Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pakko avautuu tänne, näin lääkärinä suoraan sanoen vit..ttaa potilaat jotka tulee vastaanotolle tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa!

Vierailija
26.11.2025 |

Olen pitkän uran tehnyt lääkäri perusterveydenhuollossa. 90 luvulla oli oma ryhmänsä potilaat, jotka oli lukenut Suomalainen lääkäri kirjan ja tulivat varman valmiin diagnoosin kanssa vastaanotolle. No, sitten meni aikaa kunnes alkoi tulla näitä google diagnoosin kanssa tulevia. Aivan kerrassaan rasittava ryhmä. Ei millään meinaa uskoa, että ovat terveitä ja vaikka huimaus johtuukin vain ihan niska ja hartialihaksista vaan vaativat päästä kalliisiin erikoistutkimuksiin ja neurologille , monesti osaavat vielä nimetä tutkimukset . Mutta nyt ihan vuoden sisällä alkanut tulla näitä tekoälyn tekemän diagnoosin kanssa tulevia potilaita , ja olenkin huomannut että diagnoosissa on monesti ihan perääkin ja tietää paremmin kuin minä! Aivan mahtavaa, siis mihin mun 7 vuoden koulutusta enää tarvitaan, hitto kun kone tekee diagnoosit paremmin kuin mä, ainoo mitä se ei osaa on TPR. Siihen tarvitaan sormet. Onneksi vielä. 

Kommentit (236)

Vierailija
41/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollu monesti lääkärissä joka tutkii asioita netistä. Eli tekoälyltä kyselee kun ei itte tiiä.

Vierailija
42/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekoälyssä on varmaan vielä paljon puuteita, mutta kyllä se jo on 1000 kertaa parempi kuin julkisen terveydenhuollon "jonota kunnes kuolet"-järjestelmä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäriä nähnytkään! 

Vierailija
44/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon oikeasti lääkäri mutta kirjoitan junttimaisesti ja rahvaanomaisesti että mua ei tunnisteta. Muuten saattaisin paljastua. 

Allekirjoituksessa kuitenkin vähän esimerkkiä miten fiksu ja älykäs osaankaan olla. 

With best regards, 

AP

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
45/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mt-potilas pääsee lääkäriksi? Voisitko ap kertoa kokemusasiantuntijana?

Vierailija
46/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkoisen nopeaan tahtiin tänne ovat "potilaasi" vastanneet. Kiivasta on tahti, kun "lääkäri" avautuu.

Vierailija
47/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole valmistunut edes lukiosta. Järkyttävää  kirjainoksennusta.

Vierailija
48/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää pitäisi tietää mitkä lääkkeet jäi ottamatta.

Vierailija
49/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tekoälystä ja roboteista tulee ajan kanssa parempia lääkäreitä ja kirurgeja kuin ihmiskolleegoista.

Vierailija
50/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös lääkäri tutki tai labra, ultra tai kuvannus. Ei voi muuta tehdä. Potilas taas joutuu arvailemaan ja kuvailemaan oireita.

Nyky-arvauskeskuslääkärit ei tutki, ne arvailee ja ilman googlea ja tekoälyä. Pärjäävät huonommin.

Vierailija
51/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollu monesti lääkärissä joka tutkii asioita netistä. Eli tekoälyltä kyselee kun ei itte tiiä.

Jep. Olen ollut lääkärillä, jonka kanssa pohdittiin yhdessä googlelta kysyen, että onko mulla napsusormi vai nivelreuma. Ihme kyllä lääkäri laittoi lähetteen käsikirurgille, joka löysi nivelrikon.

Toisen kanssa pohdittiin polvinivelen luksaatiota puoli vuotta. Kyseessä olikin nivelkierukan osittainen irtoaminen.

Vierailija
52/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri hei, voitko kertoa miksi lihasrelaksantitkin on pannassa?

Söin nelisen viikkoa Burana ja panadol yhdistelmää ja oli pakko taipua päivystykseen. Lihasperäinen vaiva menis ohi muutaman päivän relaksanttikuurilla mutta mieluummin syötätetään viikkotolkulla särkylääkkeitä.

Urheilijana nää tulis muutaman kerran vuodessa tosiaan tarpeeseen, mutta olempa joutunut ne muutaman päivän sirdaluditkin ostamaan kadulta tai kyselemään kavereilta.

Ainiin. Kylkivälilihaksen tulehdus (mitä arvelinkin) ja käsky syödä lisää särkylääkettä vaikka tääki lähtis ihan ohjeiden mukaan paranemaan niillä relaksanteilla. Onneksi oli edes exältä jääneitä norflekseja. 

koska potilaat myy ja ostaa niitä kadulta ja kyselee kavereilta (reseptilääkkeen antaminen toiselle on rikos). Siksi niitä ei määrätä, kun niitä käytetään väärin ja niissä on paljon sivu- ja haitavaikutuksia/yhteisvaikutuksia muiden lääkkeiden kanssa. 

Vierailija
53/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:ta ottaa päähän tietoisuus siitä, että tekoäly korvaa 90% yleislääkäreistä 5-10 vuoden sisällä ja erikoislääkäreistäkin vähintään puolet

Lyödäänkö vetoa, ettei korvaa? Psyk.sh.

Sairaanhoitajaa on vaikeampi korvata kuin lääkäriä.

Vierailija
54/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko se lääkäri, joka kieltäytyi tutkimasta ja neuvoi asiakasta syömään buranaa & närästyslääkkeitä, kunnes tämä menehtyi liian myöhään löytyneseen syöpään? En sure sinun tulevaa työttömyyttäsi.

Vierailija
55/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten lääkäri voi olla noin jumalattoman huono kieliopissa?😳

Vierailija
56/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet feikki tai aito, niin ei tee eroa. Sen kanssa, että lääkärit ei edes katso tekoälyn antamista lähteistä, vaan "käypähoidosta". Vaikka se olisi vuosikausia ajastaan jäljessä ja täynnä virheellistä tietoa, jonka uudempi on korvannut paremmalla. Ja lähtöoletus, että randomilääkäri tietää ventovieraasta asiakkaasta (kyllä, myös julkisella, koska potilas on asiakas, niin lääkäri muuttui jo ajat sitten myyjäksi. Vain sillä poikkeuksella, että asiakas on aina väärässä) enemmän kuin asiakas itse kivuistaan, oireistaan ja haitoista, on suorastaan absurdi kaikkien täysjärkisten mielestä. Lääkäri voi vastaanotolla perehtyä näytöstä luntatessaan, ja sitä tuijottaessaan, tilanteeseen 5-10min, kun taas "asiakas", joka paikalle on hakeutunut, on voinut kivuilstaankin huolimatta olla perehtynyt aiheeseen viikkoja ja kuukausia. Globaali netti auki. Yliopistojen vanhoista tutkimuksista uusiin ja tekoälyn kanssa siltä pohjalta käytyihin keskusteluihin (viimeinen koskee harvempaa).

Vierailija
57/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, paljon promilleja tarvitaan että kuvittelee tuon olevan uskottava?

Vierailija
58/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai potilas etsii netistä tietoa oireistaan. Eikös lääkäritkin ole tyytyväisiä, ettei vastaanotolle tulla jokaisesta pikkuasiasta, joka menee itsestään ohi muutenkin? 

Vierailija
59/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

no ainahan potilaiden joukossa tuollaisia on ollut! Ennen kirjoja ja googleja ja tekoälyjä oli kaikkitietävät naapurinmuijat ja -ukot tai jopa kansanparantajat ja uskonmiehet, jotka kertoivat mistä vaiva johtuu ja miten se hoidetaan ja mitä lääkärille pitää sanoa. 

ja onhan noita nykyisinkin. niinkuin tässäkin ketjussa omasta mielestään väärinkohdeltu potilas, joka suorastan on pakotettu ostamaan lääkkeet laittomasta katukaupasta. 

Vierailija
60/236 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkärit ei tunnista yhtään mitään, jos asia ei välky labroissa punaisena tai raaja/pää ihan mikä vaan ole täysin irtipoikki. Mikään juuri ja juuri viiterajoissa oleva tai "vain silmin" mutta ei labroissa näkyvä ole ongelma, kunnes jonkin ajan kuluttua onkin iso ongelma. Erityisen ikävää, jos ja kun näitä sattuu lapsien ja nuorten kohdalla. Vuosien varrella kyllä arvostus kadonnut ammattikuntaa kohtaan. 

Huolimatta siitä, että laboratoriotuloksessa "kirkuu punaisella" useampikin kohta. Sisätautiosastolta lääkäri kotiuttaa kunnossa, jossa juuri ja juuri tajuntansa menettämättä voi hissillä laskeutua ja kipupyörtymisen partaalla laahustaa ulko-oven edessä odottavaan kyytiin, joka vie kotiin. Kantaan kirjoittanut poikkeuksetta, että potilas "kotiutettiin hyväkuntoisena". Hyi inho. Tosin ennemmin kuolen omaan sänkyyni "alaikäisenä"= keski-ikäinen, kuin käsiinsä sairaalassa. Ei edusta suurinta jakaumaa, että olen vieläkin hengissä. Tuollaisia mätäpaiseita on. Jotka jopa jälkikäteen poistaa tiedoista anafylaksian aiheuttaneen lääkkeen vaarallisuuden, vaikka siitä on kahden eri tahon lääkärin silloiset kirjaukset (terve. keskus, jossa annettiin adrenaliini- ja kortisoni-injektiot hätänä. Ja seuraavaksi ambulanssisirrtymän jälkeen sairaala, jossa olin tarkkailtavana tunteja, ja jossa sain hevosannoksen lisäksi histamiineja. Ei ole vieläkään millekään muulle todettuja allergioita. Melkein kuoleman aiheutti tosiaan lääkärin määräämän harmittäman lääkkeen ei-yleinen sivuvaikutus. Harvoin onnekas, mutta silloin joo. Vain siksi hengissä, että miehellä sattui myös olemaan etäpäivä.