Pakko avautuu tänne, näin lääkärinä suoraan sanoen vit..ttaa potilaat jotka tulee vastaanotolle tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa!
Olen pitkän uran tehnyt lääkäri perusterveydenhuollossa. 90 luvulla oli oma ryhmänsä potilaat, jotka oli lukenut Suomalainen lääkäri kirjan ja tulivat varman valmiin diagnoosin kanssa vastaanotolle. No, sitten meni aikaa kunnes alkoi tulla näitä google diagnoosin kanssa tulevia. Aivan kerrassaan rasittava ryhmä. Ei millään meinaa uskoa, että ovat terveitä ja vaikka huimaus johtuukin vain ihan niska ja hartialihaksista vaan vaativat päästä kalliisiin erikoistutkimuksiin ja neurologille , monesti osaavat vielä nimetä tutkimukset . Mutta nyt ihan vuoden sisällä alkanut tulla näitä tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa tulevia potilaita , ja olenkin huomannut että diagnoosissa on monesti ihan perääkin ja tietää paremmin kuin minä! Aivan mahtavaa, siis mihin mun 7 vuoden koulutusta enää tarvitaan, hitto kun kone tekee diagnoosit paremmin kuin mä, ainoo mitä se ei osaa on TPR. Siihen tarvitaan sormet. Onneksi vielä.
Kommentit (236)
Yleislääkärit eivät mitenkään voi tietää kaikista sairauksista ja sopivista lääkkeistä kaikkea, kun tietomäärä on niin valtava. Välillä potilas itse tietää paljon paremmin omasta vaivastaan ja mahdollisista hoitokeinoista googlettelun ja tekoälyn käytön avulla. Itse olen parikin kertaa ehdottanut lääkärille tietyn hoitomuodon kokeilemista, jota hän ei oma-aloitteisesti ottanut puheeksi, mutta kysymällä suostui.
Moni lääkäri ei ole kovin välkky eikä osaa ajatella ja tehdä itse diagnoosia. Joudun itse googlettamaan oireeni, pohtimaan mitkä vaihtoehdot voisivat selittää vaivani ja kertomaan sen lääkärille. Täytyykin jatkossa hyödyntää tekoälyä tässä. Joskus harvoin kohtaa älykkään lääkärin, joka hallitsee työnsä etten joudu tuohon turvautumaan.
Golden days before they end...vai mitä. 😉
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly vähentää lääkärien tarvetta. Tuolla väitettiin, ettei ai ota kudosnäytettä ja lähetä sitä patologille tutkittavaksi..no joo, pointti onkin, että se korvaa sen patologin.
Kysyin tekoälyltä patologin työstä, vain osa tuosta on sellaista jonka tekoäly voisi edes kuvitteelisesta korvata. Taitaa kulua vielä ainakin muutama vuosi ennen kuin tekoäly esimerkiksi suorittaa ruumiinavauksen.
"Patologin työnkuvaan kuuluu sairauksien diagnosointi tutkimalla potilaiden kudos- ja solunäytteitä mikroskoopilla sekä lääketieteellisten ruumiinavausten tekeminen kuolinsyyn selvittämiseksi. Työhön kuuluu näytteiden laboratorioanalyysi, tulosten tulkinta ja lausuntojen antaminen hoitaville lääkäreille, jotka perustavat hoidon patologin diagnoosiin. Patologit tekevät myös yhteistyötä muiden erikoisalojen lääkärien kanssa ja voivat osallistua tutkimustyöhön.
Keskeiset tehtävät
Kudos- ja solunäytteiden analysointi:
Patologin päätehtävä on tutkia elävien potilaiden laboratorioon toimitettuja kudos- ja solunäytteitä mikroskoopin avulla.
Diagnostisen lausunnon antaminen:
Patologi antaa diagnoosilausunnon, joka auttaa hoitavaa lääkäriä suunnittelemaan potilaan hoitoa.
Ruumiinavausten tekeminen:
Patologi tekee lääketieteellisiä ruumiinavauksia kuolinsyyn selvittämiseksi, jos kuoleman on tiedetty johtuneen sairaudesta.
Yhteistyö ja kokoukset:
Patologit osallistuvat tapauskokouksiin ja tekevät tiivistä yhteistyötä muiden lääkärien, kuten kirurgien, kanssa. Esimerkiksi leikkauksen aikana voidaan tehdä pikaleikkeitä, jotta kirurgi saa nopeasti tietoa syöpäkasvaimen levinneisyydestä.
Tieteellinen tutkimus:
Monet patologit osallistuvat tutkimustyöhön diagnosointityön ohella.
Erikoistuminen:
Erikoistumisvaiheessa voi syventyä tietyille alueille, kuten ihopatologiaan, lastenpatologiaan tai neuropatologiaan. "
Vierailija kirjoitti:
Et ole lääkäri. Se näkyy xxxxxxx. mutta jotakuinkin tuo on todellisuutta.
Niinpä, lääkäreillä on ihan omat saittinsa, ei ne tuu tänne.
Höpöhöpö, lääkäri muka. Myötä häpeä näiden aloitusten takia. Missä esiinnytään toisena kuin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly vähentää lääkärien tarvetta. Tuolla väitettiin, ettei ai ota kudosnäytettä ja lähetä sitä patologille tutkittavaksi..no joo, pointti onkin, että se korvaa sen patologin.
Kysyin tekoälyltä patologin työstä, vain osa tuosta on sellaista jonka tekoäly voisi edes kuvitteelisesta korvata. Taitaa kulua vielä ainakin muutama vuosi ennen kuin tekoäly esimerkiksi suorittaa ruumiinavauksen.
"Patologin työnkuvaan kuuluu sairauksien diagnosointi tutkimalla potilaiden kudos- ja solunäytteitä mikroskoopilla sekä lääketieteellisten ruumiinavausten tekeminen kuolinsyyn selvittämiseksi. Työhön kuuluu näytteiden laboratorioanalyysi, tulosten tulkinta ja lausuntojen antaminen hoitaville lääkäreille, jotka perustavat hoidon patologin diagnoosiin. Patologit tekevät myös yhteistyötä muiden erikoisalojen lääkärien kanssa ja voivat osallistua tutkimustyöhön.&nb
Nyt viitattiin kudosnäytteen tutkimiseen. Aika pihalla saa olla, jos luulee, ettei ai tuohon kohta pysty. Radiologit se jo päihittää kuvien analysoinnissa.
Moni ei tunnu tajuavan, että ai vähentää lääkäreiden tarvetta ja tekee lopun lääkäripulasta ja ylihinnoittelusta. Kukaan ei sanonut, että korvaa kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole lääkäri. Se näkyy xxxxxxx. mutta jotakuinkin tuo on todellisuutta.
Niinpä, lääkäreillä on ihan omat saittinsa, ei ne tuu tänne.
Fiksumpaa asiaa siellä
Vierailija kirjoitti:
Oon oikeasti lääkäri mutta kirjoitan junttimaisesti ja rahvaanomaisesti että mua ei tunnisteta. Muuten saattaisin paljastua.
Allekirjoituksessa kuitenkin vähän esimerkkiä miten fiksu ja älykäs osaankaan olla.
With best regards,
AP
Hiukan vaikuttaa siltä että lääkärin on aika kirjoittaa itselleen uusi resepti. Selkeästi on päässyt lääkkeet loppumaan.
Mehiläisessä lääkäri teki minulle diagnoosin tekoälyllä.
Vierailija kirjoitti:
Diagnosoin itse flunssani mm. turvonneiden imusolmukkeiden ja nielemiskipujen vuoksi angiinaksi, eli streptokokki A -bakteerin aiheuttamaksi nielutulehdukseksi. Lääkäri otti tulehdusarvot ja totesi että jotain ihan tavallista kausiflunssaa se on, eikä määrännyt antibiootteja. Tauti jatkui kolme viikkoa.
En tosin maininnut hänelle AI:lla tekemästäni diagnoosista, koska halusin luottaa. Vikaan meni kuitenkin.
Kaikesta säästetään, ja siksi sen kummempia tarkempia tutkimuksia vältetään, ellet ole kuolemaisillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri hei, voitko kertoa miksi lihasrelaksantitkin on pannassa?
Söin nelisen viikkoa Burana ja panadol yhdistelmää ja oli pakko taipua päivystykseen. Lihasperäinen vaiva menis ohi muutaman päivän relaksanttikuurilla mutta mieluummin syötätetään viikkotolkulla särkylääkkeitä.
Urheilijana nää tulis muutaman kerran vuodessa tosiaan tarpeeseen, mutta olempa joutunut ne muutaman päivän sirdaluditkin ostamaan kadulta tai kyselemään kavereilta.
Ainiin. Kylkivälilihaksen tulehdus (mitä arvelinkin) ja käsky syödä lisää särkylääkettä vaikka tääki lähtis ihan ohjeiden mukaan paranemaan niillä relaksanteilla. Onneksi oli edes exältä jääneitä norflekseja.
koska potilaat myy ja ostaa niitä kadulta ja kyselee kavereilta (reseptilääkkeen antaminen toiselle on rikos). Siksi niitä ei mää
Lääkäri antoi jostain syystä kuitenkin panacodia, jota söin kolmena päivänä ja se auttoikin norfleksin kassa oikeiden venytysten kera. Naurettavaa. Väärinkäyttäjä?
Itsellä on trauma, ei ahdistusahdistus. Siihen ei auta rauhoittavat, mutta norflex auttaa, koska trauman ahdistus tulee kehosta eikä aivoista ja tuo rentouttaa kehon. Lisäksi sillä on pieni dopamiinivaikutus. En käytä usein, mutta olen huomannut vaikutuksen puolivahingossa.
Ihan vaan sivusta mainitsen.
Eli tyypillinen suomalainen lääkäri: ei tiedä mistään mitään ja v:tuttaa kun asiakkaat ovat paremmin perillä omasta sairaudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no ainahan potilaiden joukossa tuollaisia on ollut! Ennen kirjoja ja googleja ja tekoälyjä oli kaikkitietävät naapurinmuijat ja -ukot tai jopa kansanparantajat ja uskonmiehet, jotka kertoivat mistä vaiva johtuu ja miten se hoidetaan ja mitä lääkärille pitää sanoa.
ja onhan noita nykyisinkin. niinkuin tässäkin ketjussa omasta mielestään väärinkohdeltu potilas, joka suorastan on pakotettu ostamaan lääkkeet laittomasta katukaupasta.
Et ole ikinä saanut ja ottanut kaverilta buranaa?
buranaa saa ilman reseptiä apteekista. Sen kun kävelee hyllylle ja ottaa askin ja menee maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no ainahan potilaiden joukossa tuollaisia on ollut! Ennen kirjoja ja googleja ja tekoälyjä oli kaikkitietävät naapurinmuijat ja -ukot tai jopa kansanparantajat ja uskonmiehet, jotka kertoivat mistä vaiva johtuu ja miten se hoidetaan ja mitä lääkärille pitää sanoa.
ja onhan noita nykyisinkin. niinkuin tässäkin ketjussa omasta mielestään väärinkohdeltu potilas, joka suorastan on pakotettu ostamaan lääkkeet laittomasta katukaupasta.
Et ole ikinä saanut ja ottanut kaverilta buranaa?
buranaa saa ilman reseptiä apteekista. Sen kun kävelee hyllylle ja ottaa askin ja menee maksamaan.
EU alueelta voi myös tilata itselleen reseptin nettilääkärin konsultaatiolla ja sitten tilata lääkkeen luvallisesti ulkomaisesta verkkoapteekista.
Tekoäly o yhtä älykäs kuin sen ohjelmointi ja se toimii ohjelmointinsa mukaan - virheineen päivineen. Ei toimi yllätyksellisissä tilanteissa. Esim. leikkauksen aikana sellaisia voi tulla kaikenlaisia.
Lääkärien lisäksi osassa tapauksia ovat parempia terapeutteja kuin ihminen.
Olisin ihan pulassa ilman tekoälyä.
Kyllä yritän googlettaa ensin luotettavia tiedon lähteitä jos joku vaiva iskee. Saatan sen sanoakin sen mutta en vänkää, olen avoin lääkärin paremmalle tiedolle. Tekoäly voi olla yhtä sekasotkua.