkoinen, miksi sillä on neljä jalkaa...."

Opeta sinä itse lapseasi, kysy mitä Hän haluaa tietää.

Älä laita kaikkea opettajan niskaan, hänellä on luokallinen muitakin lapsia opetettavanaan.

Oma lapsesi on rasite koko luokalle, koko koululle, jos et tee itse yhtään mitään.

Koita nyt edes itse tehdä asialle jotain.

Ällöttää tollaset puolivammaiset aikuiset, jotka ei tee mitään yhteistyötä muiden kanssa ja syyttävät muita, kun eivät ole osanneet kasvattaa omaa lastaan.

Vaikka olisi kuinka adhd ja nepsy, niin kyllä hekin opp

Kiva nimitellä toisia "ällötyksiksi" sen takia, että koulussa on oppilaita, jotka kehtaavat häiritä toisten lorvimista ja sometusta turhilla kysymyksillä, eivätkä aina tottele ensimmäisellä kerralla. Tuo on kyllä melkoinen Peak Akava.

Vierailija
207/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala valittamaan kunnalle. Soita tarpeeks monta puhelua. Jos luovutat noin helposti niin ei niiden tarvitse tehdä mitään. Käske sitä opettajaakin ja vaikka rehtoria soittamaan kunnalle ja vaatimaan avustajaa oppilaalle. Painosta ja hiillosta, kirjoita facebook ryhmään asiasta.

Tsemppiä!

Vierailija
208/210 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsesi on noin jumissa, niin sitten erityisluokka on oikea paikka. Itse olen erityisluokanopettaja ja on tosi vaikea välillä jaksaa noita autismin kirjolla olevia. Mitään joustoa ei ajattelussa ole ja kaikenlainen luova toiminta on täysin out.  Nämä autistit jankutuksineen aiheuttaa muissakin oppilaissa ärsyyntymistä, mutteivat sano sitä ääneen. 

Tämä on juuri se ongelma, kun samaan luokkaan laitetaan heikot, autistit ja älykkäät häiriköt. Pitäisi olla luokilla profiili. 

Please kerro että trollaa, etkä oikeasti ole autistien kanssa työskentelevä erityisopettaja! 

Vierailija
209/210 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi lapsi tuhoaa luokallisen oppilaita. Kas kun muut vanhemmat eivät ole aloittaneet kapinaa.

Ei ole lapsen vika, jos koululaitos ei osaa ottaa erilaisia oppijoita huomioon tai jos opettajalla ei ole ammattitaitoa ymmärtää (tai ottaa selville) miten hänen nepsyoppilaansa toimii parhaiten. 

Vierailija
210/210 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nykyään lähes kaikilla suomalais lapsilla on joku diagnoosi?

Siksi koska vanhemmilla ja opettajilla ei ole enää muita keinoja vaikuttaa hankalien lasten käytökseen kuin lääkitys. Perinteinen kasvatus rangaistuksineen luokitellaan nykyään väkivallaksi.

Autismiin ei ole mitään lääkitystä. 

Suurin osa nepsydiagnoosin saaneista on aivan tavallisia ihmisiä. Diagnoosi poistuu jos lääkäri päättää diagnoosin purkamisesta.

Kaikkia luonteenpiirteitä ei ole tarvetta

Ongelmahan on siinä, etät ns. nolmit eivät yksinkertaisesti kykene hahmottamaan tai ymmärtämäänn nepsyihmisen laajempaa tapaa ajatella ja olla ja kun koko ajan lähellä on joku, joka kykenee ajattelemaan laajemmin, niin tokihan se koetaan uhkana ja siihen ärsyynnytään. 

maailma voisi olla erilainen, jos tekisimmekin nolmiudesta diagnoosin ja pistettäisiin nepsyt ohjaamana nolmeja. voisi toimia paremmin