Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pakko avautuu tänne, näin lääkärinä suoraan sanoen vit..ttaa potilaat jotka tulee vastaanotolle tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa!

Vierailija
26.11.2025 |

Olen pitkän uran tehnyt lääkäri perusterveydenhuollossa. 90 luvulla oli oma ryhmänsä potilaat, jotka oli lukenut Suomalainen lääkäri kirjan ja tulivat varman valmiin diagnoosin kanssa vastaanotolle. No, sitten meni aikaa kunnes alkoi tulla näitä google diagnoosin kanssa tulevia. Aivan kerrassaan rasittava ryhmä. Ei millään meinaa uskoa, että ovat terveitä ja vaikka huimaus johtuukin vain ihan niska ja hartialihaksista vaan vaativat päästä kalliisiin erikoistutkimuksiin ja neurologille , monesti osaavat vielä nimetä tutkimukset . Mutta nyt ihan vuoden sisällä alkanut tulla näitä tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa tulevia potilaita , ja olenkin huomannut että diagnoosissa on monesti ihan perääkin ja tietää paremmin kuin minä! Aivan mahtavaa, siis mihin mun 7 vuoden koulutusta enää tarvitaan, hitto kun kone tekee diagnoosit paremmin kuin mä, ainoo mitä se ei osaa on TPR. Siihen tarvitaan sormet. Onneksi vielä. 

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:ta ottaa päähän tietoisuus siitä, että tekoäly korvaa 90% yleislääkäreistä 5-10 vuoden sisällä ja erikoislääkäreistäkin vähintään puolet

Miksi nämä tekoälypotilaat sitten käyvät lääkärillä? Kuuluvat samaan sarjaan kuin sellaiset ihmiset, jotka kysyvät neuvoa jossain asiassa, vaikka kuitenkin tietävät sen itse paremmin.

Tarvitsee sairauslomaa ja hoitoa. 

T. Tekoälypotilas, joka kävi lääkäreillä 10 v ja on nyt työkyvytön ja puolikuollut. Onneksi on AI. 

Ja lisään, että tekoälynkin mukaan tällainen juttu tulee promillelle tai alle. Kukaan Pekka Peruslääkäri arvauskeskuksessa ei jaksa perehtyä. Ja psykiatrian puolella on "masennus", vaikka ongelma on neurologinen. 

Vierailija
22/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ole lääkäriä nähnytkään, potilaana vain. Hyvä yritys kuitenkin.

Totta: 2/5.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen päässyt kerran lääkärille asti ja silloinkin sairaanhoitajan tekemän diagnoosin kanssa. Meillä on julkisella nykyisin portinvartijasysteemi, ei sitä noin vain lääkärille pääse. Siinä sitten intin lääkärille, että minulla ei ole nivelreumaa, vaikka sairaanhoitaja niin oli kirjannut, minulla oli murtunut jalka. Eipä tuo uskonut, laittoi reumakokeisiin ja piti sauvojen kanssa kinkata yksityiselle kuvauksiin ja kipsaukseen. 

Vierailija
24/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mut voithan itsekin käyttää tekoälyä potilaan/asiakkaan hoidon yhteydessä.

Vierailija
25/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en luota tekoälyyn vielä niin paljon, että laittaisin terveysasiani sen varaan. Joten lääkäriin luotan jatkossakin enemmän.

Vierailija
26/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:ta ottaa päähän tietoisuus siitä, että tekoäly korvaa 90% yleislääkäreistä 5-10 vuoden sisällä ja erikoislääkäreistäkin vähintään puolet

Miksi nämä tekoälypotilaat sitten käyvät lääkärillä? Kuuluvat samaan sarjaan kuin sellaiset ihmiset, jotka kysyvät neuvoa jossain asiassa, vaikka kuitenkin tietävät sen itse paremmin.

Tekoäly ei kirjoita saikkua eikä määrää lääkettä, jos tarvis. Vielä.

Vierailija
27/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diagnosoin itse flunssani mm. turvonneiden imusolmukkeiden ja nielemiskipujen vuoksi angiinaksi, eli streptokokki A -bakteerin aiheuttamaksi nielutulehdukseksi. Lääkäri otti tulehdusarvot ja totesi että jotain ihan tavallista kausiflunssaa se on, eikä määrännyt antibiootteja. Tauti jatkui kolme viikkoa.

En tosin maininnut hänelle AI:lla tekemästäni diagnoosista, koska halusin luottaa. Vikaan meni kuitenkin.

Vierailija
28/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

hienoa, jos ihmiset alkavat saamaan tekoälyltä apua sairauksiinsa, koska julkisesta terveydenhuollosta ei saa muuta kuin jonotusta ja buranareseptin

Vierailija
29/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tekstin ja naurahdin, että saas nähdä, että kuinka monessa vastauksessa pohditaan onko AP lääkäri vai ei. :D 

Vierailija
30/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en luota tekoälyyn vielä niin paljon, että laittaisin terveysasiani sen varaan. Joten lääkäriin luotan jatkossakin enemmän.

Niin. Jos ja kun pääset portinvartijan ohi.

Vierailija
31/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin tekstin ja naurahdin, että saas nähdä, että kuinka monessa vastauksessa pohditaan onko AP lääkäri vai ei. :D 

Mitä pohtimista siinä on?

Vierailija
32/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala selittämään niille, tai kysy niiltä, että ettekö te tiedä, että tekoäly ei ole läheskään ana oikeassa ja se etsii vastauksia muun muassa vauva-fi palstalta, jossa ei mitään faktaa ole saatavilla. 

Vierailija
33/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyödäänkö vetoa, ettei korvaa? Psyk.sh.

Ettekö te muutenkin kehota potilasta etsimään netistä esim ahdistuksenhallintataitoja? Ja soittamaan kriisipuhelimeen jos on hätä? Yhtä hyödyllistä kuin käydä työkkärissä sen takia, että täti voi näyttää aateekoosta semmoisen webbisivun, mistä voi hakea ja kertoo, että piilotyöpaikkojakin on. 

Joistain ei yhtään ymmärrä, miksi he on alalle hakeutunut. Hyvä liksa? 

Vierailija
34/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole lääkäri. Se näkyy xxxxxxx. mutta jotakuinkin tuo on todellisuutta.

Älä... :D

Ei sit seitsemässä vuodessa oppinut kirjoittamaan edes yksinkertaisia sanoja oikein.

:D

Herra varjelkoon tuosta "lääkäristä". :D

Vierailija
35/35 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit ei tunnista yhtään mitään, jos asia ei välky labroissa punaisena tai raaja/pää ihan mikä vaan ole täysin irtipoikki. Mikään juuri ja juuri viiterajoissa oleva tai "vain silmin" mutta ei labroissa näkyvä ole ongelma, kunnes jonkin ajan kuluttua onkin iso ongelma. Erityisen ikävää, jos ja kun näitä sattuu lapsien ja nuorten kohdalla. Vuosien varrella kyllä arvostus kadonnut ammattikuntaa kohtaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi