Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nepsylapseni rasittaa opettajaa, mutta minkä minä sille voin?

Vierailija
27.11.2025 |

Lapsellani on autismi, ja hän on tavallisella luokalla tavallisessa koulussa. Mitään avustajaa tms hänelle ei ole myönnetty (vaikka olen pyytänyt). Kunnan mielestä hän voi hyvin olla tavallisella luokalla ilman avustajaa. Lapsi ei tee mitään pahaa muille vaan on ujo ja kiltti luokkakavereille. Mutta koska hänellä on autismi, niin hän on äärimmäisen pikkutarkka ja jumittaa kaikesta ja jankkaa opettajalle kaikesta. Ja tämä opettajaa nyt sitten rasittaa. Minkä ymmärrän. Mutta mitä minä sille voin? Opettaja soittelee minulle kotiin, että taas lapsesi juuttui jankkaamaan siitä ja tästä ja sinun äitinä pitää lopettaa lapselta tuo jankkaaminen, koulussa ei saa jumittaa eikä jankata. Mutta enhän minä voi lapsesta poistaa autismia eli autismin oireita. On pidetty neuvotteluja, joissa hoitava taho on sanonut suoraan, että lapsesta ei voi poistaa näitä asioita eikä äiti voi kasvattamalla muuttaa lasta toisenlaiseksi näiden asioiden suhteen. Silti lapsi saa opettajalta koko ajan huonoa palautetta ja wilmaan tulee jatkuvasti huonoja merkintöjä. Ja minä tosiaan niitä puheluja siitä kuinka mahdoton lapsi on, kun hän on taas häirinnyt opettajaa jankkaamisella. Mitä minun olisi oikein tarkoitus tässä tehdä? Kyllähän minä haluaisin lapselle avustajan tms, mutta kun en minä sitä voi päättää. Kunta sanoi suoraan ehdottoman ein siihen. 

Kommentit (210)

Vierailija
41/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa miksi ei voi opettaa tai vaatia käyttäytymään koulussa oikein? Tätä en ymmärrä. Kasvatuksesta se on kiinni. Ihan ilman diagnoosiakin kaikilla on persoona ja luonne, jota pitää kehittää ja hallita pärjätäkseen kodin ulkopuolella. Ei kai sille mitään tapahdu, jos on etukäteen päätetty ettei asialle aiota mitään tehdä

Tuo jankkaaminen on autismin oire. Et voi kieltää jotain sairautta sairastavalta ihmiseltä sen sairauden oireita. Ihan samoin kuin et voi kieltää parkinsonin tautia sairastavalta vapinaa, epileptikolta epilepsiakohtauksia, flunssaiselta räkää.

Jos sinusta autismi on sairaus niin miksi sitä oiretta ei hoideta? Yleensä lasta ei laiteta sairaana tai oireisena kouluun/hoitoon. 

Tottakai lapset laitetaan kroonisissa sairauksissa ja vammoissa kouluun ihan samalla lailla kuin aikuiset kroonisesti sairaat käyvät töissä. Sulla ei kai ola tietoa kroonisista sairauksista ylipäänsä. Sellaisista kuin nivelreuma, kilpirauhasen liika/tai vajaatoiminta, astma, diabetes tai lättäjalka. Jopa syöpäsairaat käyvät töissä ja koulussa kroonisissa vaiheissa. Ei nämä estä sitä mitenkään.

Vierailija
42/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:Rehtoriin yhteydenotto voi kyllä auttaa, mutta ei open valitukset välttämättä turhia ole. Ne pitäisi vaan kohdistaa sellaiselle taholle, joka pystyy vaikuttamaan siihen, että lapsi saa tarvitsemansa tuen ja opetuksen eikä pakottaa pärjäämään normaaliopetuksessa ilman mitään.

osa siitä tuesta tosin on, aina, että myös ympäristöä muokataan eli opettaja ottaa selvää oikeista ja nepsyillekin sopivista opetustavoista ja ottaa ne käyttöön.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mä arvaan, tää on taas yksi niistö opettajista, jotka eivät suostu pieneenkään lisäkouluttautumiseen itse, ei suostu osallistumaan edes silloin kun hoitotaho tulisi koululle puhumaan opetustavoista, jotka sopisi sekä tavislapsille että nepsyille - pienistä kikoista, jotka tekisivät elämän kaikille helpommaksi. Mutta ei , opettaja ei voi suostua edes ajattelemaan niitä, koska hän on sentään maisteri, jo koulunsa käynyt ja jos hän ei jotain tiedä, sitä ei tarvitse tietää.

Vierailija
44/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tolle mitää voi tehä

Vierailija
45/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autismia ei saa eikä pidä poistaa lapsesta. Mutta on hyvä opettaa lasta tuleman toimeen autisminsa kanssa erilaisissa ympäristöissä. Tosin myös sitä opettajaa voi opettaa tulemaan toimeen autistisen lapsen kanssa.

Jumittamisen kohdalla on yksi hyvä keino, jolla sen saa lähes aina loppumaan. Se on siirtymätilanteiden valmistelu. Jos opettaja sanoo aina etukäteen, että n kahden minuutin päästä siirrytään seuraavaan vaiheeseen tai huomenna toimitaan näin, jumitus lakkaa. Autisti ei pysty yhtäkkisiin muutoksiin, ja ennakoimattomat tilanteet ovat heille hankalia, mutta opettajan on todella helppo muuttaa ne lähes kaikki täysin ennakoiduiksi ihan yksinkertaisella tavalla: sanomalla etukäteen, että kohta tulee muutos ja millainen muutos.

no juu, sehän ei tosian auta, että autistille sanoo, ettei saa jankata turhista. Hän ei tiedä, milloin jankaa eikä ne asiat hänen mielestään ole turhia. Sen sijaan tässä pitää ryhtyä salapoliisi

Nämä ovat oikeasti hyviä neuvoja. Kirjoittaja lienee joko autistisen lapsen vanhempi tai joku asiaan vihkiytynyt silta/sosiaalityöntekijä

Vierailija
46/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli lapsesi on pikku vanha jolla ei ole käytöstapoja eikä ole opetettu kotona milloin lopettaa se jankkaus. Autisti oppii myös ja on pakko oppia sietämään sekin ettei voi jäädä jankkaamaan, sen voi opettaa että on hiljaa vaikka kuinka jumittaisi. Terveisin autistin äiti 

Vierailija
47/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas se klassinen, että jos lapselle on hankittu nepsyn status niin sitten lasta ei muka pysty kasvattamaan mitenkään koska aivokemia sanelee nepsyn käyttäytymisen...

Ei sitä nepsyn statusta noin vain tilata, pitkälliset tutkimukset pitää olla diagnoosin pohjana.

Käytännön kokemukset osoittavat päinvastaista. Lisäksi diagnoosien määrissä on eri hv-alueiden välillä hyvin suuria eroja.

Vierailija
48/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vammaisille tarvis kyllä olla omat pienryhmänsä.

Vierailija
49/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö opettaja voi tehdä lausuntoa, että lapsi ei pärjää normaalissa luokassa, jotta hänelle päästään etsimään sopivampaa luokkaa.

Etkö ymmärrä lukemaasi? Lapsi pärjää normaalissa luokassa. Opettaja ei pärjää lapsen kanssa.

Eihän se pärjää kun kerran jumittaa joka käänteessä ja häiriköi opetusta. Muut oppilaat kärsii opettajan lisäksi. Ei tollaset kuulu normaaliin luokkaan ja siinä se. Ap voi ottaa kakaransa kotikouluun ja ottaa vastuuta pershetelmästään. Jos olisin tuo ope niin joka jankkauksesta ja opetuksen häiritsemisestä kakara lähtisi rehtorin puhutteluun. Niin kauan kunnes todetaan virallisesti ettei se ole sillä tasolla että pärjää normaalissa opetuksessa. 

Vierailija
50/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vammaisille tarvis kyllä olla omat pienryhmänsä.

Vammaisille on omat koulut. Etkö tiennyt?

Vierailija
51/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ei ymmärrä autistista lasta. Ope peilin eteen miettimään voisiko muuttaa omaa asennoitumistaan lapseen. 

Kyllä.Kouluilla ei ole tietämystä.Helposti yrittävät samaan muottiin kaikki.

Vierailija
52/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autismia ei saa eikä pidä poistaa lapsesta. Mutta on hyvä opettaa lasta tuleman toimeen autisminsa kanssa erilaisissa ympäristöissä. Tosin myös sitä opettajaa voi opettaa tulemaan toimeen autistisen lapsen kanssa.

Jumittamisen kohdalla on yksi hyvä keino, jolla sen saa lähes aina loppumaan. Se on siirtymätilanteiden valmistelu. Jos opettaja sanoo aina etukäteen, että n kahden minuutin päästä siirrytään seuraavaan vaiheeseen tai huomenna toimitaan näin, jumitus lakkaa. Autisti ei pysty yhtäkkisiin muutoksiin, ja ennakoimattomat tilanteet ovat heille hankalia, mutta opettajan on todella helppo muuttaa ne lähes kaikki täysin ennakoiduiksi ihan yksinkertaisella tavalla: sanomalla etukäteen, että kohta tulee muutos ja millainen muutos.

no juu, sehän ei tosian auta, että autistille sanoo, ettei saa jankata turhista. Hän ei tiedä, milloin jankaa eikä ne asiat hänen mielestään ole tu

Olen itse autisminkirjon diagnoosin vasta aikuisena saanut. Olen jo monta kertaa aikaisemmin samaa tälle palstalle kirjoittanut. Noista siirtymistä ja yllättävistä tilanteista voin omalta kohdaltani sanoa sen verran, että vaikka käyn noita tilanteita läpi mielessäni etukäteen kun panikoin ja pelkään sosiaalisia tilanteita niin silti nämä tilanteet menevät lähes aina pieleen. Näitä on esim. jo sinällään ihan tavalliset, mutta arjestani kuitenkin poikkeavat asioinnit jossakin kaupassa, virastossa, palvelussa, jonkun asian selvittäminen esim. tuotteen palautus, jossa joutuu kommunikoimaan ihmisen kanssa. Sitten kun tämä menee pieleen kynnys joutua tällaiseen tilanteeseen ja sen panikointi kasvaa entisestään. Tajuan toki olevani ei toivottu henkilö joka paikkaan, mutta en kuitenkaan voi täysin eristäytyä.

Vierailija
53/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös opettaja voi kieltäytyä ottamasta luokkaan oppilasta josta on jatkuvasti haittaa opetukselle. Johan tossa muiden oppilaiden vanhempia alkaa kiinnostaa kun lapset jää opetusohjelmasta jälkeen. 

Omaan pienryhmään vammaiskouluun tommoset kuuluu. Yleensä nää paspotut "erityislapaet" on koulujen pihoilla niitä pahimpia kiusaajia ja pahoinpitelee muita. Vanhemmat tietenkin levittelee vaan käsiään, minkäs mä sille mahdan. 

Vierailija
54/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi tuollaisessa tilanteessa ei sitten myönnetä avustajaa. Voisi jankata sille avustajalle eikä opelle.

Vierailija
55/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös opettaja voi kieltäytyä ottamasta luokkaan oppilasta josta on jatkuvasti haittaa opetukselle. Johan tossa muiden oppilaiden vanhempia alkaa kiinnostaa kun lapset jää opetusohjelmasta jälkeen. 

Omaan pienryhmään vammaiskouluun tommoset kuuluu. Yleensä nää paspotut "erityislapaet" on koulujen pihoilla niitä pahimpia kiusaajia ja pahoinpitelee muita. Vanhemmat tietenkin levittelee vaan käsiään, minkäs mä sille mahdan. 

Ei voi ope kieltäytyä. Ja ei näille autisteilla ja aadeehoodeille ole nykyään mitään omia kouluja eikä omia luokkia. Etkö ole kuullut intrgraatiosta ja inkluusiosta? Vain syvästi kehitysvammaisille on omat koulut. Mutta esim. monet autistit on älykkäitä, ei ole mitään oppimisvaikeuksia, ovat ystävällisiä muille lapsille (tai viihtyvät vain itsekseen) jne. Hyvin voivat olla tavallisessa luokassa. 

Vierailija
56/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ei ymmärrä autistista lasta. Ope peilin eteen miettimään voisiko muuttaa omaa asennoitumistaan lapseen. 

Miksi open pitäisi "ymmärtää" nuppivikasta kakaraa? Open homma on opettaa, ei toimia mielenterveyshoitajana. Se on ihan eri ammattiryhmä. Kerros vielä onko mielestäsi oikein että luokan 20 muuta oppilasta jää omilleen jos open koko aika menee yhden pipipään kaitsemiseen. Ei tollaset kuulu normaaliin luokkaan, ja siinä se. 

Vierailija
57/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi ope kieltäytyä. Ja ei näille autisteilla ja aadeehoodeille ole nykyään mitään omia kouluja eikä omia luokkia. Etkö ole kuullut intrgraatiosta ja inkluusiosta? Vain syvästi kehitysvammaisille on omat koulut. Mutta esim. monet autistit on älykkäitä, ei ole mitään oppimisvaikeuksia, ovat ystävällisiä muille lapsille (tai viihtyvät vain itsekseen) jne. Hyvin voivat olla tavallisessa luokassa. 

Joka neljännellä lapsella on joku nepsydiagnoosi (yleisimpänä adhd) joten pitäisi olla tosi isot erityiskoulut.

Vierailija
58/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö opettaja voi tehdä lausuntoa, että lapsi ei pärjää normaalissa luokassa, jotta hänelle päästään etsimään sopivampaa luokkaa.

Jos aloitus olisi totta, lapsella olisi oma lastenneurologi eikä tätä ongelmaa olisi. Ap keksii omiaan.

Höpöhöpö. Missä ihmeessä autistisilla lapsilla on oma lastenneurologi? Ja miten se koulun tilanteeseen vaikuttaisi? 

Vierailija
59/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähettää reksin kansliaan joka kerta tai käytävään istumaan niin saa ainakin oman luokan rauhoitettua. Lopulta koulu erottaa häirikön. Vanhemmat voi antaa kotiopetusta ai mutta siinähän joutuisi itse ottamaan vastuuta. 

Vierailija
60/210 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tottakai lapset laitetaan kroonisissa sairauksissa ja vammoissa kouluun ihan samalla lailla kuin aikuiset kroonisesti sairaat käyvät töissä. Sulla ei kai ola tietoa kroonisista sairauksista ylipäänsä. Sellaisista kuin nivelreuma, kilpirauhasen liika/tai vajaatoiminta, astma, diabetes tai lättäjalka. Jopa syöpäsairaat käyvät töissä ja koulussa kroonisissa vaiheissa. Ei nämä estä sitä mitenkään."

Tähän vastaan, että noiden kaikkien dignoosien oireet yleensä hoidetaan ja lääkitään. Nämä eivät häiritse muiden opetusta tai työskentelyä. Jos oireet on pahat niin silloin ollaan sairauslomalla. Ongelma on siinä, että koko luokan tai työyhteisön toiminta ei voi pyöriä yhden sairauden ympärillä, vaikka niitä joillain mukautuksilla voidaan helpottaa.