Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakko avautuu tänne, näin lääkärinä suoraan sanoen vit..ttaa potilaat jotka tulee vastaanotolle tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa!

Vierailija
26.11.2025 |

Olen pitkän uran tehnyt lääkäri perusterveydenhuollossa. 90 luvulla oli oma ryhmänsä potilaat, jotka oli lukenut Suomalainen lääkäri kirjan ja tulivat varman valmiin diagnoosin kanssa vastaanotolle. No, sitten meni aikaa kunnes alkoi tulla näitä google diagnoosin kanssa tulevia. Aivan kerrassaan rasittava ryhmä. Ei millään meinaa uskoa, että ovat terveitä ja vaikka huimaus johtuukin vain ihan niska ja hartialihaksista vaan vaativat päästä kalliisiin erikoistutkimuksiin ja neurologille , monesti osaavat vielä nimetä tutkimukset . Mutta nyt ihan vuoden sisällä alkanut tulla näitä tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa tulevia potilaita , ja olenkin huomannut että diagnoosissa on monesti ihan perääkin ja tietää paremmin kuin minä! Aivan mahtavaa, siis mihin mun 7 vuoden koulutusta enää tarvitaan, hitto kun kone tekee diagnoosit paremmin kuin mä, ainoo mitä se ei osaa on TPR. Siihen tarvitaan sormet. Onneksi vielä. 

Kommentit (236)

Vierailija
81/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta diagnoosia olen selvittänyt Googlella ja sen ansiosta osanut hakeutua suoraan oikean lääkärin juttusille. Välttynyt siltä sairaanhoitaja - arvauskeskus - arvauskeskus2 - ennenkuin oikealle lääkärille (jos silloinkaan).

Vierailija
82/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälyltä saa luotettavampia diagnooseja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin aikoinaan allergiaan erästä lääkettä, joka sopi minulle todella hyvin. ei mitään sivuvaikutuksia, ei mitään haittavaikutuksia. Sitten sitä ei enää saanut. Harmittelin asiaa allergialääkärilleni ja hän kertoi juuri tuon lääkkeen vedetyn pois markkinoilta, koska narkkarit aloivat käyttää sen inhalaattoria huimausaineiden annosteluun. 

tuona päivänä alkoi ärsyttämään entistä enemmän kaikki lääkkeiden väärinkäyttäjät

Vierailija
84/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:ta ottaa päähän tietoisuus siitä, että tekoäly korvaa 90% yleislääkäreistä 5-10 vuoden sisällä ja erikoislääkäreistäkin vähintään puolet

En ole lääkäri tai edes hoitoalalla mutta pidän erittäin epätodennäköisenä. Mutta mitä olen itse ollut potiilaana ja ollut myös huoltajana lapsen kanssa lääkärissä, niin olen vahvasti erimieltä. Hyvin harvassa ovat lääkärit jotka eivät lainkaan koske potilaaseen. Varmaan vaan joillain eroisalaoisaloilla kuten psykiatriassa. Muilla erikoisaloilla lääkäri koskee potilaaseen tutkimuksen tai hoitotoimenpiteitten vuoksi. Tähän ei tekoäly taivu. Mutta ehkä kaipaatkin vain juttuseuraa. Tähän tekoäly sopii mainiosti. Säästyy lääkärien työaika niihin hoitotoimenpiteisiin.

Vierailija
85/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Näin oikeana lääkärinä sanon, että aika harva potilas osaa luetella oireensa niin loogisesti, että tekoäly siitä osaisi tehdä johdonmukaista diagnoosia, puhumattakaan siitä, että monilla on monia oireita, joista osa on kestänyt tietyn ajan. Varsinkin, jos kyseessä on vähänkään monimutkaisempi diagnoosi kuin flunssa tai korvatulehdus.

Tekoäly voikin auttaa valtavasti diagnostiikassa, mutta ainakin tässä vaiheessa tarvitaan lääkäri kääntämään potilaan kieli lääkäri- (tai tekoäly)kielelle ja tietämään, mitkä oireet ovat olennaisia ja mitä potilaalla ehkä on, mutta ei ole itse tunnistanut. 

Erilaiset vakavat sydänvaivat ja dekompensaatiotilanteet eivät todellakaan helposti käänny tekoälykielelle, vaan siinä tarvitaan kliinistä statusta, haastattelua ja kuvantamista. On vielä aika pitkä aika siihen, että tekoäly pystyisi YKSIN tekemään tuon kaiken.

Tekoäly kehittyy valtavalla nopeudella, se pitkä aika voi olla vain yksi vuosi.

Vierailija
86/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuseeraus per rectum

Kaikkihan sen nykyisin osaa. 

Vierailija
87/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama in denial kuin juristeilla, jotka sanovat ettei ai kykene ymmärtämään lakien hierarkiaa ym. järjestelmätason kokonaisuuksia. Todellisuudessa tuo on tekoälyn ydinosaamista, kun se kehittyy. Samoin kyky kysyä lisätietoa potilaalta diagnoosia varten. Ehkä ei osaa vielä mutta kohta osaa.

Vierailija
88/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:ta ottaa päähän tietoisuus siitä, että tekoäly korvaa 90% yleislääkäreistä 5-10 vuoden sisällä ja erikoislääkäreistäkin vähintään puolet

Miksi nämä tekoälypotilaat sitten käyvät lääkärillä? Kuuluvat samaan sarjaan kuin sellaiset ihmiset, jotka kysyvät neuvoa jossain asiassa, vaikka kuitenkin tietävät sen itse paremmin.

Koska tekoälypotilaat eivät voi kirjoittaa reseptejä eivätkä voi antaa itselleen lähetettä erikoissairaanhoitoon.

Vierailija
89/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Radiologit voivat jo katsella uutta duunia, seuraavana saikkulääkärit.

Vierailija
90/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peräsuolen laskeuman voi diagnosoida vain kurkkaamalla suoleen. Siihen ei vielä tekoäly pysty.

Aikoinaan olin terveysasemalla töissä ja tuli nuori nainen valittamaan että jotain tunkee ulos peräreiästä. En löytänyt mitään ja lähetin potilaan eteenpäin. Ei löytynyt tähystyksessäkään mitään. Diagnoosi löytyi vasta kun potilas oli ottanut kuvan peräreiästään kun oli ponnistanut prolapsin ulos. En muista leikattiinko vai miten meneteltiin mutta aina diagnoosin löytäminen ei ole helppoa.

Vierailija
91/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tosiaan. 

Mihin sun 7 vuoden koulutusta tarvitaan, kun hoito on aina Buranaa tai ketipinoria?

Kuinka iso prosentti potilaista on siitä sun koulutuksesta oikeasti hyötynyt? 

Vierailija
92/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä maasta sinä ap olet muuttanut Suomeen? Osaat jo melko hyvin suomea. Harjoittele lisää!

Vierailija
93/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no ainahan potilaiden joukossa tuollaisia on ollut! Ennen kirjoja ja googleja ja tekoälyjä oli kaikkitietävät naapurinmuijat ja -ukot tai jopa kansanparantajat ja uskonmiehet, jotka kertoivat mistä vaiva johtuu ja miten se hoidetaan ja mitä lääkärille pitää sanoa. 

ja onhan noita nykyisinkin. niinkuin tässäkin ketjussa omasta mielestään väärinkohdeltu potilas, joka suorastan on pakotettu ostamaan lääkkeet laittomasta katukaupasta. 

Et ole ikinä saanut ja ottanut kaverilta buranaa? 

Vierailija
94/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly ei ole vain läppärillä käytetty kysy ja vastaa -palvelu, tietenkin se tulee myös kuvantamiseen. Lääkärit ovat tosi kalliita, heidän määräänsä voi vähentää lisäämällä tekoälyn käyttöä. Tästä seuraa ylitarjonta lekureita ja palkkojen normalisoituminen. Toivottavasti nautitte ylihinnoittelusta, kun vielä sitä saatte.

Vierailija
95/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpsis. Näin oikeana lääkärinä sanon, että aika harva potilas osaa luetella oireensa niin loogisesti, että tekoäly siitä osaisi tehdä johdonmukaista diagnoosia, puhumattakaan siitä, että monilla on monia oireita, joista osa on kestänyt tietyn ajan. Varsinkin, jos kyseessä on vähänkään monimutkaisempi diagnoosi kuin flunssa tai korvatulehdus.

Tekoäly voikin auttaa valtavasti diagnostiikassa, mutta ainakin tässä vaiheessa tarvitaan lääkäri kääntämään potilaan kieli lääkäri- (tai tekoäly)kielelle ja tietämään, mitkä oireet ovat olennaisia ja mitä potilaalla ehkä on, mutta ei ole itse tunnistanut. 

Erilaiset vakavat sydänvaivat ja dekompensaatiotilanteet eivät todellakaan helposti käänny tekoälykielelle, vaan siinä tarvitaan kliinistä statusta, haastattelua ja kuvantamista. On vielä aika pitkä aika siihen, että tekoäly pystyisi YKSIN tekemään tuon kaiken.

Tekoäly kehittyy valtavalla nopeudella, se pitkä aika voi olla vain yksi vuosi.

Joko vuoden päästä tekoäly tunnustelee, että onko potilaan huomaama kyhmy rasvapatti vai kasvain ja ottaa koepalan patologin tutkittavaksi? Uskon kyllä että tekoälystä tulee jollain aikavälillä, ehkä nopeastikin, työkalu ja apuväline lääkäreille diagnoosinteon tueksi. Mutta että korvaisi lääkärin. Diagnoosien teko on vain yksi, joskin tärkeä, osa lääkärin työstä.

-eri

Vierailija
96/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole lääkäri. Se näkyy xxxxxxx. mutta jotakuinkin tuo on todellisuutta.

Mistä näkyy? Lääkiksessä ei opiskella yleissivistystä.

Vierailija
97/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erilaiset vakavat sydänvaivat ja dekompensaatiotilanteet eivät todellakaan helposti käänny tekoälykielelle, vaan siinä tarvitaan kliinistä statusta, haastattelua ja kuvantamista. On vielä aika pitkä aika siihen, että

Se korvaa sen patologin...

Vierailija
98/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole lääkäriä nähnytkään, potilaana vain. Hyvä yritys kuitenkin.

Totta: 2/5.

Annatko oikeasti tuolle peruskoulupudokkaan säälittävälle tekeleelle 2/5?

Vierailija
99/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tekstin ja naurahdin, että saas nähdä, että kuinka monessa vastauksessa pohditaan onko AP lääkäri vai ei. :D 

POHDITAAN?

Vierailija
100/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on häpyluun päällä ja nivusessa kipua, mihinkään en ole kyllä törmännyt toosa edellä, alkoi pidemmän juoksulenkin jälkeen. 

Nivusessa tuntuu myös arka pidempi patti.

Google ehdottaa "urheilijan tyrää" joka mulla on ennenkin ollut, mutta kun on ihan oikea lääkäri, niin mikä avuksi ja mitä tämä on? Kuinka toimin ja missä vaiheessa?