Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakko avautuu tänne, näin lääkärinä suoraan sanoen vit..ttaa potilaat jotka tulee vastaanotolle tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa!

Vierailija
26.11.2025 |

Olen pitkän uran tehnyt lääkäri perusterveydenhuollossa. 90 luvulla oli oma ryhmänsä potilaat, jotka oli lukenut Suomalainen lääkäri kirjan ja tulivat varman valmiin diagnoosin kanssa vastaanotolle. No, sitten meni aikaa kunnes alkoi tulla näitä google diagnoosin kanssa tulevia. Aivan kerrassaan rasittava ryhmä. Ei millään meinaa uskoa, että ovat terveitä ja vaikka huimaus johtuukin vain ihan niska ja hartialihaksista vaan vaativat päästä kalliisiin erikoistutkimuksiin ja neurologille , monesti osaavat vielä nimetä tutkimukset . Mutta nyt ihan vuoden sisällä alkanut tulla näitä tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa tulevia potilaita , ja olenkin huomannut että diagnoosissa on monesti ihan perääkin ja tietää paremmin kuin minä! Aivan mahtavaa, siis mihin mun 7 vuoden koulutusta enää tarvitaan, hitto kun kone tekee diagnoosit paremmin kuin mä, ainoo mitä se ei osaa on TPR. Siihen tarvitaan sormet. Onneksi vielä. 

Kommentit (236)

Vierailija
221/236 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle tullut koskaan potilasta kalkkuna kainalossa?🐤 Joskus kuullut että tullaan pää kainalossa...

Vierailija
222/236 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoälylääkärien täytyisi saada oikeus kirjoittaa reseptejä. Nyt täytyy mennä lääkäriin ainoastaan reseptin takia: Aivan älytöntä! Lääkäritkin kysyvät diagnoosiinsa vahvistusta tekoälyltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/236 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin skeptinen googlauksien ja tekoälyjen kanssa. Voit pian saada sieltä päin syöpä diagnoosin koska sulla flunssa?

Onko parempi saada flunssadiagnoosi, vaikka sulla syöpä?

funssa kestää 7 päivää tai viikon. Harva syöpä ehtii viedä ihmisen seitsemässä päivässä (tai viikossa), joten ei liene suurta vahinkoa jos saa diagnoosiksi flunssan, vaikka olisi syöpä

eet esiin)

Tuntemani nelikymppinen mies kävi lääkärissä puolitoista vuotta kipujensa ja väsymyksen kanssa. Hän joutui kävelemään kepin kanssa loppusuoralla. Kun hän sitten kerran sai lääkärin uskomaan, että jotain on, hänet lähetettiin suoraan leikkaukseen, missä todettiin, että syöpä on, eikä mitään tehtävissä. Hän kuoli

ja miten kommenttisi liittyy siihen,e ttä sa ahengitystieoireissa flunssadiagnoosin eikä lähdetä heti etsimään syöpää. tuttavallasi ei ollut flunssaa eikä hän ollut flunssaoireiden vuoksi lääkärissä

Vierailija
224/236 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun kävin sisätautien erikoislääkärillä, hän tarkisti lääkkeiden yhteensopivuuden tekoälyltä.

Miksei kirjanoppinut kertonut niitä ulkomuistista?

Hänellä ei ole valokuvamuisti. Tekoäly voi tehdä hyvin tuollaisia rutiinitehtäviä. Silloin jää energiaa enemmän potilastyöhön ja poikkeavuuksien havainnointiin.

Kun nykypäivänä näitä kaikenlaisia apukeinoja on, niin ei voi kuin ihmetellä miten vaikeaa se hoitoonpääsy, oikean diagnoosin ja hoidon saaminen kuitenkin on.

Minusta moni lääkäri ei todellakaan ole enää kiinnostunut potilaan voinnista, eikä varsinkaan sen parantamisesta sitä buranareseptiä enempää. Kun se lääkärin sana on laki, niin potilas jää aivan yksin silloin hoitamattoman vaivansa kanssa. Voisi miettiä että missä on syy kun meillä erikoissairaanhoidon kustannukset vain kasvaa. 

Vierailija
225/236 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viimeksi kun kävin sisätautien erikoislääkärillä, hän tarkisti lääkkeiden yhteensopivuuden tekoälyltä.

Miksei kirjanoppinut kertonut niitä ulkomuistista?

Hänellä ei ole valokuvamuisti. Tekoäly voi tehdä hyvin tuollaisia rutiinitehtäviä. Silloin jää energiaa enemmän potilastyöhön ja poikkeavuuksien havainnointiin.

Kun nykypäivänä näitä kaikenlaisia apukeinoja on, niin ei voi kuin ihmetellä miten vaikeaa se hoitoonpääsy, oikean diagnoosin ja hoidon saaminen kuitenkin on.

Minusta moni lääkäri ei todellakaan ole enää kiinnostunut potilaan voinnista, eikä varsinkaan sen parantamisesta sitä buranareseptiä enempää. Kun se lääkärin sana on laki, niin potilas jää aivan yksin silloin hoitamattoman vaivansa kanssa. Voisi miettiä että missä on syy kun meillä eri

En usko, että lääkärit yksistään on syynä potilaiden harmistukseen. Lääkärilläkin on esimiehensä, jotka määrittävät kuinka monta potilasta pitää ottaa vastaan. Jos lääkärillä on päivässä 60 potilasasiaa hoidettavana ja jotkut kestävät ajallisesti pitkäänkin, kun toiset on vain jotain yksinkertaisia ja nopeita reseptien uusintoja, niin voit itsekin laskea sitten siitä, että kuinka paljon lääkärillä on aikaa potilasta kohden yhden päivän aikana (ja muista, että monessa asiassa lääkärin pitää oikeasti lukea potilaan tietoja ja perehtyä siihen. Jos potilas taas on vastaanotolla fyysisesti, niin sitten menee aikaa muuhunkin lätinään ja potilaan riisuutumiseen j apukeutumiseen ja sitten ne potilaat, jotka samalla haluaisi hoitaa toisen ja kolmannenkin vaivan, kun he kerran nyt tänne vastaanotolle asti tulivat). Lääkäreitä ei ole tarpeeksi eikä hyvinvointialueilla ole rahaa. On hyvä, että tätä asiaa on edes jotenkin alettu suitsis puuttumalla vuokraääkärifirmojen toimintaan, mutta ei sekään koko asiaa ratkaise. 

Vierailija
226/236 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni maahanmuuttaja taustainen lääkäri käyttää itsekin tekoälyä, olen huomannut. Puhuu omalla kielellään sille ja kun saa vastauksen, pyytää kääntämään sen suomeksi. Sinänsä ihan toimiva kombo!

Vierailija
227/236 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 2015 valitettiin Googlella itsensä diagnosoineista ihmisistä. 

Lääkäreitä vtuttaa kun ei pysty enää valehtelemaan potilaalle ummet ja lammet.

Vierailija
228/236 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tarvinnut edes AIta kun sairastin keuhkoputkentulehdusta ja poski/ otsaontelontulehdusta 4 vkoa elokuussa. 2x pääsin chattiin tk:een ja kerran hoitajalle saakka mutta ei kuunnellut edes keuhkoja! Sanoin jo 1. viikon jälkeen että tarvitsen antibiootit koska olin niin huonossa kunnossa. Juu ei - nuhaan riittää nenäkannu! 

Onneksi pääsin yksityiselle 28 eurolla 1.9, sain vahvat antibiootit pitkittyneisiin ja pahentuneisiin em sairauksiin

Kai soitit hoitajalle ja haukuit kyvyttömäksi ja mahdollisesti hoitovirheitä tehneeksi.

En soittanut koska tk:een ei ole enää puhelinnumeroa... 

Chatissa olisivat torpanneet yhteydenottoni heti

Vierailija
229/236 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen asianajaja ja vituttaa, kun sovin vastapuolen asiamiehen kanssa, että pallotellaan tiettyä yksinkertaista juttua mahdollisimman pitkään, kun (piti saada ostettua Hollannista lämminverinen estekisoja varten..) niin vastapuolen asiakas olikin itse syöttänyt kaikki sähköpostit ja lausumat, jollekin tekoälylle ja tekoäly oli 20 sekunnissa korjannut kaikki meidän lain asiantuntijoiden tahallaan tehdyt vedätykset. Oltiin siinä vaiheessa palloteltu juttua 3 vuotta ja laskutettu 75.000€.

No yhtä kaikki, vastapuoli irtisanoi asianajajansa ja vei jutun itse käräjille. Käräjätuomarit päättivät asian hänen hyväkseen pelkkien dokumenttien perusteella.

Tekoälyn käyttö kuulemma maksoi 19.95€/kk ja sillähän ei ole tarvetta vedättää asiakasta tai pitkittää käsittelyä.

Vierailija
230/236 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon oikeasti lääkäri mutta kirjoitan junttimaisesti ja rahvaanomaisesti että mua ei tunnisteta. Muuten saattaisin paljastua. 

Allekirjoituksessa kuitenkin vähän esimerkkiä miten fiksu ja älykäs osaankaan olla. 

With best regards, 

AP

Hui! Osaat englantia. Vau!

Vierailija
231/236 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on mielenkiintoista, että kokemukset voivat vaihdella näin radikaalisti. Puoliso pääsi keskellä koronokriisiä erittäin nopeasti mm. mammografiaan vain "varmuuden" vuoksi ja todella hyvä, että pääsi. Voisi päätellä,  että systeemi ei ole tasa-arvoinen kaikille ihmisille.

Vierailija
232/236 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, minä jouduin käydä 3 eri lääkärillä ennen kun sain silmäluomen tulehdukseen antibioottivoiteen. Kauhea jänkääminen oli lääkärin kanssa, että tarviiko sitä voidetta nyt oikeasti. Kun lopulta sain sen voiteen ni alkoi silmäluomikin parantua. Mikä v.. siinä on, että pitää tollasestakin jängätä potilaan kanssa. Sillä voiteella ei saa vahinkoa aikaseksi vaikka sen olisi turhaankin määrännyt. 

Tässäkin tapauksessa asian olisi voinut hoitaa google ja itse olisin apteekista voinut voiteen hakea joa olis ilman reseptiä saanut. 

Resepti lääkkeiden saantia pitäisi jotenkin rajatusti vapauttaa.

Tai jospa vapautetaan kaikki ja jos tulee ylilyöntejä tai haittoja yksitellen rajoitetaan.

Kela korvaus vaatisi entisen tavan.

Olis jos toimiva ?

Vierailija
233/236 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk lääkärit panttaavat antibioottia, joka parantaisi potilaan nopeammin. Pelkäävät niin kauheasti sitä resistenssiä, vaikka potilas käyttää tosi harvoin antibioottia. Annetaan mieluummin vaikka väärä diagnoosi, esim.astma yskään. Miehelläni lähti pitkittynyt yskä kahdella antibioottikuurilla. Flunssa oli ehtinyt pahentua ja levitä poskionteloihin ja silmiin. Piti melkein tapella lääkärin kanssa että anna se perkeleen antibiootti. Nyt on yskä poissa, ja astmapiippu nakattu helvettiin. 

Vierailija
234/236 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tk lääkärit panttaavat antibioottia, joka parantaisi potilaan nopeammin. Pelkäävät niin kauheasti sitä resistenssiä, vaikka potilas käyttää tosi harvoin antibioottia. Annetaan mieluummin vaikka väärä diagnoosi, esim.astma yskään. Miehelläni lähti pitkittynyt yskä kahdella antibioottikuurilla. Flunssa oli ehtinyt pahentua ja levitä poskionteloihin ja silmiin. Piti melkein tapella lääkärin kanssa että anna se perkeleen antibiootti. Nyt on yskä poissa, ja astmapiippu nakattu helvettiin. 

just eilen oli lääkärissä odottamassa omaa vastaanottokäyntiä erääseen toimenpiteeseen  (ei hammas), siinä oli vieressä hammaslääkärin toimenpidevastaanotto. satuin näkemään, kun eräs potilas tuli röntgenistä ja hoitaja tuli hälle tuomaan siihen odotusaulaan antibiootin ja sanoi, että hänet kutstutaan sisään, kun kuvat on tulleet. Sain siinä myös kuulla, että antibiootti on varmuuden vuoksi otettava ennen toimenpidettä. 

että ei ne lääkärit kovinkaan paljon panttaa antibiootteja, kun niitä varmuuden vuoksi myös annetaan. Toki varmuuden vuoksi syilläkin on varmasti aina joku lääketietellinen syy, ei ne niitä huvikseen määräile. 

(sillä ei muuten ole mitään väliä, että käyttääkö potilas itse antibiootteja tosi harvoin, koska antibiooteille resistenttejä bakteeritartuntoja voi saada muilta ihmisiltä. Yksi sedistäni kuoli antibiooteille resistenttiin keuhkokuumeeseen. Vähän karua ajatella, että jos olisi ollut joku antibiooteille herkkä keuhkokuume, niin olisi selvinnyt, mutta nyt ei vaan sitten löydetty toimivaa lääkettä. Kuolinsyy vahvistui sitten ruuminavauksessa) . hän oli syönyt elämänsä aikana kaksi kertaa antibioottikuurin ja silti kuoli antibiooteille resistenttiin tautiin. 

Vierailija
235/236 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään lääkäri ole

Vierailija
236/236 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aito lääkäri keskittyy auttamaan potilasta eikä huutele täällä. 

Minä puolestani olen kyllästynyt opiskelijoihin ketkä leikkivät lääkäriä ja määräävät tutkimuksia niiden vaaroja ymmärtämättä, eivät usko potilaita ja kirjoittavat vääriä lääkkeitä kun eivät osaa käyttää pharmaca fennicaa